annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 37 af 117 < 1 2 ... 35 36 37 38 39 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27674 - 11/07/2019 05:44 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Åh nej stop da for helvede mand, Tikka

Du er jo udenfor pædagogisk rækkevidde mand

Du ævler bævler hjernevasket udenadslære af dig fra en bestemt sekt uden at der overhovedet er nogen forståelse noget som helst

Og iøvrigt som du siger, du tror eller mener ikke en skid af det du skriver

Jamen så stop dog mand

Min tålmodighed med jeres uforstand her på siden er sluppet op

Siden er mere og mere skør, der er ikke et eneste forstandigt menneske blandt jer aktive debattører

SKRÆMMENDE

Og prøver man at tale til jer med forstand er der ikke en af jer der bider på

Må godt nok sige at de dage hvor vi havde debatter hvor vi debatterede og svarede hinanden med udgangspunkt i hvad modparten skrev er over

Og det skyldes at ædruelige forstandige debattører enten er døde eller har trukket sig fra stedet

Din Bibel fundamentalistiske overtroiskhed Tikka - STÅR JEG FULDSTÆNDIG AF OVERFOR

Og det gør det fandeme ikke bedre at du ikke engang selv mener ("tror") et ord af hvad du selv skriver

Når du skriver taler du om tingene som om det er noget objektivt der er uden at det overhovedet vedkommer dig, tingene er bare sådan og sådan

VRØVL

Og også derfor du ikke mener og tror hvad du selv skriver

Men så stop dog mand

-0-0-0-0-

At læse dine indlæg eller hvad du svarer mig eller Arne er præcist fuldstændig forudsigeligt, nøjagtig som de debatter jeg har haft med Jehovas Vidner

De har formler for alt, hvilket du benytter dig af Tikka, og du/de rabler disse over overindlærte formler af sig hele tiden, til enhver tænkelig lejlighed uden at de/du overhovedet har sig selv med i hvad de siger, uden de overhovedet er berørt af hvad de siger, uden at det de siger overhovedet betyder noget (at se dem være så upåvirket af hvad de render rundt og siger er skræmmende og du Tikka gør det samme, du er fuldstændig upåvirket af hvad du skriver)

Og religion er det stik stik modsatte, det er nøjagtig der hvor vi mennesker er mest engagerede, det er os i vores totalitet (der hvor vi er mest levende engageret og kæmpende og ja salig) også derfor vi kan blive frelst, blive helbredt, få hjælp, blive raske på alle måder gennem et religiøst spirituelt engagement, men der er ikke skyggen af en sådan spiritualitet på spil for dig Tikka

Du er fuldstændig upåvirket af hvad du skriver,

Jo også derfor du siger du ikke vil stå på mål for hvad du skriver, fordi det er ikke hvad du selv tror på eller mener da det hele er pure menneskelig opspind, tankespind

Det er GROTESK med dig mand


Citat:
Jeg møder faktisk flere og flere nu, som synes, at alle religioner og trosretninger er forældede,
skriver Gerth

Jamen det er jo fordi mange moderne mennesker tror at kristendom er nøjagtig lige så grotesk som Tikka præsenterer den for os

Mange er jo i den vildfarelse

Men det er ikke korrekt, kristendommen er det mest personlige, noget der engagerer os og griber os og gør os til helt nye mennesker som det Luther citat jeg bragte jo er en flot formulering af

Hvis et menneske omgør det til noget andet, noget os uvedkommende så har det ikke forstået en dyt af det hele, hele den religiøse spirituelle dimension

Som iøvrigt blomster i vor tid som sjældent nogensinde, det religiøse engagement er meget stor i vor tid
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#27678 - 11/07/2019 10:59 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
”Gud kan kun handle gennem og med mennesker”
- Vrøvl … så ville han jo ikke kunne være skaberen.


"Åh nej stop da for helvede mand, Tikka"
- Det har være min tanke længe

"Du er jo udenfor pædagogisk rækkevidde mand"
- Det glæder mig du opgiver at forvirre mig.

"Og iøvrigt som du siger, du tror eller mener ikke en skid af det du skriver"
- Selvfølgeligt mener jeg, det jeg skriver. ler

"Jamen så stop dog mand"
- Endnu engang: God sommer til dig. smiler

"Siden er mere og mere skør, der er ikke et eneste forstandigt menneske blandt jer aktive debattører"
- Bortset fra jeg ikke er debatbør, er jeg helt enig.
Det er jo en trolle side.

"Men det er ikke korrekt, kristendommen er det mest personlige, noget der engagerer os og griber os og gør os til helt nye mennesker som det Luther citat jeg bragte jo er en flot formulering af"
- Det er klart. Det er jo en livsstil, hvor der er tale om en omvendelse fra det gamle menneske i troen på Jesu offers værdi, så man derved står ren for gud trods det man i den gamle verden stadig er en synder. smiler

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#27679 - 11/07/2019 13:15 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
"Selvfølgeligt mener jeg, det jeg skriver". Citat Tikka


- nå det var da noget nyt, nu har du underholdt os med at du var ateist og det altsammen, den religiøse spirituelle diskurs som vi møder denne italesat i Nye Testamente af fx Paulus, hvor fx størrelser som Gud, Guds Ånd og Helligånden etc var blot menneskelig "hjernespind", bare noget der foregår i hovedet på folk. Og at det ikke har del i eksistens og liv, den virkelige verden, eller virkeligheden som så.

Til trods denne din ateisme har du sagt at du ikke kunne lade være med at prædike dogmatisk bibelfundamentalistisk kristendommen som du i sin tid havde lært dette i en sekt. Men det var dog ikke fordi du mente det du skrev, fordi du personligt ikke troede på det.

Men det nye er så at det gør du pludselig.


Jamen tillykke med at du har fået forbindelse igen til dem der har opflasket dig til bibelfundamentalistisk overtroiskhed hvor der aldrig bliver talt om tingene forstandigt, lovsunget med forstanden om det vi taler om. Ja det bliver simpelthen ikke forstået, det er bare bom bom bom bombastisk, det STÅR i BIBELEN derfor er det sådan (godaw med en økseskaft).

Intet, INTET, skader kristendommen mere end lige den position.

Og som Barth siger, bibelen er en alt for vigtig bog til at den må læses bogstaveligt. Ja der er meget mere på spil.

Dette er fuldstændig korrekt ifølge Paulus, vi skal kunne forstå hvad det er vi læser. Blind tro ophørte med Paulus som Albert Schweitzer er inde på det.



Og når du skriver:

Citat:
Det er jo en livsstil, hvor der er tale om en omvendelse fra det gamle menneske i troen på Jesu offers værdi, så man derved står ren for gud trods det man i den gamle verden stadig er en synder


Så er det jo en meningsløs formel logisk vending, en intetsigende udenadslære (du er uberørt når du skriver det og moderne mennesker vil ikke få noget som helst ud af det). Alle kan se det er en logisk leg med ord uden mindste spor af ånd.

Vi skal ikke bare rable af os, vi skal forstå hvad vi taler om, tingene må ikke være uvedkommende, det skal gribe os om hjertet og midt i livet, i hele vores totalitet (totale væren) og eksistens, ellers kan tingene ikke føde os påny eller helbrede os om det var noget fremmed og uvedkommende, blot logik, en logisk leg med ord som du gør det til.

Mit første indlæg her i tråden forleden dag er ellers på alle måder interessant og til at få forstand af, på et højt niveau fagligt teologisk, men det drukner fordi vi ikke længere på stedet har nogen der bidder på spændende indhold.

Ihvertfald har jeg ikke nogen at drøfte med på mit niveau, de svar jeg får matcher ikke hvad jeg har skrevet.

Den tekstnære læsning af hvad vi skrev forsvandt med Anne og Kræn-p. Og det fordi der ingen moderne videnskabelig forståelse tingene er længere tilbage på siden.

Jeg gider ikke høre om bibelfundamentalistisk logisk tro uden ånd og liv, og som ikke siger noget, ikke giver nogen mening.

Moderne folk flest flygter fra bibelfundamentalistisk kristendoms forståelse og de hælder barnet ud med dette beskidte badevand. Synd altsammen og ja intet skader kristendommen så meget.

Æv æv

Nå men godt vi har HansKrist

Alle kan jo læse hvad han skriver og det er virkelig en fornøjelse og der er et stort udbytte, man er blevet klogere på alting, livet og sig selv.

Ja kommer der et begavet menneske, så er det en skattekiste af dyb forståelse den kristne spiritualitet og moderne videnskabelig beskæftigelse med spiritualitet.

Jeg savner et modspil og bibelfundamentalisme er ikke et værdigt modspil til hvad jeg skriver

Selv om jeg menneskeligt set ikke har noget imod Jehovas Vidner der bor i mit nabolag, tværtimod, så har jeg sagt til dem at vi ikke skal drøfte tro og trosspørgsmål (der for mig er levende spiritualitet med en KRAFT og KÆRLIGHED i sig uden lige) fordi deres bibelfundamentalisme ikke siger mig en skid. Intet, det er dødt og uden Ånd, den Ånd (levende spiritualitet) der helbreder vores liv og kan gøre andre store underværker i vores liv.

Troll er dig Tikka hvilket du ej heller lægger skjul på

Om vi en dag får dig afsløret ved navn må tiden vise, måske du selv gør det og fortæller os hvem der har leget med os.

Ha ha Hans eller HansKrist

Ufatteligt du ikke kan gennemskue det, mig

At du ikke ser sammenhængen

Nej det er ikke lykkedes mig, men du er ikke den du gir dig ud for, og du har et ærinde med ikke bare at være dig selv

Om det er at skade kristendommen mest muligt, eller det er som Gerth og vi andre også har luret, du har sluttet dig til Simon om at forfølge Arne. En mystisk alliance er der mellem dig og Simon, hvilket ikke stemmer med at Simon ville have slagtet enhver person der repræsenterer bibelfundamentalisme på siden. Hvorfor freder han dig er vi mange der har spurgt os selv. Tættere kommer vi nok ikke på sagens opklaring end en skjult alliance eller ledtog her.

At det er troll virksomhed fra din, jeres side, har du aldrig lagt skjul på, blot mener du også vi andre er som sådan at betragte

-0-0-0-0-


Nå det kan heldigvis slippes igen, jeg kan give slip på det altsammen, og blot fra tid til anden skrive uden at være i direkte debat
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#27680 - 11/07/2019 13:55 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka, Gerth og Hanskrist.

Det er spændende for mig at læse, hvad I skriver her på det sidste i denne tråd.

Det er gået op for mig, at dét, Hanskrist skriver om, er hvordan det er at blive troende på bestemte sider af kristendommen, og at dét ikke kan beskrives forståeligt - kun kan opleves.
Det har åbenbart også medført for Hanskrist, at andres anderledes tilgang til kristendom og andre religioner bliver vanskelig at acceptere.

Gerth's tilgang til det spirituelle er tydeligvis baseret på mega-store spirituelle oplevelser, som fordrer udadvendt aktivitet, og som er under udvikling.

Og Tikka's tilgang til kristendom er især baseret på forståelse af Bibelen.

Det er i hvert fald sådan, jeg oplever jer - idet jeg håber ikke derved at "træde nogen over tæerne".

Jeg er jo ikke i stand til at være med her, da jeg ikke er troende.
Det er jo ikke noget, man selv kan bestemme!
Jeg er derimod stærkt præget af "værens mystiske mirakel" - på baggrund af "ikke-væren" - og den helt rene kærlighed, som jeg især visuelt har mødt i den ortodokse kristendom, er for mig den største oplevelse i mit liv - uden at jeg dog dermed har "købt" dogmerne.

Den kærlighed er for mig også til kloden, og det er derfor, det for mig gør lidt mere ondt at se, at vi mennesker skader den - især fordi vi godt kunne undgå det!

Religionerne forholder sig ikke hertil. Problemet eksisterede jo heller ikke, da de blev til. Men religiøs passivitet overfor nutidens menneskeskabte skader på kloden tyder for mig på, at religionerne er stivnede - ikke længere er levende - ikke formår at udvikle omsorg for kloden.

Tikka spurgte, hvad jeg gør, og mit svar er:
Miljøvenligt dagligliv.
Politisk aktiv "grøn".
Skriver her.
Dette kunne måske være en chance for den langsomt døende danske folkekirke.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27682 - 11/07/2019 14:18 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
jeg kan godt lide tanken, ideen om at vi forsøger at give en karakteristik af hinanden, hvad vi står for

Citat:
Det er gået op for mig, at dét, Hanskrist skriver om, er hvordan det er at blive troende på bestemte sider af kristendommen, og at dét ikke kan beskrives forståeligt - kun kan opleves.
Det har åbenbart også medført for Hanskrist, at andres anderledes tilgang til kristendom og andre religioner bliver vanskelig at acceptere.


og at dét ikke kan beskrives forståeligt - kun kan opleves.


nej nej, at komme til "tro", at blive født påny af Gud i Kristus, som fx Paulus redegør for det,, eller hvordan helvede vi nu vil beskrive vores spirituelle genfødsel eller vækkelse,,, overfor dette har jeg haft det kriterium som Paulus at vi skal kunne lovsynge herom med vores forstand,, også at det kan videnskabeliggøres, gøres til genstand for videnskab,,

jeg har haft et eneste kriterie i de ca 20 år jeg har skrevet om forholdet,, og det er at det skal være forståeligt, også kunne forstås i forhold til medicin, psykologi og en lang række andre videnskaber

tro og viden er ikke i konflikt overhovedet

jeg har bekæmpet i mange mange år, den ide, at tingene ikke kan beskrives, men kun kan opleves og erfares,,,

NEJ NEJ har jeg råbt i årevis ud mod den position,,,

Det skal og kan erfares, erfaring er vigtigst af alt, men det kan også beskrives og ja forstås, uanset om det dog som i al videnskab kan være en vanskelig sag,,,

men forståeligt og beskriveligt er menneskets religiøsitet og spiritualitet,,, også videnskabeligt,,,

ingen har som jeg kæmpet herfor,,,

men vi skal jo have nogle værktøjer til at beskrive den spiritualitet alle mennesker er født med og eller har potentialer for,,,

alle religioner er bygget på levende spiritualitet,, på erfaringer, det er spirituelt erfaringsbaseret,, alle religioner, ihvertfald i dets udspring, fødsel

har psykologien så redegjort for det spirituelle?

ja psykologien, og ikke mindst Jung og Tillich, og idag neurovidenskab har gjort så meget godt i den sammenhæng,, vi er kommet meget tættere på at kunne beskrive også videnskabeligt vores allesammens spirituelle liv og intelligens og hvad pokker det er for store kræfter, sjælsskræfter der er på spil og som kan helbrede enkelte mennesker, folk og samfund,,, genrejse folk, recovery taler man om indenfor psykiatrien og psykologien, når folk overvinder fx psykiske udfordringer,,, og dette sker overalt og livligst indenfor det religiøse spirituelle felt, miljø,,, men selvfølgelig vil psykiatrien og psykologien helst ikke have med forholdet at gøre når det sker i en religiøs spirituel kontekst at folk bliver raske, helbredte,,,

dog er interessen for at forstå det videnskabeligt ret for alvor kommet frem, især i forbindelse neurovidenskab

og her gøres store fremskridt hver dag,,,


næsten alle religioner er grundlagt på, har sit udspring, i levende spiritualitet,, altså det er ikke religion der føder religion, det er spiritualitet, eller spirituelle erfaringer der føder en ny religion,,

religion er vigtig, fordi ægte religion, værner om den SPIRITUALITET der har gjort det til en religion,,

derfor er Paulus så vigtigt, fordi den SPIRITUALITET (Kristus impuls ind i verden) der opstod, eller kom ind i verden ved mennesket Jesus, er det lykkedes ham som ingen andre at kunne beskrive for al eftertid, ja uden Paulus ville vi idag nok ikke have haft en verdensreligion som kristendommen.



uden religion til at værne om ægte spiritualitet ville der være en risiko for at den vitale spiritualitet enhver religion er grundet på, grundlagt på, udsprunget af, ville gå tabt,, dette ville være en katastrofe hvis dette skete såvidt den urkristne paulinske spiritualitet, der har så meget at give vores moderne konfliktfyldte tid, verden.


Howard Gardner de syv intelligenser, der nu ihvertfald er oppe på 9, han har tilføjet spirituel intelligens,,

så det er noget vi alle har


der er meget stor forskel på at være buddhist eller new age mindfulness buddhist og så at være over i den Paulinske Kristus Mystik spiritualitet,, spør bare R. Steiner og HansKrist og visse andre, ja den kristne spiritualitet udmærker sig,,, den er anderledes en new age mindfulness buddhismen og end islam fx,,

derfor behøver den ikke bekrige disse,, hvilket pave Frans jo er et godt eksempel på og ja folkekirken er også et godt eksempel herpå

men som kristen af overbevisning,, kender jeg jo til den kristne spiritualitets mange dyder, og den åndelige kraft impuls der udgår herfra,, den healing power og kærlighed, der er at finde heri,

og en livlig og fri konkurrence mellem forskellige religioners spiritualitet er et demokratisk sundhedstegn,,, lig religionsfrihed, eller at folket har lov til den levende spiritualitet de har kendskab til og som de finder bedst


det er religion som hjernevask og tvang, altså religion fuldstændig uden spiritualitet der er problemet (et problem Paulus sloges med også) ja fx Bibelfundamentalisme er et kæmpe problem for kristendommen (det er religion eller tro uden spiritualitet, uden ånd, Guds Ånd), dog burde vi synes det var et problem eller kætteri vi for længst burde have overvundet,, men det bliver ved og ved med at manifesterer sig selv op i vor tid, og her er Tikka et sjovt eksempel,, men selvfølgelig også dem vi kender nok bedst allesammen, nemlig Jehovas Vidner, og islamisk fundamentalisme,,,

fundamentalisme, også bibelfundamentalisme,,, har fået en renæssance i moderne tid,,, dette er ufatteligt,, men lad os nu se hvor langt også højrefløjen når hermed, putinisterne, Iben Tranholm og Marie Krarup fx og deres forsøg på at sprænge EU i stykker og bilde os ind at vi skal bekæmpe religionen islam,,,

selvfølgelig er fundamentalistisk islam som fundamentalistisk kristendom begge et problem,,,

hvordan det hele ender for EU og europa ved vi ikke endnu,, men vi må håbe på religionsfrihed,,, at vi bevarer vores frihed til at vælge den SPIRITUALITET og ja det liv, vi har erfaringer med virker bedst for os, for den enkelte (spiritualitet og liv er det samme)
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 37 af 117 < 1 2 ... 35 36 37 38 39 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Luftalarmer mange steder i Ukraine i nat..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Nyheder fra Religion.dk