annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 282 gæster og 296 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 130 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 129 130 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24483 - 11/01/2018 15:58 Re: Kristus-Ordet [Re: Richard]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Haj Richard.

Tak for venlige ord.

I din replik til Thomas har du en kildehenvisning:
Citat:
SL. 46,11; KoL. 4,2; 2. PET. 1,3-4
som jeg ikke lige kan tyde.
Kunne du opklare?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24484 - 11/01/2018 16:51 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Richard Offline
ny
Registeret: 07/01/2018
Indlæg: 14
Sted: Esbjerg
Hai Arne, "Replikken" var nu ikke kun til Thomas, men til alle og er fra en Andagtsbog: Jesus Kalder" af Sarah Young.
Kildehenvisningerne (SL. 46,11; KoL. 4,2; 2. PET. 1,3-4) er til Biblen: SL.= Salmerne. Kol. = Paulus brev til Kolossenserne. og Pet. = Peters andet brev, tallene er kapitler og vers.
Mvh. Richard heart
Top Svar Citer
#24487 - 12/01/2018 18:33 Re: Kristus-Ordet [Re: Richard]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Richard.

Mens vi vel er nogle, der venter på at høre fra Thomas, grubler jeg videre over teodicé-problemet.

Jeg har søgt hjælp i den nulevende engelske ortodoks-kristne biskop Kallistos Ware's bog: The Orthodox Way, som er oversat til dansk og udgivet af den dansk ortodoks-kristne præst: Poul Sebbelov (ISBN 87-988460-0-0).
Jeg har stor respekt for Kallistos Ware's i mine øjne intense ærlighed.

Han skriver bl.a. på side 58 under overskriften: Det onde, lidelsen og menneskets fald:
Citat:
Vi må uden tøven indrømme, at der ikke gives noget indlysende svar eller nogen indlysende mulighed for at forlige sig med dette. Lidelsen og synden står for os som noget irrationelt. Lidelsen, både egen og andres er noget vi må erfare og gennemleve. Den er ikke et teoretisk problem, vi kan forklare os ud af. Hvis der findes en forklaring ligger den på et dybere niveau end ord kan udtrykke.
og
Citat:
Allerede før mennesket blev skabt, var der opstået splittelse i den åndelige verden. Nogle af englene var trofaste og lydige mod Gud, andre afviste ham.
og
Citat:
Måske er Satan, som det antydes i første kapitel af Jobs Bog, ikke så sort, som som han normalt fremstilles. For os ar Satan fjenden, sådan står sagerne i den jordiske tilværelse. Men Satan har også en direkte forbindelse til Gud; den ved vi slet ikke noget om, og det er ikke klogt af os at spekulere over den.
Mit udgangspunkt var:
Kristendommens Gud er: Almægtig, fuldkommen, god og kærlig.
Ifølge Kallistos Ware holder den påstand tydeligvis ikke!
For mig får det hele kristendommens sæt af dogmer til at vakle.
-
Jeg har gentagne gange - helt alene - foran en Kristus-ikon - i en meget lille kirke - på en mindre bjergtop i en subtropisk urskov på en lille græsk Ø - oplevet, hvad jeg ikke kan finde andre ord for end: Guds kærlighed.
Dét kan jeg ikke løbe fra.
Og jeg kan stadig undre mig over, at en tanke på et tidspunkt dér - uden min vilje - kom frem: Tag ikke dogmerne for højtideligt.

Så dér står jeg - har oplevet kærligheden heart - og er helt uden "fast grund under fødderne" - hvad denne tråd indtil videre nærmest forstærker blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24489 - 13/01/2018 09:28 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Richard Offline
ny
Registeret: 07/01/2018
Indlæg: 14
Sted: Esbjerg
Hej Arne, som jeg tidligere skrev, spurgte jeg (jeg bad ikke) direkte Gud om: at hvis han var ALT måtte han jo også indeholde det onde, og hans svar var : Richard det skal du ikke bryde dit hoved med, og det er jeg tilfreds med, jeg kender Gud og ved at han er god og han er Kærlighed.
Jeg ved at i tidenes morgen skabte Gud englene, og der i blandt Lucifer, som gik i rette med (trodsede) Gud og blev nedstyrtet til dødsriget, han er løgneren og han prøver at forhindre os i at holde os til Kristus og i at blive i kærligheden, han frister os for at lede os bort fra Gud, og det lykkes øjensynligt for de fleste mennesker på jorden .
Det onde i verden kommer til dels fra ham og til dels fra det ødelæggende menneske (os selv), og kun ved at holde os til Kristus kan vi undgå at blive forført af den onde eller gøre det onde i os selv.
Vi har jo vores fri vilje som vi har fået fordi Gud vil se om vi frivillig vil elske og adlyde ham, han vil ikke tvinge os til det (for så er det jo ikke kærlighed)..
Og derfor tillader Gud også Satan at friste os, det styrker den Kristne, (ved, igennem Kristus) at modstå fristelserne...
Jeg har jo selv oplevet hvordan vi ødelægger det for os selv og hvordan vi gang på gang falder for Satan's fristelser...
Livet er en gave og en prøve (fuld af mange prøvelser)...
Det er fast arbejde at blive i Guds kærlighed, ved at holde fast i Kristus som en gren på et træ...
Og jeg har ikke meget andet at sige om det, jeg forstår det i kraft af hvad Helligånden har vist mig og Gud har jo sagt til mig at jeg ikke skal bryde mit hoved med det og det har jeg det fint med (jeg beskæftiger mig ikke med det onde, men med det gode)...
PS: Hvis ikke man søger at holde sig tæt til Kristus, fristes man knap så meget af Djævlen, for så ved han hvor han har en (som han gør med de fleste)...
Hvis man søger og i alt (af hjertet) holder sig til Kristus, er det muligt at blive fuldstændig fri...
Kh. Richard heart
Top Svar Citer
#24490 - 13/01/2018 10:12 Re: Kristus-Ordet [Re: Arne Thomsen]
Richard Offline
ny
Registeret: 07/01/2018
Indlæg: 14
Sted: Esbjerg
PS: Jeg er ikke skrifteklog eller stærk i det historiske.
Jeg tænker at Thomas og/eller andre, bedre ville kunne forklare det med Lucifer (det teologiske og historiske), og jeg er ret sikker på at Thomas og andre levende Kristne vil kunne give mig ret i at, de fleste overbevisninger om hvordan Kristus føre os gennem prøvelserne og fristelserne, ser vi (fra tid til anden) i bagspejlet når vi er kommet igennem.
Jeg har blot læst biblen og forstået evangeliet og er derefter begyndt at leve med Jesus Kristus som: Sandheden, Vejen og Livet (Sandheden om Gud, om alt, Vejen til Gud, og Livet (det virkelige/sande liv).
Helligånden hjælper mig med at træffe de rette valg på min vej med Kristus til Gud...
PS: Jeg har flere åbenbaringer og vidnebyrd som vi evt. senere kan komme ind på.
Du må ønske at ville tro og ikke forlange beviser hvis du vil kende Gud, så vil du sikkert som jeg blive oplyst og få indblik hen af Vejen... Du kan ikke med forstanden og gennem nok så meget læsning forstå Sandheden, du må have Helligåndens vejledning og den får du hvis du tror... Hvis du virkelig af hjertet ønsker at tro på Kristus, så vil det også ske, men vejen med Kristus er ikke for tøsedrenge, du må tro blindt og turde miste dig SELV og du må tage dit eget kors på skulderen og følge Jesus og det koster (til tider) blod, sved og masser af tårer, men, det giver dig også sand glæde, mere og mere og i overflod, hvis du holder ud, når Satan bilder dig en masse løgne ind og din egen rationelle "sunde" fornuft siger dig noget andet)....
Biblen kan ofte forvirre mere end at oplyse, da det skrevne tit er metaforisk, og tilsyneladende selvmodsigende, og så er den jo til en vis grad uddateret, ligesom al litteratur om Kristus og biblen er en evindelig diskussion uden ende og ofte til yderligere forvirring... Så Tro på Kristus, stol på Gud og lær Helligånden at kende... Gud har lagt ønsket i dit hjerte, vær stille og lyt!
Richard heart
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 130 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 129 130 >


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Togbusser indsættes efter fejl på Sven..
19/03/2024 07:50
Sol først på dagen, men ellers bliver ..
19/03/2024 07:32
Kulturminister vil have russere smidt ud..
19/03/2024 07:19
Eksplosion i lejlighedskompleks i Sverig..
19/03/2024 06:16
Hongkong: Kontroversiel sikkerhedslov fo..
19/03/2024 03:48
Nyheder fra Religion.dk