annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 21 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 ... 20 21 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29576 - 15/04/2020 11:16 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skriver til mig:
Citat:
Du kan sgu da hverken læse eller forstå mig eller Paulus eller ortodoks kristendom. Hvordan pokker skal du så være kvalificeret til at sige at jeg, at Paulus, er svulstige og intetsigende. Du kan ikke engang læse os med forståelse, så klap da i mand med en anmeldelse og vurdering noget du ikke forstår.
Min replik:
Det er dig - og ikke Paulus - jeg skriver om.
Jeg har læst meget for mig godt, der tilskrives Paulus, som jo var manden, der på vejen til Damaskus, havde en stor åbenbaring.
Det synes du ikke at have haft, og kristendommens næstekærlighed synes du ikke just at være inspireret af.
I øvrigt er du nu gentagne gange gået så langt over stregen, at du i mine øjne har diskvalificereret dig selv.
Hvad det er, der gør, at du ter dig, som du gør, ved jeg jo ikke - og skal jeg ikke søge at gøre mig klog på - men min fornemmelse er, at du trænger til at få det bedre.
Det ønsker jeg for dig, at du lykkes med.
M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
#29577 - 15/04/2020 11:55 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Stop nu, du har ikke vist dig i stand til at læse Paulus, du kom med en tilbagemelding om at han intet sagde dig og det var svulstig og intetsigende.

Du ville sige det samme om Paul Tillich og hans teologi, svulstig og intetsigende. Hvor kan jeg vide det fra, jo fordi når du har sagt at mit skriv var svulstig og intetsigende har det ofte været meget nøje i overensstemmelse med hvad Paulus og Paul Tillich skriver.

Du har ikke et sprog for det religiøse spirituelle også når det gælder det kristne trosliv og dets spiritualitet. Men dette er jo ikke spor mærkeligt da du blankt afviser at mennesket kan have erfaringsær religiøs spiritualitet og gudsliv. Du går stik imod Jesus og Paulus og hele det nye testamente og ja kristendommen.

Det er absurd, men selvfølgelig skal du ha ret til at mene som du mener, blot burde du så ikke smykke dig med ikon oplevelsen og ortodoks kristendom, for du står 100% for det stik modsatte af hvad de står for.

At drive negativ teologi på en så destruktiv måde er jo netop ikke tanken med negativ teologi, tværtimod er det for på en ny og mere kvalificeret måde at kunne samtale om det spirituelle, menneskets gudsliv og trosliv.

Jeg har revet mig i håret over din uforstand og benægtelse enhver mulighed for et erfaringsært spiritualitet, kristen trosliv og gudsliv. Fx er det den totale afvisning Jesus, der konstant levede sit liv i inderlig bøn, til netop ikke et astrofysisk fraværende ukendt Gud (bagvedliggende sandhed (da du ikke vover at ta ordet Gud i din mund)), men med sin betoning af Gud som vor himmelske far ville fortælle os at gud er os nærmere end vi er os selv nær ofte. Paulus giver udtryk for nøjagtig det samme og hele kristendommen siger det samme. Så du har fuldstændig isoleret dig fra alt og alle og det har du gjort for at behage "gud er død kulturradikalisme ateismen" men måske ikke så mærkeligt når selv tidehverv og Søren Krarup ubevidst har gjort det samme og drænet kristendommen for al sjæl og spiritualitet, så da New Age buddhismen kom fra USA den bare frit kunne efterlade det religiøse spirituelle tomrum og vakuum som tidehverv og Søren Krarup havde skabt. Men selvfølgelig også andre.

Også derfor den ikon og ortodoks kristendom du smykker dig med er så falsk varebetegnelse for hvad du står for så det skriger til himlen, så ulogisk og absurd er det.

-0-0-0-0-

Hvordan jeg har det har intet at gøre med hvad der sker mellem os to (hvad det er der gør vi ryger i totterne på hinanden (du spiller skinhellig og jeg siger tingene ligeud og fremstår grov, men hvor er det onde, ond bagvedliggende vilje og dagsorden?)), hvilket du ved alt om. Du spiller naiv, men ved udmærket hvad du foretager dig og alle dage har foretaget dig i forhold til mig. Vi er hinandens totale modsætning.

-0-0-0-0-

Jeg skrev et laaangt svar til LB hvor jeg forklarer mig og min indimellem tålmodighed der brister, men desværre som jeg trykker indsend så havde stofa afbrudt internet forbindelsen. Æv for jeg gav ellers en grundig forklaring på mine motiver til at forsøge at ruske op i stedet her.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29578 - 15/04/2020 12:33 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret


At der er så mange forskellige kristne trosretninger i verden og forskellige opfattelser, af hvad der er den rigtige måde at tilbede den eneste sande gud fortæller vel netop, at ”sandheden” er en fastlåst tanke, og - at det er her troen kan leve og vokse, hvis den eksempelvis styrkes gennem bøn, som er en stærk faktor for trosforholdet, da troen jo skal næres …

Citat:
Jeg plantede, Apollos vandede, men Gud gav vækst, så hverken den, der planter, eller den, der vander, er noget, men det er Gud, som giver vækst.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/3

… og tror man - og eller mener/erfarer at guds ånd er tilstede i ens liv, styrkes man her og nu, da troen selvfølgeligt har indflydelse på ens virke og dagligdagstanker.

Hvis troen svækkes grundet ”sandheden” rokkes, kan det tidligere ståsted opfattes som hjernespind, men DET er det jo ikke for den troende, mens det er virkelighed ...

… men trods tros uenighed om hvilken trosforståelse der er den sande, er grundvolden for den kristne tro, at gud sendte sin søn til frelse - og at han døde for denne tro.

Det at mene sig kristen bør vel være lig med det, at være en Jesu discipel/elev, og denne lære betyder vel, man bestræber sig på at blive efterligner af Jesus.
Dette indbefatter både tro og gerning jo, så der er tale om sindsændring - da man ikke mere skal leve sit liv for sig selv men for Jesus - til guds ære.


Her er stærk tro:

Citat:
Jeres hjerte må ikke forfærdes! Tro på Gud, og tro på mig! I min faders hus er der mange boliger; hvis ikke, ville jeg så have sagt, at jeg går bort for at gøre en plads rede for jer? Og når jeg er gået bort og har gjort en plads rede for jer, kommer jeg igen og tager jer til mig, for at også I skal være, hvor jeg er. Og hvor jeg går hen, derhen kender I vejen.« Thomas sagde til ham: »Herre, vi ved ikke, hvor du går hen, hvordan kan vi så kende vejen?« Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham.«

Filip sagde til ham: »Herre, vis os Faderen, og det er nok for os.« Jesus sagde til ham: »Så lang tid har jeg været hos jer, og du kender mig ikke, Filip? Den, der har set mig, har set Faderen; hvordan kan du så sige: Vis os Faderen? Tror du ikke, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig? De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger. Tro mig, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig; hvis ikke, så tro på grund af selve gerningerne. Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til Faderen; og hvad I end beder om i mit navn, det vil jeg gøre, for at Faderen må blive herliggjort i Sønnen. Beder I mig om noget i mit navn, vil jeg gøre det.

Elsker I mig, så hold mine bud; og jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid: sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller kender den. I kender den, for den bliver hos jer og skal være i jer. Jeg vil ikke efterlade jer faderløse; jeg kommer til jer. Endnu en kort tid, og verden ser mig ikke længere, men I ser mig, for jeg lever, og I skal leve. Den dag skal I erkende, at jeg er i min fader, og I er i mig og jeg i jer. Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham og give mig til kende for ham.«

Judas, ikke Iskariot, sagde til ham: »Herre, hvordan kan det være, at du vil give dig til kende for os, men ikke for verden?« Jesus svarede ham: »Den, der elsker mig, vil holde fast ved mit ord, og min fader vil elske ham, og vi skal komme til ham og tage bolig hos ham. Den, der ikke elsker mig, holder ikke fast ved mine ord. Og det ord, I hører, er ikke mit, men Faderens, som har sendt mig.

Sådan har jeg talt til jer, mens jeg endnu var hos jer. Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer. Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver. Jeres hjerte må ikke forfærdes og ikke være modløst! I har hørt, at jeg har sagt til jer: Jeg går bort, og jeg kommer til jer. Hvis I elskede mig, ville I glæde jer over, at jeg går til Faderen, for Faderen er større end jeg. Nu har jeg sagt det til jer, før det sker, for at I skal tro, når det sker. Jeg skal ikke tale meget med jer mere, for verdens fyrste kommer; og mig kan han intet gøre, men det sker, for at verden skal forstå, at jeg elsker Faderen og gør sådan, som Faderen har påbudt mig. Rejs jer, lad os gå herfra!
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/14
Top Svar Citer
#29580 - 15/04/2020 15:22 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Du logger ikke ind som Tikka, hvorfor?

Har du fortalt Simon at du ikke er ateist mere og at du ikke længere påstår at kristendommen, den eneste sande en bibelfundamentalistisk af slagsen der er hjernespind, måske alligevel ikke er ægte kristendom. At der gives måske andre muligheder?

De steder du har fundet fra Nye Testamente, Paulus og Johannes er meget stærke vellykkede udtryk for vores intense dynamiske Gudsliv, liv med Gud, liv i kraft af Gud. Ingen kan ligesom være i tvivl ud fra disse steder i Nye Testamente at fx Arne ikke er i nærheden af det kristne trosliv og dets spiritualitet som det her bliver fremragende formuleret af Paulus og Johannes. Ikke fordi jeg vil gå efter Arne, men mere apropos hvad ham og jeg konstant kommer op at skændes om.

De ting her hos Paulus og Johannes benægter Arne hårdnakket og kalder det svulstig og intetsigende. Ham om det, fred være med manden og hans totale afvisning at vi skulle have en sådan spiritualitet som her Paulus og Johannes giver udtryk for og som også er alt det Jesus står for. Jeg tror ikke jeg kender et menneske der afviser så katagorisk kristendommens tanke om Guds fødsel i mennesket og igen menneskets fødsel i Gud (det ny menneske, de nye skabninger vi er hermed).

Gud der kommer til os (hvor der er flere muligheder (begivenheden Kristus er dog den vi tilslutter os (uden at vi afviser andre til alle tider muligheder)), der også afføder at vi som mennesker får et nyt liv, bliver også en ny fødsel for os. Dette er måske netop særkendet ved kristendommen at mennesket ikke fastlåses kun som sølle menneske overfor Gud, i relationen til Gud, dette det typiske religiøse, men at forholdet, at vi i Kristus er nye skabninger. Vi ser simpelthen noget ret voldsomt glædeligt overraskende ske på menneskets banehalvdel, for menneskets vedkommende og netop heri er vi på højde med New Age bevægelserne, sørme vi kan også være med, når kristendommen forstås korrekt og ikke bibelfundamentalistisk fastlåst eller gammeldags dogmatisk.

Stort set alle peger på Paulus her, Luther, Albert Schweitzer og Paul Tillich, Karl Barth (teologiens Einstein), fordi det er tydeligst hos Paulus.

Jeg synes stadig du Tikka funderer din kristne forkyndelse alt alt for meget på bibelen og menneskets egne læsninger og tro og tanke om hvad der står, hvad de læser.

Vi kan ikke uden Gud, udenom Gud Helligånden, udenom åbenbaringer og inspiration fra Gud, det er selve essensen at det ikke er menneskeværk, troen kan ikke være i menneskets mentale læseevne og læsning af bibelen, og så være et mentalt menneskeprodukt heraf. Vi kan ikke uden SPIRITUALITET udenom Gud Helligånden. Vi bliver nødt til at afvise bibelfundamentalistisme hvis vi skal være tro mod Jesus Paulus og Johannes. Bibelfundamentalistisme var fuldstændig utænkeligt på deres tid.

Jeg ved godt du nægter og siger at troen kommer af det som høres, der står skrevet, i bibelen, men det er ikke i overensstemmelse med Jesus og Paulus og Johannes hvor det er Gud der åbenbarer os hvordan det forholder sig. Vi kan ikke sætte Gud ud af spillet og påstå bibelen er en større autoritet end Gud i vores liv. 1 Kor 2 og ja 2 Kor 3, siger de kloge har for al fremtid sikret at kristendommen ikke nogensinde bliver en bogreligion, bibelfundamentalististisk funderet, men alene på den levende Gud der åbenbarer sig for os og gennem sin Ånd sender os.

Vi kan ikke sætte grænser for Gud og fx sætte bibelen, menneskelige læsninger af bibelen over Gud in real life i vores liv, dermed har vi destrueret menneskets den religiøse spirituelle dybedimension, og vi bliver selvfølgelig løbet over ende af New Age, og kun godt for det, da vi ikke må (og kan, magter) stoppe og begrænse Gud.

At jeg ikke står alene med mine synspunkter kan læses, hos et utal af andre teologer og tænkere, men et godt sted er hos Ole Nyborg på Internettet om Paulus. Det er frit tilgængeligt og fuldstændig fantastisk levende fortalt.

Før du begynder at tæske løs på mig, tæppebomber mig, i et sandt bibelkonkordantisk koordineret luftbombardement, så husk at jeg sagde de to steder du havde fundet i bibelen var stærke smukke sager, vidnesbyrd om vores liv med Gud. Dernæst husk at du afbryder enhver debat og jeg må gå min vej, jeg er færdig med somo og JV og bibelfundamentalister, vil ikke bruge mit liv, min kostbare tid på det.

Og skulle jeg svare en bibelfundamentalist der sætter bibelen over Gud i vores liv, så skyldes det kun for eventuelle tredjepart der læser med på sidelinjen.

Nogle elsker og har meget mere fokus på bibelen end Gud i deres liv. Dem om det, dem om det du kalder hjernespind, men jeg vil ikke mere være en del af deres cirkus og manglende liv med Gud. Det er eksistens og liv der er på tale og ingen render rundt med et stort bibelkonkordantisk overtænkt læst og troet forestillingsliv, hvor alt fandeme de møder i livet skal gå op i, stemme hermed.

Vi skriver 2020, og verden buldrer derudad såvidt menneskers forståelse den religiøse spirituelle dybdedimension. Og der foregår store ting indenfor kristendommen også.

Vidunderlige helbredelser og omvendelser og mennesker der får nyt liv.

New Age er fantastisk og kristendommen må vise sig også at kunne være med og give sit smukke bidrag
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29581 - 15/04/2020 19:26 Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed. [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist skriver her ovenfor:
Citat:
De ting her hos Paulus og Johannes benægter Arne hårdnakket og kalder det svulstig og intetsigende.
Min replik:
Det er ikke min påstand. Denne påstand fra mig går alene på skriverierne fra Hanskrist.
Jeg holder meget af mange sider af kristendommen, men jeg er ikke kristent troende.
Min tro er rettet mod noget ufatteligt meget højere.
Arne smiler Harmoni og kærlighed til denne klode - og alt dens liv heart
Top Svar Citer
annonce
Side 13 af 21 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 ... 20 21 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk