annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
0 registrerede 519 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 20 af 28 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 ... 27 28 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#32943 - 07/08/2021 23:40 Re: Guder og det guddommelige [Re: ]
ABC
Uregistreret

Kære Gerth

Så må jeg hellere lade være med at stille pjattede spørgsmål ler




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#32952 - 08/08/2021 12:07 Re: Guder og det guddommelige [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Til Gerth.
Jeg forstår dine ord:
Citat:
At Jordens tilstand forværres inklusiv menneskehedens, derfor er jeg hos de åndeligt desperate, som er knækket psykisk, hvor de udvalgte af dem har behov for spirituel trøst. De er åben for, at evangeliet også er med dem. Mennesket er ikke en guddoms pattebarn, hvilket kræver vores åndelige modenhed.
sådan, at kærlighed til og omsorg for klodens vel bidrager du til ved at "få mennesker på ret køl".
Og dét er jo - synes jeg - bestemt anerkendelsesværdigt smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32953 - 08/08/2021 12:36 Re: Guder og det guddommelige [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Til Hanskrist.
Igen glæder jeg mig over, at du skriver:
Citat:
Du har ret i at vi skal have fokus på naturen og her hjælper de store verdens religioner os ikke meget som de bliver præsenteret for os, som vi møder dem.
Men samtidig finder jeg det lidt trist, at bl.a. kristendommen ikke udviser mere respekt for "skaberværket", og spørgsmålet rejser sig for mig:
Havde Jesus mon denne respekt, og blev den glemt af os mennesker pga. vores ensidige fokusering på os selv, så vi ikke kan se udover vores egen næsetip? blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32954 - 08/08/2021 12:58 Re: Guder og det guddommelige [Re: ]
ABC
Uregistreret

Kære Gerth

Det kan jeg ikke tage så tungt blinker




Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#32958 - 08/08/2021 15:03 Re: Guder og det guddommelige [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Men samtidig finder jeg det lidt trist, at bl.a. kristendommen ikke udviser mere respekt for "skaberværket", og spørgsmålet rejser sig for mig:
Havde Jesus mon denne respekt, og blev den glemt af os mennesker pga. vores ensidige fokusering på os selv, så vi ikke kan se udover vores egen næsetip?


Altså hvordan mennesker har indrettet sig politisk økonomisk (kapitalisme) og materielt - hvad der styrer verdens gang tror jeg ikke vi må give kristendommen skylden for. Og det er nu engang denne gudløse måde vi lever vores liv med hinanden og har indrettet os på der "smadrer" naturen.

Og om noget kristendommen kritiserer denne menneskets Gudløshed - som styrer verdens gang i al for høj grad.

Kristendommen er et opgør med den gudløse verdens skæve gang som vi idag ser hvor katastrofalt udvikler sig.

Kristendommens alternativ og evangelium er at vi skal tilhøre Gud i langt højere grad end tilfældet er. Som Gud = Guds Riget (Guds Retfærdighed) og Gud som Livets Ånd er kommet os nær i og omkring og ved og med Jesus vi antager og tager imod som KRISTUS - MESSIAS.

Altså begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - er den bevægelse vi som kristne tilslutter os.

I KRISTUS flyttes vi ud af mørket, denne verdens skæve gang, og over i dagen og lyset men ikke mindst Gud som Livets Ånd.

Så kristendommen har ihvertfald potentialet i sig til et opgør med verdens gang gennem at vi tager imod Gud i KRISTUS - begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.

Er verden syg og i synd (kommet væk fra Gud) er mennesket også syg og i synd (kommet væk fra Gud).

Derfor kræver det selvfølgelig eller medfører det selvfølgelig en HEALING og HELBREDELSE af vi mennesker når vi igen tager imod Gud i KRISTUS - LIVETS ÅND her.

Dette mener jeg er kristendommens styrke denne HEALING - OMVENDELSE og RECOVERY der altid finder sted i KRISTUS hvor vi tager imod Den Gud Hellige Livets Ånd - finder tilbage til Gud igen.

For mig er dette en del af løsningen (mere end det er et problem) også på fremtidige alvorlige udfordringer og katastrofer vi som menneskehed står overfor og kollektivt skal kunne magte at løse om vi vil overleve på en menneskelig måde med vores egen indre NATUR såvel som den ydre NATUR i behold - da vores indre NATUR og den Ydre NATUR er uadskillelige - samhørende sammenfiltret.

Ja jeg ser religion som løsningen - og hvad vi behøver og ikke som et problem. Problemet er falsk religion - en forkert opfattelse og præsentation af kristendom og islam og de andre religioner.

Ingen tvivl om at der findes alvorlige problemer i måden vi bliver præsenteret for kristendommen på og ja islam også, og jødedom og buddhismen etc.

Men her pågår der hele tiden en mere sand ægte og autentisk SPIRITUEL forståelse, så vi kan komme fri af dogmatisk rettroenhed, dogmatisme og bibelfundamentalisme.

Svaret på ateisme og Kirken's dogmatisme er ikke bibelfundamentalisme hvilket desværre er hvad "de troende" har grebet til i moderne tid i et overraskende og uforståeligt omfang.

-0-0-0-0-

Nå kort og godt går jeg ind for Gud og Religion - en styrkelse det religiøse spirituelle - alt andet det må altså være en stor fordel hvis vi kollektivt skal kunne magte ved fælles hjælp og anstrengelser at løse de alvorlige udfordringer vi som menneskehed står overfor.

I KRISTUS at skænke mennesket et liv med Gud i stor INDERLIGHED som Den Gud Hellige Livets Ånd vi der tilhører udenom Loven og Bogstaven - altså førkulturelt - oprindeligt fra tidernes morgen før syndefaldet hvor Loven blev vores opdrager. Dette kan efter min mening ikke være problemet men tværtimod en del af løsningen.

Al HEALING og HELBREDELSE af mennesker er kun en fordel fordi det er her vi erfarer de samme Livets Ånds Naturlige sammenhænge i os og udenfor os der skal være i orden om sundhed skal opnås. Ingen mennesker er en ø - er isoleret fra sin naturlige omgivelser.

Vi kan ikke "tilbede" Gud vores Skaber uden at vi også "tilbeder" SKABERVÆRKET som HELLIGT nøjagtig som vores eget liv og sårbarhed er HELLIGT - for GUD er LIVET HELLIGT.

Må vi så slagte en gris en okse en høne en fisk og spise disse? Hvor HELLIGT er livet - hvor sætter vi grænsen - bryder fx eskimo kulturen med dette at livet er HELLIGT når de for at overleve er/var afhængige af fisk og sælfangst mm. Personligt går jeg ind for proportioner her - men hvor vi nærmer os mere og mere end vegetabilsk levevis uden at animalske fødevarer behøver blive fuldstændig udfaset.

Nøjsomhed er en oprindelig kristen dyd og frådseri - umådeholden forbrug - en stor synd. Så også her er der noget at hente i kristendommen.


Men at et menneske er kristen betyder jo ikke at det er forhindret i at forstå betydningen af NATUREN og ja det biologiske liv vi alle er og på hvis nåde vi lever og opnår vores sundhed. Kristne mennesker er jo ikke dumme og blinde og fastlåste selv om man indimellem kunne tro det når man hører bibelfundamentalisterne udtale sig om tingene.

Frans af Assisi og vores nuværende Pave Frans er yderst interessante i den her sammenhæng hvor vi drøfter SKABERVÆRKET og NATUREN og den menneskeskabte NATUR ØDELÆGGELSE der finder sted med voldsom hast siden industrialiseringen og ikke mindst den tekniske videnskabelige udvikling hvor vores magt over naturen er nærmest blevet ubegrænset, ihvertfald uforholdsmæssigt så stort at vi har formået at skabe en antropocæn periode i jordens og naturens historie.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 20 af 28 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 ... 27 28 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Kina vil sende ubemandet fartøj til Må..
29/04/2024 07:07
Mandagen bliver lun, tør og stille for ..
29/04/2024 07:04
Mindre jordskælv rammer det vestlige No..
29/04/2024 06:21
Tusinder af demonstranter i Georgien pro..
29/04/2024 05:57
Talsmand for Det Hvide Hus: Vi håber p..
29/04/2024 05:02
Nyheder fra Religion.dk