Hvilke forhold har du til julen?

Indsendt af: Tikka

Hvilke forhold har du til julen? - 22/11/2016 11:38


Nu er det snart jul, så jeg syntes, det er på sin plads med en tråd om dette, selv om jeg ikke selv hverken holder eller fejre jul. smiler

Min modstand mod jul startede som barn, trods det at jeg glædede mig til julen hvert år, men når den så kom, var det "et helvede" ... og de voksnes kiv og kævl om hvem og hvor meget hver enkelt skulle ha’ af gaver, udfra hvad denne selv havde givet året før, virkede på mig temmelig ukærligt, fordi jeg troede, vi fik gaverne af kærlighed.

Da jeg selv kunne bestemme, gav jeg gaver, til dem jeg ønskede hele året, som på daværende tidspunkt vakte opsigt, da vi i min opvækst kun fik gaver til jul og fødselsdage.

Jeg har haft flere forsøg angående det at holde jul på den "rigtige" måde ... med den rigtige ånd og med Jesusbarnet i centrum ... og juletræet på rod så det kunne plantes efter brug.

Trods diverse forsøg på at skabe den perfekte jul, blev modstanden i mig stødt større med årene, da jeg ikke syntes, det var kristent.

Jeg havde det en årrække sådan, at jeg ikke gik i butikker i hele december måned, fordi jeg syntes at julepynt og nisser mm. var frastødende, men ser det ikke i dag, da det ikke vedkommer mig.

Nu forbinder jeg jul med kristendom, men ved godt det er noget rodsammen af forskelligt, og ved at selv om man ikke bekender sig som kristen holder mange jul på grund af hyggen ... lys i mørket ... fællesskab med sine kære og gave givning ... men alt dette kan jo gøres året rundt.

Så kan dette at holde jul forsvares?

Hvilke forhold har du til julen?

¨¨¨¨

Indsendt af: ABC

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 22/11/2016 23:01


For mig er julen en hyggedag med min nære familie (forældre, bror og barn). Dagen falder iøvrigt på forskellige tidspunkter da jeg ikke er sammen med barnets mor.

Juledag starter vi med noget banko, hvor vi har købt en masse pakker (små gaver), som vi så giver til hinanden, når vi vinder. Superhyggeligt og sjovt. Det gør vi en tre timers tid. Hvorefter det så står på spisning (flæskesteg, and og risalamande). Bagefter er det så tid til julegaver. Julemusiken kører desuden hele dagen.

Da min datter var mindre (hun er 18 år nu) skulle der selvfølgelig købes juletræ og danses rundt om det og synges, men nu er der bare pyntet lidt op, og så har vi et fint lille plastictræ med lys.

Nu er min datter desvære ikke så meget til det med julefrokost, for farmand drikker for meget, og bliver alt for højlydt. Hun kan dog bedre håndtere det nu, men hun er streng den lille smiler

I mine unge dage var der gang i den - der skulle ske noget.

Kan det forsvares at holde jul?

At glæde sig over et andet menneskes eksistens (fødselsdag) skal vel ikke forsvares?

Måske skulle jeg indføre en skål for Jesus til julemaden...

Det ville sikkert glæde min gamle far smiler

Til næste år vil jeg sikkert begynde at bevæge mig ned i kirken, for mon ikke de også kunne bruge sådan en som mig...

Så drikker jeg sgu præsten under bordet og får de gamle til at danse rundt på bordene...okay...så gør jeg måske ikke det, men det lød da sjovt...julemanden på vildspor smiler

Kærlig hilsen

ABC

PS. Endnu en brandert...lærer han det aldrig...lad nu være med alle de julelege...bare vær dig selv...men hvem er jeg?
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 23/11/2016 07:59


Tak for dit indlæg. smiler

Det lyder til du værdsætter den måde der jules på i din familie,

... samt at du har en fornuftig datter. tommelop

Ang. Jesu fødselsdag, så er det vel i dag almindeligt kendt, at ingen ved hvornår han blev født.

¨¨¨¨

Indsendt af: ABC

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 23/11/2016 20:50


Tak Tikka smiler

Hun er en dejlig fornuftig ung pige.

For os er det bare vigtigt at hun får nogle gode dage.

Og vi har så indrettet os på den måde.

Måske ændre det sig lidt de kommende år, for jeg snakkede med hende idag, og spurgte om hun var interesseret i at lave noget "kirkearbejde", og det ville hun da gerne.

Mht. Jesu fødselsdag, så er den vist bare lagt på denne dag, fordi det "passede" ind i systemet.

Førhen fejrede man jo noget andet på denne tid.

Måske blev han født den 10/6 smiler

For kristne er det vel bare vigtigt at han blev født? Om det var den 10/6 eller den 24/12 betyder nok ikke så meget for nogen...

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 25/11/2016 10:58


ABC:
Citat:
For kristne er det vel bare vigtigt at han blev født? Om det var den 10/6 eller den 24/12 betyder nok ikke så meget for nogen...


Hmm … thjaaee … måske smiler

Opfattelsen af det at være kristen er et vidt begreb, men jeg mener ikke, bibelen taler om, at de første kristne fejrede Jesu fødseldag.

Det er jo heller ikke, Jesu fødsel der frelser men hans død, og ordet jul har intet med kristendom at gøre.

¨¨¨¨

Indsendt af: ABC

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 25/11/2016 12:44


Hvad med de tre vise mænd - de fandt jo begivenheden vigtig og kom med gaver til barnet smiler

Måske nogle er blevet inspireret af denne historie?

De første kristne fejrede nok ikke Jesu fødselsdag, men det skal jo ikke forhindre os andre i at gøre det, hvis vi finder det meningsfuldt...

Man kan jo ikke dø, hvis ikke man bliver født, så fødslen er ligesom forudsætningen for det hele...hvordan ellers bringe lyset til menneskene?

For mange kristne er det døden på et kors som har betydning...

Jeg ser dog ingen grund til, at Jesus ikke skulle kunne have vist sig for disciplene, hvis han havde fået en almindelig død - alderdom.

Men sådan gik tingene ikke, for der var nogle som tragtede ham efter livet...og så er det lidt svært at være til, for skal man flygte eller tage kampen op med tosserne smiler

Hvordan mon verden ville have set ud, hvis de (magthaverne) havde taget Jesus til sig, og han havde fået lov til at leve og virke et helt liv?

Måske vi så havde fået en autentisk beretning om hans liv og lære...

Tænk på de nedskrevne samtaler vi kunne have stået med? Spørgsmål der kunne være blevet stillet? Lignelser? Forklaringer? Udvikling af befolkningen/befolkningerne?

Meget sørgeligt at det gik som det gik, men...nu er vi her Tikka og julen nærmer sig med raske skridt smiler

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 25/11/2016 21:26


ABC:
Citat:
Hvad med de tre vise mænd - de fandt jo begivenheden vigtig og kom med gaver til barnet smiler

Måske nogle er blevet inspireret af denne historie?
Ved ikke lige hvor i bibelen du ser der er 3 … men der er tale om astrologer/stjernetydere, som af stjernen først blev ledt til Herodes.


De kom ikke for at fejrede Jesu fødselsdag, da Herodes lod alle drengebørn i Betlehem og omegn ihjelslå fra 2 års alderen og nedefter.
Citat:
… og i Betlehem og i hele dens omegn lod han alle drenge på to år og derunder myrde, ud fra den tid, han havde fået opgivet af de vise mænd. Matt 2:16


Astrologerne kom ikke til Jesus, da han blev født i stalden i Betlehem, men da han boede i et hus med sine forældre …
Citat:
… Og de gik ind i huset og så barnet hos dets mor Maria, … Matt.2:11


ABC:
Citat:
Man kan jo ikke dø, hvis ikke man bliver født, så fødslen er ligesom forudsætningen for det hele...
Det er rigtigt, det skulle være et menneske.

Kun et fuldkomment menneske kunne udfri menneskene fra synd og død, men nu var Jesu mission at ofre sit liv … til dette var han sendt … og dette kan man jo ikke fejre ved hans fødsel, da han endnu ikke havde gjort, hvad han var sendt til.


ABC:
Citat:
hvordan ellers bringe lyset til menneskene?
Hvad taler du om? ... bringe lyset?


ABC:
Citat:
For mange kristne er det døden på et kors som har betydning...

Jeg ser dog ingen grund til, at Jesus ikke skulle kunne have vist sig for disciplene, hvis han havde fået en almindelig død - alderdom.
Vrøvl … de døde er døde og viser sig ikke.


ABC:
Citat:
Men sådan gik tingene ikke, for der var nogle som tragtede ham efter livet...og så er det lidt svært at være til, for skal man flygte eller tage kampen op med tosserne smiler

ABC:
Citat:
Meget sørgeligt at det gik som det gik, men...nu er vi her Tikka og julen nærmer sig med raske skridt smiler
Personligt syntes jeg, det er vildt et menneske kan drive sig selv i døden, fordi det tror, det er guds søn og Ord …

… men ellers er Jesu dødsdag jo ikke Meget sørgelig, men glædelig og til guds ære for en kristen …

Det gik som det skulle!

Jesus valgte selv at gå i døden, og iscenesatte sin ofring så han opfyldte skrifterne som Messias.

Jesus var blevet sendt af sin himmelske far til frelse fra synd og død, så de som tror og handler derpå har mulighed for at hellige guds navn både nu og i det kommende og lovede paradis på jord, som der bedes om i "fadervor" … og derfor er hans dødsdag af langt større betydning end hans fødselsdag ... og jo også derfor ... fordi han ofrede sit liv ... at kristne kan bede om den hellige ånd, som Jesus lovede ville være med hans disciple, indtil han kommer igen.

¨¨¨¨


Indsendt af: ABC

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 25/11/2016 22:49


Jeg har nok fået 3 på hjernen og blander tingene sammen Tikka smiler

Men der var da et eller andet med nogle som kom med gaver til barnet ler

Var Jesus et fuldkomment menneske? Ingen fejl eller noget som helst at sætte fingeren på?

Det kan nok diskuteres...

De døde er døde...lige på nær Jesus? Død og levende på samme tid?

Hvad med dem som sprang op af gravene? Døde eller levende?

Det gik som det skulle...hmm...ifølge hvem? Paulus? Skrifterne? Gud?

Hvad skulle Jesus have gjort...være flygtet? Ahhh...sådan var Jesus vist ikke smiler

Kunne disciplene ikke have modtaget "den hellige ånd", hvis han var død af alderdom?

Mon ikke (verdens)historien så bare havde formet sig anderledes?

Nu må jeg hellere gå ind og læse den historie med astrologerne...skulle helst ikke jokke rundt i spinaten en anden gang ler

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 26/11/2016 23:03


ABC:
Citat:
Var Jesus et fuldkomment menneske? Ingen fejl eller noget som helst at sætte fingeren på? Det kan nok diskuteres...

Jesus var påskelammet
Citat:
… for også vort påskelam er slagtet, Kristus. 1 Korinther 5:7


… et lydefrit lam.
Citat:
I ved jo, at det ikke var med forgængelige ting som sølv eller guld, I blev løskøbt fra det tomme liv, I havde overtaget fra jeres fædre, men med Kristi dyrebare blod som af et lam uden plet og lyde; dertil var han bestemt, før verden blev grundlagt, men han blev først åbenbaret nu ved tidernes ende af hensyn til jer, som takket være ham tror på Gud, der oprejste ham fra de døde og gav ham herlighed, så at jeres tro også er håb til Gud. 1 Peter 1:18-21



ABC:
Citat:
De døde er døde...lige på nær Jesus? Død og levende på samme tid?

Den opstandne Jesus sagde: ... *det er mig. ...
Citat:
Mens de talte om dette, stod han midt iblandt dem, og han siger til dem: »Fred være med jer!«
De blev bange og forfærdede og troede, det var en ånd, de så. Men han sagde til dem: »Hvorfor er I rystede, og hvorfor kommer der tvivl i jeres hjerte?
Se på mine hænder og fødder – *det er mig. Føl på mig og se; en ånd har ikke kød og knogler, som I ser, jeg har.«
Da han havde sagt det, viste han dem sine hænder og fødder. Og da de af bare glæde stadig ikke kunne tro, men undrede sig, spurgte han dem: »Har I noget at spise her?« De gav ham et stykke stegt fisk, og det tog han og spiste, mens de så det.
Lukas 24:36-43


ABC:
Citat:
Det gik som det skulle...hmm...ifølge hvem? Paulus? Skrifterne? Gud?

Ifølge Guds ord … han opfyldte skrifterne, ikke?
Citat:
Så sagde han til dem: »Dette er, hvad jeg sagde til jer, mens jeg endnu var hos jer: Alt det må opfyldes, som står skrevet om mig i Moseloven, hos profeterne og i salmerne.«
Da åbnede han deres sind, så de kunne forstå Skrifterne, og han sagde til dem: »Således står der skrevet: Kristus skal lide og opstå fra de døde på den tredje dag, og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag. Lukas 24:44-47


ABC:
Citat:
Kunne disciplene ikke have modtaget "den hellige ånd", hvis han var død af alderdom?

Af alderdom, nej … for så kunne han jo ikke sende den fra himmelen …
Citat:
Nu går jeg til ham, som har sendt mig, og ingen af jer spørger mig: Hvor går du hen? Men fordi jeg har talt sådan til jer, er jeres hjerte fyldt af sorg.
Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer, at jeg går bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer.
Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom.
Om synd: at de ikke tror på mig; om retfærdighed: at jeg går til Faderen, og I ser mig ikke længere; om dom: at denne verdens fyrste er dømt.
Jeg har endnu meget at sige jer, men det kan I ikke bære nu.
Men når han kommer, sandhedens ånd, skal han vejlede jer i hele sandheden; for han skal ikke tale af sig selv, men alt, hvad han hører, skal han tale, og hvad der kommer, skal han forkynde for jer. Han skal herliggøre mig, for han skal tage af mit og forkynde det for jer.
Alt, hvad Faderen har, er mit; derfor sagde jeg, at han skal tage af mit og forkynde det for jer. Johannes 16:5-15


Jesus er den første som opstår til et himmelsk liv.
Citat:
Men nu er Kristus opstået fra de døde som førstegrøden af dem, der er sovet hen.
Fordi døden kom ved et menneske, er også de dødes opstandelse kommet ved et menneske.
For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus. Men hver til sin tid: Kristus som førstegrøden, dernæst, når han kommer, de, som hører Kristus 1 Korinther 15:20-23


¨¨¨¨

Indsendt af: ABC

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 27/11/2016 12:44


Du bringer mange ting på banen Tikka smiler

Det som jeg har siddet og tænkt over i mellemtiden er korsfæstelsen...

Hvorfor fik Jesus den skæbne?

Fordi der var nogle som tragtede ham efter livet...

Var det noget Jesus iscenesatte? Forsøgte han ikke at omvende sine forfølgere?

Dem som forfulgte ham handlede ikke i overenstemmelse med Guds vilje, for så havde de ikke forfulgt ham, hvilket han gjorde opmærksom på flere gange, så hvordan kan man sige, at denne hændelse (korsfæstelsen) skete efter Guds vilje?

Det forstår jeg ikke...

Hvis jeg taler nogle imod...siger det er forkert at slå ihjel...så har jeg selvfølgelig ikke en skjult dagsorden om, at de skal slå mig ihjel...måske de gør det, fordi det pisser dem af, at jeg siger dem imod, men jeg siger det stadigvæk ikke for at blive slået ihjel...

Skulle Jesus have holdt sin mund lukket?

Jeg synes han var sej...sådan at tale magthaverne imod og fortsætte med det...velvidende at det nok ville koste ham livet.

Det er dog stadigvæk sørgeligt at det gik som det gjorde...tænk at hænge nogle op på et kors...det er da noget forfærdeligt noget at gøre...

Der var nok ikke meget Jesus kunne have gjort ved det, nu han ikke formåede at omvende sine forfølgere, og så måtte det jo blive døden på et kors som ventede ham.

Medmindre han selvfølgelig pakkede kufferten, men det gav nok ikke meget mening for ham at gøre sådan noget...at stoppe med at være sig selv...underviser...prædikant...healer...hyrde...tjener...

Der er altså ikke noget "mystisk" ved hans død på et kors, men noget ganske forudsigeligt...HVIS du ikke får omvendt disse mennesker, så kommer de efter dig, og giver dig døden på et kors.

Sådan var tiderne dengang...

Men han gjorde sit bedste og satte en masse igang.

Her er det nemt at være bagklog, for hvis han nu havde gjort sådan eller sådan, hvad så...måske skulle han ikke have kaldt folk djævleunger eller var det øgleunger.

Hvordan kunne Jesus liv have formet sig...

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: ABC

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 27/11/2016 16:48


Mon vi er ude i et "bibelkursus" Tikka smiler

Det er nok meget godt, for det er længe siden at jeg har beskæftiget mig med den, og man er trodsalt blevet det ældre...

Hvad skal man mene om Paulus udlægning? Har den noget med virkeligheden at gøre? Hvorfor endte Jesus oppe på et kors? Jøderne ventede en frelser, men da han kom, ville de ikke kendes ved ham, for han ville ikke føre krig mod nogen, og det var jo ikke helt i overenstemmelse med skrifterne eller forventningerne.

Han levede dog et liv som bragte et kæmpelys ind i verden, og de takkede ham så, ved at hænge ham op på et kors...ja, så er man i sandhed døv og blind. Men apostlene glemte ham ikke og lyset bredte sig på jorden.

Og her sidder vi så og taler om frelseren...

Bare nysgerrig, for hvor står der skrevet at "Kristus skal lide og opstå fra de døde på den tredje dag, og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag."

Jeg begynder desuden at holde mere og mere af Paulus...fuldstændigt grebet af "tingene" som han var tommelop

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 27/11/2016 18:01


ABC:
Citat:
Mon vi er ude i et "bibelkursus" Tikka smiler

Du spørger og spørger, og opstiller din spørgsmål drillende kaotisk i dine indlæg, derfor ser jeg mig nødsaget til at svare dig med de af bibelens ord, som jeg kender ... læser du dem?

Jeg skal nok svare dig, men dine indlæg koster mig meget tid, samt det at jeg også skal forholde mig til selve bibelteksten, som indimellem leder mig ud i studie af bibelen, når jeg ser teksten anderledes, end jeg husker den, eller hvis teksten åbner sig.

ABC:
Citat:
Hvad skal man mene om Paulus udlægning?
Hvilke udlægning?


ABC:
Citat:
Han levede dog et liv som bragte et kæmpelys ind i verden
Hvilke kæmpe lys?


ABC:
Citat:
Bare nysgerrig, for hvor står der skrevet at "Kristus skal lide og opstå fra de døde på den tredje dag, og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag."


Svar
Citat:
Så sagde han til dem: »Dette er, hvad jeg sagde til jer, mens jeg endnu var hos jer: Alt det må opfyldes, som står skrevet om mig i Moseloven, hos profeterne og i salmerne.«
Da åbnede han deres sind, så de kunne forstå Skrifterne, og han sagde til dem: »Således står der skrevet: Kristus skal lide og opstå fra de døde på den tredje dag, og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag. Lukas 24:44-47


Du kan jo gå igang med at finde profetierne om den lovede og ventede Messias, og så se om de svarer til at Jesus kunne opfylde dem. smiler


ABC:
Citat:
Jeg begynder desuden at holde mere og mere af Paulus...fuldstændigt grebet af "tingene" som han var tommelop
Og hvad sagde Paulus om Jesu opstandelse?


¨¨¨¨


Indsendt af: ABC

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 27/11/2016 21:18


Sådan er jeg nok bare Tikka smiler

Men jeg læser skam det du skriver...nogle gange gør jeg bare ikke så meget ud af tingene. Og det kan du selvfølgelig påpege. Det kan dog godt blive lidt for meget med den bibel smiler

Jeg tror jo ikke på kødets opstandelse og meget af alt det andet.

For mig er historierne blevet til i en kontekst...

Men det kan HansKrist nok bedre tale om med sin store viden...bestilt arbejde var der vist noget om?

Den beretning som giver mening for mig er denne.

http://vandrermodlyset.dk/m-a29.htm

Jeg må dog sige, at jeg begynder at kunne lide de bibelske beretninger, eller få et mere positivt forhold til dem, for det er jo bare en måde at fortælle noget på.

Der skete noget dengang...

Du spørger så om udlægningen?

Er det ikke Paulus som har udlagt Jesu død som et soningsoffer? Forsoningslæren?

I den forbindelse vil jeg gerne henvise hertil.

http://vandrermodlyset.dk/index_fog.htm

Du spørger så om kæmpelyset?

Mener du ikke Jesus levede et liv som lyste verden op? Et forbillede for os andre...vejviser...hyrde...frelser...

I den forbindelse vil jeg gerne henvise hertil.

http://vandrermodlyset.dk/m-a11.htm

Nu er vi så nået til dette med skriftstedet.

Som sagt var jeg bare nysgerrig, for der står (mig bekendt) ikke skrevet at "Kristus skal lide og opstå fra de døde på den tredje dag, og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag."

Men måske læser jeg dette forkert "Således står der skrevet".

Kan du henvise til et skriftsted, hvor der står skrevet at "Kristus skal lide og opstå fra de døde på den tredje dag, og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag."

Måske står det mellem linierne et eller andet sted? Men hvor? Måske står der også noget andet mellem linierne? Måske står der altmuligt mellem linierne smiler

Jeg ved det ikke, så...

Kærlig hilsen

ABC

Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 27/11/2016 23:46


ABC:
Citat:
Sådan er jeg nok bare Tikka smiler

Ja eller vil være. smiler

ABC:
Citat:
Men jeg læser skam det du skriver...nogle gange gør jeg bare ikke så meget ud af tingene. Og det kan du selvfølgelig påpege.

Hvis ikke du undersøger, det jeg svarer dig, er det jo lidt lige meget.

ABC:
Citat:
Det kan dog godt blive lidt for meget med den bibel

Det er jo i bibelen svarene står, og syntes du, det bliver for meget bibel, kan du jo reducere og eller konkretisere dine spørgsmål.
Det er jo dig, der stiller spørgsmålene.

ABC:
Citat:
Jeg tror jo ikke på kødets opstandelse og meget af alt det andet.

Jeg har det på samme måde, men det er ikke det, vi debatterer.

ABC:
Citat:
Du spørger så om udlægningen?

Er det ikke Paulus som har udlagt Jesu død som et soningsoffer?
Forsoningslæren?

Jeg er ikke med ... Men Paulus tror på opstandelsen ... opstandelsen som er grundlaget for troen ... Læs 1 Korinther 15

Så troens grundlag er ikke Jesu fødsel.

... Og Paulus tror også på, at Jesu er den første, som er opstået og at hans død også åbner denne mulighed for andre.

ABC:
Citat:
Nu er vi så nået til dette med skriftstedet.

Som sagt var jeg bare nysgerrig, for der står (mig bekendt) ikke skrevet at "Kristus skal lide og opstå fra de døde på den tredje dag, og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag."

Men måske læser jeg dette forkert "Således står der skrevet".

Kan du henvise til et skriftsted, hvor der står skrevet at "Kristus skal lide og opstå fra de døde på den tredje dag, og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag."

Måske står det mellem linierne et eller andet sted? Men hvor? Måske står der også noget andet mellem linierne? Måske står der altmuligt mellem linierne

Jeg ved det ikke, så...

Der står jo, det står i Moseloven, hos profeterne og i salmerne, så du kan jo finde frem til profetierne om Messias disse steder, og se om det passer på Jesus.

Citat:
Så sagde han til dem: »Dette er, hvad jeg sagde til jer, mens jeg endnu var hos jer: Alt det må opfyldes, som står skrevet om mig i Moseloven, hos profeterne og i salmerne.«
Da åbnede han deres sind, så de kunne forstå Skrifterne, og han sagde til dem: »Således står der skrevet: Kristus skal lide og opstå fra de døde på den tredje dag, og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag. Lukas 24:44-47


¨¨¨¨
Indsendt af: ABC

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 28/11/2016 02:55


Nu har jeg været inde og kigge på profetier Tikka smiler

Er det disse du tænker på?

http://www.ordetogisrael.dk/artikler.php?action=laesartikel&id=304

Nu vil jeg ikke kigge dem allesammen igennem ligenu, men denne kritik kan jeg godt følge.

http://www.biblen.info/Profeti-lidende.htm

Jeg hæfter mig lige ved Es 53, 10 "Det var Herrens vilje at knuse ham med sygdom"

Hvem tales der om her? Jesus? Knust af sygdom?

Den næste jeg har kigget på er denne med oprejsningen fra de døde, som skulle have noget at gøre med Sl 16,10 og Es 53, 9 - 10.

Det kan jeg ikke se handler om jesu opstandelse fra de døde, så...? Og der står da heller ikke noget om 3 dage, så...?

Jeg undre mig desuden stadigvæk over at Jesus ikke kunne være død af alderdom...om han døde på et kors eller af alderdom er vel ligegyldigt? Kan Gud ikke oprejse mennesker som dør af alderdom...

Når jeg iøvrigt linkede hertil, så var det fordi du citerede Paulus, for at kalde Jesus et fejlfrit menneske...et påskelam...

http://vandrermodlyset.dk/index_fog.htm

Måske det ikke interessere dig om Paulus var galt afmarcheret og så glemmer vi bare denne afhandling...

Kærlig hilsen

ABC

Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 28/11/2016 11:43


Tak for dit indlæg ... smiler ... Du hører fra mig.


Ang. Jesu tre dage i graven og opstandelse, der henviser/sammenligner Jesus sigselv med Jonas's 3 dage i fiskens bug.

Kan poste skriftsteder senere, hvis du ønsker.

¨¨¨¨
Indsendt af: ABC

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 28/11/2016 12:56


En lille fejl - igen - Tikka smiler

For det var jo ikke kun Paulus, men også (1)Peter du citerede, så...

Jeg tror ikke det hjælper meget på sagen med løsrevne ord, for så kan alle jo begynde at lave et kludetæppe, som fortæller noget andet.

Vil meget hellere have et skriftsted fra det gamle testamente, hvor der står at "Kristus skal lide og opstå fra de døde på den tredje dag, og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag"

Den med alderdommen vil jeg også gerne høre nærmere om...

Nu vil jeg læse alle disse breve med fornyet interesse smiler

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 28/11/2016 13:23


Forstår ikke opgaven. hjælp

Paulus ... (1) Peter ... alderdommen ...

Men "kludetæppet" bliver du nok nød til at accepterer.

¨¨¨¨
Indsendt af: ABC

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 28/11/2016 14:42


Nu strikker du vel ikke en hue til mig Tikka ler

Paulus var den der udlagde Jesu død...forsoningslæren...men holder den vand?

http://vandrermodlyset.dk/index_fog.htm

Måske det ikke interessere dig og så glemmer vi bare denne afhandling...

Jeg undre mig som sagt stadigvæk over det med alderdommen, for Jesus kunne dø på et kors, men ikke af alderdom? Kan Gud ikke oprejse mennesker som dør af alderdom?

Kærlig Hilsen

ABC
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 28/11/2016 21:14


ABC:
Citat:
Nu strikker du vel ikke en hue til mig Tikka ler

Læs hvad Paulus skriver om det stykkevise ABC:
Citat:
Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige.

Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt.

Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden. 1 Korinther 13:8-13


ABC:
Citat:
Paulus var den der udlagde Jesu død...forsoningslæren...men holder den vand?

http://vandrermodlyset.dk/index_fog.htm

Måske det ikke interessere dig og så glemmer vi bare denne afhandling...

Jeg har kigget på dit link og kan ikke se, hvad du vil vise mig.

Når det er sagt, står der i bibelen som omtaler sig selv som Guds ord følgende:
Citat:
Jeg vidner for enhver, der hører profetordene i denne bog: Føjer nogen noget til dem, vil Gud tilføje ham de plager, der er skrevet om i denne bog, og trækker nogen noget fra ordene i denne profetiske bog, vil Gud fratage ham hans del i livets træ og i den hellige by, som der er skrevet om i denne bog.

Åb. 22:18-19

... og disse ord er en:
Citat:
Jesu Kristi åbenbaring, som Gud gav ham for at vise sine tjenere, hvad der snart skal ske, og som han kundgjorde og sendte med sin engel til sin tjener Johannes, der hermed bevidner Guds ord og Jesu Kristi vidnesbyrd, alt det, han har set. Åb. 1:1-2

Så skal man bedømme grundlaget for den kristne tro, som den danske autoriserede bibel repræsenterer i Danmark, mener jeg man må holde sig til den og tage den for gode vare ... og den beretter klart, at uden Jesu frivillige offer ville der ikke være nogen kristendom og intet håb om frelse, da Jesu død/offer ifølge skrifterne er garant for dette.

Dette betyder, at Jesu død er vigtigere end hans fødsel, da han ved sin fødsel endnu ikke havde fuldført sin tjeneste for gud.




ABC:
Citat:
Jeg undre mig som sagt stadigvæk over det med alderdommen, for Jesus kunne dø på et kors, men ikke af alderdom? Kan Gud ikke oprejse mennesker som dør af alderdom?

I Bibelen kan det læses, at nogle tror der vil finde en opstandelse sted på den yderste dag.

Og Paulus siger i følge skrifterne:
Citat:
Men det bekender jeg for dig, at jeg følger Vejen, som de kalder for et parti, og sådan tjener jeg vore fædres Gud, idet jeg tror på alt, hvad der står skrevet i loven og profeterne, og har det samme håb til Gud som de: at der skal komme en opstandelse af både retfærdige og uretfærdige. Apostlegerningerne 24:14-15


Men Jesus siger også i følge skrifterne:
Citat:
Den, der ikke er med mig, er imod mig, og den, der ikke samler med mig, spreder. Derfor siger jeg jer: Al synd og bespottelse skal tilgives mennesker, men bespottelsen mod Ånden skal ikke tilgives. Og den, der taler et ord imod Menneskesønnen, får tilgivelse, men den, der taler imod Helligånden, får ikke tilgivelse, hverken i denne verden eller i den kommende.
Matæus 12:30-32

Så ingen opstandelse til de som i denne verden bespotter ånden, og gør de det først i livet efter opstandelsen, mister de det "evige" liv.


¨¨¨¨

Indsendt af: ABC

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 29/11/2016 00:18


Du fylder mig jo med tekster Tikka ler

Har du læst denne profeti?

Citat:

Davidssønnens fredsrige

v1 Men der skyder en kvist fra Isajs stub,
et skud gror frem fra hans rod.
v2 Over ham hviler Herrens ånd,
visdoms og indsigts ånd,
råds og styrkes ånd,
kundskabs og gudsfrygts ånd;
v3 han lever og ånder i frygt for Herren.
Han dømmer ikke efter, hvad hans øjne ser,
fælder ikke dom efter, hvad hans ører hører;
v4 han dømmer de svage med retfærdighed,
fælder retfærdig dom over landets hjælpeløse.
Han slår voldsmanden med sin munds stok,
og med læbernes ånde dræber han den uretfærdige;
v5 retfærdighed er bæltet om hans lænder,
trofasthed bæltet om hans hofter.



Den virker meget åben - ikke noget med korsfæstelse eller sådan noget - det er dog altid en mulighed at blive slået ihjel - sådan er vilkårene på jorden - også for de salvede - det kunne altså være gået anderledes for Jesus - hvis han altså havde formået at omvende sine forfølgere/modstandere - men de ville noget andet - der kom dog noget godt ud af det afligevel - for han stod op af graven og sagde - fred være med jer smiler

Så bliver det vist ikke bedre...

Hvis du ikke har klikket på Paulus i linket, så forstår jeg godt, at du ikke kan følge med, for her begynder afhandlingen.

http://vandrermodlyset.dk/index_fog.htm

Du kan ikke sådan kapsle kristendommen ind, for som du ser kan Jesu død udlægges på andre måder end den gængse.

Selvfølgelig er Jesu fødselsdag en glædelig begivenhed, for det er her det hele begynder, og uden den ville der ikke være nogen historie at fortælle. Der ville ikke være noget at lære af. Han gjorde så meget for os.

Meget sørgeligt at de slog ham ihjel. Men vi husker ham stadigvæk og glemmer ham ikke.

Kærlig hilsen

ABC

Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 29/11/2016 03:25


ABC:
Citat:
Har du læst denne profeti?

Citat:

Davidssønnens fredsrige

v1 Men der skyder en kvist fra Isajs stub,
et skud gror frem fra hans rod.
v2 Over ham hviler Herrens ånd,
visdoms og indsigts ånd,
råds og styrkes ånd,
kundskabs og gudsfrygts ånd;
v3 han lever og ånder i frygt for Herren.
Han dømmer ikke efter, hvad hans øjne ser,
fælder ikke dom efter, hvad hans ører hører;
v4 han dømmer de svage med retfærdighed,
fælder retfærdig dom over landets hjælpeløse.
Han slår voldsmanden med sin munds stok,
og med læbernes ånde dræber han den uretfærdige;
v5 retfærdighed er bæltet om hans lænder,
trofasthed bæltet om hans hofter.


ABC: Den virker meget åben - ikke noget med korsfæstelse eller sådan noget -



Svar: Det er rigtigt … for her er vel tale om Messias som dommer ... før det kommende fredsrige. Fredsriget som jo også er din overskrift til bibelversene og hvad efterfølgelsen af vers 6-9 tydeliggør, ikke?


¨¨¨¨

Indsendt af: ABC

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 29/11/2016 15:06


Det er kun nogle ord fra skriften Tikka ler

Som fortæller noget om det jøderne ventede på...
Her kan jeg godt lide at Jesus står op af graven og siger...fred være med jer smiler tommelop yeah

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 29/11/2016 15:37

Citat:
Indsendt af: ABC

Det er kun nogle ord fra skriften Tikka ler

Som fortæller noget om det jøderne ventede på...
Her kan jeg godt lide at Jesus står op af graven og siger...fred være med jer smiler tommelop yeah

Kærlig hilsen

ABC


Her kan jeg godt lide at Jesus står op af graven og siger...fred være med jer

ABC: Det jo også blot ord fra bibelen, som jeg mener at erindre, du har omtalt som bestillingsarbejde.

¨¨¨¨


Indsendt af: ABC

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 29/11/2016 16:35


Det mindes jeg ikke Tikka ler

Var det ikke HansKrist som talte om bestillingsarbejde i chatboxen? Hvordan er historierne blevet til?

Jeg skrev vist bare at for mig er de blevet til i en kontekst, men det er ikke noget som jeg har sat mig ind i.

Måske du skulle spørge HansKrist om dette bestillingsarbejde? Hvordan skal det forstås?

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: ABC

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 29/11/2016 22:51


Det er ikke hver dag man står over for et spejl, men det hænder da at jeg kigger ind i en gyde på mine ture rundt i byen blinker

Man skulle jo helst ikke gå glip af en brandert griner
Måske man skulle sætte en plade på og drømme om alt det der kunne være yeah

https://www.youtube.com/watch?v=-crgQGdpZR0

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 30/11/2016 11:04


ABC:
Citat:
Det mindes jeg ikke Tikka ler

Var det ikke HansKrist som talte om bestillingsarbejde i chatboxen? Hvordan er historierne blevet til?

Jeg skrev vist bare at for mig er de blevet til i en kontekst, men det er ikke noget som jeg har sat mig ind i.

Du skrev i denne tråd:
Citat:
Men det kan HansKrist nok bedre tale om med sin store viden...bestilt arbejde var der vist noget om?
#22127 - 27/11/2016 21:18

Og dette opfatter jeg, som du støtter op omkring dette … men det er jo lige meget, da det jo blot ord, ikke sandt?

ABC:
Citat:
Måske du skulle spørge HansKrist om dette bestillingsarbejde? Hvordan skal det forstås
Thjaee, hvis man tror, Paulus breve i NT er de ældste og kun nogle af dem er ægte, og resten i NT er bestilt arbejde så kan man jo konkluderer at Paulus har opbygget en religion på loven, profeterne og salmerne, og hvad han ellers har hørt.

(Engang tænkte jeg om Paulus, at han var gået ind blandt Jesu disciple for at ødelægge og nedbryde den tro, som han bekæmpede som Sauls.)

Men ellers fremgår det jo tydeligt i Lukas 1:1-5 følgende:
Citat:
Eftersom mange andre har søgt at give en fremstilling af de begivenheder, som har fundet sted iblandt os, sådan som det er blevet overleveret os af dem, der fra begyndelsen var øjenvidner og ordets tjenere, har også jeg besluttet nøje at gennemgå alt forfra og nedskrive det for dig i rækkefølge, højtærede Theofilus, for at du kan vide, hvor pålideligt det er, som du er blevet undervist i.
Lukas som i øvrigt gik sammen med Paulus, altså hvis man kan tro dette … hvad jeg også forstår, er lige meget, da det hele kun er ord … ligeså må det så forholde sig, med at Jesus har levet og døde for vore synderes skyld. Kun ord.

¨¨¨¨


Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 30/11/2016 11:31


ABC:
Citat:
Det er ikke hver dag man står over for et spejl, men det hænder da at jeg kigger ind i en gyde på mine ture rundt i byen blinker


Spejle er nok ikke det man kigger mest i, som årene skrider frem, da de jo ikke er, hvad de har været. smiler


Ved du, at spejlet Paulus taler om i 1 Korinther 13:8-13 var af højtpoleret metal?

Det giver en større forståelse, af hvad han vil forklare, syntes jeg.
Citat:
Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige.

Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt.

Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden. 1 Korinther 13:8-13


¨¨¨¨
Indsendt af: ABC

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 30/11/2016 13:11


Lad mig forsøge at bringe tingene på plads Tikka ler

For mig er historierne blevet til i en kontekst...

Og så var jeg nysgerrig omkring dette med bestillingsarbejde.

Jeg tror ikke HansKrist mener, at der ikke er noget virkelighed bag historierne/historien, så...

Er vi tilbage på sporet?

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: ABC

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 30/11/2016 14:09


Det har jeg ikke tænkt over Tikka smiler

Har desuden ikke beskæftiget mig videre med alle disse breve, så...

Måske skulle jeg tage ned i den lokale kirke, for jeg har meget svært ved at komme igang med læsningen af dem ler

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 30/11/2016 14:40


ABC:
Citat:
Lad mig forsøge at bringe tingene på plads Tikka ler

For mig er historierne blevet til i en kontekst...

Og så var jeg nysgerrig omkring dette med bestillingsarbejde.

Jeg tror ikke HansKrist mener, at der ikke er noget virkelighed bag historierne/historien, så...

Er vi tilbage på sporet?


Hvilke spor mener du, vi var på?

¨¨¨¨
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 30/11/2016 14:45


ABC:
Citat:
Det har jeg ikke tænkt over Tikka smiler

Har desuden ikke beskæftiget mig videre med alle disse breve, så...

Måske skulle jeg tage ned i den lokale kirke, for jeg har meget svært ved at komme igang med læsningen af dem ler


Det lyder da som en god idee, hvis du tror, kirken læser brevene op.

¨¨¨¨


Indsendt af: ABC

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 30/11/2016 15:29


Måske et vildspor Tikka ler

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: ABC

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 30/11/2016 15:30


Det var nu ikke sådan noget jeg havde i tankerne Tikka ler

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Hanskrist

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 30/11/2016 17:07

Hej I to, ABC, Kærlighedens ABC heart

og Tikka den bibelkyndige, der uinspireret (altså uden Helligåndens hjælp til at forstå hvordan tingene skal forstås) mener at vide hvad den kristne tro og spiritualitet dækker over.

Tikka der iøvrigt tilføjer efter sin dom over hvad kristen tro og spiritualitet er; det er tankespind det hele, blot noget der foregår i hovedet, = er opstået uden grund i hovedet på folk. Uden grund i nogen virkelighed der omfatter vi menneskers forskellige dimensionelle erfarings sfærer.

At forstå Tikka har virkelig fået mig tændt, i den sammenhæng hun har tændt mig og jeg spiller golf med en helt ny glød, entusiasme og vildskab, som jeg skal mere end 10 år tilbage at finde tilsvarende.

Næppe af folk med forstand på tingene er der uenighed om at Paulus brevene er de ældste skrifter, og at det bestemt heller ikke er alle der er ægte Paulus Paulus breve.

At evangelierne er teologiske biografier over Jesus liv kan ingen ej heller være i tvivl om. Selv forfatterne der skrev disse betragtede også hvad de skrev som teologiske biografie. Tingene skal beskrives så det passer med Kirkens bekendelse om at Jesus er Guds Søn. Så den får ikke for lidt i den henseende (og vi morer os over undfanget ved Helligånden og født af en jomfru (alle med lidt omløb i hovedet ved selvfølgelig at nu snakker vi teologi)) og det gør selvfølgelig at nu er vi der hvor tingene skal forstås teologisk og da bestemt ikke bogstaveligt og gør vi det sidste er vi gået galt i byen.

At noget er teologisk, skal forstås teologisk, betyder jo ikke at det nu blot er tankespind som noget der ikke har del i nogen sandhed eller virkelighed. Det er helt afgørende for vores spiritualitet at vi har en bekendelse til Jesus som Kristus (hvilket ingen mennesker udenom Helligånden kan bekende, så det er jo ikke uinspireret fornufts bekendelse) og at det han fik bundet og sat i spil på jorden det magtede døden ikke at sætte en stopper for, og denne virkelighed = Kristusvirkeligheden gør sig stadig gældende = Kristus lever, er her stadigvæk = opstandne Kristus.

Altså mennesket i Gud og det menneskelige i Gud er sat i verden = Kristusvirkeligheden = os i Kristus = Kristus Spiritualiteten og mystikken, men det er ikke mere mystisk end at det er denne Kristne Spiritualitet der står bag menneske rettighederne og frihederne i den vestlige civilisation.

Paulus redegjorde for at det for grækerne var ganske utænkeligt at Gud var human og menneskelig, at Jesus der ikke tilhørte aristokratiet og filosoffernes klasse, der ovenikøbet dør udstødt og forladt = ukendt og ikke berømt, skulle have genuin del i det guddommelige.


Mange kærlige hilsner Hans-Kristian
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 30/11/2016 21:14


Hanskrist:
Citat:
Hej I to, ABC, Kærlighedens ABC heart

og Tikka den bibelkyndige, der uinspireret (altså uden Helligåndens hjælp til at forstå hvordan tingene skal forstås).

For det første er jeg ikke bibelkyndig, og da jeg mener helligånden ikke findes, kan den i sagens natur ikke hjælpe mig.

Hanskrist:
Citat:
" ... mener at vide hvad den kristne tro og spiritualitet dækker over.

Dette er usandt, men jeg har en forståelse af; at tror man ikke på gud … den gud Jesus forkynder i bibelen; og på Jesu opstandelse som grundlaget for det at kunne blive en kristen, har man dømt sig selv ude.

Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn. Johannes 3:16-18

Og du kender nok Paulus udlægning af hvad tro er, ikke?
Troen som ser hen til håbet om løftets opfyldelse.
Citat:
Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses.
Den er jo bevidnet om de gamle.
I tro fatter vi, at verden blev skabt ved Guds ord, så det, vi ser, ikke er blevet til af noget synligt. Hebræerne 11:1
Læs selv resten af kapitlet.

Hanskrist:
Citat:
Tikka der iøvrigt tilføjer efter sin dom over hvad kristen tro og spiritualitet er; det er tankespind det hele, blot noget der foregår i hovedet, = er opstået uden grund i hovedet på folk. Uden grund i nogen virkelighed der omfatter vi menneskers forskellige dimensionelle erfarings sfærer.

Vrøvl, du må hellere se at komme på golfbanen og afreagere.

Jeg forstår jo ikke, hvorfor du ikke bare hviler i dig selv med din tro … men ja, ordet/begrebet gud mener jeg menneskene har opfundet, så derfor mener jeg, gud findes inde i hovedet … altså fantasi som man kan tro på i sådan en grad at det bliver virkelighed for én så man kan gå i døden for det, som det berettes om i bibelen at Jesus gjorde.

Hanskrist:
Citat:
At forstå Tikka har virkelig fået mig tændt, i den sammenhæng hun har tændt mig og jeg spiller golf med en helt ny glød, entusiasme og vildskab, som jeg skal mere end 10 år tilbage at finde tilsvarende.

At du reagerer så voldsomt, på min forståelse af bibelens ord, forstår jeg ikke, du kan vel da bare være glad, når du nu ved med digselv, at din måde er den rigtige måde at være kristen på for dig.

...og så mener jeg ikke, jeg på noget tidspunkt har hævdet, at min forståelse af bibelens ord er rigtig, men da den er min, og jeg ikke her er bliver modsagt, så jeg kan se anderledes, ja så beholder jeg min forståelse. smiler

¨¨¨¨


Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 30/11/2016 21:36

Hej Tikka.

I dialogen mellem dig og Hanskrist, ser jeg, at du bl.m.a. skriver:
Citat:
- men ja, ordet/begrebet gud mener jeg menneskene har opfundet -
Her er jeg egentlig enig med dig.
Vi mennesker har ikke format til at tænke større end som så - og dét, tror jeg, er bestemt slet ikke stort nok! blinker

M.v.h. Arne smiler
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 01/12/2016 11:32

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.

I dialogen mellem dig og Hanskrist, ser jeg, at du bl.m.a. skriver:
Citat:
- men ja, ordet/begrebet gud mener jeg menneskene har opfundet -
Her er jeg egentlig enig med dig.
Vi mennesker har ikke format til at tænke større end som så - og dét, tror jeg, er bestemt slet ikke stort nok! blinker

M.v.h. Arne smiler


Større? ... stort nok? … du mener vel et andet ord/begreb for første årsagen til liv? …

… for når man i bibelen bruger ordet Gud som betegnelsen for første årsagen til liv, betyder det vel også man må tro på en skabelse af en personificeret gud hvorfra den hellige ånd udgår?

¨¨¨¨


Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 01/12/2016 12:01

Hej Tikka.

Du skriver om mine ord om begrebet Gud:
Citat:
Større? ... stort nok? … du mener vel et andet ord/begreb for første årsagen til liv? …
Mit svar:
Nej, jeg mener, at vi menneskers evner til at fatte, hvad vi kalder Gud, svarer nogenlunde til myrers evner til at fatte en computer blinker

M.v.h. Arne smiler
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 01/12/2016 12:20

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.

Du skriver om mine ord om begrebet Gud:
Citat:
Større? ... stort nok? … du mener vel et andet ord/begreb for første årsagen til liv? …
Mit svar:
Nej, jeg mener, at vi menneskers evner til at fatte, hvad vi kalder Gud, svarer nogenlunde til myrers evner til at fatte en computer blinker

M.v.h. Arne smiler


Ok … og det gælder så også Jesus, måske?

¨¨¨¨
Indsendt af: ABC

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 01/12/2016 12:37


Hej HansKrist

Jeg synes det er meget smukt og enkelt beskrevet.

Det er jo til at forstå...

Glædeligt at teologerne (nu?) kan morer sig over teksterne smiler

Hvad tænker du/de om denne profeti?

Citat:
Davidssønnens fredsrige


v1 Men der skyder en kvist fra Isajs stub,
et skud gror frem fra hans rod.
v2 Over ham hviler Herrens ånd,
visdoms og indsigts ånd,
råds og styrkes ånd,
kundskabs og gudsfrygts ånd;
v3 han lever og ånder i frygt for Herren.
Han dømmer ikke efter, hvad hans øjne ser,
fælder ikke dom efter, hvad hans ører hører;
v4 han dømmer de svage med retfærdighed,
fælder retfærdig dom over landets hjælpeløse.
Han slår voldsmanden med sin munds stok,
og med læbernes ånde dræber han den uretfærdige;
v5 retfærdighed er bæltet om hans lænder,
trofasthed bæltet om hans hofter.


Når jeg læser "resten" af skriften, så tænker jeg ikke på Jesus, for han var jo en fredens mand.

Er den ikke meget krigerisk?

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 01/12/2016 13:55

Hej Tikka.

Dit spørgsmål (om Jesus er lige så ufattelig som Gud):
Citat:
Ok … og det gælder så også Jesus, måske?
Mit svar:
Hvis du tror på Den Hellige Treenighed (Faderen, Sønnen og Helligånden) - så: Ja.

Men det ved jeg ikke rigtig om jeg gør blinker

I den ortodokse kristendom er der ingen tvivl.
Se blot her.

M.v.h. Arne smiler
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 01/12/2016 14:05


Jeg tror ikke på trenighedslæren.

¨¨¨¨

Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 01/12/2016 16:03

Hej Tikka.

Du skriver - kort og godt (om "treenighedslæren"):
Citat:
Jeg tror ikke på trenighedslæren.
Mit svar:
Nu er det jo - glædeligvis - her hos os - fuldstændig frit, hvad man vil tro - og hvad man ikke vil tro.
Men hvad eller hvem bestemmer egentlig, hvad man faktisk tror og ikke tror.
Man bestemmer det vel egentlig slet ikke selv? blinker
Man er vel nødt til at følge sine egne følelser, fornemmelser, intuitioner - hér hvor forstanden ikke har ret meget at skulle have sagt blinker

M.v.h. Arne smiler
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 01/12/2016 17:58


Arne:
Citat:
Du skriver - kort og godt (om "treenighedslæren"):


Citat:
Jeg tror ikke på trenighedslæren.


Arne:
Citat:
Mit svar:
Nu er det jo - glædeligvis - her hos os - fuldstændig frit, hvad man vil tro - og hvad man ikke vil tro.

Ja, det er jeg også glad for. smiler

Arne:
Citat:
Men hvad eller hvem bestemmer egentlig, hvad man faktisk tror og ikke tror.
Man bestemmer det vel egentlig slet ikke selv? blinker

Først og fremmest afgøres det jo af opvæksten, vil jeg mene, og senere hvilke påvirkninger man selv udsætter sig for mm., men jeg mener, man som voksen selv kan bestemme om man vil tro på treenighedslæren eller ej.

Når jeg skrev, jeg ikke tror på trenighedslæren, er det fordi, jeg ikke tror, på den skabergud bibelen forkynder.

Jeg tror ikke på den hebræiske stammeguds eksistens og dennes påståede hellige ånd, dermed tror jeg heller ikke, at Jesus er guds udsendte søn som har været i himmelen, før han blev til menneskesønnen.

Men jeg tror, Jesus selv troede på, han var guds udsendte søn … som jeg læser skrifterne … og derfor kunne han gå frivilligt i døden; da han var opvokset i en kultur og miljø, der gjorde denne tanke mulig for ham.

¨¨¨¨
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 01/12/2016 19:58

Hej Tikka.
Citat:
Først og fremmest afgøres det jo af opvæksten, vil jeg mene, og senere hvilke påvirkninger man selv udsætter sig for mm., men jeg mener, man som voksen selv kan bestemme om man vil tro på treenighedslæren eller ej.
"Selv kan bestemme" - er det ikke i virkeligheden en illusion? blinker

M.v.h. Arne smiler
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 01/12/2016 20:21

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.
Citat:
Først og fremmest afgøres det jo af opvæksten, vil jeg mene, og senere hvilke påvirkninger man selv udsætter sig for mm., men jeg mener, man som voksen selv kan bestemme om man vil tro på treenighedslæren eller ej.
"Selv kan bestemme" - er det ikke i virkeligheden en illusion? blinker

M.v.h. Arne smiler


Det må du lige uddybe.

¨¨¨¨
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 01/12/2016 20:37

Hej Tikka.

Ka' du bedst li' jordbær - eller foretrækker du melon?

Dét ka' du jo ikke selv bestemme - vel? blinker

Det er, som det er - og du kan ikke lave det om - vel? blinker

M.v.h. Arne smiler
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 01/12/2016 20:47

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.

Ka' du bedst li' jordbær - eller foretrækker du melon?

Dét ka' du jo ikke selv bestemme - vel? blinker

Det er, som det er - og du kan ikke lave det om - vel? blinker

M.v.h. Arne smiler


Jeg kan ikke forholde mig til din tekst i forhold til mit fravalg af treenighedslæren.

¨¨¨¨
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 01/12/2016 21:25

Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Jeg kan ikke forholde mig til din tekst i forhold til mit fravalg af treenighedslæren.
Mit svar:
Næh - den er jo heller ikke just rar at forholde sig til blinker

Men kan du mon så forklare, dit fravalg af "treenighedslæren"?

Eller kan du heller ikke dét? blinker

I al godmodighed og med venlig hilsen Arne smiler
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 01/12/2016 21:42

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Jeg kan ikke forholde mig til din tekst i forhold til mit fravalg af treenighedslæren.
Mit svar:
Næh - den er jo heller ikke just rar at forholde sig til blinker

Men kan du mon så forklare, dit fravalg af "treenighedslæren"?

Eller kan du heller ikke dét? blinker

I al godmodighed og med venlig hilsen Arne smiler


Arne:
Citat:
Men kan du mon så forklare, dit fravalg af "treenighedslæren"?


Det har jeg jo gjort, og til dette svarede du:
Citat:
Selv kan bestemme" - er det ikke i virkeligheden en illusion?

Hvordan mener du, mit fravalg kan være en illusion?

¨¨¨¨

Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 01/12/2016 22:16

Hej Tikka.

Du har da ikke forklaret dit fravalg af "treenighedslæren"!

Det eneste du har skrevet, er:
Citat:
Når jeg skrev, jeg ikke tror på trenighedslæren, er det fordi, jeg ikke tror, på den skabergud bibelen forkynder.
Så skylder du da at forklare, hvorfor du "ikke tror, på den skabergud bibelen forkynder"!

Det er da fair nok at have en sådan tro, men du har da bestemt ikke forklaret din tro!
Det tror jeg i øvrigt heller ikke, du kan blinker

Dét, jeg kaldte en illusion, var, at du synes at mene, at du selv kan bestemme, hvad du tror.
Dét tror jeg ikke, du kan blinker
Gør du? blinker

M.v.h. Arne smiler
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 01/12/2016 22:44


Jeg poster følgende igen.

Arne:
Citat:
Men hvad eller hvem bestemmer egentlig, hvad man faktisk tror og ikke tror.
Man bestemmer det vel egentlig slet ikke selv? blinker


Først og fremmest afgøres det jo af opvæksten, vil jeg mene, og senere hvilke påvirkninger man selv udsætter sig for mm., men jeg mener, man som voksen selv kan bestemme om man vil tro på treenighedslæren eller ej.

Når jeg skrev, jeg ikke tror på trenighedslæren, er det fordi, jeg ikke tror, på den skabergud bibelen forkynder.

Jeg tror ikke på den hebræiske stammeguds eksistens og dennes påståede hellige ånd, dermed tror jeg heller ikke, at Jesus er guds udsendte søn som har været i himmelen, før han blev til menneskesønnen.

Men jeg tror, Jesus selv troede på, han var guds udsendte søn … som jeg læser skrifterne … og derfor kunne han gå frivilligt i døden; da han var opvokset i en kultur og miljø, der gjorde denne tanke mulig for ham.

¨¨¨¨

Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 01/12/2016 23:01


Arne:
Citat:
Dét, jeg kaldte en illusion, var, at du synes at mene, at du selv kan bestemme, hvad du tror.

Hvorfor mener du, jeg ikke selv kan bestemme, om jeg vil tro på treenighedslæren?

¨¨¨¨
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 01/12/2016 23:41

Her Tikka.
Du skriver:
Citat:
Hvorfor mener du, jeg ikke selv kan bestemme, om jeg vil tro på treenighedslæren?
Mit svar:
Som allerede anført: På samme måde som du ikke selv kan ændre på, om du bedst ka' li' jordbær eller melon.
Du er nødt til at rette dig efter, hva' du ka' li' blinker

Og som jeg tidligere skrev: Fornuften har ikke meget at skulle have sagt her blinker

Du kan ikke lige pludselig vælge, at du vil tro på "treenighedslæren" - og du har jo ikke anført rationelle argumenter hverken for eller imod, hvad du har valgt blinker

M.v.h. Arne smiler
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 02/12/2016 02:01


Citat:
Hvorfor mener du, jeg ikke selv kan bestemme, om jeg vil tro på treenighedslæren?
Arne:
Citat:
Mit svar:
Som allerede anført: På samme måde som du ikke selv kan ændre på, om du bedst ka' li' jordbær eller melon.

Sikke da noget vrøvl!

Arne:
Citat:
Du er nødt til at rette dig efter, hva' du ka' li' blinker

Vrøvl! … her ikke da ikke tale om, hvad jeg ka’ li’!

Arne:
Citat:
Og som jeg tidligere skrev: Fornuften har ikke meget at skulle have sagt her blinker

Det er muligt, det fungere sådan for dig, men det gælder ikke mig.

Arne:
Citat:
Du kan ikke lige pludselig vælge, at du vil tro på "treenighedslæren" - og du har jo ikke anført rationelle argumenter hverken for eller imod, hvad du har valgt blinker

Der er ikke tale om noget lige pludseligt valg.

Jeg har aldrig troet på treenighedslæren og aldrig opfattet Jesus som gud, og da jeg som skrevet, ikke tror på eksistensen af biblens gud, kan jeg i sagens natur heller ikke tro på treenighedslæren.

¨¨¨¨

Indsendt af: Hanskrist

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 02/12/2016 11:19

Hej ABC,

du spørger mig hvad jeg mener om følgende:

Citat:
Davidssønnens fredsrige


v1 Men der skyder en kvist fra Isajs stub,
et skud gror frem fra hans rod.
v2 Over ham hviler Herrens ånd,
visdoms og indsigts ånd,
råds og styrkes ånd,
kundskabs og gudsfrygts ånd;
v3 han lever og ånder i frygt for Herren.
Han dømmer ikke efter, hvad hans øjne ser,
fælder ikke dom efter, hvad hans ører hører;
v4 han dømmer de svage med retfærdighed,
fælder retfærdig dom over landets hjælpeløse.
Han slår voldsmanden med sin munds stok,
og med læbernes ånde dræber han den uretfærdige;
v5 retfærdighed er bæltet om hans lænder,
trofasthed bæltet om hans hofter.


Jeg finder det ikke så krigerisk at slå voldsmanden med sin munds stok, og med læbernes ånde at dræbe den uretfærdige er vist kun teologisk billedtale, en teologisk vending.

Men det glæder mig at lænder og hofter nævnes:

retfærdighed er bæltet om hans lænder,
trofasthed bæltet om hans hofter.

Bibelen er selvfølgelig kendt for gang på gang at nævne hjertet, ja hjertet har en ganske central betydning i de bibelske skrifter, men også lænder og hofter bliver heldigvis fra tid til anden nævnt. Dette glæder mig fordi ufattelige store kræfter huser vi mennesker her, især vi mænd ;)


Mange kærlige hilsner HansKrist


ABC det er mit indtryk at vi to forstår bibelen som den skal forstås flere steder (ja en bogstavelig læsning bibelen er vores spirituelle intelligens og sans noget så meget imod, det kan vi to bare ikke leve med, og vi finder det som Paulus for idiotisk), som Paulus forklarer os det:


Hvad intet øje har set og intet øre hørt,
og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,
det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,
v10 det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. v11 For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. v12 Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. v13 Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.

v14 Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. v15 Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; v16 for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker. 1 Kor 2.

Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 02/12/2016 12:12

Hej Tikka.

Det, jeg forsøgte, var at pege på, hvor lidt plads der egentlig er til "den fri vilje", når vi forud er fastlåst i vore arveanlæg (som vi jo ikke kan have ansvar for) og vores underbevidsthed (som styrer os, men som vi ikke hverken kender eller har styr på).

Dét synes ikke at interessere dig, så i stedet vil jeg spørge dig, om der er noget, du tror på - nu hvor du afviser såvel en skabergud som kristendommens hellige treenighed og kristendommens bog: Bibelen (helt eller delvis)?

M.v.h. Arne smiler
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 02/12/2016 13:12


Arne:
Citat:
Det, jeg forsøgte, var at pege på, hvor lidt plads der egentlig er til "den fri vilje", når vi forud er fastlåst i vore arveanlæg (som vi jo ikke kan have ansvar for) og vores underbevidsthed (som styrer os, men som vi ikke hverken kender eller har styr på).

Den frie vilje er kun fri i forhold til de aktuelle muligheder af valg/fravalg, der til en hver tid er.

Arne:
Citat:
Dét synes ikke at interessere dig, så i stedet vil jeg spørge dig, om der er noget, du tror på

Tror på? … kan man leve uden at tro? … det ikke at tro på eksistensen af bibelens gud og treenighslæren eksempelvis, er vel også tro.

Arne:
Citat:
- nu hvor du afviser såvel en skabergud som kristendommens hellige treenighed og kristendommens bog: Bibelen (helt eller delvis)?

Afviser bibelen? ... det må du uddybe

¨¨¨¨
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 02/12/2016 14:21

Hej Tikka.
Citat:
Afviser bibelen? ... det må du uddybe
Du afviser jo skabelsesberetningerne i Bibelen.

Hvorfor fortæller du ikke, hvad du tror på?

Du er selvfølgelig i din gode ret til at hemmeligholde.
Men er det dét, du vil? blinker

M.v.h. Arne smiler
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 02/12/2016 14:47


Citat:
Afviser bibelen? ... det må du uddybe

"Du afviser jo skabelsesberetningerne i Bibelen.
Hvorfor fortæller du ikke, hvad du tror på?"

- Jeg har jo fortalt, hvad jeg ikke tror på i forhold til det, du har "bragt på banen" ... og at dette også er tro.

"Du er selvfølgelig i din gode ret til at hemmeligholde."

- ... hjælp ... hjælp ... hjælp ... hjælp ...

"Men er det dét, du vil? ;-)"

- Spørgsmålet for mig er, hvad du mer vil vide.

- Jeg har jo svaret dig på dine spørgsmål.

- Hvad ønsker du, jeg skal klargøre for dig?

¨¨¨¨
Indsendt af: Arne Thomsen

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 02/12/2016 15:44

Hej Tikka.

Du leger jo gemmeleg!

Du fortæller kun, hvad du ikke tror på.
Men intet om, hvad du faktisk positivt tror på - og som du vil fortælle om?

Hvis du ikke vil klarlægge, hvor du selv står, hvilket naturligvis er din gode ret, vil jeg forholde mig til dig i forhold dertil blinker

M.v.h. Arne smiler
Indsendt af: Tikka

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 02/12/2016 19:26


Arne:
Citat:
Du leger jo gemmeleg!

Du fortæller kun, hvad du ikke tror på.

Jeg har svaret på de spørgsmål, du har stillet mig og begrundet dem.

Arne:
Citat:
Men intet om, hvad du faktisk positivt tror

Hvorfor mener du; det ikke er positivt, ikke at tro på eksistensen af bibelens gud og treenighedslæren?

Det må du forklare.

Og hvad mener du med:
Citat:
” … hvad du faktisk positivt tror på

Hvornår er tro positiv, det må du forklare.


Arne:
Citat:
- og som du vil fortælle om?"

Hvorfor tror du, jeg har, noget jeg vil fortælle?

Arne:
Citat:
Hvis du ikke vil klarlægge, hvor du selv står, hvilket naturligvis er din gode ret, vil jeg forholde mig til dig i forhold dertil blinker

Jeg står her, hvor jeg står, men det betyder nødvendigvis ikke, jeg står det samme sted, næste gang vi evt. mødes …

Så det er altid en god ide, at forholde sig til mig i forhold til den aktuelle situation ...

… og hvem ved … måske jeg får en Damaskus oplevelse, så jeg næste gang vi evt. mødes, tror på bibelens gud som en virkelighed.

¨¨¨¨

Indsendt af: ABC

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 03/12/2016 13:45


Hej HansKrist

Jeg synes der er meget at lære af i det du skriver. For mit vedkommende har jeg været "underlagt" denne verden, og har kæmpet for at få styr på mit liv. Meget besværlig kamp. For det er nemt at give efter. At blive fanget af denne verden. Opslugt af den kunne man måske sige...man må dog ikke give op...

For mig handler livet om at vågne op...forbedre sig selv...blive et godt menneske.

Paulus har jeg ikke videre forstand på, så...

Her vil jeg lytte til dig og andre som har sat sig ordentligt ind i tingene.

Denne afhandling vil jeg dog ikke glemme.

http://vandrermodlyset.dk/index_fog.htm

Kærlig hilsen

ABC
Indsendt af: Hanskrist

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 19/01/2018 14:09

Hej Tikka jeg faldt over den her fra dig:


Citat:
Jeg har aldrig troet på treenighedslæren og aldrig opfattet Jesus som gud, og da jeg som skrevet, ikke tror på eksistensen af biblens gud, kan jeg i sagens natur heller ikke tro på treenighedslæren.



Tikka vi kristne siger da ikke at Jesus er Gud, men at Gud er Jesus og der er en verden til forskel. At sige Jesus er Gud ville være at ophøje et menneske til Gud. Men mere om det forhold under punkt (1)* (se nedenfor).

Der findes ikke nogen bibelens Gud, netop hele bibelen er det største bevis for at der ikke findes en bibelens Gud. Hvor har du dog fået den skøre ide fra om en bibelens Gud?? Jeg bliver nødt til at spørge dig om du overhovedet har læst i Bibelen? Og har du, må det være med hovedet under armen, ihvertfald har bøgerne været for svære for dig at forstå.

Du har vel hørt om eksistentialismen? Bibelen kan kun forstås hvis du har en historisk eksistentiel tilgang til den. Det er ikke et rationelt værk hvor der fx er et rationale som bibelens Gud. Gud findes ikke i bøger, men det troede jeg du var klar over, ihvertfald ville du være klar over det hvis du gad gøre dig umage med at læse i Bibelen.

Vores tro er ikke på treenighedslæren, men treenighedslæren kaster et forklarelsens lys på den personlige Kristusvirkelighed med Gud Jesus bringer ind i verden, og det er denne ny væren der er så fyldt med Helligåndens ekstatiske (glædes fyldte) og Healende indflydelse vi tror på eller er åbne for, er indstillede på at give plads (dette er at tro).

Der hvor Sønnen er, hvor Jesus Kristus er, der er også???? Ja du kender svaret Tikka. Og vi må sige de tre virker sammen. Hvor den ene person gør sig gældende og fylder os opstår der en levende livlig dynamisk relation til de to andre, forenet som de er i virksom kærlighed.



-0-0-0-


(1)*:

Jeg har i et indlæg på onlinereligionsdebatten i dag været inde på problemstillingen; ”Jesus er Gud, nej Gud er Jesus”, ud fra Regin Prenters tanker, som følger her:


Det Bibelske budskab er ikke dette, at et menneske, Jesus, tilkendes prædikatet guddommelighed. Den tankegang, at Jesus er ”gud”, forudsætter jo, at ”gud” eller ”det guddommelige” på en eller anden måde på forhånd er bekendt, og at vi på grund af Jesu særlige egenskaber, f. eks. Hans moralske højhed eller Hans religiøse genialitet, mener at turde tilkende Ham dette høje prædikat. Men af en sådan tankegang finder vi intet spor i Det nye Testamente. Derimod findes der en særdeles kraftig understregning af, at Han, da Han på denne måde skulle kåres og vurderes af mennesker, blev behandlet som alt andet end et guddommeligt menneske, tværtimod blev forkastet og henrettet som forbryder. Den nytestamentlige kristusbekendelse lyder ikke: ”Jesus er Gud!” men: ”Gud er Jesus!” ikke: mennesket Jesus ophøjedes på grund af sine menneskelige fortrin i gudernes kreds! Men: Gud fornedrede sig til menneskers kår. Ikke: mennesket, det rene, ædle, ophøjede menneske blev Gud. Men: Gud blev menneske, blev gjort til en forbandelse, til synd, for os.
”Ordet blev kød og tog bolig iblandt os!” formulerer Johannes denne bekendelse. Inkarnationstanken udtrykker denne enhed af kristologi og theologi, theologi og kristologi. Inkarnationstanken er ikke et princip til brug i en objektiv anskuelse. Som led i et system er inkarnationstanken selvmodsigende. Thi i et system tænkes ideer sammen. Og Guds og menneskets ide kan ikke tænkes sammen. Inkarnationstanken er ikke indholdet i en anskuelse, men formen for et budskab. Inkarnationstanken som systematisk ide måtte udtrykkes således: ”Ord er kød”, eller: ”Kødet er Ord”. ”Gud er menneske” eller ”Mennesket er Gud”. Ingen af delene er sandhed. Gud er ikke et menneske, og mennesket er ikke en Gud. Men inkarnationstanken som formen for det kristne budskab udtrykkes således: ”Ordet blev kød! Gud blev menneske!” inkarnationstanken udtrykker en begivenhed. Og denne begivenhed er den historiske Jesusvirkelighed. Her kom Gud. Derfor: Gud er Jesus. Udenfor Jesus findes kun vore Gudsideer, som alle er produkter af afgudsdyrkelsen. I Jesus kom den virkelige gud. Gudsideer opstiller det suveræne menneske, så længe Gud selv er borte. Kun om den fjerne gud kan mennesket i sin suverænitet opstille ideer, der udtrykker, hvilken plads og betydning det suveræne menneske ønsker at give Gud. Er Gud derimod kommet nær, da mister mennesket sin suverænitet. Da forsvinder også dets forskellige gudsideer, og det står i stedet for over for Gud som virkelighed, d.v.s. som begivenhed. Det er dette inkarnationstanken udtrykker. Regin Prenter.


Teologiens Einstein, Karl Barth, stilles et spørgsmål:

Kan vi sige: ”Vi ved ikke, hvad Gud er, men vi ved, at Han er i Kristus?”

Karl Barth svarer: Vi har ingen ret til at gøre noget forbehold her. Vi ved også, hvad Gud er i Jesus Kristus. Det er altid farligt at gøre forbehold, som om der bag Jesus Kristus var en anden virkelighed. Citat slut.


Hvis der bag Jesus Kristus var en anden virkelighed med Gud, ville hele den kristne Post-Kristus eskatologi bryde sammen, hvor vi siger at Kristus/Sønnen er Herren, er kongen, indtil Gud kan være alt i alle. Hvis vi ikke bliver i det spor Jesusvirkeligheden indikerer, da mister menneskeheden, civilisationen, det sandt menneskelige (1)* og de totalitære religiøse og politiske retninger, typisk islam som vi ser den fundamentalistisk giver sig tilkende i dag, vil udslette det frie menneske, det virkelige menneske, der er levende og frimodig for Gud. Hele forståelsen og tanken om mennesket som vi finder den i den vestlige kultur og civilisation vil gå til grunde:


I sin rige barmhjertighed og på grund af den store kærlighed, han elskede os med, gjorde Gud os, der var døde i vore overtrædelser, levende med Kristus – af nåde er I frelst – og han oprejste os sammen med ham og satte os med ham i himlen, i Kristus Jesus, for i de kommende tidsaldre (det moderne vesten) at vise sin overstrømmende rige nåde og sin godhed mod os i Kristus Jesus. Ef 2, 4 – 7.



(1)*:

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).


Vores menneskelighed er givet i og med Kristus, det er ikke noget vi er født med eller kan kultivere os frem til med held, da dette blot vil medføre fortrængninger og det ubevidstes narrespil med os: ”Viljen har jeg, men udføre det gode kan jeg ikke. For det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg” Rom 7, 18 – 19.

Det sandt menneskelige ved vi ikke noget om før Kristus Jesus og sand Gud, Gud Fader, kender vi også først i Kristus Jesus.


Mange kærlige hilsner HansKrist (Kristus-spøgelset).
Indsendt af: RoseMarie

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 19/01/2018 17:04

tommelop
Ja, Gud sker!
Amen.

... og på allersmukkeste vis erfares det ved treénighedens forvandling og ikke forklaring.

Forklaringen her ser jeg blot som en opklaring af begrebet.
Tak! ler
Indsendt af: Hanskrist

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 19/01/2018 18:39

Hej hej RoseMarie smiler smiler

og hvilken vidunderlig aften venter os ikke RoseMarie:

X (og sex) Factor med Blachmann. Er du stadig med på den???

Hold da op hvor er jeg glad for den her kommentar (såvidt treenighedslæren dogmet) fra dig RoseMarie:

Citat:
Forklaringen her ser jeg blot som en opklaring af begrebet.
Tak!


Fedt heart

Med dine kommentarer du afslører at du kan følge Regin Prenter og Karl Barth, det siger dig noget at læse hvad de skriver i de ret lange citater jeg har bragt, ja måske det de skriver ikke bare siger dig noget, men måske det også ligefrem gør noget ved dig ;) ihvertfald har jeg det selv sådan at jeg kan føle mig forløst fri og afklaret og med fornyet inspiration og energi, gåpåmod og humør bagefter at have læst noget godt gedigen kristen teologi (noget med kød på, noget der driver på Kristus, altså Kristologisk Teologi (Tillich ville sige: Paul's Spirit - Christology)).

Jeg var ellers så træt af mig selv, at jeg havde bragt et indlæg med lange besværlige citater af Regin Prenter og Karl Barth, men at komme hjem fra løbetur og få et bevis på at det er blevet læst med udbytte er en glædelig overraskelse. Men nu skal du hen over weekenden på arbejde RoseMarie, jeg har en lille opgave til dig.

Prøv at se her hvad Arne skriver, har skrevet af to omgange over i tråden "Kristus-Ordet":



Citat:
Til alle, der læser her:
Er der nogen, der har en klar forståelse af, hvad Hanskrist mener med dette ord (Kristusvirkeligheden) - og som kan oplyse om det på en klar og forståelig måde?

Hvis du (HansKrist) kunne forklare, hvad du mener med "at være i Kristus", så jeg kan forstå det, tror jeg, der ville "gå hul på bylden"

Jeg ville oprigtigt - og rigtig meget - ønske, at jeg kunne få fat i meningen, der gemmer sig i, hvad du skriver (HansKrist), og jeg har ofte forsøgt - men desværre hver gang uden held.

Er der nogen, der kan hjælpe?


-0-0-0-

Kan jeg ikke få dig RoseMarie til at reagere på Arne's opråb. Jeg tror virkelig Arne er af den overbevisning at min måde at skrive om begivenheden Kristus og Kristusvirkeligheden er sort snak for alle herinde. Men jeg er sikker på at du forstår det RoseMarie og jeg tror også Thomas gør og Tikka ligeså (om hun kunne slippe eller abstrahere lidt fra sin meget forkromede bibelske rettroenhed ;) som hun alligevel ikke tror selv på når det kommer til stykket men som hun vil tvinge ned over hovedet på alle kristne og godtager de ikke hendes version er de ikke kristne).

Jeg synes det er på tide Arne får at vide der skam er nogle her på siden Trosfrihed der da godt kan forstå og måske endda påskønne en sådan måde at skrive om kristendommen på.

De passager og formuleringer af mine Arne står fuldstændig af overfor kommer her efterfølgende, og det ville glæde mig om du RoseMarie (og Thomas og Tikka) gik ind og demonstrerede overfor Arne at du/I skam godt kan forstå hvad jeg skriver (du/I er selvfølgelig også velkommen til en kritik, fx hvor du/I finder min måde at formulere mig på problematisk eller mindre heldigt):


Citat:
Kristusvirkeligheden, den ny virkelighed og ny væren i kraft af Gud som Jesus har og som han bærer ind i verden er for vores skyld, således at hvad der gælder for Jesus nu også kommer til at gælde for os dersom vi tager imod Kristus (Kristusvirkeligheden, denne ny væren og ny virkelighed).

Vores "i Kristus" -ny væren og -ny virkelighed der gør os til nye skabninger, nye mennesker, er netop os mennesker i den anden persons virkelighed og ny væren = os i Kristus, for nu at bruge Paulus's måde at tale om de her ting på.


-0-0-0-

Citat:
At være i Kristus, at vi kan være i Gud og os selv, er vores vertikalitet, vores spiritualitet, og uden dette forhold vil vi ej heller kunne være blandt mennesker.

Vores ego-Self akse guddommelige vertikale spirituelle Kristus struktur er en nødvendighed for at vi kan være ude blandt andre mennesker og agere her med næstekærlighed eller på kærlig vis.


-0-0-0-

Citat:
jeg er godt klar over at du Arne ikke erfarer Kristusvirkeligheden (dette at være i Kristus, erfarer med dig selv at være døbt), men at du står udenfor denne ny væren og nye virkelighed i og med og ved Jesus ind i verden, som du skeptisk og stolt afviser


at du står udenfor denne (Kristusvirkeligheden) ny væren og nye virkelighed i og med og ved Jesus ind i verden, som du skeptisk og stolt afviser

Jeg skrev ikke at du skeptisk og stolt afviser:

- Jesus ind i verden, som du skeptisk og stolt afviser -

Men at du afviser den inkarnationens Guds handlen med os i forbindelse mennesket Jesus der er grundlaget for Kristusvirkeligheden, og er den ny væren og den nye personlige Gudsvirkelighed ind i verden (som sagt ved Jesus) der gør os til nye skabninger, helt nye mennesker fordi vi har Helligåndens nærværelse eller tilstedeværelse


-0-0-0-0-

Citat:
Du afviser nok ikke Jesus ind i verden eller Jesus menneskelige historiske eksistens som du og jeg, men du afviser den ny væren og nye personlige Guds virkelighed der opstår i forbindelse med Jesus fordi her handler Gud med os, alle os mennesker så vi kan sige med Paulus: er nogen i Kristus er han en ny skabning (og hvad det indebærer at være ny skabning i Kristus kan man læse hos Paulus).


-0-0-0-

Citat:
At være i Kristus skyldes jo nok "an existential encounter with the New Being in Jesus as the Christ" Tillich.

jeg kunne også sige at være i Kristus betyder at vi har Ånden og Friheden (og/eller vores Retfærdighed) direkte fra Gud. At noget er direkte fra Gud, vil sige det stammer fra vores vertikalitet = vores spiritualitet, eller fra vores spontane noumenale suveræne livsytringer, de er frie og er ikke betinget af vores horisontale sanselighed.

Begivenheden Kristus i ens liv er Guds fødsel i ens liv (det er en trosbegivenhed og det er en lang snak hvordan den kommer i stand, men det er 1): åbne hjerte for evangeliet om Kristus og for alle folks Kristusvidnesbyrd (Richards og min egen fx), og 2): i sidste ende er det Helligånden der kommunikerer og iklæder os Kristus) og at være over tid herefter i Kristus (hvor Helliggørelsen med os eller spirituel modning kan finde sted), bliver så til menneskets fødsel i Gud. Mennesket der bliver født igen, og ja dette er Helligåndens værk især selvfølgelig.


-0-0-0-

Citat:
Det vi opfordres til at tage imod, som være åbne for, betingelsesløst eller være lydige imod er KRISTUSVIRKELIGHEDEN, den ny væren og den nye personlige virkelighed med Gud der bringes ind i verden ved Jesus, der om noget er kendetegnet ved Helligåndens kreative ekstatiske nærvær og virksomhed i vores liv. Og som der fortælles os i evangelierne var den første der tog imod Jesus som Kristus Apostlen Peter, og hver gang et menneske sidenhen har taget imod er Kirken eller Kristi Legeme, vokset med endnu et medlem. Jesus som Kristus, er kristne menneskers "i tro og ved Helligåndens hjælp" antagelse og modtagelse af ham som værende Kristus. Havde der ingen mennesker været til at tage imod Trosbegivenheden Kristus ved Jesus, ville der ingen kristendom og Kirke eksistere.

Begivenheden Kristus i verden er alt hvad Gud har gjort med os og for os i forbindelse Jesu liv og død her på jorden. At vi tager imod Jesus som Kristus, Guds Kærlighed, er at vi tage imod at Gud her i forbindelse Jesus på immanent vis er trådt ind i tiden (Gud i tiden (historien) og eksistensen), nu i inkarnationen kommer til os i skrøbeligt menneskeligt kød (1)*, vores eksistens der er så fyldt med konflikter, flertydighed, dilemmaer og fremmedgjorthed = ensomhed, og ja som er et skrøbeligt kødeligt liv med sygdom til død.

(1)*:

Citat:
Christianity makes God immanent in human nature and hence cannot admit a completely transcendent separation between this world and the next. Berdyaev. (1)*:

Gud skammede sig ikke ved at iklæde sig kød af samme slags som dit; hvorfor skulle du da skamme dig over at bære kød af samme slags som Han? Symeon den Nye Teolog.


Tros-Begivenheden Kristus ved Jesus (syndsforladelse (tilgivelse), forsoning og forligelse Gud og menneske, himmel og jord (evighed og tid), hvor vi ikke længere er under LOVEN (lovreligiøsitet) som opdrager men nu er i KRISTUS, Guds Kærlighed, vi har Ånden og Friheden direkte fra Gud), om vi tager imod denne ny væren og nye personlige Guds virkelighed der er så fyldt med Helligåndens ekstatiske kreative indflyldelse på vores liv, så er vi igang med at blive iklædt Kristus, ja vi er i Kristus og Kristus i os, og vi er KIRKE her på jorden.



Arne forstår altså ikke de ovenfor anførte citater af ham HansKrist, men jeg er sikker på at vi har debattører her på trosfrihed der gør og jeg har nævnt RoseMarie Thomas og Tikka.

Nu må I gerne gå ind og svare Arne, om I godt forstår og kan påskønne HansKrist's måde at skrive om kristendommen på. Ja I må også gerne kritisere min stil form, måde at formulere mig på. Ja I må endda godt anfægte det specifikke teologiske indhold hvis I mener jeg bevæger mig udenfor hvad kristendommen kan stå inde for.


Mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

Arne nu bliver det spændende om vi får afklaret det her spørgsmål som du har stillet med jævne mellemrum gennem årene, i snart 15 år.
Indsendt af: RoseMarie

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 19/01/2018 22:39

Hej igen HansKrist

Med tungen lige i munden og øjne og hjerne på stilke har jeg læst dit indlæg her. For mig helt personligt har min egen kirkegang og kristendom ikke haft udgangspunkt i teoretiske og teologiske skrfter. Jeg er salme- og ordsamler, men den passion har intet at gøre med et kendskab og et studerende forhold til teologiske skrifter og fordybelse.

Når det er sagt, så vil jeg med det samme præcisere, at jeg bestemt ikke tillægger teologi og virkelig tilbundsgående teologi som ligegyldig. Tværtimod. For mig er det netop mit brændpunkt og mit engagement i kirkegang, at jeg kan komme ind i kirken som "uvidende, uoplyst og ikketeoretisk", ja, faktisk allerbedst som lidt enfoldig.

Jeg går i kirke, og når det er bedst, har jeg en følelse af at være i en andens hænder. De hænder opfatter jeg som Guds hænder, og jeg kan være tryg og åbne både krop og sjæl for den ånd. Den ånd er en helhedsoplevelse og en deltagelse i gudstjenesten sammen med andre mennesker.

Teologiens (og for den sags skyld også Biblens) skrifter og store baggrundsviden er ikke mit felt. Der må jeg som udgangspunkt stole på kirkens personale, deres forudgående viden og overblik, deres engagement, fremlægning og tolkning af det svære. Ja, af det der er et spejl i en gåde. Ved gudstjenesten (nogle steder!) har jeg en slags "tolk" i personalet. Når jeg bruger citationstegn omkring betegnelsen tolk, så er det ikke tolkning på almindeligvis, hvor ord for ord, sætning for sætning oversættes.

Præstens prædiken betyder meget for mig, rigtig meget. Men det hele er jo et sammenspil mellem hele personalegruppen, organist, kirkesanger/-tjener, graver/ringer OG hele menigheden. Når dette sammenspil går op i en højere enhed, så er det, at Gud sker. For mig! Så er vi alle i kirken én krop, båret og løftet af Guds Hånd og Ånd med stort.

Lige her træder Gud i karakter som den treénige Gud for mig. Skaberen. Sønnen. Helligånden. For mig er det noget, der kun kan erfares og ikke tillæres og forklares. Som menighed sker der selvfølgelig også en tillæring ved gudstjenesten, men det sker mest ved den langsomme genkendelse i hele gudstjenestens praktiske udformning og tryghed ved denne.

Og for nu at slutte mit indlæg af, bliver jeg desværre nok nødt til at skuffe dig ... jeg har ikke læst de teologiske citater af hverken Regin Prenter eller Karl Barth. Ikke af ren uvilje, men fordi det trætter og udmatter min hjerne.

Og til allersidst her, så vil jeg bekræfte min stadige hang til vintermånedernes X-factor yeah og da helt særligt nu i år, hvor Sanne sætter sit eget varme og meget menneskelige aftryk.

Allerbedste hilsner
RoseMarie
Indsendt af: Hanskrist

Re: Hvilke forhold har du til julen? - 20/01/2018 08:43

Hej RoseMarie

hvor var det en dejlig beskrivelse og så levende, får helt lyst til at være med.

Du har gennem årene tilegnet dig en betydelig teologisk forståelse (husker også her du er glad for gode radioudsendelser og ja du har da også været aktiv her på trosfrihed omkring trosspørgsmål).

Citat:
så er det, at Gud sker. For mig!
Så er vi alle i kirken én krop, båret og løftet af Guds Hånd og Ånd med stort.

Lige her træder Gud i karakter som den treénige Gud for mig. Skaberen. Sønnen. Helligånden. For mig er det noget, der kun kan erfares og ikke tillæres og forklares.


Det var denne beskrivelse der var så "Barth Prenter" lignende at jeg troede du havde læst det, og lige havde uddraget essensen. Men jeg tror simpelthen det er din litterære poetiske sans der kommer dig til gode hvorfor du er god til at beskrive din oplevelse af hvad KIRKE er og hvad gudstjeneste liv er for dig og så rammer du sørme hvordan Barth og Prenter også gerne vil forklare disse forhold. Lidt sjovt synes jeg.

Skønt at du tænder fjernsynet (har du fået stor faldskærm) for at se X-factor. Og hvilken stærk voksen kategori fik vi ikke præsenteret igår aftes. En vidunderlig selvsikker charmetrold og lækker mand var imellem (ham der spillede i band med sin far) og så herlige Oliver fra Færøerne mener jeg det var og en rigtig håndværker type der også kunne håndværket at synge. Jamen jeg bliver så betaget, draget og optaget og væk i X-factor, som altså jeg har et meget blødt punkt for.

Det er for mig meget den selvaktualisering Paulus søsatte i forbindelse Kirkeliv og gudstjeneste liv (hvor Helligåndens ekstatiske overvældende humørfyldte kreative tilskyndelser der rammer os kræver et udtryk der så bliver sang og musik for de fleste af os (det er en neurobiologisk ting og burde udforskes)). Alvorstunge hængehoveder var de første kristne bestemt ikke og det vidunderlige er kvindernes helt centrale rolle og nogle af disse var som idag også, meget livfulde, som kvinderne i Korinth fx. Og en mand, en rigtig mand, står sig bedst ved at overgive sig til sangen og musikken og kvinderne frem for at gå til i dystre teodicé-problematikker der ødelægger vores humør, vores Helligånds Spiritualitet og som sådan ikke er i tråd med Paulus og urkristendommen men er kommet til senere som tåbelig græsk skolastisk logik, noget Albert Schweitzer siger Paulus aldrig ville have godkendt.

Godt at Paulus og de første kristne var så glade for sang og musik. Ja at kristendommen er en religion hvor musik og salmesang spiller en fuldstændig central rolle i vores gudstjeneste liv, hvilket vores moderne kultur i den grad er præget af og har nydt og stadig nyder gavn af. Selv om musikken og sangen står stærkt selvstændig og godt funderet i det sekulære i dag, så må vi huske på den om noget kommer fra og gennem en to tusind år periode er båret frem af vores store religion, kristendommen.

Paulus har ihvertfald stillet sig på glædens side og det livsbekræftende og vitales side og det har gjort kristendommen kun godt at den er så robust og sund, som den har stillet sig på livets side som vi ser med sang og musik. Jo mere jeg studerer Paulus opdager jeg at han slet slet ikke er den han er blevet gjort til af eftertiden meget, hvor der har været et udbredt negativ billede af manden. Han står faktisk for det stik modsatte som han bliver skudt i skoene.

Mange kærlige hilsner HansKrist

og må du ha en rigtig skøn weekend RoseMarie