annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 202 gæster og 48 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 102 af 130 < 1 2 ... 100 101 102 103 104 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25899 - 17/08/2018 11:45 Re: Kristus-Ordet [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Apiqoros..

Ja, det er jo ikke bare fjollet, sådan at sammenligne sig med gamle filosoffer man ikke engang gider læse, det er simpelthen malplaceret, da særlig når det eneste man har at bidrage med, er at sidde og fortælle hvor mystifistisk man synes hele verden tårner sig op for én.

M.h.t. filmatisering af litteratur, så er det nemlig en ret ubehagelig historie, hvor ikke så få forfattere er endt med at se sig indviklet i en helt anden historie, nemlig den gamle historie om økonomisk udnyttelse gennem forvanskning af deres arbejder. Den slags har mange erfaringer med, men samfundet er jo også nu blevet så uigennemsigtigt, at forbrydelse til enhver tid betaler sig. Sjovt nok ikke lige det folk ellers opdrager deres børn til. Men lad os evt. ta’ den i Mellemrummet, så lægprædikanten ka’ fremvise sine storartede selvfølelser for kristusikonets indvirkning på livet, uden at blive afbrudt af ubehagelige ateister, der ikke forstår et klap af den gode mystik ..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#25900 - 17/08/2018 16:46 Re: Kristus-Ordet [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Jo, d´Herrer Simon og Apiqoros er selvfølgelig helt hjemme i de gamle filosoffer:
Citat:
Metafysik
Aristoteles kaldte selv disciplinen for "den første filosofi" eller "teologi". Metafysikken (delvis overs. P. Helms 1953) behandler spørgsmålet om, hvad der i mest grundlæggende forstand findes i verden. Karakteristisk for retningen i hans filosofisk-videnskabelige projekt insisterer han på, at man nok må operere med visse helt almene principper for fornuftig argumentation (kontradiktionsprincippet, se kontradiktion, og det udelukkede tredjes princip), men modsat tendensen hos Platon mener han ikke, at den egentlige virkelighed nås ved en reduktion af den naturlige verdens mangfoldighed, fx ved at deducere den fra et højeste princip. "Det værende siges på mange måder" er hans stadige motto.
og
Citat:
Betydning
Aristoteles' logik, erkendelsesteori, fysik, psykologi, metafysik og etik havde afgørende indflydelse som afsæt (i med- og modspil) for de to vigtigste filosofiske skoler i hellenismen: epikuræismen og stoicismen.

Citat:
Epikuræisme, 1. Epikurs lære om opnåelsen af lyst (især åndelig) og undgåelse af ulyst som målet for et lykkeligt liv; 2. nydelsessyge; fråseri.

Citat:
stoicisme, , en af de vigtigste filosofiske retninger i hellenistisk tid, oprindelig (dvs. fra ca. 300 f.Kr.) knyttet til Athen, men snart virksom internationalt, først i Alexander den Stores rige, senere i Romerriget. Stoicismen deler filosofien, dvs. videnskaben, i tre hovedområder: fysik med biologi og i bredere forstand metafysik; etik med psykologi; logik med erkendelsesteori og lingvistik.

Arne blinker
Top Svar Citer
#25901 - 17/08/2018 18:50 Re: Kristus-Ordet [Re: Simon]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5421
Sted: Vanløse
Hej Simon og Arne

Jeg har fået talt med en om mine problemer forleden (er tilknyttet distriktspsykriatisk center) og det var lidt grænseoverskridende for mig - at fortælle et andet menneske om noget man ikke ligefrem er stolt af, men jeg fik fortalt det og snakket om det. At jeg kunne snakke om det handler nok om, at jeg var dødtræt af at falde og ville have det ud af systemet. Hun tog det ikke så tungt, men for mig var det en belastning. Noget som jeg ikke havde det godt med. Er vant til at bearbejde tingene selv, men nu har jeg fået en at vende det hele med. Om nogle år går det hele nok bedre. Skal bare holde mig væk fra de dårlige ting. Det føler jeg kan lade sig gøre nu. At det er et overstået kapitel i mit liv.

Min første indlæggelse var desuden et rent tilfælde...skete da jeg var 21/22...lang historie...var blevet grebet af hare krishna bevægelsen (nu skulle vi allesammen være vegetarianere osv.) og det havde min mor det ikke så godt med og ville have mig med op til lægen, hvilket jeg til sidst indvillige i. Jeg talte så med lægen (var lidt ked af verdens tilstand), og hun sagde, at jeg kunne tage ud på bispebjerg og snakke med dem. Det er 27 år siden, så det hele står ikke helt klart for mig. Men vi tog derud og jeg snakkede med dem i modtagelsen, og det vigtige for mig var, at jeg kunne gå igen, hvis jeg ville, og det sagde de, at jeg kunne, for jeg var der frivilligt. Det snakkede jeg så lige med min mor om, og jeg kunne forstå på hende, at hun havde det bedst med, at jeg lod mig indlægge. Ung og uvidende som jeg var lod jeg mig så indlægge, for det kunne vel ikke skade noget. Efter jeg havde været der 3 dages tid tænkte jeg så, at der ikke var nogen grund til at være der mere. Det gav jeg så udtryk for, men det syntes oversygeplejersken lige jeg skulle tænke over, hvilket jeg gjorde, og nåede frem til at der ikke var nogen grund for mig til at være der mere. Det sagde jeg så, og så var jeg på vej ud af døren, men inden jeg nåede helt ud, kom der et par plejere og sagde, at jeg ikke måtte gå, hvilket jeg sagde, at det måtte jeg da godt, for jeg var der frivilligt og kunne gå når det passede mig (det var jo på det grundlag at jeg lod mig indlægge). Det kunne jeg så ikke afligevel, hvis lægen vurderede at jeg var til fare for mig selv eller andre, og så blev jeg ført op den lukkede afdeling (jeg var ikke til fare for nogen...tænkte bare ikke ligesom lægen). Det var jeg selvfølgelig ikke glad for, og ringede til min far, og sagde, at nu kunne de godt lige få mig ud herfra. Min far og mor kom så derud, men der var jeg selvfølgelig helt oppe at køre over at de havde spærret mig inde - det kunne de sgu da ikke bare gøre. Men det kunne de altså og så blev jeg fyldt med hjernelammende medicin. Og så blev verden bare underligere. Tror jeg var indlagt 1½ måned.

Kærlig hilsen

ABC

Ps. Jeg vil lige holde en pause med skriverierne (lade batterierne op) og bare koncentrere mig om at forbedre mit liv.
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#25902 - 17/08/2018 18:58 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Arne

Selvom jeg mest holder mig til Mellemrummet, så læser jeg alligevel af og til med i andre rum og tråde her på Trosfrihed. Jeg har tænkt lidt over din indledning til de gamle filosoffer, da du første gang nævner Sokrates i lige netop denne debat. Kend dig selv, skriver du og refererer til teksten ved indgangen til Apollontemplet i Delfi.

Jeg ved ikke, hvad du egentlig mener, og hvordan du forstår ordene Kend dig selv? Og kender du Ukend dig selv, som også står hugget i sten?

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/normalt-s...-ukend-dig-selv

http://www.mortensoendergaard.com/ukenddigselvudstilling/

http://www.mortensoendergaard.com/marmor-2/

Mange hilsner
RoseMarie


Redigeret af RoseMarie (17/08/2018 19:00)
Top Svar Citer
#25903 - 17/08/2018 21:39 Re: Kristus-Ordet [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej RoseMarie.

Jeg glæder mig over at se dit indlæg.

Jeg kender desværre ikke "Ukend dig selv", men jeg er bestemt ikke fremmed for perspektivet.

Noget af det, jeg tænker på, når vi møder ordene: Kend dig selv, er Platons hulelignelse, som jo ikke just er opmuntrende.
Dertil kommer Freud, Jung og Alice Miller - ikke mindst det ubevidste og de fortrængte traumer - men jo også buddhisme - og jeg vil heller ikke udelade, hvad der ligger bag neurocoaching.

Hvis du kan fortælle noget mere om Ukend dig selv og hvad det siger dig, er jeg bestemt interesseret.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 102 af 130 < 1 2 ... 100 101 102 103 104 ... 129 130 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Polsk mand mistænkt for spionage i plot..
18/04/2024 20:12
Ny ældrereform præsenteres i aften
18/04/2024 18:31
Dansk Erhvervs medarbejdere kan låne ko..
18/04/2024 17:39
Nyheder fra Religion.dk