annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15692312
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382603
Et andet syn 1992154
Åndelig Føde 1526479
Jesu ord 1523791
Galleri
September Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 320 gæster og 185 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 19 af 28 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 27 28 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32932 - 06/08/2021 13:31 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5445
Sted: Vanløse
Hej Arne (fred være med dig)

Hvorfor sætte børn i verden, hvis de ikke ønsker et midlertidigt liv? Måske dette har interesse...

https://efterlivet.dk/begreber/naerdoedsoplevelser/

Hvad med dette...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#32933 - 06/08/2021 13:39 Re: Guder og det guddommelige [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg er ikke i tvivl om, at du mener, hvad du skriver - og det respekterer jeg.
Men det er ikke sådan, jeg oplever verden - og livet - og det guddommelige.
F. eks. har det givet mig kærlighed til denne klode.
Det savner jeg i religionerne.
Det håber jeg, at du respekterer.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32935 - 06/08/2021 16:44 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3674
Sted: Nørresundby
At erfare det guddommelige i forbindelse med SKABERVÆRKET (NATUREN) står ganske centralt i kristendommen og lignelsen om liljerne på marken hvordan de står klædt fortæller ligesom alt - men overalt henvises vi til at se og forstå Gud - det guddommelige og HELLIGE i forbindelse med SKABERVÆRKET NATUREN - der ergo har en guddommelig hellig status i vores liv:


Citat:
Se himlens fugle; de sår ikke og høster ikke og samler ikke i lade, og jeres himmelske fader giver dem føden. Er I ikke langt mere værd end de? Hvem af jer kan lægge en dag til sit liv ved at bekymre sig? Og hvorfor bekymrer I jer for klæder? Læg mærke til, hvordan markens liljer gror; de arbejder ikke og spinder ikke. Men jeg siger jer: End ikke Salomo i al sin pragt var klædt som en af dem. Klæder Gud således markens græs, som står i dag og i morgen kastes i ovnen, hvor meget snarere så ikke jer, I lidettroende?


Vi finder og ERKENDER om noget Gud i forbindelse med SKABERVÆRKET - NATUREN. Det har en ganske central stilling at her åbenbarer og giver det guddommelige sig til kende overfor os. Livet er HELLIGT - det mest HELLIGE af alt.

Hvordan behandler vi NATUREN LIVET og OS SELV der hører mere end alt andet LIVET til?

Hvis vi ikke kan få øje på LIVET som vi er skænket og tilhører og er prisgivet og på hvis nåde vi lever mere end alt andet vil vi heller ikke kunne få øje på det udenfor os selv.

Den dag mennesket erkender dets åndedræt og behov for frisk ren luft vil det påskønne atmosfæren - på samme måde med rent drikkevand og fødevarer. Det er igennem os selv og vores LEGEMLIGE NATURLIGE LIV at vi opdager NATURENS HELLIGE VÆRDI og afgørende betydning for os. Derom kan der overhovedet ikke være tvivl.

Fordi vi ikke kender os selv som KOSMISK LEGEMLIG NATURLIGT LIV vil vi have svært ved at værdsætte og påskønne NATUREN som HELLIGT.

Det er vi mennesker der er blevet forarmet og tømt for KOSMISK LEGEMLIG NATURLIGT LIV - denne KOSMISKE sammenhæng vi var i, stod i, levede i, før syndefaldet i Edens Have med LIVETS TRÆ stående midt i må vi genopdage.

Og forløsningen og frelsen i KRISTUS sætter os netop ind i den KOSMISKE sammenhæng igen - ind i LIVETS ÅNDS LOVMÆSSIGHEDER igen ifølge Paulus.

Om noget mennesket er i KRISTUS sat ind i en KOSMISK sammenhæng med henblik på vores oprindelige ophav i Edens Have med adgang til LIVETS TRÆ (frugter) og LIVETS ÅND og LIVETS VAND.

Tingene (alt hvad der har med SKABERVÆRKET og NATUREN at gøre) er meget meget tættere på os end astrofysiske naturvidenskabelige grublerier og spekulationer - vi må forstå vores liv og åndedræt hvert et øjeblik som guddommeligt og HELLIGT da det er livgivende - LIVETS ÅND for os.

Tingene er meget tæt på os (findes i en umiddelbar nærhed og er i en HJERTE ❤️ inderlighed tilstede hos os i KRISTUS) og ikke ude i astrofysiske naturvidenskabelige grublerier og spekulationer - GUD - LIVETS GUD er kommet nær i KRISTUS - vi har hele den livgivende KOSMISKE guddomsfylde i Kristus - hvor vi igen er indsat i LIVETS ÅNDELIGE LOVMÆSSIGHEDER - i sammenhæng SKABERVÆRKETS oprindelige harmoni. Altså VI SKAL IKKE VÆK FRA OS SELV og ud i astrofysiske naturvidenskabelige grublerier og spekulationer - bliv hjemme ARNE hvor du hører hjemme - gør ikke tingene abstrakte - men mærk og erkend dig selv og dit liv. Dette er klart kristendommens styrke at ophæve alle abstrakte spekulationer og grublerier om tingene, fordi i KRISTUS er GUD kommet os nær - vi har ikke at gøre med en fjern og uforståelig ukendt Gud at gøre. Netop det Gud Søn Gud Fader billedet vi Guds Børn billedet vil slå fast. I KRISTUS kommer vi til os selv igen fordi her er Gud kommet os nær - ja vi har hele guddomsfylden i kød og blod.

Det er primært igennem os selv - altså en ny selvforståelse (erkendelse af os selv) at vi vil opdage NATURENS ALTAFGØRENDE VIGTIGHED.

Igennem primært vores egen sårbarhed.


-0-0-0-

Før man har forstået kristendommen er det nok en dårlig idé at beskylde kristendommen for noget uretmæssigt.

Men hvordan folk opfatter kristendommen skal der altid være en livlig og fri kritik og debat omkring.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32938 - 07/08/2021 17:26 Re: Guder og det guddommelige [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Jeg glæder mig over ord fra dig, som disse:
Citat:
Den dag mennesket erkender dets åndedræt og behov for frisk ren luft vil det påskønne atmosfæren - på samme måde med rent drikkevand og fødevarer. Det er igennem os selv og vores LEGEMLIGE NATURLIGE LIV at vi opdager NATURENS HELLIGE VÆRDI og afgørende betydning for os. Derom kan der overhovedet ikke være tvivl.
Men det er også her, jeg så undrer mig over kristendommens - og alle de andre religioners - passivitet overfor vi menneskers stadig tiltagende mishandling af denne klode, som rigtig tog fart med industrialiseringen, og som i dag har nået katastrofale højder.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32942 - 07/08/2021 22:40 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3674
Sted: Nørresundby
Hej Arne - eller God Aften Arne.

Jeg vil holde med dig i at de store verdens religioner (buddhismen jødedom kristendom og islam) ikke er natur religioner - ja de har fuldstændig fortrængt og erstattet "natur religionerne".

New Age religiøsitet må give "natur religionerne" en renæssance men i nye former der svarer til vores nuværende videns niveau og forståelse de naturlige sammenhænge.

Spinoza har du nævnt. Leipzig kunne også være interessant. Einstein er også interessant.

Du har ret i at vi skal have fokus på naturen og her hjælper de store verdens religioner os ikke meget som de bliver præsenteret for os, som vi møder dem.

Der mangler noget det har du ret i.


Og hvis det er hvad du forsøger at råde bod på jeg tror pludselig jeg meget bedre forstår din tænkning og livssyn og hvad du finder inspiration i.

Hvis du vil udfylde noget du finder der mangler i de etablerede store verdensreligioner.

En ny tråd om et natur "evangelium" og moderne natur religioner - "animisme" måske. Ihvertfald jeg mærker et behov for at få kigget nærmere på forholdet.


De bedste hilsner HansKrist

PS:

Vil lige sige at NATUREN har spillet en altafgørende stor rolle i min opvækst.

Alle sagde jeg blev den nye Dr Lieberkind.

Jeg har som lille dreng vandret og opholdt mig i naturen dagligt mange mange timer hver dag ofte kun i selskab med en hund eller tre hunde når det var ude hos mine bedsteforældre.

Fra barnsben jeg var et udpræget NATUR BARN - eller en rigtig SØN af NATUREN.

De største åbenbaringer som dreng kom i forbindelse med mine solo ophold og vandringer i naturen.

Iøvrigt var jeg ude hver dag - jeg forstår ikke vor tids børn og unge mennesker der opholder sig så meget inden døre.

Nu var jeg også et i udpræget grad "UDE -BARN" - et barn - en dreng - en stor knægt der altid, hver eneste dag var udenfor i naturen og den friske luft.

PPS:

Jeg sidder med Løgstrup eleven Ole Jensen's bog "I VÆKSTENS VOLD - ØKOLOGI og RELIGION". Og også hans bog "HISTORIEN OM K.E. LØGSTRUP".

"Ånd uden legeme er ondskab" - er en Løgstrup tanke.

Også en af grundene til at jeg holder meget af Paulus er at han tænker i legeme og LEGEMLIGHED.

Så vidt NATUREN er Løgstrup et godt sted at finde inspiration.

Heidegger er også et godt valg.

Efterfølgende vending jeg bruger så ofte er inspireret af Heidegger:

Vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens værens tilstedeværelse - os i vores KOSMISKE TOTALITET - hvor vi erfarer at NATUREN er fyldt med HEALING POWER - har ENERGI og KRAFTFELTER vi kan forbinde os til.

Naturen kan virkelig gøre noget ved os. Den er HELBREDENDE har man rigtig fået øjnene op for.

Det kan kulturen også - tænk bare på musik og sang. Og film og bøger. Hvilket vi ikke må glemme.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 19 af 28 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 27 28 >


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Hanskrist
25/04/2024 23:58
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Trump går efter 'absolut immunitet' ved..
26/04/2024 02:37
USA er gået i gang med at bygge midlert..
26/04/2024 00:31
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Nyheder fra Religion.dk