annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
0 registrerede 450 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 28 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 27 28 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32880 - 01/08/2021 14:40 Re: Guder og det guddommelige [Re: Tikka]
ABC
Uregistreret

Hej Tikka

Jeg tænker bare, at det hele fortsætter, sålænge vi sætter børn i verden. For mig er det afslutningen på vores vandring på jorden. Hvad taler Paulus om...

Citat:
Hvordan kan nogen af jer, der har en sag imod en broder, vove at bringe den for retten hos de uretfærdige og ikke hos de hellige? Eller ved I ikke, at de hellige skal dømme verden? Og når verden dømmes af jer, er I så ikke gode nok til at dømme i ubetydelige sager? Ved I ikke, at vi skal dømme engle, for slet ikke at tale om jordiske forhold? Men når I nu har sådanne sager, hvordan kan I så sætte folk, som menigheden foragter, til at være dommere? Det siger jeg til skam for jer. Er der da ingen blandt jer, som har visdom nok til at afgøre sager mellem brødre? I stedet for fører broder sag mod broder, og det for ikke-troende!

Skal vi ikke lade Gud dømme i sådanne sager...

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#32881 - 01/08/2021 15:44 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
For nu at undgå alt for megen uklarhed:

Den etiske fordring
Citat:
Den etiske fordring stilles alle mennesker, også ikke-kristne. Alle er skabt, uanset om de kender til Jesu forkyndelse eller ej, eller om de vil kendes ved den.

Løgstrups suveræne livsytringer
Citat:
Ifølge Løgstrup kan man ikke beslutte sig for at være et barmhjertigt menneske, men man kan sige ja til barmhjertigheden ved at sige ja, når den melder sig som suveræn eller spontan livsytring.

M.v. h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart


Redigeret af Arne Thomsen (01/08/2021 16:12)
Top Svar Citer
#32882 - 01/08/2021 15:47 Re: Guder og det guddommelige [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
HansKrist det næste du kan forvente dig fra Arne er at han har skrevet om dette at være i KRISTUS altid og at du HansKrist endnu ikke har sagt et ord herom


Forbered dig herpå HansKrist

Arne er i en voldsom udvikling

Ingen kan følge med i hvad han pludselig påstår

Det vil blive sjovere og sjovere dag for dag i fremtiden i takt med at han ikke kan huske hvad han har skrevet og hvad det er vi har debatteret med hinanden

Uden hukommelse vil der opstå mange sjove episoder


At kunne huske spiller en rolle - vi går ud fra at dem vi drøfter med kan huske - hvis der så sker det at hukommelsen svækkes mærkbart så opstår alle disse mærkværdige udmeldinger fra Arne -

At kunne forstå en tekst kræver også at man kan huske og fastholde en forklaring en beskrivelse en argumentation --- det dur ikke når man kommer til linje to at man ikke kan se hvilken forbindelse hvad der står her har til linje et --- måske derfor Arne aldrig gir respons på en tekst - det kræver altså forstand og hukommelse at forstå en tekst

Nå lad nu dette være altsammen - for jeg morer mig over Arne og holder sjovt nok ligefrem af manden - sjovt nok holder jeg af manden her hvor det begynder at sejle for ham


-0-0-0-

Iøvrigt kopiere Arne blot fra internettet, endnu har han ikke sagt noget som helst på en selvstændig måde der viser sig at han har tilegnet sig en forståelse af de spontane suveræne livsytringer (en vending vi iøvrigt kun finder hos HansKrist men som Arne stjal for et par dage siden)

For et par dage siden kunne Arne ikke skelne mellem den etiske fordring og de spontane suveræne livsytringer - nu forsøger han at kunne skelne, igen ved at tage kopier, ikke ved med egne ord at sige noget (desværre var det ikke velvalgt hvad han kopierede om forholdet - ingen blev klogere tværtimod (lidt synd med de to eksempler))

Iøvrigt har HansKrist skrevet så smukt herom - altså hvordan der er forskel på Norm og Spontanitet (Lov og Nåde hos Paulus). Vi må selvfølgelig ikke forlange Arne fra dag ét forstår de her ting som du HansKrist har været beskæftiget med siden midt i 1980 -erne.

Det er denne selvstændige forståelse og tilegnelse begrebet størrelsen de spontane suveræne livsytringer der gør at Arne tror du taler om noget helt andet.

Hvorfor går vi i skole? For at lære udenad og tage kopier eller for at forstå noget og tilegne os en selvstændig forståelse tingene der gør at vi kan bruge vores viden til noget? Jeg er til det sidste, at har man forstået noget så har man også tilegnet sig en viden man kan bruge til noget.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32883 - 01/08/2021 16:29 Re: Guder og det guddommelige [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Kære HansKrist

Har du misforstået noget...

https://vandrermodlyset.dk/kristus-2/

Citat:
Men vor Fader har sørget end mere; thi i eders blinde Tilbedelse af mig, have I glemt Ham. Og mindedes I Ham, da var det kun for at tale om hans Naade mod eder; for at mindes den Naade, Han har vist mod eder, ved at lade sin Søn, »den enbaarne«, lide en pinefuld Død for eders Synders Skyld! –
Hvor lidet I dog kende eders Fader! Thi Naade er ikke det samme som Kærlighed; den, man elsker, giver man ingen Beviser paa sin Naade, men Beviser paa sin Kærlighed. Sandelig, jeg spørger eder: elske I da ikke eders Børn? De Børn, som I have avlet i Fryd og født med Smerte? Give I dem ikke dagligen Beviser paa eders Kærlighed? Søge I ikke med Nænsomhed og Taalmod at lede deres første Skridt paa Livets tornefulde Veje? Og synde de imod eder, ere I da ikke stedse rede til at tilgive, naar I se deres Sorg og Anger? Ja, ere I kærlige i Sind og i Hjærte, da tilgive I ofte Synder og Overtrædelser, før de ere angrede, før der er bedt om Tilgivelse derfor! Sandelig jeg spørger eder: vise I eders Børn Naade, naar de møde eder med Tillid og Glæde? Vise I eders Børn Naade, naar de nærme sig eder med Sorg og Anger? Mene I, at eders Børn vilde elske eder med større Styrke – hvis I gave dem Beviser paa eders Naade?
Have eders Børn ikke det fuldeste Krav paa eders dybeste og inderligste Kærlighed? Spurgte I dem til Raads, da I lagde Spiren til deres Legemliggørelse? Nej, I spurgte dem sandeligen ikke! Ja, jeg siger eder: de have det fuldeste Krav paa eder og paa eders Kærlighed! Og I føle det, I vide det; thi naar Sorger og Lidelser møde dem, da sørge I med dem, da lide I med dem, og I sige til eder selv: er jeg ikke Skyld i dette? thi mit Barn fik Livet ved mig. Kunde jeg ikke have sparet det for disse Sorger og disse Lidelser, hvis jeg havde undladt at lade det se Dagens Lys. – Og I elske disse Sorgens Børn med end større Styrke, med end dybere Kærlighed! Og se I, at de bære de tunge Byrder med Taalmod og Ro, da sige I til eder selv: har Livet givet mit Barn mørke og sorgfulde Timer, da har Livet ogsaa givet det Glæder og lykkelige Stunder; Mindet herom giver det Fred, giver det Styrke til at bære det, der er mørkt og tungt; dets Sjæl er modnet gennem Livets Prøvelser, thi Sorger og Lidelser skabe ofte de ædleste Følelser og de skønneste Tanker; ja, de udskille de forkullede Slagger og lade Guldet tilbage. Sandelig, mit Barn har dog ikke levet forgæves! –
Og som eders Børn have Krav paa eders Kærlighed, saaledes have I alle, ja, alle som een, det største, det fuldeste Krav paa eders himmelske Faders Kærlighed. Han spurgte eder ikke til Raads, da Han gav eder Livets Gave, da Han sendte eder ind i den Syndens og Dødens Verden, i hvilken I leve. Han gjorde det af Kærlighed til sine faldne Børn, Han gjorde det for at vinde de faldne tilbage, Han gjorde det af Kærlighed til eder, fordi Han vidste, at det var lettere for eder at kæmpe eder frem gennem de mange Jordelivs Sorger, Lidelser og Besvær; Han gjorde det, fordi Han vidste, at det var lettere for eder at modnes langsomt og langsomt at overvinde det onde og slette, fremfor, som Fuldmodne Væsener, at stilles overfor Mørket. Ja, Han gjorde det, fordi Han vidste, at ogsaa Glæden og Lykken vilde I lære at kende, lære at fryde eder over det skønne og det rene. Sandelig, I ere ægte Børn af vor himmelske Fader, og I have alle Krav paa Hans Kærlighed, den, som Han giver eder i fuldeste Maal! I ere Børn af Ham, og Han lider med eder, Han sørger med eder – men Han glædes ogsaa med eder. Og intet fryder Ham mere end at se og føle eders Genkærlighed! Men kun faa af eder vise Ham den Kærlighed, der tilkommer Ham med Rette; thi I have glemt eders Fader for mig, der kun er eders Broder; I have stillet mig mellem eder og Ham!

Hvad tænker du om det...

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#32884 - 01/08/2021 16:36 Re: Guder og det guddommelige [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Jeg beder alle, der er enige med Hanskrist i hans ord om mig i: #32882 - 01/08/2021 15:47, samt hans tidligere udtalelser om, at jeg er en idiot, give sig til kende.
Det ville have værdi for mig.
Jeg hører naturligvis også gerne fra hvem, der måtte være uenige med Hanskrist.

M.v. h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart


Redigeret af Arne Thomsen (01/08/2021 16:37)
Top Svar Citer
annonce
Side 16 af 28 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 27 28 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Moderaternes ordfører kalder Frederik V..
28/04/2024 02:16
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Nyheder fra Religion.dk