annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 437 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Hellig dem i sandheden; dit ord er sandhed.

Du logger ikke ind som Tikka, hvorfor?

Har du fortalt Simon at du ikke er ateist mere og at du ikke længere påstår at kristendommen, den eneste sande en bibelfundamentalistisk af slagsen der er hjernespind, måske alligevel ikke er ægte kristendom. At der gives måske andre muligheder?

De steder du har fundet fra Nye Testamente, Paulus og Johannes er meget stærke vellykkede udtryk for vores intense dynamiske Gudsliv, liv med Gud, liv i kraft af Gud. Ingen kan ligesom være i tvivl ud fra disse steder i Nye Testamente at fx Arne ikke er i nærheden af det kristne trosliv og dets spiritualitet som det her bliver fremragende formuleret af Paulus og Johannes. Ikke fordi jeg vil gå efter Arne, men mere apropos hvad ham og jeg konstant kommer op at skændes om.

De ting her hos Paulus og Johannes benægter Arne hårdnakket og kalder det svulstig og intetsigende. Ham om det, fred være med manden og hans totale afvisning at vi skulle have en sådan spiritualitet som her Paulus og Johannes giver udtryk for og som også er alt det Jesus står for. Jeg tror ikke jeg kender et menneske der afviser så katagorisk kristendommens tanke om Guds fødsel i mennesket og igen menneskets fødsel i Gud (det ny menneske, de nye skabninger vi er hermed).

Gud der kommer til os (hvor der er flere muligheder (begivenheden Kristus er dog den vi tilslutter os (uden at vi afviser andre til alle tider muligheder)), der også afføder at vi som mennesker får et nyt liv, bliver også en ny fødsel for os. Dette er måske netop særkendet ved kristendommen at mennesket ikke fastlåses kun som sølle menneske overfor Gud, i relationen til Gud, dette det typiske religiøse, men at forholdet, at vi i Kristus er nye skabninger. Vi ser simpelthen noget ret voldsomt glædeligt overraskende ske på menneskets banehalvdel, for menneskets vedkommende og netop heri er vi på højde med New Age bevægelserne, sørme vi kan også være med, når kristendommen forstås korrekt og ikke bibelfundamentalistisk fastlåst eller gammeldags dogmatisk.

Stort set alle peger på Paulus her, Luther, Albert Schweitzer og Paul Tillich, Karl Barth (teologiens Einstein), fordi det er tydeligst hos Paulus.

Jeg synes stadig du Tikka funderer din kristne forkyndelse alt alt for meget på bibelen og menneskets egne læsninger og tro og tanke om hvad der står, hvad de læser.

Vi kan ikke uden Gud, udenom Gud Helligånden, udenom åbenbaringer og inspiration fra Gud, det er selve essensen at det ikke er menneskeværk, troen kan ikke være i menneskets mentale læseevne og læsning af bibelen, og så være et mentalt menneskeprodukt heraf. Vi kan ikke uden SPIRITUALITET udenom Gud Helligånden. Vi bliver nødt til at afvise bibelfundamentalistisme hvis vi skal være tro mod Jesus Paulus og Johannes. Bibelfundamentalistisme var fuldstændig utænkeligt på deres tid.

Jeg ved godt du nægter og siger at troen kommer af det som høres, der står skrevet, i bibelen, men det er ikke i overensstemmelse med Jesus og Paulus og Johannes hvor det er Gud der åbenbarer os hvordan det forholder sig. Vi kan ikke sætte Gud ud af spillet og påstå bibelen er en større autoritet end Gud i vores liv. 1 Kor 2 og ja 2 Kor 3, siger de kloge har for al fremtid sikret at kristendommen ikke nogensinde bliver en bogreligion, bibelfundamentalististisk funderet, men alene på den levende Gud der åbenbarer sig for os og gennem sin Ånd sender os.

Vi kan ikke sætte grænser for Gud og fx sætte bibelen, menneskelige læsninger af bibelen over Gud in real life i vores liv, dermed har vi destrueret menneskets den religiøse spirituelle dybedimension, og vi bliver selvfølgelig løbet over ende af New Age, og kun godt for det, da vi ikke må (og kan, magter) stoppe og begrænse Gud.

At jeg ikke står alene med mine synspunkter kan læses, hos et utal af andre teologer og tænkere, men et godt sted er hos Ole Nyborg på Internettet om Paulus. Det er frit tilgængeligt og fuldstændig fantastisk levende fortalt.

Før du begynder at tæske løs på mig, tæppebomber mig, i et sandt bibelkonkordantisk koordineret luftbombardement, så husk at jeg sagde de to steder du havde fundet i bibelen var stærke smukke sager, vidnesbyrd om vores liv med Gud. Dernæst husk at du afbryder enhver debat og jeg må gå min vej, jeg er færdig med somo og JV og bibelfundamentalister, vil ikke bruge mit liv, min kostbare tid på det.

Og skulle jeg svare en bibelfundamentalist der sætter bibelen over Gud i vores liv, så skyldes det kun for eventuelle tredjepart der læser med på sidelinjen.

Nogle elsker og har meget mere fokus på bibelen end Gud i deres liv. Dem om det, dem om det du kalder hjernespind, men jeg vil ikke mere være en del af deres cirkus og manglende liv med Gud. Det er eksistens og liv der er på tale og ingen render rundt med et stort bibelkonkordantisk overtænkt læst og troet forestillingsliv, hvor alt fandeme de møder i livet skal gå op i, stemme hermed.

Vi skriver 2020, og verden buldrer derudad såvidt menneskers forståelse den religiøse spirituelle dybdedimension. Og der foregår store ting indenfor kristendommen også.

Vidunderlige helbredelser og omvendelser og mennesker der får nyt liv.

New Age er fantastisk og kristendommen må vise sig også at kunne være med og give sit smukke bidrag
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 16:10
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Støttedemonstration vil have Spaniens p..
27/04/2024 15:26
Danske badmintonkvinder åbner Uber Cup ..
27/04/2024 15:24
Svensk politi siger, at de besøgende ti..
27/04/2024 15:05
Dansk stortalent vinder for tredje gang ..
27/04/2024 13:37
Nyheder fra Religion.dk