annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 18 af 28 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 27 28 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32905 - 03/08/2021 21:23 Re: Guder og det guddommelige [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Gerth

Hvem skal vi tro på...

https://carstenplougolsen.com/islam/

Måske det har interesse...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#32906 - 03/08/2021 21:33 Re: Guder og det guddommelige [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Det helt fremherskende, jeg opfatter, når jeg læser, hvad du skriver, er, at dit liv har ændret sig - vel nærmest mirakuløst - til gavn for dig og for de medmennesker, du tager dig af.
Dét opfatter jeg som dybt, dybt glædeligt!

At du så opfatter min oplevelse af det guddommelige som, at det er slut for mig, når jeg dør - ja - når jeg tænker over det - så har du nok ret - om end jeg ikke tør "gøre mig klog" på den slags blinker

M.v. h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32909 - 04/08/2021 13:32 Re: Guder og det guddommelige [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Gerth

Med tiden kan du nok bedre forklare tingene for os...

https://vandrermodlyset.dk/vandrer-mod-lyset/

https://vandrermodlyset.dk/erklaering/

https://vandrermodlyset.dk/forord/

http://thelightuniversal.org/page15.html (dette mangler - af en eller anden grund - på den nye danske hjemmeside)

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-1/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-i/

Hvilke baner skal vi tænke i...

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#32930 - 06/08/2021 12:24 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
I fortsættelse af mit konkluderende indlæg i denne tråd: #32886 - 01/08/2021 18:58, hvor jeg ser religionerne som en umulig stræben op mod det ufattelige guddommelige, og hvor jeg ser, at vi tillægger os mennesker alt for stor betydning i miraklet: Kosmos, finder jeg det meget forståeligt, at religionerne hæver menneskenes betydning op over naturen - og resten af universet, samt at det guddommelige gøres til en menneskelignende faderfigur.
Så har man noget at holde sig til.

Men for mig fører det til, at det eneste, der bliver tilbage, og som jeg har tillid til, er det lille digt af:
Jalal al-Din Rumi:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn op sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
Dét er jo nok ikke en måde at opfatte det hele på, som "sælger mange billetter" blinker

Men jeg synes nu ikke, det er så ringe endda at fornemme, at alt er guddommeligt, at verden er et mirakel, at man selv er en del deraf - om end meget ubetydelig - og at opleve at det fører til en kærlig og aktiv tilværelse - som den egentlige mening med at leve - så længe det varer.

Og et liv efter døden?
Umiddelbart ligner det for mig en ønskedrøm, som jeg dog ikke kan gøre mig klog på blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32931 - 06/08/2021 13:25 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

jeg ser religionerne som en umulig stræben op mod det ufattelige guddommelige


Du forbinder det guddommelige med den fuldkomne astrofysiske naturvidenskabelige forståelse alting, men dette har intet at gøre med det religiøse - hvad religionerne beskæftiger sig med og forbinder det guddommelige med.

Naturvidenskabelig astrofysik er naturvidenskabelig astrofysik og lad det forsat forblive sådan og det har intet at gøre med det guddommelige som Bjørn og Simon og vi andre har forsøgt at forklare dig.

Det guddommelige er uløseligt forbundet med menneskets muligheder for at forstå sig selv og dets muligheder - ikke mindst muligheder for at få en go forbindelse til STORE SJÆLSKRÆFTER - det religiøse spirituelle hvor vi på Ekstatisk vis gribes af ARKETYPER MOTIVATIONER MOTIVER - og af stor lyksalighed glæde og KÆRLIGHED (oplevelse af HARMONI SAMHØRIGHED) og ekstatisk begejstring - ENTUSIASME og ja ARKETYPER INSPIRATION - altsammen hvad der er fyldt med HEALING POWER og RECOVERY POWER - helbredelser og omvendelser - hvor mennesker herigennem, igennem vores kontakt til dette det religiøse spirituelle - det guddommelige - erfarer et helt nyt liv der er så kvalitativt forskelligt fra hvad vi kender til fra vores almindelige hverdags bevidsthed der arbejder som erkendende subjektiv fornuft om noget objektivt sandt uafhængig og udenfor os mennesker, som nøjagtig er denne isolerede "betragter og tænke bevidsthedstilstand" det religiøse spirituelle ophæver så vi mennesker igen får kontakt til de spontane suveræne livsytringer og vores ikke adskilthed, hvor vi erfarer os selv i vores KOSMISKE TOTALITET og SAMHØRIGHED.


Det religiøse spirituelle bygger altsammen på erfaringer og ikke på astrofysiske filosofiske grublerier som du Arne forfejlet og kluntet omgør det guddommelige til.

Det er dig der skubber det guddommelige over i naturvidenskabelige astrofysiske filosofiske grublerier og spekulationer - men som sagt ovenfor har det guddommelige intet med dette at gøre. Du kunne jo læse studere religionsvidenskab fx "De Religiøse Ideers Historie" og du vil blive oplyst om at du ikke har forstået begrebet det guddommelige, som ikke stammer fra neutrale astrofysiske naturvidenskabelige grublerier og spekulationer.

Hvis der skulle være astrofysiske forhold med inde omkring det religiøse spirituelle, så forstås det som mennesket i dets KOSMISKE TOTALITET og SAMHØRIGHED - ikke adskilthed - hvorfor Gud ikke er i UNIVERSET men det er UNIVERSET der er i GUD - og i den udstrækning vi er i KRISTUS i GUD da er UNIVERSET også i os - det følger heraf at MIKROKOSMOS og MAKROKOSMOS er umulige at adskille.


-0-0-0-

Jeg kender ingen der har misforstået det religiøse spirituelle - det guddommelige - som dig Arne. Og ja årsagen findes i at du vil have det guddommelige forbundet med neutrale astrofysiske naturvidenskabelige grublerier og spekulationer hvor mennesket blot er en ganske ubetydelig og ligegyldig detalje. Dette er okay - men det har bare intet at gøre med det religiøse spirituelle - det guddommelige - hvilket religionsvidenskab også på entydigt vis slår fast engang for alle.


Du skubber tingene væk fra dig selv - du tør ikke lære det UBEVIDSTE at kende - dig selv fra før bevidstheden og fornuftig tænkning fuldstændig overtog eller lagde beslag på dit liv. Som om du ingen erfaringer har med de førkulturelle noumenale ARKETYPER spontane suveræne livsytringer - hvor du selv er omfattet grebet og derfor erfarer din eksistens med større intensitet og fylde og kræfter og energier der HJÆLPER DIG - gør dig godt.

Jeg har før bedt for dig og det vil jeg stadig gøre, da mit håb for dig er at du må få hul igennem til ARKEÅNDEN i dit liv (så du kan glemme dine spekulationer og grublerier en stund): de Noumenale Spontane Suveræne Livsytringer af stærke ARKETYPER MOTIVATIONS -ENERGIER og LIVGIVENDE KRÆFTER.

-0-0-0-

Med dine vildfarne ideer om hvad det guddommelige dækker over gør du mennesket til et gustent uberørt væsen der blot lever i astrofysiske naturvidenskabelige grublerier og spekulationer.

Men mennesket er netop som et religiøst væsen ikke uberørt - men berørt - ja grebet og besat af de NOUMENALE ARKETYPER kosmiske religiøse spirituelle ENERGIER og KRÆFTER og MOTIVER = ARKETYPER MOTIVATIONER - SYNER og DRØMME og BILLEDER der drager leder og fører os igennem livet også - det er nemlig ikke kun fornuft der styrer os skulle jeg hilse fra Jung og Freud.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 18 af 28 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 27 28 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk