annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658771
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380208
Et andet syn 1989590
Jesu ord 1522457
Åndelig Føde 1514772
Galleri
Tiger den HansiKristi-lige af slagsen
Hvem er online?
0 registrerede 426 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33909 - 15/12/2021 01:28 Re: Lidt af hvert [Re: per]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Citat:
Per:


Jeg tænker tit på folk, der bruger deres tid kun på biblen og dens beskrivelse af både Gud og Jesus mm : Prøv at lægge biblen på hylden i et års tid og se så, om og hvad der ellers dukker op .... ?? (Det er ikke personligt ment til dig Hanskrist eller andre her, det er generelt ment)


Enig og hvor har jeg skrevet og opfordret til det samme i mange år her på trosfrihed.

Såvidt Jesus:

Citat:
it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith. This can be done in seemingly orthodox terms, as in Pietism, or in humanist terms, as in theological liberalism. Both distort or disregard the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared. And they contradict Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.



💦🏊🚴🏃💕


Altså når man først er fortrolig med de ægte Paulus breve så opdager man som allerede Markion bemærkede at der er redigeret visse steder i Paulus brevene.

Ifølge Paulus kan en kvinde være leder af en menighed, hun kan være apostel men ikke nok med det, hun kan være den ypperste af alle apostlene.

Okay kan det så tænkes at Paulus har sagt at kvinder ikke må tale i menighederne til deres samlinger. UMULIGT

Men som når vi sender vore børn i skolen de skal lære at tie i klassen, hvilket netop på ingen måder betyder at de ikke må sige noget, ikke må tale, nej de skal vente på at det bliver deres tur. Det samme med lærererne også disse skal lære at tie = at lytte til eleverne.

Hvem har misbrugt Bibelen det har en senere Kirke efter Paulus død.

Og igen betyder TRO for Paulus ikke bogstaveligt at tro hvad der står i biblen, noget der først kommer efter reformationen, bibelfundamentalisme.

Citat:
Paul Tillich:

The worth "faith" (ifølge Paulus) cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.




Citat:
Luther:


Tro (ifølge Paulus) er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt.


💦🏊🚴🏃💕


Birgit Klein roser Paulus for med sit rene pandechakra for at have skrevet nogle af de flotteste passager i biblen

Sjovt Birgit Klein lige har bemærket panden eller forhjernen hos Paulus.


Selv har jeg været inde på Paulus's pandechakra:


Den PAULINSKE SPIRIT CHRISTOLOGY - den paulinske SPIRITUALITET er dopaminsk forhjerne SPIRITUALITET

Den paulinske i KRISTUS SPIRITUALITET er en Frankenstein Monster Dopaminsk Forhjerne SPIRITUALITET
.
Hvilket vi ikke finder hos Buddha. Det er noget NYT - en form for entreprenant kreativitet i samfundet og hos den enkelte som vi fx finder det beskrevet hos Nietzsche og Maslow men som også renæssancen og den kontinental europæiske "romantisme" periode er optaget af.

Den PAULINSKE SPIRIT CHRISTOLOGY eller i KRISTUS SPIRITUALITET er drevet af de neopaleo limbic brain strukturer der styrer, eller nærmere sagt understøtter, menneskets ARKETYPE MOTIVATIONS DRIVE - der gør sig gældende i historisk tid med højere former for kulturliv - flere større bykulturer i kommunikation om hvor vi som menneskehed skal bevæge os hen, hvilke mål har vi som samfund, og hvilke mål har det enkelte menneske.

Skulle jeg ganske kort med få ord karakterisere hvad det er Paulus og dermed Jesus har skænket os, så bliver det:

SPONTANITET - FRIHED - GLÆDE og EKSTATISKE FORMER FOR KREATIVE HENRYKKELSES TILSTANDE AF MAGISK FLOW og SUPERFLUIDITY

Rent faktisk er Bergson nok det menneske der er tættest på at forstå disse forhold, ihvertfald såvidt vores bevidsthedslivs optimale sunde kreative formåen.

Ellers er det Nicolai Berdyaev som jeg har præsenteret ham i mit forrige facebook opslag der har fingeren på pulsen her:

Creativeness is neither permitted nor justified by religion - creativeness is itselv religion. Creative experience is a special kind of experience and a special kind of way: the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#33910 - 15/12/2021 01:55 Re: Lidt af hvert [Re: per]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Per:

Tro mig : Intellektet eller hjernen skal ned i hjertets rytme for, at man kan vokse og begribe Helligånden. Helligånden er det, der fylder mellem atomerne og er det livsgivende aspekt. For at vokse skal man derfor åbne døren for Helligånden og det sker i ens inderste rum i hjertechakraet.


❤️❤️❤️❤️❤️❤️


Citat:
Nicolai Berdyaev:


Prophetic mysticism is that of the Holy Spirit. It is Russian mysticisme par excellence. It is inherent in the Russian people and it springs from the spiritual soil of Orthodoxy though the official hierarchy may be hostile to it.... Orthodox mysticism seeks to acquire the grace of the Holy Spirit and we find human nature transfigured, illuminated and deified from within. It is the mysticism of the heart which is the centre of life. Therefore the heart must be united to the mind if there is to be any spiritual unity within. Christ enters the human heart and changes the whole nature of man. Man becomes another creature



❤️❤️❤️❤️❤️❤️


Mange kærlige hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#33911 - 15/12/2021 04:14 Re: Lidt af hvert [Re: Hanskrist]
per Offline
ny
Registeret: 28/11/2021
Indlæg: 17
Hej Hanskrist
Meget spændende og dybe indlæg du lige har lavet.
Jeg føler, at jeg lige skal citere B Klein igen : "Ved at mørklægge læren om genfødsel kan man undgå, at inkarnerede får fornemmelse for deres egne muligheder for at nå Gud, for at mærke Gud, for at rense sig og blive mere og mere gennemstrømmede af Gud." - Det samme kan man sige om andre vigtige punkter i kristendommen. Det er mørket, som har haft en finger med i spillet for at lave omveje til Gud. For at skabe en magt, der fjerner den enkeltes herredømme over sin egen udvikling i forhold til Gud .... !
Så har vi paradokset om skæbnen. Jeg vil mene, at der på et højt åndeligt plan er en kæmpe tilfredsstillelse ved bagud at se alle resultaterne, som fremkom ved den færdige bibel og dens mange konsekvenser ved blandingen af lys og mørke. Planen blev fuldført til topkarakterer.
Personligt havde jeg gerne set biblen mere ren, klar og præcis, men det er især sagt uden det store perspektiv vedrørende folks inkarnationscyklusser og behov for forskellige udviklingsmuligheder. Biblen er også skrevet bredt ud fra de forudsætninger, så den både appellerer til folk i lerhytter og folk i skyskrabere. Den kan og skal (mis)forstås i flere lag !
Det samme må siges om denne tråd eller bare processen ved den simple men svære måde at skrive til hinanden på. Alle læsende har muligheden for at forstå den rette mening, betoning eller andet, mens andre af uvisse årsager ikke helt kan forstå eller tro på det.
Jeg vil lige afslutte med et praktisk og konkret eksempel uden symbolsprog, som minder om dit russiske eksempel om mystikken i hjertet : Forleden gik jeg en tur i grønne omgivelser. Man kan sige, at jeg var helt afbalanceret og kom ind i et specielt mode. Kan bedst udtrykke det ved, at hjernen faldt ned i hjertet og kom i sync. Derefter kiggede jeg med glæde, respekt og begejstring på det største træ. Fik en undren og tænkte med hjertet : Hvordan mon her ser ud, hvis dette prægtige træ ikke stod her ..? Dagen efter blev det fældet og jeg blev fyldt med sørgmodighed ... Man kan sanse mange (mystiske) ting med det (mystiske) hjerte.
Mvh Per






Redigeret af per (15/12/2021 04:26)
Top Svar Citer
#33913 - 15/12/2021 12:08 Re: Lidt af hvert [Re: per]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse
Hej Per

Jeg vil anskaffe mig disse 3 bøger i de kommende måneder...

---

Asger Lorentsen: Jesus og kristusimpulsen

Eskild Tjalve: Enhed - Videnskab og spiritualitet forenet

Søren Hauge: Levende visdom - Esoterisk Spiritualitet

---

Er vi på rette spor...

http://www.religionrevised.com/uaegte-kristendom/

http://www.religionrevised.com/aegte-kristendom/

Hvorfor taler præsterne ikke om tingene...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#33918 - 15/12/2021 13:37 Re: Lidt af hvert [Re: per]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Hej Per - først, jeg oplever samme intense forhold til 🌲 🌳 🌴 💚 og engang oplevede jeg en længere sorg periode grænsende til klinisk depression over at et kæmpe kæmpe stort træ jeg havde connectet til blev fældet. Jeg var over 60 år gammel og jeg brød sammen i gråd og lå i fosterstilling i store sjælssmerter mange mange dage - av av jeg blev traumatiseret.

Til fortællingen hører at jeg har været et naturbarn - jeg er opdraget fra barnsben i naturen - ved at være ofte alene med tre hunde ude i naturen på ekspedition ofte i mange timer hver dag. Jeg var allerede som barn et med naturen, den vilde vestjyske midtjyske uberørte natur hvor der var moser og enge og hede og masser af skov, både granskov og løvskov. Husker de voksne forundredes over hvor tæt på de vilde dyr jeg kunne komme uden at de flygtede. Som dreng kunne jeg vågne om natten og mærke den forførende fortryllende natur udenfor kalde på mig og så drog jeg afsted i begyndende morgenrøde og vandrede ud i den vilde natur langt væk fra mine bedsteforældres gård. Og jeg går stadig gerne ude i naturen om natten, gik i nat en lang tur i klitterne ved Vesterhavet hvor jeg har sommerhus.

De troede jeg ville blive en Dr Lieberkind. Så det er ikke teoretisk eller pga vor tids miljø bevægelser at jeg er et natur menneske - jeg var der mange år før det kom på tale, på mode.

At klatre i træer var en daglig ganske naturlig fysisk aktivitet for mig. Og selvfølgelig blev jeg en fysisk stærk dreng den vej igennem og jeg udmærkede mig straks da jeg kom i skole i idrætstimerne og i frikvarterernes brydning og slagsmål.


💦🏊🚴🏃💕



Citat:
Per:

Det er mørket, som har haft en finger med i spillet for at lave omveje til Gud


Dette mørke stammer ikke fra Paulus er min (og moderne forskning i Paulus) påstand og jeg vil anbefale dig at læse efterfølgende tekst af en af de største Paulus kendere verden har haft nemlig Albert Schweitzer:


Citat:
Albert Schweitzer om Paulus:

Paulus har for alle tider sikret os retten til at tænke i overensstemmelse med kristendommen. Han sætter den erkendelse, som skyldes Kristi ånd (og som vi ejer), over den traditionelle tro. Han har absolut og usvigelig ærbødighed for sandheden. Han vil ikke vide af den ufrihed, som er dikteret af tidligere læremestre, han anerkender kun den, som kærligheden pålægger os. Men dette vil ikke sige, at han er revolutionær. Han tager sit udgangspunkt i menighedens tro, men han anser sig ikke for forpligtet til at standse, hvor denne ophører; han hævder, at han har ret til at tænke de tanker, der gælder Kristus, til ende, og han tager ikke hensyn til, om den erkendelse, han derved når frem til, ligger inden for rækkevidden af de opfattelser, som hersker i menigheden, og kan anerkendes som en del af menighedens tro. Her optræder altså tænkningen for første gang i kristendommen, og resultatet giver os god grund til at mene, at troen ikke har noget at frygte af tænkningen, selv om den forstyrrer freden og fører til et opgør, som tilsyneladende ikke falder heldigt ud for fromheden.

Det har således en vis betydning for alle tider, at kristendommen symfoni begynder med en vældig dissonans mellem tro og tænkning, en dissonans, som går over til harmoni. Forudsætning for, at kristendommen skal blive en levende sandhed i de følgende generationer, er, at der stadig optræder tænkere i den, som i Jesu ånd gør troen på ham til erkendelse i de tanker, som hører til i verdensanskuelsen i de forskellige tider. Hvis kristendommen bliver til en traditionel tro, som gør krav på ganske simpelt at blive overtaget af de enkelte, mister den forbindelsen med tidens åndelige liv og har ikke længere evnen til at optræde i en ny skikkelse i en ny livsanskuelse. Hvis tænkningen ikke må tage overleveringen op til kritik, går det ud over den kristne sandhed, og den kristne sandfærdighed vil også lide under det. Det er derfor, det har en så vældig betydning, at Paulus ser det som noget ganske selvfølgeligt, at han skal gennemtænke troen på Jesus Kristus i hele dens omfang og hele dens dybde.
Når han siger, at man ikke skal hindre ånden i at komme til sin ret, og at friheden er der, hvor Herrens ånd råder, betyder dette, at den tænkende kristendom skal have sin ret inden for den troende kristendom, og at snæversynet tro ikke må undergrave respekten for sandheden. Kristendommen må aldrig miste den storsindethed, som gør, at den hos Paulus også anerkender tænkningen som noget, der kommer fra Gud. Der er noget frisk og forårsagtigt over den Paulinske kristendom, og det må ikke komme dertil, at dette overlever sig selv i den kristendom, vi bekender os til. I kristendommen optræder Paulus som tænkningens skytshelgen. Alle, der tror, at de tjener evangeliet bedst ved at tilintetgøre den frie tænkning i troen på Jesus, må skjule sig for Paulus.
Citater slut.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Så er der linet op...
af Anonym
20/04/2024 07:19
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 06:04
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Nyheder fra DR
Skidt kvalifikation sender Magnussen lan..
20/04/2024 09:49
Forsvarsmesse mødes af pacifister: Jeg ..
20/04/2024 09:27
Taylor Swift skriver historie efter udgi..
20/04/2024 09:25
Får på motorvejen fra morgenstunden
20/04/2024 09:15
Danmarks største spilfestival sætter f..
20/04/2024 09:01
Nyheder fra Religion.dk