annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
To verdener så forskellige
Hvem er online?
0 registrerede 336 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Hvilke forhold har du til julen?

Hej hej RoseMarie smiler smiler

og hvilken vidunderlig aften venter os ikke RoseMarie:

X (og sex) Factor med Blachmann. Er du stadig med på den???

Hold da op hvor er jeg glad for den her kommentar (såvidt treenighedslæren dogmet) fra dig RoseMarie:

Citat:
Forklaringen her ser jeg blot som en opklaring af begrebet.
Tak!


Fedt heart

Med dine kommentarer du afslører at du kan følge Regin Prenter og Karl Barth, det siger dig noget at læse hvad de skriver i de ret lange citater jeg har bragt, ja måske det de skriver ikke bare siger dig noget, men måske det også ligefrem gør noget ved dig ;) ihvertfald har jeg det selv sådan at jeg kan føle mig forløst fri og afklaret og med fornyet inspiration og energi, gåpåmod og humør bagefter at have læst noget godt gedigen kristen teologi (noget med kød på, noget der driver på Kristus, altså Kristologisk Teologi (Tillich ville sige: Paul's Spirit - Christology)).

Jeg var ellers så træt af mig selv, at jeg havde bragt et indlæg med lange besværlige citater af Regin Prenter og Karl Barth, men at komme hjem fra løbetur og få et bevis på at det er blevet læst med udbytte er en glædelig overraskelse. Men nu skal du hen over weekenden på arbejde RoseMarie, jeg har en lille opgave til dig.

Prøv at se her hvad Arne skriver, har skrevet af to omgange over i tråden "Kristus-Ordet":



Citat:
Til alle, der læser her:
Er der nogen, der har en klar forståelse af, hvad Hanskrist mener med dette ord (Kristusvirkeligheden) - og som kan oplyse om det på en klar og forståelig måde?

Hvis du (HansKrist) kunne forklare, hvad du mener med "at være i Kristus", så jeg kan forstå det, tror jeg, der ville "gå hul på bylden"

Jeg ville oprigtigt - og rigtig meget - ønske, at jeg kunne få fat i meningen, der gemmer sig i, hvad du skriver (HansKrist), og jeg har ofte forsøgt - men desværre hver gang uden held.

Er der nogen, der kan hjælpe?


-0-0-0-

Kan jeg ikke få dig RoseMarie til at reagere på Arne's opråb. Jeg tror virkelig Arne er af den overbevisning at min måde at skrive om begivenheden Kristus og Kristusvirkeligheden er sort snak for alle herinde. Men jeg er sikker på at du forstår det RoseMarie og jeg tror også Thomas gør og Tikka ligeså (om hun kunne slippe eller abstrahere lidt fra sin meget forkromede bibelske rettroenhed ;) som hun alligevel ikke tror selv på når det kommer til stykket men som hun vil tvinge ned over hovedet på alle kristne og godtager de ikke hendes version er de ikke kristne).

Jeg synes det er på tide Arne får at vide der skam er nogle her på siden Trosfrihed der da godt kan forstå og måske endda påskønne en sådan måde at skrive om kristendommen på.

De passager og formuleringer af mine Arne står fuldstændig af overfor kommer her efterfølgende, og det ville glæde mig om du RoseMarie (og Thomas og Tikka) gik ind og demonstrerede overfor Arne at du/I skam godt kan forstå hvad jeg skriver (du/I er selvfølgelig også velkommen til en kritik, fx hvor du/I finder min måde at formulere mig på problematisk eller mindre heldigt):


Citat:
Kristusvirkeligheden, den ny virkelighed og ny væren i kraft af Gud som Jesus har og som han bærer ind i verden er for vores skyld, således at hvad der gælder for Jesus nu også kommer til at gælde for os dersom vi tager imod Kristus (Kristusvirkeligheden, denne ny væren og ny virkelighed).

Vores "i Kristus" -ny væren og -ny virkelighed der gør os til nye skabninger, nye mennesker, er netop os mennesker i den anden persons virkelighed og ny væren = os i Kristus, for nu at bruge Paulus's måde at tale om de her ting på.


-0-0-0-

Citat:
At være i Kristus, at vi kan være i Gud og os selv, er vores vertikalitet, vores spiritualitet, og uden dette forhold vil vi ej heller kunne være blandt mennesker.

Vores ego-Self akse guddommelige vertikale spirituelle Kristus struktur er en nødvendighed for at vi kan være ude blandt andre mennesker og agere her med næstekærlighed eller på kærlig vis.


-0-0-0-

Citat:
jeg er godt klar over at du Arne ikke erfarer Kristusvirkeligheden (dette at være i Kristus, erfarer med dig selv at være døbt), men at du står udenfor denne ny væren og nye virkelighed i og med og ved Jesus ind i verden, som du skeptisk og stolt afviser


at du står udenfor denne (Kristusvirkeligheden) ny væren og nye virkelighed i og med og ved Jesus ind i verden, som du skeptisk og stolt afviser

Jeg skrev ikke at du skeptisk og stolt afviser:

- Jesus ind i verden, som du skeptisk og stolt afviser -

Men at du afviser den inkarnationens Guds handlen med os i forbindelse mennesket Jesus der er grundlaget for Kristusvirkeligheden, og er den ny væren og den nye personlige Gudsvirkelighed ind i verden (som sagt ved Jesus) der gør os til nye skabninger, helt nye mennesker fordi vi har Helligåndens nærværelse eller tilstedeværelse


-0-0-0-0-

Citat:
Du afviser nok ikke Jesus ind i verden eller Jesus menneskelige historiske eksistens som du og jeg, men du afviser den ny væren og nye personlige Guds virkelighed der opstår i forbindelse med Jesus fordi her handler Gud med os, alle os mennesker så vi kan sige med Paulus: er nogen i Kristus er han en ny skabning (og hvad det indebærer at være ny skabning i Kristus kan man læse hos Paulus).


-0-0-0-

Citat:
At være i Kristus skyldes jo nok "an existential encounter with the New Being in Jesus as the Christ" Tillich.

jeg kunne også sige at være i Kristus betyder at vi har Ånden og Friheden (og/eller vores Retfærdighed) direkte fra Gud. At noget er direkte fra Gud, vil sige det stammer fra vores vertikalitet = vores spiritualitet, eller fra vores spontane noumenale suveræne livsytringer, de er frie og er ikke betinget af vores horisontale sanselighed.

Begivenheden Kristus i ens liv er Guds fødsel i ens liv (det er en trosbegivenhed og det er en lang snak hvordan den kommer i stand, men det er 1): åbne hjerte for evangeliet om Kristus og for alle folks Kristusvidnesbyrd (Richards og min egen fx), og 2): i sidste ende er det Helligånden der kommunikerer og iklæder os Kristus) og at være over tid herefter i Kristus (hvor Helliggørelsen med os eller spirituel modning kan finde sted), bliver så til menneskets fødsel i Gud. Mennesket der bliver født igen, og ja dette er Helligåndens værk især selvfølgelig.


-0-0-0-

Citat:
Det vi opfordres til at tage imod, som være åbne for, betingelsesløst eller være lydige imod er KRISTUSVIRKELIGHEDEN, den ny væren og den nye personlige virkelighed med Gud der bringes ind i verden ved Jesus, der om noget er kendetegnet ved Helligåndens kreative ekstatiske nærvær og virksomhed i vores liv. Og som der fortælles os i evangelierne var den første der tog imod Jesus som Kristus Apostlen Peter, og hver gang et menneske sidenhen har taget imod er Kirken eller Kristi Legeme, vokset med endnu et medlem. Jesus som Kristus, er kristne menneskers "i tro og ved Helligåndens hjælp" antagelse og modtagelse af ham som værende Kristus. Havde der ingen mennesker været til at tage imod Trosbegivenheden Kristus ved Jesus, ville der ingen kristendom og Kirke eksistere.

Begivenheden Kristus i verden er alt hvad Gud har gjort med os og for os i forbindelse Jesu liv og død her på jorden. At vi tager imod Jesus som Kristus, Guds Kærlighed, er at vi tage imod at Gud her i forbindelse Jesus på immanent vis er trådt ind i tiden (Gud i tiden (historien) og eksistensen), nu i inkarnationen kommer til os i skrøbeligt menneskeligt kød (1)*, vores eksistens der er så fyldt med konflikter, flertydighed, dilemmaer og fremmedgjorthed = ensomhed, og ja som er et skrøbeligt kødeligt liv med sygdom til død.

(1)*:

Citat:
Christianity makes God immanent in human nature and hence cannot admit a completely transcendent separation between this world and the next. Berdyaev. (1)*:

Gud skammede sig ikke ved at iklæde sig kød af samme slags som dit; hvorfor skulle du da skamme dig over at bære kød af samme slags som Han? Symeon den Nye Teolog.


Tros-Begivenheden Kristus ved Jesus (syndsforladelse (tilgivelse), forsoning og forligelse Gud og menneske, himmel og jord (evighed og tid), hvor vi ikke længere er under LOVEN (lovreligiøsitet) som opdrager men nu er i KRISTUS, Guds Kærlighed, vi har Ånden og Friheden direkte fra Gud), om vi tager imod denne ny væren og nye personlige Guds virkelighed der er så fyldt med Helligåndens ekstatiske kreative indflyldelse på vores liv, så er vi igang med at blive iklædt Kristus, ja vi er i Kristus og Kristus i os, og vi er KIRKE her på jorden.



Arne forstår altså ikke de ovenfor anførte citater af ham HansKrist, men jeg er sikker på at vi har debattører her på trosfrihed der gør og jeg har nævnt RoseMarie Thomas og Tikka.

Nu må I gerne gå ind og svare Arne, om I godt forstår og kan påskønne HansKrist's måde at skrive om kristendommen på. Ja I må også gerne kritisere min stil form, måde at formulere mig på. Ja I må endda godt anfægte det specifikke teologiske indhold hvis I mener jeg bevæger mig udenfor hvad kristendommen kan stå inde for.


Mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

Arne nu bliver det spændende om vi får afklaret det her spørgsmål som du har stillet med jævne mellemrum gennem årene, i snart 15 år.
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Russisk bombefly er styrtet ned i eget l..
19/04/2024 09:09
Sidste år uddelte politiet næsten 4.00..
19/04/2024 08:52
Omstridt stutteri ryger på tvangsauktio..
19/04/2024 08:34
Minister annullerer besparelser på inte..
19/04/2024 08:20
Træværksted brændt ned i Bramming
19/04/2024 08:16
Nyheder fra Religion.dk