annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 28 < 1 2 3 4 ... 27 28 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32799 - 26/07/2021 15:47 Re: Guder og det guddommelige [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg læser dit indlæg #32790 - 26/07/2021 00:34 som ironi over udtrykket: "religiøse samlingssteder".
For mig er de jo ikke alle lige inspirerende, men jeg har da oplevet noget i bl.a. Den blå moske Istanbul og i flere græsk ortodokse kirker under liturgien (gudstjeneten) - også andre steder - men især alene i et græsk ortodoks kirkerum i mødet med den Kristus Ikon, som er tilgængelig i form af et foto her (klik på et af de to fotos foroven).
Det er her, jeg ser den alt elskende kærlighed - helt uafhængig af dogmer - en kærlighed, jeg aldrig før havde mødt - en kærlighed, der for mig næsten overflødiggør alle religioner smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32800 - 26/07/2021 16:57 Re: Guder og det guddommelige [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg er da fuldstændig klar over, at jeg ikke passer ind i kristne kirkers gudsdyrkelser.
Det gør du jo også kraftigt opmærksom på, når du skriver:
Citat:
Arne er iøvrigt modsat Jesus Kristus - de to er så forskellige som to mennesker kan være omkring hvad/hvem de forbinder det guddommelige med.

For Jesus Kristus kender Gud Fader og lever i stor inderlighed og bøn til Gud Fader. Meget meget mere kunne siges her om det forhold. Og ja kristendommen bygger på det Arne totalt afviser, nemlig Jesus Kristi forståelse det guddommelige.

Så kernen eller essensen af kristendommen (Jesus Kristi forståelse det guddommelige) vil Arne ikke vide af. Også derfor det er så fuldstændig absurd at han skilter med en JESUS KRISTUS IKON - når han afviser og benægter fuldstændig hvad/hvem JESUS KRISTUS forbinder det guddommelige med.
Min replik:
Jo, det forstår jeg da - og jeg mindes min forvirring en tidlig af de mange gange, jeg mødte Kristus Ikonen, hvor jeg "fik beskeden": Tag ikke dogmerne alvorligt. (På det tidspunkt kendte jeg dem dårligt nok).
Og som årene gik, svandt dogmerne ind, og stadig stærkere stod: Den alt elskende kærlighed - som kernen - for mig - i kristendommen.

Jeg er jo klar over, at sådan er det ikke for dig, hvad du jo også tydeligt gør opmærksom på.
Og så er der vel ikke andet at gøre, end at lade det blive ved dét.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32801 - 27/07/2021 07:50 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Kirken dogmatiserer

Men nu snakker vi ham JESUS KRISTUS og ikke Kirkens dogmer - og lærersætninger.

Lad os droppe Kirkens dogmer og se på JESUS KRISTUS og hvad/hvem han forbandt det guddommelige med.

Ikke Arne? Lad os stoppe op før dogmerne og se på hvad/hvem JESUS KRISTUS forbinder det guddommelige med.

Og ja her tegner sig et rimeligt klart billede af at JESUS KRISTUS præsenterer os for at det guddommelige er forbundet med en uhørt religiøs inderlighed mellem Gud og mennesket, mellem Gud Fader's Ånd, Kraft og Vilje vi som Guds Børn lever i erkendelse og forståelse af, ja vi lever endda igennem BØN en til stadighed samtale, dialog med Gud Fader - hvis Ånd vi har - men ikke nok med det Gud er ikke en ukendt Gud men Gud Fader vi som Guds Børn kender, har et fortroligt inderligt og udogmatisk (udenom dogmer) kendskab til. Vores inderlige intense Guds relation er som et Fader Søn barmhjertig kærligheds forhold.

Dette er hvad/hvem JESUS KRISTUS forbinder det guddommelige med, sådan er det for 99,9999 % af verdens kristne befolkning, ja selv børn forstår det, men en vis Arne benægter det og bekæmper dette.

Jamen fint nok folk er så forskellige. Men hvor alting hører op er så når du pludselig skilter med er JESUS KRISTUS IKON oplevelse og at du står den ortodokse kristendom nær.

Nej så lyver du eller også ved du ikke hvad du taler om, ihvertfald vil den ortodokse kirke blive dybt rystet hvis de så dine skriverier.

Du digter dine egne ideer ind i JESUS KRISTUS - fordi du simpelthen ikke tør lade JESUS KRISTUS påvirke dig, hvorfor du har kigget ind i og kysset dine egne ideer om tingene.

Du afviser fx blankt JESUS KRISTUS BØNSLIV sin himmelske Gud Fader. Hvordan han kender sin himmelske Gud Fader og dermed Gud Faders Ånd Vilje og Kærlighed og Omsorg for vi mennesker som Guds Børn.

Det er som om du ingenting vil tage imod. Fx tage imod at vi har som JESUS KRISTUS et inderligt forhold til Gud vores himmelske Fader vi kender og taler med, lever i BØN med. Alt det JESUS KRISTUS forbinder det guddommelige med afviser du Arne.

Kærlighed er at forbinde (forene og forsone) to parter der er kommet fra hinanden og som kun kan udvikle og trives, leve lykkeligt og meningsfuld når de har hinanden igen - vi som Guds Børn i inderlighed Gud vores himmelske Fader som vi iøvrigt ligner - da vi er skabt i GUDs BILLEDE - og i JESUS KRISTUS har vi hele guddomsfylden i kød og blod, vores legeme er et tempel for GUD HELLIGÅNDEN der virker kraftfuld i os og igennem os.


-0-0-0-0-

Som du utallige gange har skrevet det, så er du ikke kristen og dine idéer om kærlighed stammer bestemt ikke fra kristendommen. Så du må være inspireret et andet sted fra og så projicerer du dine sære nyreligiøse buddhistiske dog panteistiske astrofysiske tågede uklare ideer, ind i et IKON som bestemt ikke er et JESUS KRISTUS IKON for dig.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32802 - 27/07/2021 12:00 Re: Guder og det guddommelige [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
"For således elskede Gud verden -" står der et sted i Johannesevangeliet.
Det var dén kærlighed, jeg fik - dybt, dybt ind i mit inderste.
Det er ikke den form for kærlighed, du omtaler.
Det var dén - kristendommens guddommelige kærlighed - jeg oplevede foran Kristus Ikonen.
Kald du det bare digt.
For mig er det virkelighed - og kristendommens ypperste kvalitet.

Din Guds-opfattelse:
Citat:
Gud er ikke en ukendt Gud men Gud Fader vi som Guds Børn kender, har et fortroligt inderligt og udogmatisk (udenom dogmer) kendskab til. Vores inderlige intense Guds relation er som et Fader Søn barmhjertig kærligheds forhold.
respekterer jeg, men den er ikke min.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32803 - 27/07/2021 14:04 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Citat:
"For således elskede Gud verden -" står der et sted i Johannesevangeliet.
Det var dén kærlighed, jeg fik - dybt, dybt ind i mit inderste.


Det var dén kærlighed


Så du gør ord til følelse, for du anerkender jo ikke, den som giver denne kærlighed

Citat:
Og ligesom Moses ophøjede slangen i ørkenen, sådan skal Menneskesønnen ophøjes, for at enhver, som tror, skal have evigt liv i ham. For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn. Og dette er dommen, at lyset er kommet til verden, og menneskene elskede mørket frem for lyset, fordi deres gerninger var onde. For enhver, som øver ondt, hader lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gerninger ikke skal afsløres. Men den, der gør sandheden, kommer til lyset, for at det skal blive åbenbart, at hans gerninger er gjort i Gud.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/3


Hvordan kan du opleve og tro på denne kærlighed, når du ikke anerkender skaberguden som den kommer fra?

og Hvordan kan denne - af dig - ikke anerkendte gud udsende sin enbårne søn?


I øvrigt er denne guds kærlighed af en sådan karakter, at hvis ikke du tror på faderen og den udsendte søn, vil du være dømt og ude i mørket og løgnens ”univers” ... ja måske siger skriftstedet endda, at de som ikke tager imod guds udsendte søn er onde

*

PS:
Hjemmesiden her er tung og vil ikke vise mig kladden af det jeg skriver

Nå, nu kom kladden - ej nu virker det ikke igen smadrpc


***
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 28 < 1 2 3 4 ... 27 28 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk