annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 36 af 117 < 1 2 ... 34 35 36 37 38 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27668 - 10/07/2019 13:17 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne det jeg skrev var nu også til dig (der er en fin, sublim, kritik, ikke bare af Tikka's bibelfundamentalistiske position men også af din position Arne (I er meget forskellige, men I vil kunne snakke fra nu af og til evighed uden at I rammer hvad den religiøse spirituelle dimension dækker over (nøjagtig som simon og bjørn og det skyldes at ingen af jer 4 nogensinde har været i nærheden af at forstå den religiøse spirituelle dimension eller kulturelle diskurs og det gør mig indimellem så rasende og utålmodig at vi tonser så meget ligegyldigt ævl ned på siderne år efter år uden at sige noget af betydning og væsentligt (som nogen også skrev for år tilbage, den eneste der skiller sig ud og skriver noget væsentligt og interessant der er værd at lægge øren til er HansKrist (jeg vil tilføje og så kom Thomas til senere)).

Kristendommen er koncentreret om gennem kraftfuld spiritualitet at frelse og helbrede det enkelte menneske såvel som samfundet, eller dette at skabe nye samfund hvor social ansvarlighed gælder og hvor grådighed og profit ikke er målet, og hvor der skal være høj etik og moral i alle sager.

Kristendommen som sådan har ikke sit udspring i en menneskeskabt klimakatastrofe og forurening, miljøødelæggelse, der skader biodiversiteten katastrofalt.

Vi kristne skal heller ikke forsøge at omgøre eller gradbøje kristendommen som om det centrale i dens spiritualitet direkte har med dette at gøre.

Men effekterne af den kristne spiritualitet, er kreativitet og høj intelligens og stor social ansvarlighed og i det hele taget etisk ansvarlighed, og der er nogle dyder eller dødssynder som grådighed, havesyge. Så på den måde vil kristendommen være på miljøets side.

Men endnu vigtigere måske:

I og med og ved Kristus, vores dåb, er vi sat ind i Livets Ånds Lov/Love (Livets Åndelige lovmæssigheder), og vores åndedræt er i overensstemmelse alt levende der ånder, og hvad der fx forsyner os med ilt (understøtter vores åndedrætslighed, rent luft fx (ikke rent drikkevand og føde og at blive kvalt, ødelæggelse af lungerne, vores åndedrætslighed er ubibelsk ind i marv og ben)) og føde og rent drikkevand.

Livets Ånds Love som vi bliver integreret i eller kommer til at leve i overensstemmelse med i forbindelse vores iklædning Kristus, vil jo så altid stå på LIVETS side (det biologiske og åndelige kan ikke adskilles i Kristus eller i nogen som helst livgørende helbredende spiritualitet (1)*), så det biologiske liv og miljø, økomiljø og gaia natur, er vi i Kristus ikke i konflikt med. Således kan kristne under ingen omstændigheder være med til bevidst at skade naturen. Se Rom 8.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist.

PS:

Iøvrigt er hele tanken jo også at vi skal have adgang til Livets Træ i paradiset, en forbindelse vi mistede ved at spise af kundskabets træ om ondt og godt, altså ved at spise disse moralske æbler. Rent bibelsk er Livets Træ midt i haven af den allerstørste betydning og som sagt i Kristus er forbindelsen igen oprettet til Livets Åndelige Lovmæssigheder, og ja altså til det Livets Træ vi ellers under syndefaldet har været afskåret fra. Igen se Rom 8.

PPS:

Bemærk hvordan jeg fik redegjort for at kristendommen altid naturligt og klassisk set og forstået vil være på miljøets og naturens side, og det uden at jeg forvanskede eller gradbøjede kristendommen.

Men Frans fra Asissi har vi jo også som et godt eksempel.

(1)*:

Vi har hele guddomsfylden i kød og blod, hele vores intentionalitet, åndelighed, viljes -liv, i kød og blod.

I mennesket er intet blot biologisk eller blot åndeligt. Hver eneste celle i menneskets krop participerer i menneskets frihed og åndelige, lige som hver eneste åndelige og kreative handling henter næring i menneskets vitale kræfter. Paul Tillich

Det er vigtigt at forstå det åndelige korrekt. Ånd er knyttet til vores viljesliv, Guds Ånd har at gøre med Guds Vilje; og menneskets ånd, med menneskets vilje. At have ånd eller være åndelig betyder egentlig at være ude på noget. Vi kunne også tale om intentionalitet og vores motivationalitet - det billede eller motiv vi er skabte i og til.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#27669 - 10/07/2019 17:41 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej HansKrist.

Tak for svar.
Du skriver:
Citat:
Kristendommen er koncentreret om gennem kraftfuld spiritualitet at frelse og helbrede det enkelte menneske såvel som samfundet, eller dette at skabe nye samfund hvor social ansvarlighed gælder og hvor grådighed og profit ikke er målet, og hvor der skal være høj etik og moral i alle sager.

Kristendommen som sådan har ikke sit udspring i en menneskeskabt klimakatastrofe og forurening, miljøødelæggelse, der skader biodiversiteten katastrofalt.

Vi kristne skal heller ikke forsøge at omgøre eller gradbøje kristendommen som om det centrale i dens spiritualitet direkte har med dette at gøre.

Men effekterne af den kristne spiritualitet, er kreativitet og høj intelligens og stor social ansvarlighed og i det hele taget etisk ansvarlighed, og der er nogle dyder eller dødssynder som grådighed, havesyge. Så på den måde vil kristendommen være på miljøets side.
Det forstår jeg sådan, at kristendommen ikke direkte skal tage del i klimakrisen, men i stedet generelt vil motivere mennesker til "social og etisk ansvarlighed".
Der bliver altså ikke nogen tilføjelse til de ti bud:
Citat:
1. Du må ikke have andre guder end mig
2. Du må ikke misbruge Herren din Guds navn
3. Du skal holde hviledagen hellig
4. Du skal ære din far og din mor
5. Du må ikke slå ihjel
6. Du må ikke bryde ægteskabet
7. Du må ikke stjæle
8. Du må ikke sige falsk vidnesbyrd imod din næste
9. Du må ikke begære din næstes hus
10. Du må ikke begære din næstes hustru, folk eller fæ eller noget, der hører din næste til
á la:
Du må ikke mishandle kloden ved at være for mange og for griske blinker men kun tilføjelsen fra Jesus om, at du skal elske Herren, din Gud, alt hvad du kan - og din næste som dig selv.

Du bebrejder mig for ikke at forstå dine ord, såsom: iklædning Kristus og ord fra store kristne, og jeg gætter, at du antager, at jeg ikke ønsker at forstå.
Man sandheden er, at jeg netop anser det for vigtigt at forstå alle religioner - og så sandelig også kristendom - mest og bedst muligt.
Imidlertid er de ord, du bruger, for mig, uklare og forvirrende.
Det er jeg ked af, men jeg kan ikke finde noget at gøre ved det, og jeg kan ikke lade være at tænke på, om det skulle være muligt for dig at udtrykke dig mere forståeligt.

Aktiv omsorg for kloden - en væsentlig del af "skaberværket", som det vel må hedde i kristen tankegang - er så tydeligvis hverken Tikka's eller din holdning, hvis jeg forstår jer ret.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27670 - 10/07/2019 23:56 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

”Gud kan kun handle gennem og med mennesker”
- Vrøvl … så ville han jo ikke kunne være skaberen.



- Men det er ganske rigtigt, at bibelen fortæller at gud handler gennem mennesker (og englene)
Det ser vi jo i beretningerne om eksempelvis Moses, Jesus og Paulus.

Vi erfarer også, at troen kan være så stærk, at den ”kan flytte bjerge” - og at folk gerne sætter deres liv til bogstaveligt - og endda glæder sig når de forfølges på grund af Jesu navn, men den der hører evangeliet afgør selv, om de vil være guds undersåttere og ha' Jesus som deres konge, og dermed ha' barnekår med gud.



Når vi taler om bibelen og gud, så er dette jo klart formuleret af ordet.

Ordet der har været hos gud fra der blev sagt: »Der skal være lys!« Og der blev lys."
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1

Derfor siger man at bibelen er guds ord.

Jesus har som guds førstefødte en begyndelse og bliver af evangelisten Johannes omtalt som Ordet.

Han – Jesus - var derfor det redskab gud i skabelsen benyttede, lige som Paulus var et redskab for udbredelsen af evangeliet til frelse, for de som lyttede og handlede derpå …
… eller som Moses der udfriede guds udvalgte folk fra fangeskab i Egypten og gav dem loven, så de vidste hvad synd var, og dette kunne de kun gøre fordi de villigt stillede sig til rådighed, så guds ånd kunne virke gennem dem …

Jesus sagde til dem: »Sandelig, sandelig siger jeg jer: Sønnen kan slet intet gøre af sig selv, men kun det, han ser Faderen gøre; for hvad Faderen gør, det samme gør også Sønnen. For Faderen elsker Sønnen og viser ham alt, hvad han selv gør; og han skal vise ham endnu større gerninger, så I skal undre jer. For ligesom Faderen oprejser de døde og gør dem levende, således gør også Sønnen dem levende, han vil. Faderen dømmer heller ingen, men hele dommen har han overdraget til Sønnen, for at alle skal ære Sønnen, ligesom de ærer Faderen. Den, der ikke ærer Sønnen, ærer ikke Faderen, som har sendt ham."
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/5


Angående tro, siger bibelen om dette:

Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord. Romerne 10:17
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Rom/10

Når vi taler tro som en virkelighed, siger bibelen om dette:
Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses. Hebræerne 11:1
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Hebr/11

Og så er det sådan med troen, at den er virksom i kærlighed

"For i Kristus Jesus gør det hverken fra eller til, om man er omskåret eller ej, men det gør tro, virksom i kærlighed." Galaterne 5:6
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Gal/5

Så troen kommer af det man hører fra Ordet som er guds redskab til at drage mennesker til at tjene ham i ånd og sandhed der er virksom i kærlighed.


¨¨¨¨



Redigeret af Tikka (11/07/2019 00:48)
Årsag til redigering: Tilføjelse
Top Svar Citer
#27671 - 11/07/2019 00:04 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Hvis man elsker gud behandler man også hans skaberværk respektfuldt.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Citat:
Aktiv omsorg for kloden - en væsentlig del af "skaberværket", som det vel må hedde i kristen tankegang - er så tydeligvis hverken Tikka's eller din holdning, hvis jeg forstår jer ret.


Nu ved jeg ikke, hvad du mener med aktiv omsorg for kloden, men - hvad enten man er troende eller ej mener jeg, man i den udstrækning det er muligt bør forholde sig til sit forbrug og levevis.

Når vi kigger på bibelens ord, taler den klart imod griskhed … og at de som ødelægger jorden vil blive udslettet.
Så jeg forventer, at de der mener sig kristen indretter sig efter dette. Derimod forventer jeg ikke de deltager i klimakampe, demonstrationer eller lignende, da de i følge bibelen skal skille sig ud fra verden.
De har – formoder jeg, når de har valgt Jesus som deres konge forventning om, at han griber ind når gud det vil.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27672 - 11/07/2019 00:14 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875


Citat:
Jeg kender ikke kristendommens Gud, men jeg opfatter verdens væren som et ufatteligt mirakel, og det føder i mig kærlighed til det værende, her også kærlighed til kloden: Aktiv omsorg.
Er det virkelig så fremmed for en kristen livsopfattelse?

Hvori består din aktive kærlige omsorg, som du praktisere bedre en de kristne?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 36 af 117 < 1 2 ... 34 35 36 37 38 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk