annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15881791
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399018
Et andet syn 2003686
Åndelig Føde 1604019
Jesu ord 1534505
Galleri
Rødhus strand efterår
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 537 gæster og 316 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 238 af 245 < 1 2 ... 236 237 238 239 240 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42878 - 11/02/2024 22:45 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne

Citat:
Tak for din redegørelse for dit trosmæssige ståsted.


Som jeg tidligere har forsøgt at sige, så kan jeg ikke give en redegørelse for mit trosmæssige ståsted. Men du kan læse nogle af mine inspirationer. Noget ser du ud til at have omskrevet, så det bliver forkert, andet så det mister det billede, der skulle vække intuitiv forståelse.

Når jeg spørger, om du tror på, at det hele forgår, så er det fordi, du tidligere skrev:

Citat:
Jeg fornemmer også denne kærlighed i kristendommens forskellige former, men kristendommens dogmer tror jeg ikke på.
Det betyder bl.a., at jeg ikke tror på evigt liv, hverken for mennesker, andet liv på denne klode, andet værende på denne klode og ejheller for universet.


Du skriver nu:

Citat:
Jeg ser ikke noget "faldent" i hverken galaksehobe, galakser, stjerner eller planeter, og jeg finder det urimeligt krævende at være utilfreds med den lille bitte del af kosmos, der vedrører os mennesker i stedet for at være dybt taknemmelige for vores væren - så længe vi hver især lever.


Det er ikke stjerner per se, der er et problem, men ondskab, lidelse og død. Du mener vel ikke, at børn og andre uskyldige væsner, som lever i ufattelige pinsler, bør være dybt taknemmelige?

Kh Thomas
Top Svar Citer
#42879 - 12/02/2024 00:29 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7238
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Har netop set dit nye indlæg.
Du skriver:
Citat:
Som jeg tidligere har forsøgt at sige, så kan jeg ikke give en redegørelse for mit trosmæssige ståsted. Men du kan læse nogle af mine inspirationer. Noget ser du ud til at have omskrevet, så det bliver forkert, andet så det mister det billede, der skulle vække intuitiv forståelse.
Det bekymrer mig.
Er der mulighed for at du kunne hjælpe mig fri af mine misforståelser?
Det er jo temmelig væsentligt for en god dialog.

Du skriver også:
Citat:
Det er ikke stjerner per se, der er et problem, men ondskab, lidelse og død. Du mener vel ikke, at børn og andre uskyldige væsner, som lever i ufattelige pinsler, bør være dybt taknemmelige?
Mit svar:
Jo, du kan jo kritisere kristendommens Gud-Skaberen for at have "kludret med skabelsen" i forhold til, hvad vi mennesker ønsker.

Men der er jo også den mulighed - i næstekærlighedens ånd - hvad ondskab angår - at hjælpe den, der handler ondt, ved at se ondskab som en sygdom - noget, der er gået galt i sindet - og som vi kunne bruge mange flere kræfter på at opklare/afhjælpe/helbrede - samtidig med at ondskabens ofre selvfølgelig ligeledes hjælpes bedst muligt.

Ligeså at afhjælpe lidelse på alle tilgængelige måder - og i det helt uudholdelige at assistere til selvmord.

Du nævner også død, som noget uønsket - men som jo gælder for alt, der er levende, og som jeg ikke vil være med til at forlange fjernet.
Skal kæledyr, husdyr, vildtlevede dyr, alle andre levende væsner - også planter og træer så også have evigt liv?

Jeg ser det sådan, at du forlanger en ny og bedre verden, mens jeg ser det sådan, at vi i stedet skal elske denne verden med alle de evner, vi er blevet givet - her og nu - selv om den ikke "forkæler os" blinker

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#42880 - 12/02/2024 01:05 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne

Citat:
Er der mulighed for at du kunne hjælpe mig fri af mine misforståelser?
Det er jo temmelig væsentligt for en god dialog.


Det ved jeg ikke, om jeg kan. Du introducerer nye allerede i dette indlæg. Du taler om, at jeg kan kritisere Gud for at have "kludret" og bruger ord som "forlange" og "forkæle". Det er der slet ikke tale om i det smukke, kristne verdensbillede, og det bliver for omstændigt for mig, hvis jeg skal "parere" disse ord-manøvrer.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#42881 - 12/02/2024 12:09 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Du taler om en falden verden ler Hvad går det ud på blinker Lad os tage det fra begyndelsen...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42882 - 12/02/2024 15:37 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7238
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Tak for dit svar.
Nu går det endelig op for mig, at jeg har omtalt udtrykket, du brugte: "den faldne verden" på en hånende måde.
Det burde jeg ikke have gjort, det var ikke hensigten, og jeg kan kun håbe på, at du vil undskylde min klodsethed i min glæde over at have fundet en ny ultrakort beskrivelse af teodicé-problemet.
Jeg vil fremover søge at have øget opmærksomhed på at undgå den slags.

Kommer i øvrigt til at tænke på, at vi vel begge - hver på sin måde - stræber efter at finde vej til en bedre verden:
Du ved Guds indgriben, og vi menneskers medvirken - og jeg ved aktivt her og nu at elske verden.
Sådan ser det ud for mig.
Hvordan ser det ud for dig?

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 238 af 245 < 1 2 ... 236 237 238 239 240 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Kong Frederik peger på ny teknologi som..
14/05/2024 21:32
Første portræt af kong Charles afslør..
14/05/2024 19:23
Caroline Wozniacki får ikke et wildcard..
14/05/2024 19:17
Danmark var i dag 0,2 grader fra årets ..
14/05/2024 17:59
Løbelegende påstår, at supersko havde..
14/05/2024 17:51
Nyheder fra Religion.dk