annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 69 af 117 < 1 2 ... 67 68 69 70 71 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28028 - 30/08/2019 15:25 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Du når ikke frem til interesse, til et mellemværende, et engagement, i forbindelse vores i verden væren. Du forbliver passivt og i beskuerens rolle?

Deri adskiller du dig fra urkristendommens to hovedpersoner, Jesus og Paulus, deres hvidglødende entusiastiske engagement i vores historiske tidsbestemte politiske i verdens værens engagement og skæbne.

Ikke at du ikke skulle være et rart menneske med gode fromme hensigter og ønsker, og måske endda adfærd, handlinger, men din religiøsitet er for mig at se uden spiritualitet, ja er kun passive betragtninger, beskueren er du kun.

Dette er for mig at se fattigt, og der er ikke føde, kød på dette, til at det kan betegnes som at have stor religiøs spirituel betydning. Synes der mangler ikke bare noget, men rigtig meget i dine "pseudo religiøse" betragtninger til ingen verdens nytte, som intet menneske vil kunne blive født påny af. Eller hvad?

Jeg vil kalde det du står for det modsatte af et religiøst spirituelt engagement. Religionshistorisk og filosofisk finder jeg intet spændende i dine betragtninger, ej heller er du i en tværvidenskabelig samtale med fx psykologi, filosofi og teologi, så dine betragtninger kunne få en vis relevans og aktualitet for det moderne tænkende menneske.

Hvis jeg læser Paulus, Nicolai Berdyaev og Paul Tillich, så gør de noget ved mig, de starter en glød, tænder en gnist, en begejstring og virketrang og virkelyst, midt i min modgang, genvordigheder og lidelser. Jeg fyldes med stor optimisme og tro og glæde, lille ekstase og indimellem rammes jeg af en af de helt store ekstatiske højdepunktsoplevelser (Maslow (1*)). Jeg kan ikke læse Paulus uden at min stemme og tale får melodi, mine fødder bliver lette og vil rytme løb og dans hen over jorden. Sådan virker KRISTUS så mægtig i os, den spontanitet og frihed, spiritualitet, Jesus bar ind i verden, der tog sin begyndelse ved mennesket Jesus for os kristne og som har andre tilsvarende udtryk hos ikke kristne.

Mvh HansKrist


(1)*:

Over 50 years ago, Abraham Maslow talked about the importance of "peak experiences", which he described as "rare, exciting, oceanic, deeply moving, exhilarating, elevating experiences that generated an advanced form of perceiving reality, and are even mystic and magical in their effects..." While people often talk about the euphoria of peak experiences, Maslow often pointed out how overcoming intense challenges and setbacks can be a key trigger for a peak experience.
Similarly, in his 2018 book "The Other Side of Happiness: Embracing a More Fearless Approach to Living", Bastian argues that suffering and sadness are actually a necessary ingredients for happiness. He notes that "the most thrilling moments in our lives are often balanced on a knife edge between pleasure and pain... Our addiction to positivity and the pursuit of pleasure is actually making us miserable... without some pain, we have no real way to achieve and appreciate the kind of happiness that is true and transcendent." Yale psychologist Paul Bloom has also been making sense of the "pleasures of suffering."

These findings also have implications for the mindfulness craze, and provide a much-needed counterpoint to the the current trend of viewing calm and tranquil experiences as most conducive to a life well lived. To be sure, mindfulness, meditation, and cultivating inner calm can be beneficial for reducing anxiety, improving depression, and helping us cope with pain.
However, the intensity of peak experiences may be more likely to define who we are. At the end of our lives, will we look back and remember most poignantly all of the calm and tranquil meditation sessions we had, or will we remember the moments that plumbed the depths of our emotional life, that made us feel most alive?
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28033 - 31/08/2019 12:11 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Du skriver om mig:
Citat:
Du når ikke frem til interesse, til et mellemværende, et engagement, i forbindelse vores i verden væren. Du forbliver passivt og i beskuerens rolle?
Mit svar:
Det ser ud for mig, som om du overser, at jeg jo opfatter mig selv som en del - om end en meget lille del - af "miraklet", og det mirakuløse for mig er jo, at det føder kærlighed i mig - til alle medmennesker, til alt levende, til hele kloden (kærlighed til universet har jeg vist ikke evner til - det bliver ligesom for abstrakt).
En aktiv kærlighed, der bl.a. i mit dyrlægearbejde førte mig fra at helbrede dyr til at hindre dem i at blive syge, i mit pensionistliv til at skabe lidt glæde for demente medmennesker og i nogle få tilfælde til at hjælpe bekendte gennem psykiske kriser samt en smule politisk aktivitet for et bedre samfund.

Det er ikke stort og flot, men præget af ydmyghed overfor verdens værens ufattelige mirakel, længsel efter - og glæde over - sindets harmoni, mens jeg nu i en høj alder søger at forlige mig med, at livets ophør vil komme.

Jeg er jo klar over, at din livsholdning er en helt anden - som det ikke er lykkedes mig at opfatte - og ønsker dig alt godt dermed.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#28036 - 31/08/2019 16:57 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
Det jeg netop ovenfor har skrevet, har jeg svært ved at se, at du kan kalde mangel på engagement - og at være passivt beskuende - omend det jo ikke just er helte-gerninger blinker
Hvad er det for et engagemenet og en aktivitet, du savner?
M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#28084 - 10/09/2019 00:01 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.

Jeg forstår på dig, at det centrale i det hele for dig er "det guddommelige", og at det er her du søger afklaring.
Det vil jeg bestemt følge med interesse.
Selv magter jeg jo ikke at nå længere end til det for mig totalt ukendte: Hvad der er bag - og i - verdens væren.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#28133 - 18/09/2019 17:47 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
I tråden OPLYSTHED skrev jeg om min oplevelse af tilværelsen:
Citat:
Verdens væren er et ufatteligt mirakel, som vækker kærlighed i mig til alt værende.
Hvad der sandt ligger bag - og er i - verdens væren, bøjer jeg mig for i ydmygste ærbødighed - i erkendelse af den for os mennesker fuldstændige ufattelighed.
Det er jeg nået til efter seriøst at have søgt at rumme ikke-væren - det absolutte intet.
Det er selvfølgelig ikke muligt, men et lille stykke ad den vej, kan man da komme, og det fører - i hvert fald mig - til ikke længere at opleve verden som en selvfølge - men som et ufatteligt mirakel - med alt hvad deraf følger.

Herom skriver Simon bl.a.:
Citat:
- Ja, dét blir ikke enklere, du ku' sådan set lige så gerne fortælle, at du ka' lide at leve. Men det bringer nu ingen nærmere en forståelse af, hvad det så ér for oplevelser der bringer dig ud i den vildfarelse, at sammenligne oplevelser i livet med livet selv.
Nu spekulerer jeg så på, hvad Simon mener med udtrykket: "livet selv".

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 69 af 117 < 1 2 ... 67 68 69 70 71 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 09:51
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk