annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 11 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26538 - 25/11/2018 23:52 Re: Buddhisme [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Betegnelsen kreationisme kan - selv med den bedste vilje - eller det modsatte blinker - nok ikke rigtig hæftes på buddhisme:
Citat:
Buddhismen giver som sådan ikke en forklaring på verdens oprindelse. Her støtter man sig op ad videnskaben, og mener i øvrigt at der siden begyndelsesløs tid har været mange universer, og at der også kan være flere nu. De opstår, er der et givet stykke tid, og opløses så igen.
Arne blinker
Top Svar Citer
#26544 - 28/11/2018 00:48 Re: Buddhisme [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Pssst!

Ja ingen ka' være i tvivl om dit forhold til kreationismen - hr. lægprædikant...;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#26549 - 29/11/2018 15:34 Re: Buddhisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Så er der jo en anden side af buddhismen: reinkarnationslæren - hvorom Tikka i tråden om kristendom netop har skrevet:
Citat:
Jeg tror ikke på inkarnations læren, at gud blev født som menneske og ej heller på reinkarnationslæren – menneskets genfødsler (min fremhævelse).

Troen på menneskers genfødsler er jo fundamental i såvel buddhismen som i hinduismen - omend med grundlæggende forskel:
Citat:
Der er forskel på den måde, man opfatter reinkarnation i hinduismen og buddhismen. Selve ordet tolkes på to måder i de to religioner.
I hinduismen er det reinkarnation (eller sjælevandring) af den samme sjæl igen og igen i en form, der er resultatet af ens karma i det tidligere liv.
I buddhismen tror man ikke, at det er en bestemt sjæl, der bliver genfødt igen og igen. Derimod opfattes ordet som en genfødsel af en energi, der er uafhængig af handlingerne (karma) fra det tidligere liv.Symbolsk kan det forstås som en bølge, der bliver ét med havet og senere opstår som en anden bølge igen. Eller som et stearinlys, der bliver brugt til at tænde et andet stearinlys.
Denne energi er en form for samling af følelser, opfattelser, sanser og andre immaterielle aktiver, der udgør et væsen, og det bliver genfødt igen, indtil man opnår nirvana.

Bagsiden af hinduismens karma-lære er jo bl.a. at den retfærdiggør diskrimination af især de kasteløse:
Citat:
I hinduismen genfødes man igen og igen, og det er ens karma, der bestemmer, hvad man genfødes som, og hvilken del af kastesystemet man fødes ind i. Ifølge karmaen er det altså mennesket selv, som er skyld i sin kastesituation.

For mig er hinduismens karma- og genfødsels-lære primitiv og brutal, mens buddhismens genfødsels- og Nirvana-lære forekommer mig at være mere sofistikeret - men også langt vanskeligere at "gribe" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26562 - 09/12/2018 15:54 Re: Buddhisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Når man ser henover de mange religioner, har de alle en idé om, at man fortsætter en eller anden form for eksistens, efter at man er død.
Buddhismen siger genfødsler, indtil man omsider når Nirvana.
Kristendommen taler - i dette link (men der er jo også andre versioner) - om, at man fortsat eksisterer hos Gud:
Citat:
Som kristne holder vi ikke op med at eksistere, fordi vi dør. Død betyder adskillelse mellem legeme og ånd. Vores legeme dør og begraves, mens vores ånd lever videre hos Gud.
Og noget lignende gælder de to andre monoteistiske (en-Guds) religioner.

Naturvidenskaben siger vel noget i retning af, at de atomer, vi består af i dødsøjeblikket falder fra hinanden, og at vi således ikke lever videre på anden måde.

Det er jo klart at fortsat eksistens på den anden side af døden er attraktivt - er en længsel - men djævelens advokat vil måske sige, at det er falsk lokkemad blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26563 - 09/12/2018 19:17 Re: Buddhisme [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5369
Sted: Vanløse
Hej Arne

Det er en opløftende tanke at vi lever videre efter døden.

Men gør vi det?

Nogle af mine bedste tanker kommer når jeg har drukket, for så bliver der ligesom åbnet op for en kanal, men det kan også gå helt galt som vi har set - desvære smiler

Men jeg bliver oppe på hesten denne gang.

Måske er jeg ved at blive voksen...

Det som jeg mangler fra buddhismen er en sammenhængende historie.

Hvad laver vi her på jorden?

Skal vi sidde og meditere på det resten af livet?

Så vil jeg hellere stille spørgsmål.

Hvorfor fortsætte med at sætte børn i verden?

Hvad er meningen med det?

Ville det ikke være bedre at vi stoppede?

Hvis der ikke er noget efter døden, så synes det at være løsningen, for vi kan ikke sørge for at det hele ender godt for alle mennesker - at det var det værd - at blive født - at leve.

Men hvem tænker over sådan noget?

Lad os sætte nogle børn i verden siger kvinderne...og mændene...ja...de er ligeså hjernedøde som kvinderne...hårde ord...måske...men nu sidder jeg og drikker, så...

Det ville være rart med en konge som havde styr på tingene, men vi må nøjes med en dronning som kan holde en nytårstale...det er jo helt fint...men kunne hun så bare sige noget som kom os alle ved...

Nu har jeg lyst til at høre noget musik (sådan er jeg):

https://www.youtube.com/watch?v=7gphiFVVtUI

Måske jeg er ved at blive fuld blinker

Lad os danse derudaf og glemme denne verdens larm med noget som bare er glædeligt:

https://www.youtube.com/watch?v=_jTjycyu7Dw

Hvad siger du Arne ler

Kunne jeg bare flygte fra fortiden...skabe den selv...ja...være mig selv...men jeg er skabt, formet af utallige mennesker...måske en Gud.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 11 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 10 11 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 17:32
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk