annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 21 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 20 21 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29593 - 16/04/2020 16:30 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
bla bla bla Tikka

hyg dig med din bibelfundamentalisme

der kom dit bibelkonkordantiske luftbombardement,,,

selvfølgelig før du overhovedet har forsøgt at forstå

1 Kor 2 og 2 Kor 3,,,,

-0-0-0-0-

jeg benægter ikke at vi skal kunne tale om begivenheden Kristus, hvilket Paulus ej heller nægter, afviser i 1 Kor 2 og 2 Kor 3,,, det er ikke derom spørgsmålet drejer sig

Paul Tillich: Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life.

men vi kan ikke forstå det åndelige udenom Gud Helligånden,

det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.

-0-0-0-0-0-0-0

jeg har ikke læst dit bibelkonkordantiske tæppebombardement, luftangreb, endnu engang,,, vi konstaterede kun det var på vej, og så blev de uskadeliggjort før de ramte os

-0-0-0-0-0-

gider ikke det du kalder hjernespind,,, men held og lykke med igen, endnu engang at basere din tro på bibelen mere end på Gud,,,

det er bare ikke min kop te,,, og iøvrigt interesserer det mig ikke,

Karl Barth: "bibelen er en alt for betydningsfuld bog til at vi må læse den bogstaveligt ord for ord uden forståelse"

de stakkels mennesker på Paulus og Jesus tid, de havde ingen bibel, stakkels dem, ha ha, nej og netop derfor var deres i Kristus gudsliv så meget stærkere end måske nogensinde,,,

Apostlenes Gerninger fortæller ligesom tingene ganske tydeligt

-0-0-0-0-0-

jeg forstår det godt, noget et menneske har lært udenad, det slipper det sjældent, for hjernen belønner at du igen beskæftiger dig hermed, men det styrker ikke dit kristne trosliv og dets spiritualitet og alt hvad du her kunne vente at få,,, tværtimod svækker det dig heri,,, fordi du mentaliserer og gentager de samme og samme ting igen igen,,, men ingen kristne skal rende rundt og memorere et bibelkonkordantisk trosforestillings univers,,,

jeg kender bibelfundamentalister, de lever ligesom i deres eget univers,,,, så forskelligt fra Jesus og Paulus og de kristne som nogen kan være,,,,

er du en mand Tikka? husker Arne spurgte engang, og det spørgsmål har jeg også hele tiden kørende,,, sådan en mærkelig fornemmelse af en forstokket mandsperson

er du ikke ateist længere????? er det denne gang ikke hjernespind, og hvordan forhindrer du at din bibelfundamentalisme ikke denne gang bliver til hjernespind for dig

hvorfor logger du ikke ind som Tikka???

skyldes det af du har en profil i forvejen?

jeg har sagt det før,,, ingen tvivl om at din hjerne belønner dig for din bibelfundamentalisme, nøjagtig som Simons og RoseMaries hjerne belønner deres utallige poetiske gentagelser og gengivelser,,, hjernen elsker gentagelser, terperi og overindlærte systematisk tænkning,,,,,, men dette er og bliver mentalt og når os aldrig i liv og eksistens og følelser,,,, det er hjernespind,,,, men føles rart og trygt og sikkert,,,, men igen det har ikke at gøre med liv og eksistens og følelser her,,, tværtimod kan det amputere og skabe en adskillelse, neurose, i forhold til vores liv og eksistens,,,

jeg skriver kun for en eventuel intelligent velbegavet tredje part der læser med fra sidelinjen,,,

som jeg skrev ovenfor, da jeg havde læst og skimmet nok af begyndelsen af dit indlæg,,, stoppede jeg enhver læsning,,,

du får mig ikke i tale med et bibelkonkordantisk tæppebombardement,,, hvis du viser mig at du forstår det her så dybt at du forstår den praktiske rækkevidde at det kristne trosliv og dets vidunderlige spiritualitet, der gør så meget godt for mennesker, så vil jeg gerne debattere med dig, fordi vi så begge to bevarer vores intellektuelle integritet og troværdighed. Mange mennesker går i Kirke hele livet og lever i bøn uden at de overhovedet er beskæftiget med bibelkonkordantisk udenadslære,,,uden at de er beskæftiget med bibelen på den måde, om de overhovedet er beskæftiget med den, måske de læser Jung og romaner eller psykologisk faglitteratur,,

det gælder om at holde hjernen frisk så man får sig et liv og ikke begraver sig selv i en bibelkonkordantisk hypnose og hjernespind,,,

hav nu modet til at stå frem og logge ind som Tikka og skulle der være tale om en dobbel profil eller noget andet vi andre burde vide, så fortæller du os det,,,, se nu at kom videre, ton ren flag,, vi er dem vi er her på trosfrihed,

-0-0-0-0-0-

Citat:
Nu kunne man jo så spørge om det med ånden er virkelighed, og til dette er svaret vel ja for den som tror
Tikka


vrøvl, og atter vrøvl,,,, spørgsmålet er blot om hvad man kalder den Ånd,,, for min skyld kan du da give det et andet navn end Guds Ånd,, hvilket jeg da tror mange neurovidenskabsfolk gør,,, fordi de gerne vil undgå belastede udtryk, og de vælger så et andet navn,,, for dog de samme livets åndelige lovmæssigheder, som Paulus siger det i Rom 8


-0-0-0-0-0-

ha en rigtig go dag,,, det lykkedes dig ikke at ødelægge min dag, jeg bed ikke på at blive kørt rundt i bibelkonkordantiske hjernedøde spil,,,, det er et spil, det er ikke liv

du må finde nogle andre at spille bibelkonkordantisk ludo med.

bibelen lukker os ikke inde i et logisk spil, bibelen snylter ikke på vores åndsevner og intelligens,,, først og fremmest så peger bibelen ikke på sig selv, refererer ikke til sig selv

Vi er nødt til at sætte os selv ind og på spil, så er der liv og ånd. Men at gemme sig bag bogen er åndløst.

Kom nu for helvede da!!!!


-0-0-0-0-0-

PS:

Det fremragende 1 Kor 2 begynder således:

Citat:
Og da jeg kom til jer, brødre, forkyndte jeg ikke Guds hemmelighed for jer med fremragende talekunst eller visdom, for jeg havde besluttet, at jeg hos jer ikke ville vide af andet end Jesus Kristus, og det som korsfæstet. Jeg optrådte hos jer i svaghed og med megen frygt og bæven, og min tale og min prædiken blev ikke fremført med overtalende visdomsord, men med Ånd og kraft som bevis, for at jeres tro ikke skulle afhænge af menneskers visdom, men af Guds kraft.



1 Kor 2 er et af Pauls mageløse smukke kapitler,, jeg er nogle gange ved at tude over hvor smukt dette kapitel er,,, men der er mange stærke steder hos Paulus,, men her har vi en nøgle kapitel,,, såvidt det erkendelsesteoretiske
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29594 - 16/04/2020 18:02 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Du skriver om mig:
Citat:
Arne: " Jeg holder meget af mange sider af kristendommen, men jeg er ikke kristent troende. Min tro er rettet mod noget ufatteligt meget højere."

Fred være med det, hvis din opfattelse faktisk er sådan. Dog lyder du egoistisk nedværdigende, hvor du fremstiller din tro som den højere sandhed over Kristendommen og måske også vi andres overbevisninger.
Min replik:
For mig er det, at verden er værende blevet et uforklarligt mirakel.
Hvad der er bag - og i - dette mirakel kan jeg ikke forestille mig, at det skulle være muligt for almindelige mennesker som mig at fatte - og endnu mere umuligt at beskrive.
Jeg ved godt, at dette synspunkt også findes i kristendommen, men man har tillige påklistret kristendommens Gud en masse egenskaber, som vi mennesker kender, såsom god, kærlig, faderlig, retfærdig og almægtig.
Det er, som om kristendommens Gud alene er Gud for os mennesker og ikke for alt andet levende og dødt på denne klode - og universet (Universerne).
Tillige kan ideen om det gode og det onde/den onde/Satan forekomme mig lidt menneske-snæversynet. Er det godt for en kat at æde en mus i stedet for at dø af sult? - og er det ondt for en mus at blive ædt af en kat? Tilsvarende når vi mennesker æder svin og andre dyr. Og hvad med at dræbe planter?

Så har man måske slået det hen med idéen: "Guds veje er uransagelige", men ikke rigtig taget det alvorligt.

Jeg holder meget af den længsel efter det guddommelige, der findes i kristendommen og andre religioner, men dens dogmer gør Gud meget menneske-agtig - og iøvrigt af hankøn, hvad du jo selv har kritiseret.

Jeg har svært ved at finde noget egoistisk i mit synspunkt, jeg bliver jo endnu mindre, end jeg ville være i kristendommen, men at det kan kaldes nedværdigende af kristendommen og andre religioner kan jeg nok ikke benægte, for jeg kan ikke lukke øjnene for, hvad der for mig er dens svagheder.

Du "opererer" jo så ikke med begrebet Gud, men med Helligånden - som kristendommen mig bekendt også opfatter som værende af hankøn -, og jeg mener at have forstået, at du har haft en åbenbaring, der giver dig indsigt og som hæver dig over andre mennesker og motiverer dig til aktiv næstekærlighed, men ikke til en ny religion.
Meget af, hvad du fortæller, finder jeg godt og sympatisk - og meningsfuldt.
Om du så har oplevet noget, der måske kan kaldes Unio mystica ved jo kun du, men det er mit gæt - udfra hvad du antyder, og jeg kan kun ønske dig - og dine gæster - held og lykke med dit café-projekt.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29595 - 16/04/2020 18:26 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Her afslører du Arne da for alvor at du ikke forstår kristendommen, ja du tænker som et barn og det bliver meningsløs vrøvl om hankønsvæsner

Det er simpelthen grotesk og ikke en mand der har skrevet over 5000 indlæg værdig

Det kan ikke være rigtig at vi skal hives ned på det niveau for teologisk refleksion

Skam dig Arne, og iøvrigt ikke en lytter og finder det sludder du skriver interessant,,

Fandeme ikke så mærkeligt du nægter at læse Paulus og Tillich som at du ikke endnu har formået at forstå hvad jeg skriver,,, du er jo på så lavt niveau for teologisk refleksion at det ingen mening har at du skal prøve at forstå hvad jeg skriver og de andre to nævnte

Sov du sødt videre Arne mens verden buldrer derudad

Der sker så meget spændende såvidt det religiøse spirituelle og det også indenfor kristendommen, men med det du lige her præsteret af fordommeligheder fordummeligheder er du udelukket for at få del i alt det nye der sker

Men du er Arne der er Arne der er Arne og det gør vi klogest i at acceptere og så ikke forvente noget vi aldrig vil kunne få fra dig (fx kvalificeret interessant teologisk refleksion) men vi må så være tilfreds med det du formår at bidrage med, at du så vrøvler indimellem når du vil noget du ikke har evnerne til må vi forsøge at tilgive dig, du kan så så meget andet

Det dit indlæg her var bare ikke særligt vellykket Arne, tror også du hurtigt vil komme til at fortryde det. Glem det og forsøg at komme videre
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29597 - 16/04/2020 21:54 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Gerth, du skriver bl.a. til mig:
Citat:
Arne, du er også gået for vidt, så nu slår jeg med min hammer om min bedømmelse af dig, som jeg er færdig med om dine åndssvage narrestreger. Læs punkt nummer tre.
Mit svar:
Jeg beklager da meget, at du mener, jeg er "gået for vidt", men jeg har jo ingen mulighed for at forholde mig dertil, før du forklarer mig, hvad det er, jeg har skrevet/tænkt, som du mener er at "gå for vidt", for jeg kan ikke selv finde det - heller ikke, hvad det er, du kalder "narrestreger".
Jeg har gået mit indlæg igennem en gang mere og kan ikke finde hverken urimelige provokationer eller "narrestreger" dér, men det kan du åbenbart. Det er vigtigt for mig at finde ud af dét! Kan ikke tro, at det er forholdet til andre levende væsener.
Hvad er det?
Jeg har også gået dit punkt 3 igennem, forstår det meste - og glæder mig over det!

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29600 - 17/04/2020 18:58 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
Har dyr følelser? Har planter?
Noget ved vi, f.eks. at hunde kan føle sorg.
Jeg har også læst at man har set sæler vise empati, samt at træer kan kommunikere med hinanden med deres rødder.
Det er som om, vi mennesker tror, vi er de eneste skabninger med et psykisk liv.
Indenfor islam har jeg set dette:
Citat:
Menneskets opgave og ansvar som forvalter af skabelsen omfatter ikke kun medmenneskelig omsorg, men også dyreværn og naturbevarelse.Alt liv er helligt og må ikke ihjelslås efter forgodtbefindende: Tag ikke liv, som Gud har helliggjort - uden I er berettiget dertil (ved Guds Lov - Koranen). (17:33)
Ser vi noget lignende indenfor kristendommen? Jeg har ikke fundet det.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 21 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 20 21 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk