annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Hvilke forhold har du til julen?

Hej RoseMarie

hvor var det en dejlig beskrivelse og så levende, får helt lyst til at være med.

Du har gennem årene tilegnet dig en betydelig teologisk forståelse (husker også her du er glad for gode radioudsendelser og ja du har da også været aktiv her på trosfrihed omkring trosspørgsmål).

Citat:
så er det, at Gud sker. For mig!
Så er vi alle i kirken én krop, båret og løftet af Guds Hånd og Ånd med stort.

Lige her træder Gud i karakter som den treénige Gud for mig. Skaberen. Sønnen. Helligånden. For mig er det noget, der kun kan erfares og ikke tillæres og forklares.


Det var denne beskrivelse der var så "Barth Prenter" lignende at jeg troede du havde læst det, og lige havde uddraget essensen. Men jeg tror simpelthen det er din litterære poetiske sans der kommer dig til gode hvorfor du er god til at beskrive din oplevelse af hvad KIRKE er og hvad gudstjeneste liv er for dig og så rammer du sørme hvordan Barth og Prenter også gerne vil forklare disse forhold. Lidt sjovt synes jeg.

Skønt at du tænder fjernsynet (har du fået stor faldskærm) for at se X-factor. Og hvilken stærk voksen kategori fik vi ikke præsenteret igår aftes. En vidunderlig selvsikker charmetrold og lækker mand var imellem (ham der spillede i band med sin far) og så herlige Oliver fra Færøerne mener jeg det var og en rigtig håndværker type der også kunne håndværket at synge. Jamen jeg bliver så betaget, draget og optaget og væk i X-factor, som altså jeg har et meget blødt punkt for.

Det er for mig meget den selvaktualisering Paulus søsatte i forbindelse Kirkeliv og gudstjeneste liv (hvor Helligåndens ekstatiske overvældende humørfyldte kreative tilskyndelser der rammer os kræver et udtryk der så bliver sang og musik for de fleste af os (det er en neurobiologisk ting og burde udforskes)). Alvorstunge hængehoveder var de første kristne bestemt ikke og det vidunderlige er kvindernes helt centrale rolle og nogle af disse var som idag også, meget livfulde, som kvinderne i Korinth fx. Og en mand, en rigtig mand, står sig bedst ved at overgive sig til sangen og musikken og kvinderne frem for at gå til i dystre teodicé-problematikker der ødelægger vores humør, vores Helligånds Spiritualitet og som sådan ikke er i tråd med Paulus og urkristendommen men er kommet til senere som tåbelig græsk skolastisk logik, noget Albert Schweitzer siger Paulus aldrig ville have godkendt.

Godt at Paulus og de første kristne var så glade for sang og musik. Ja at kristendommen er en religion hvor musik og salmesang spiller en fuldstændig central rolle i vores gudstjeneste liv, hvilket vores moderne kultur i den grad er præget af og har nydt og stadig nyder gavn af. Selv om musikken og sangen står stærkt selvstændig og godt funderet i det sekulære i dag, så må vi huske på den om noget kommer fra og gennem en to tusind år periode er båret frem af vores store religion, kristendommen.

Paulus har ihvertfald stillet sig på glædens side og det livsbekræftende og vitales side og det har gjort kristendommen kun godt at den er så robust og sund, som den har stillet sig på livets side som vi ser med sang og musik. Jo mere jeg studerer Paulus opdager jeg at han slet slet ikke er den han er blevet gjort til af eftertiden meget, hvor der har været et udbredt negativ billede af manden. Han står faktisk for det stik modsatte som han bliver skudt i skoene.

Mange kærlige hilsner HansKrist

og må du ha en rigtig skøn weekend RoseMarie
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk