annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 474 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN

Hej Tikka, Gerth og Hanskrist.

Det er spændende for mig at læse, hvad I skriver her på det sidste i denne tråd.

Det er gået op for mig, at dét, Hanskrist skriver om, er hvordan det er at blive troende på bestemte sider af kristendommen, og at dét ikke kan beskrives forståeligt - kun kan opleves.
Det har åbenbart også medført for Hanskrist, at andres anderledes tilgang til kristendom og andre religioner bliver vanskelig at acceptere.

Gerth's tilgang til det spirituelle er tydeligvis baseret på mega-store spirituelle oplevelser, som fordrer udadvendt aktivitet, og som er under udvikling.

Og Tikka's tilgang til kristendom er især baseret på forståelse af Bibelen.

Det er i hvert fald sådan, jeg oplever jer - idet jeg håber ikke derved at "træde nogen over tæerne".

Jeg er jo ikke i stand til at være med her, da jeg ikke er troende.
Det er jo ikke noget, man selv kan bestemme!
Jeg er derimod stærkt præget af "værens mystiske mirakel" - på baggrund af "ikke-væren" - og den helt rene kærlighed, som jeg især visuelt har mødt i den ortodokse kristendom, er for mig den største oplevelse i mit liv - uden at jeg dog dermed har "købt" dogmerne.

Den kærlighed er for mig også til kloden, og det er derfor, det for mig gør lidt mere ondt at se, at vi mennesker skader den - især fordi vi godt kunne undgå det!

Religionerne forholder sig ikke hertil. Problemet eksisterede jo heller ikke, da de blev til. Men religiøs passivitet overfor nutidens menneskeskabte skader på kloden tyder for mig på, at religionerne er stivnede - ikke længere er levende - ikke formår at udvikle omsorg for kloden.

Tikka spurgte, hvad jeg gør, og mit svar er:
Miljøvenligt dagligliv.
Politisk aktiv "grøn".
Skriver her.
Dette kunne måske være en chance for den langsomt døende danske folkekirke.

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Nyheder fra Religion.dk