annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Lazarus' opvækkelse
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 14 < 1 2 ... 12 13 14
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24537 - 19/01/2018 17:04 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Hanskrist]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
tommelop
Ja, Gud sker!
Amen.

... og på allersmukkeste vis erfares det ved treénighedens forvandling og ikke forklaring.

Forklaringen her ser jeg blot som en opklaring af begrebet.
Tak! ler


Redigeret af RoseMarie (19/01/2018 17:20)
Top Svar Citer
#24538 - 19/01/2018 18:39 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: RoseMarie]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej hej RoseMarie smiler smiler

og hvilken vidunderlig aften venter os ikke RoseMarie:

X (og sex) Factor med Blachmann. Er du stadig med på den???

Hold da op hvor er jeg glad for den her kommentar (såvidt treenighedslæren dogmet) fra dig RoseMarie:

Citat:
Forklaringen her ser jeg blot som en opklaring af begrebet.
Tak!


Fedt heart

Med dine kommentarer du afslører at du kan følge Regin Prenter og Karl Barth, det siger dig noget at læse hvad de skriver i de ret lange citater jeg har bragt, ja måske det de skriver ikke bare siger dig noget, men måske det også ligefrem gør noget ved dig ;) ihvertfald har jeg det selv sådan at jeg kan føle mig forløst fri og afklaret og med fornyet inspiration og energi, gåpåmod og humør bagefter at have læst noget godt gedigen kristen teologi (noget med kød på, noget der driver på Kristus, altså Kristologisk Teologi (Tillich ville sige: Paul's Spirit - Christology)).

Jeg var ellers så træt af mig selv, at jeg havde bragt et indlæg med lange besværlige citater af Regin Prenter og Karl Barth, men at komme hjem fra løbetur og få et bevis på at det er blevet læst med udbytte er en glædelig overraskelse. Men nu skal du hen over weekenden på arbejde RoseMarie, jeg har en lille opgave til dig.

Prøv at se her hvad Arne skriver, har skrevet af to omgange over i tråden "Kristus-Ordet":



Citat:
Til alle, der læser her:
Er der nogen, der har en klar forståelse af, hvad Hanskrist mener med dette ord (Kristusvirkeligheden) - og som kan oplyse om det på en klar og forståelig måde?

Hvis du (HansKrist) kunne forklare, hvad du mener med "at være i Kristus", så jeg kan forstå det, tror jeg, der ville "gå hul på bylden"

Jeg ville oprigtigt - og rigtig meget - ønske, at jeg kunne få fat i meningen, der gemmer sig i, hvad du skriver (HansKrist), og jeg har ofte forsøgt - men desværre hver gang uden held.

Er der nogen, der kan hjælpe?


-0-0-0-

Kan jeg ikke få dig RoseMarie til at reagere på Arne's opråb. Jeg tror virkelig Arne er af den overbevisning at min måde at skrive om begivenheden Kristus og Kristusvirkeligheden er sort snak for alle herinde. Men jeg er sikker på at du forstår det RoseMarie og jeg tror også Thomas gør og Tikka ligeså (om hun kunne slippe eller abstrahere lidt fra sin meget forkromede bibelske rettroenhed ;) som hun alligevel ikke tror selv på når det kommer til stykket men som hun vil tvinge ned over hovedet på alle kristne og godtager de ikke hendes version er de ikke kristne).

Jeg synes det er på tide Arne får at vide der skam er nogle her på siden Trosfrihed der da godt kan forstå og måske endda påskønne en sådan måde at skrive om kristendommen på.

De passager og formuleringer af mine Arne står fuldstændig af overfor kommer her efterfølgende, og det ville glæde mig om du RoseMarie (og Thomas og Tikka) gik ind og demonstrerede overfor Arne at du/I skam godt kan forstå hvad jeg skriver (du/I er selvfølgelig også velkommen til en kritik, fx hvor du/I finder min måde at formulere mig på problematisk eller mindre heldigt):


Citat:
Kristusvirkeligheden, den ny virkelighed og ny væren i kraft af Gud som Jesus har og som han bærer ind i verden er for vores skyld, således at hvad der gælder for Jesus nu også kommer til at gælde for os dersom vi tager imod Kristus (Kristusvirkeligheden, denne ny væren og ny virkelighed).

Vores "i Kristus" -ny væren og -ny virkelighed der gør os til nye skabninger, nye mennesker, er netop os mennesker i den anden persons virkelighed og ny væren = os i Kristus, for nu at bruge Paulus's måde at tale om de her ting på.


-0-0-0-

Citat:
At være i Kristus, at vi kan være i Gud og os selv, er vores vertikalitet, vores spiritualitet, og uden dette forhold vil vi ej heller kunne være blandt mennesker.

Vores ego-Self akse guddommelige vertikale spirituelle Kristus struktur er en nødvendighed for at vi kan være ude blandt andre mennesker og agere her med næstekærlighed eller på kærlig vis.


-0-0-0-

Citat:
jeg er godt klar over at du Arne ikke erfarer Kristusvirkeligheden (dette at være i Kristus, erfarer med dig selv at være døbt), men at du står udenfor denne ny væren og nye virkelighed i og med og ved Jesus ind i verden, som du skeptisk og stolt afviser


at du står udenfor denne (Kristusvirkeligheden) ny væren og nye virkelighed i og med og ved Jesus ind i verden, som du skeptisk og stolt afviser

Jeg skrev ikke at du skeptisk og stolt afviser:

- Jesus ind i verden, som du skeptisk og stolt afviser -

Men at du afviser den inkarnationens Guds handlen med os i forbindelse mennesket Jesus der er grundlaget for Kristusvirkeligheden, og er den ny væren og den nye personlige Gudsvirkelighed ind i verden (som sagt ved Jesus) der gør os til nye skabninger, helt nye mennesker fordi vi har Helligåndens nærværelse eller tilstedeværelse


-0-0-0-0-

Citat:
Du afviser nok ikke Jesus ind i verden eller Jesus menneskelige historiske eksistens som du og jeg, men du afviser den ny væren og nye personlige Guds virkelighed der opstår i forbindelse med Jesus fordi her handler Gud med os, alle os mennesker så vi kan sige med Paulus: er nogen i Kristus er han en ny skabning (og hvad det indebærer at være ny skabning i Kristus kan man læse hos Paulus).


-0-0-0-

Citat:
At være i Kristus skyldes jo nok "an existential encounter with the New Being in Jesus as the Christ" Tillich.

jeg kunne også sige at være i Kristus betyder at vi har Ånden og Friheden (og/eller vores Retfærdighed) direkte fra Gud. At noget er direkte fra Gud, vil sige det stammer fra vores vertikalitet = vores spiritualitet, eller fra vores spontane noumenale suveræne livsytringer, de er frie og er ikke betinget af vores horisontale sanselighed.

Begivenheden Kristus i ens liv er Guds fødsel i ens liv (det er en trosbegivenhed og det er en lang snak hvordan den kommer i stand, men det er 1): åbne hjerte for evangeliet om Kristus og for alle folks Kristusvidnesbyrd (Richards og min egen fx), og 2): i sidste ende er det Helligånden der kommunikerer og iklæder os Kristus) og at være over tid herefter i Kristus (hvor Helliggørelsen med os eller spirituel modning kan finde sted), bliver så til menneskets fødsel i Gud. Mennesket der bliver født igen, og ja dette er Helligåndens værk især selvfølgelig.


-0-0-0-

Citat:
Det vi opfordres til at tage imod, som være åbne for, betingelsesløst eller være lydige imod er KRISTUSVIRKELIGHEDEN, den ny væren og den nye personlige virkelighed med Gud der bringes ind i verden ved Jesus, der om noget er kendetegnet ved Helligåndens kreative ekstatiske nærvær og virksomhed i vores liv. Og som der fortælles os i evangelierne var den første der tog imod Jesus som Kristus Apostlen Peter, og hver gang et menneske sidenhen har taget imod er Kirken eller Kristi Legeme, vokset med endnu et medlem. Jesus som Kristus, er kristne menneskers "i tro og ved Helligåndens hjælp" antagelse og modtagelse af ham som værende Kristus. Havde der ingen mennesker været til at tage imod Trosbegivenheden Kristus ved Jesus, ville der ingen kristendom og Kirke eksistere.

Begivenheden Kristus i verden er alt hvad Gud har gjort med os og for os i forbindelse Jesu liv og død her på jorden. At vi tager imod Jesus som Kristus, Guds Kærlighed, er at vi tage imod at Gud her i forbindelse Jesus på immanent vis er trådt ind i tiden (Gud i tiden (historien) og eksistensen), nu i inkarnationen kommer til os i skrøbeligt menneskeligt kød (1)*, vores eksistens der er så fyldt med konflikter, flertydighed, dilemmaer og fremmedgjorthed = ensomhed, og ja som er et skrøbeligt kødeligt liv med sygdom til død.

(1)*:

Citat:
Christianity makes God immanent in human nature and hence cannot admit a completely transcendent separation between this world and the next. Berdyaev. (1)*:

Gud skammede sig ikke ved at iklæde sig kød af samme slags som dit; hvorfor skulle du da skamme dig over at bære kød af samme slags som Han? Symeon den Nye Teolog.


Tros-Begivenheden Kristus ved Jesus (syndsforladelse (tilgivelse), forsoning og forligelse Gud og menneske, himmel og jord (evighed og tid), hvor vi ikke længere er under LOVEN (lovreligiøsitet) som opdrager men nu er i KRISTUS, Guds Kærlighed, vi har Ånden og Friheden direkte fra Gud), om vi tager imod denne ny væren og nye personlige Guds virkelighed der er så fyldt med Helligåndens ekstatiske kreative indflyldelse på vores liv, så er vi igang med at blive iklædt Kristus, ja vi er i Kristus og Kristus i os, og vi er KIRKE her på jorden.



Arne forstår altså ikke de ovenfor anførte citater af ham HansKrist, men jeg er sikker på at vi har debattører her på trosfrihed der gør og jeg har nævnt RoseMarie Thomas og Tikka.

Nu må I gerne gå ind og svare Arne, om I godt forstår og kan påskønne HansKrist's måde at skrive om kristendommen på. Ja I må også gerne kritisere min stil form, måde at formulere mig på. Ja I må endda godt anfægte det specifikke teologiske indhold hvis I mener jeg bevæger mig udenfor hvad kristendommen kan stå inde for.


Mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

Arne nu bliver det spændende om vi får afklaret det her spørgsmål som du har stillet med jævne mellemrum gennem årene, i snart 15 år.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24541 - 19/01/2018 22:39 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Hanskrist]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej igen HansKrist

Med tungen lige i munden og øjne og hjerne på stilke har jeg læst dit indlæg her. For mig helt personligt har min egen kirkegang og kristendom ikke haft udgangspunkt i teoretiske og teologiske skrfter. Jeg er salme- og ordsamler, men den passion har intet at gøre med et kendskab og et studerende forhold til teologiske skrifter og fordybelse.

Når det er sagt, så vil jeg med det samme præcisere, at jeg bestemt ikke tillægger teologi og virkelig tilbundsgående teologi som ligegyldig. Tværtimod. For mig er det netop mit brændpunkt og mit engagement i kirkegang, at jeg kan komme ind i kirken som "uvidende, uoplyst og ikketeoretisk", ja, faktisk allerbedst som lidt enfoldig.

Jeg går i kirke, og når det er bedst, har jeg en følelse af at være i en andens hænder. De hænder opfatter jeg som Guds hænder, og jeg kan være tryg og åbne både krop og sjæl for den ånd. Den ånd er en helhedsoplevelse og en deltagelse i gudstjenesten sammen med andre mennesker.

Teologiens (og for den sags skyld også Biblens) skrifter og store baggrundsviden er ikke mit felt. Der må jeg som udgangspunkt stole på kirkens personale, deres forudgående viden og overblik, deres engagement, fremlægning og tolkning af det svære. Ja, af det der er et spejl i en gåde. Ved gudstjenesten (nogle steder!) har jeg en slags "tolk" i personalet. Når jeg bruger citationstegn omkring betegnelsen tolk, så er det ikke tolkning på almindeligvis, hvor ord for ord, sætning for sætning oversættes.

Præstens prædiken betyder meget for mig, rigtig meget. Men det hele er jo et sammenspil mellem hele personalegruppen, organist, kirkesanger/-tjener, graver/ringer OG hele menigheden. Når dette sammenspil går op i en højere enhed, så er det, at Gud sker. For mig! Så er vi alle i kirken én krop, båret og løftet af Guds Hånd og Ånd med stort.

Lige her træder Gud i karakter som den treénige Gud for mig. Skaberen. Sønnen. Helligånden. For mig er det noget, der kun kan erfares og ikke tillæres og forklares. Som menighed sker der selvfølgelig også en tillæring ved gudstjenesten, men det sker mest ved den langsomme genkendelse i hele gudstjenestens praktiske udformning og tryghed ved denne.

Og for nu at slutte mit indlæg af, bliver jeg desværre nok nødt til at skuffe dig ... jeg har ikke læst de teologiske citater af hverken Regin Prenter eller Karl Barth. Ikke af ren uvilje, men fordi det trætter og udmatter min hjerne.

Og til allersidst her, så vil jeg bekræfte min stadige hang til vintermånedernes X-factor yeah og da helt særligt nu i år, hvor Sanne sætter sit eget varme og meget menneskelige aftryk.

Allerbedste hilsner
RoseMarie
Top Svar Citer
#24544 - 20/01/2018 08:43 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: RoseMarie]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej RoseMarie

hvor var det en dejlig beskrivelse og så levende, får helt lyst til at være med.

Du har gennem årene tilegnet dig en betydelig teologisk forståelse (husker også her du er glad for gode radioudsendelser og ja du har da også været aktiv her på trosfrihed omkring trosspørgsmål).

Citat:
så er det, at Gud sker. For mig!
Så er vi alle i kirken én krop, båret og løftet af Guds Hånd og Ånd med stort.

Lige her træder Gud i karakter som den treénige Gud for mig. Skaberen. Sønnen. Helligånden. For mig er det noget, der kun kan erfares og ikke tillæres og forklares.


Det var denne beskrivelse der var så "Barth Prenter" lignende at jeg troede du havde læst det, og lige havde uddraget essensen. Men jeg tror simpelthen det er din litterære poetiske sans der kommer dig til gode hvorfor du er god til at beskrive din oplevelse af hvad KIRKE er og hvad gudstjeneste liv er for dig og så rammer du sørme hvordan Barth og Prenter også gerne vil forklare disse forhold. Lidt sjovt synes jeg.

Skønt at du tænder fjernsynet (har du fået stor faldskærm) for at se X-factor. Og hvilken stærk voksen kategori fik vi ikke præsenteret igår aftes. En vidunderlig selvsikker charmetrold og lækker mand var imellem (ham der spillede i band med sin far) og så herlige Oliver fra Færøerne mener jeg det var og en rigtig håndværker type der også kunne håndværket at synge. Jamen jeg bliver så betaget, draget og optaget og væk i X-factor, som altså jeg har et meget blødt punkt for.

Det er for mig meget den selvaktualisering Paulus søsatte i forbindelse Kirkeliv og gudstjeneste liv (hvor Helligåndens ekstatiske overvældende humørfyldte kreative tilskyndelser der rammer os kræver et udtryk der så bliver sang og musik for de fleste af os (det er en neurobiologisk ting og burde udforskes)). Alvorstunge hængehoveder var de første kristne bestemt ikke og det vidunderlige er kvindernes helt centrale rolle og nogle af disse var som idag også, meget livfulde, som kvinderne i Korinth fx. Og en mand, en rigtig mand, står sig bedst ved at overgive sig til sangen og musikken og kvinderne frem for at gå til i dystre teodicé-problematikker der ødelægger vores humør, vores Helligånds Spiritualitet og som sådan ikke er i tråd med Paulus og urkristendommen men er kommet til senere som tåbelig græsk skolastisk logik, noget Albert Schweitzer siger Paulus aldrig ville have godkendt.

Godt at Paulus og de første kristne var så glade for sang og musik. Ja at kristendommen er en religion hvor musik og salmesang spiller en fuldstændig central rolle i vores gudstjeneste liv, hvilket vores moderne kultur i den grad er præget af og har nydt og stadig nyder gavn af. Selv om musikken og sangen står stærkt selvstændig og godt funderet i det sekulære i dag, så må vi huske på den om noget kommer fra og gennem en to tusind år periode er båret frem af vores store religion, kristendommen.

Paulus har ihvertfald stillet sig på glædens side og det livsbekræftende og vitales side og det har gjort kristendommen kun godt at den er så robust og sund, som den har stillet sig på livets side som vi ser med sang og musik. Jo mere jeg studerer Paulus opdager jeg at han slet slet ikke er den han er blevet gjort til af eftertiden meget, hvor der har været et udbredt negativ billede af manden. Han står faktisk for det stik modsatte som han bliver skudt i skoene.

Mange kærlige hilsner HansKrist

og må du ha en rigtig skøn weekend RoseMarie
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 14 < 1 2 ... 12 13 14


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk