annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#33892 - 14/12/2021 17:48 Re: Lidt af hvert [Re: Hanskrist]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#33895 - 14/12/2021 19:58 Re: Lidt af hvert [Re: ABC]
per Offline
ny
Registeret: 28/11/2021
Indlæg: 17
Hej Hanskrist
Jeg vil mene, at Jesus udmærket var klar over, at tiden ikke var moden til for drastisk at kræve fuld ligeret for kvinderne af forskellige årsager .... Det lå ikke i den epoke.
Birgit Klein roser Paulus for med sit rene pandechakra for at have skrevet nogle af de flotteste passager i biblen, mens han får hovedansvaret for at fastholde kvinden som underordnet manden bla ved denne fatale udtalelse : Der står mange steder i Det Gamle Testamente om kvindernes mindreværd, og i Det Nye Testamente siger Paulus ligefrem: Som i alle de helliges menigheder, skal kvinderne tie stille i menighederne. De må ikke tale, men skal underordne sig, sådan som loven også siger (1 Kor 14,34-35).
At nogen nyere forskning mener, at Paulus var forklædt "Feminist" under umulige forhold kan godt være sandt, MEN og jeg siger stort MEN : Hvorfor udtale sådan noget vrøvl ? Jeg kunne lige forestille mig en politiker ordret udtale sådan noget på talerstolen i folketinget !
I øvrigt er jeg ikke stor fortaler for, at man skal udtale sig "fordækt". Det havde klædt Paulus bedre, hvis han havde undladt at inddrage emnet og i stedet for vil jeg give Birgit ret i, at især ovennævnte citat havde fatale følger i den senere kristendom og især i katoliscismen.
Der er desværre et endnu større forkvaklet kvindesyn i koranen og dermed en nærmest manglende forståelse af den feminine energi heri ....
Mit fokus på feks biblen er ikke, hvad og hvorledes de enkelte mener og forstår virkeligheden. Mit fokus er på, HVORDAN formede biblen i især Europa begivenhederne i de forgange 2000 år. Jeg tror på, at der har været en stor styring af netop den færdige bibel til størst udvikling for det enkelte menneskes livsbane.
I stedet for resultatet med alle mulige forgreninger af kristendommen og også islam, så ser jeg i en bedre ønskeverden, at der blev skrevet 100 pct konkret i stedet for,at folk 2000 år efter stadig forsker i emnet og ender med at være uenige ...... Men der er jo en mening med alt. Vi skal leve i nutiden og fremtiden går mod stor anerkendelse af det feminine aspekt.
Min bedste vens far sagde om biblen : Det er verdens største løgnehistorie. Selv om det er eet stort overkill at mene, så har han fat i noget af pointen. Mvh Per
Top Svar Citer
#33898 - 14/12/2021 21:22 Re: Lidt af hvert [Re: ]
per Offline
ny
Registeret: 28/11/2021
Indlæg: 17
Til Hanskrist
Du nævner forkert brug af maskulinitet, mens jeg nævner for megen brug af samme. Vi har begge ret, det afhænger af vinklen.
Min vinkel på Jesus er følgende :
I stedet for ord om og fra Jesus fra een bog, så sanser jeg mere Jesus. Jeg starter altid en meditation med taknemmeligt at bede om styring fra højeste instans og her er det ofte Jesus, der styrer. Den Jesus der træder frem, behøver jeg for mig selv ikke at udtrykke i ord. Jeg er mere sansende og kan personligt ligesom zoome ind for at få en egen oplevelse af emnerne. Sjovt nok så kan Jesus altså styre, imens jeg feks mediterer på Buddha og hans vibrationer. Hvad der opleves, er igen op til den enkelte. At samarbejde med Jesus er for mig kernen.
Det siges, at man kan flyve til Indien, stå af flyet og straks fornemme Buddhas energi og aftryk i nutidens samfund. Buddha havde spotpunkt i især Indien, mens Jesus havde det i det gamle Israel. De er begge sider af samme sag.
Derfor er min pointe, at vi kan sagtens tillægge Jesus ord, gerninger og begreber såsom universel kærlighed og medmenneskelighed. Det samme håber og beder jeg for, at min nabo også sympatiserer med.
Jeg er bare personligt træt af, at vi skal definere Jesus ud fra een bog. Jeg finder Jesus mange andre steder feks i skønheden i et gammelt egetræ .. Træet er et med naturen, som også er et med Jesus - alt er alt, selv det skæve træ ved siden af.
Når alle religioner faktisk har base i samme punkt, når folk i god tro kan blive enige i de næste 100 positive tillægsord om feks Jesus, så vil jeg af denne grund ikke remse dem op. Jeg bruger ikke min tid på, om Jesus feks bedre forstås i indre mission.
Jeg tænker tit på folk, der bruger deres tid kun på biblen og dens beskrivelse af både Gud og Jesus mm : Prøv at lægge biblen på hylden i et års tid og se så, om og hvad der ellers dukker op .... ?? (Det er ikke personligt ment til dig Hanskrist eller andre her, det er generelt ment)
Mvh Per
Top Svar Citer
#33899 - 14/12/2021 21:38 Re: Lidt af hvert [Re: per]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Per

Det er gode nyheder og en bog, som jeg også må anskaffe mig...

https://eskildtjalve.dk/webshop-1

Fortsat god aften...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#33902 - 14/12/2021 22:17 Re: Lidt af hvert [Re: ]
per Offline
ny
Registeret: 28/11/2021
Indlæg: 17
Til ABC
Den nævnte bog med Eskild er hans nyeste. Jeg har forstået det sådan, at det er hans livsværk eller hovedværk. Han har nemlig selv arbejdet som ingeniør og blev først i en senere alder åndelig bevidst. Han laver selv nogle flotte illustrationer til brug ved forståelsen af hans indsigter.
Når vi snakker om hovedværker/ opslagsværk, så kan jeg varmt anbefale Søren Hauges særdeles tykke bog "Levende Visdom, (Esoterisk Spiritualitet)".
Håber du har plads under juletræet smiler
Mvh Per


Redigeret af per (14/12/2021 22:18)
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk