annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 20 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 19 20 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24273 - 17/12/2017 14:50 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Nogle kommentarer:

Jeg synes, det er prisværdigt, at en præst (her en "overpræst" kaldet en "provst") forsøger at henvende sig til os alle udenfor kirkerummet - hvor vi jo skal holde kæft og høre efter - og iøvrigt stå og sidde, synge og bede på kommando.
Ligeledes synes jeg, det er prisværdigt, at så mange læsere har kommenteret - her også ateister, der for én gangs skyld undlader den sædvanlige omgang hån og spot.

Jeg er enig i den kommentar, at provsten er elitær.
Hvis han kun kan udtrykke sig med så mange fine fremmedord og så snørklet, så tror jeg, der må være noget galt med hans budskab.

Her lægger jeg mærke til hvor god han er til at fortælle, hvordan Bibelen ikke skal læses, og hvad Gud ikke er, mens jeg synes, det kniber gevaldigt med at fortælle, hvad han synes er det rigtige.
For eksempel skriver han
Citat:
Gud er ikke årsag hverken til universets oprindelse, naturens processer eller historiens gang.
og
Citat:
Ingen moderne præst forestiller sig, at der sidder en gammel gud deroppe et sted i det fysiske himmelrum.
og
Citat:
Bibelen er ikke troens mål, men en samling skrifter, der er blevet til over tid, og som på hver deres måde italesætter livet og verden i lyset af evige strukturer, kategorier og niveauer – ’noget’, som ikke er menneskers, og som ingen kan lave om på eller gøre sig fri af.
og
Citat:
Bibelen begynder med ordet GUD, og dermed er der sat et perspektiv, som kaster et metafysisk og transcendent lys over livet og verden. Det er dette særlige tydningsprisme, der på helt enestående vis kommer til udtryk i Bibelen, hvilket ikke betyder, at man som kristen skal tro på Bibelen.

Så provstens Gud er:
- ikke skaberen
- ikke en gammel mand
men
- et metafysisk og transcendent perspektiv - et "tydningsprisme".

For mig at se er provstens aktivitet, at bringe sit budskab ud, prisværdigt (der er ikke mange præster, der er aktive her), og indholdet forekommer mig værdifuldt i sine benægtelser, mens det positive i budskabet forekommer mig at fortone sig i en tåge af metafysik og transcendens - og som en af kommentatorerne skrev: "Hvad han siger kunne lige så godt være sagt af Buddha" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24274 - 17/12/2017 16:09 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
For mig er det ganske uforståeligt hvor svært I har ved at forstå den kristne spiritualitet = den kristne tro (der helt igennem er Kristus mystik, at vi har vores Skabende Gudsrelation i forbindelse begivenheden Kristus ind i verden ved mennesket Jesus (det der grundlægger menighederne, senere Kirken og ja Kirkerne i verden). Hvor vi i nåde udenom loven får Friheden og Ånden direkte uformidlet spontant og kreativt fra Gud)).

Denne vores i Kristus væren der er vores entusiasme (i Gud væren). Der er lig med vores neuroaffektive ekstatiske fornuft = vores ekstatiske begejstringsstruktur (alle de forhold psykiatrien arbejder med såvidt dopamin og serotonin og oxytocin etc), de nye skabninger vi er i Kristus, hvor vi lever i et kreativt og frit dialogisk (søn fader) forhold mellem vores ånd og Guds Ånd, mellem mennesket og Gud, mellem bevidstheden og det ubevidste, arketyperne og eksistentialerne her (Jung Heidegger)). Vi kan også anskue det som forholdet mellem det horisontale her og nu sanselige og det vertikale evigtgyldige hukommelsesmæssige (de neuroaffektive arketype forhold) der gør sig gældende.





Vi skal iklæde os Kristus, Kristus skal vinde skikkelse i os, det vil sige den samme spiritualitet og begejstring og entusiasme (i Gud væren), den samme af ånden grebethed, Guds åndens grebethed som vi ser hos Jesus skal kendetegne vores spiritualitet, der mere end noget andet er Helligåndens Healing Power ind i verden (altså en helbredende mellemmenneskelig praksis vi er forpligtiget på).



Hvor svært kan det være folkens, jeg forstår simpelten ikke jeres og isærdeleshed Tikka's bibelfundamentalisme, som Kirkerne og som de fremmeste teologer alle erklærer for at være et kætteri imod Kristusvirkeligheden ind i verden.

Mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

skulle der være nogle der kunne tænke sig at forstå bedre hvad jeg skriver kan jeg anbefale de 7 ægte Paulus breve og så Efeserbrevet og Kololssenserbrevet. Eller systematisk at studere mine indlæg gennem tiderne, eller de mest principielle og præcise af disse, og I vil aldrig mere kløjs rundt i tingene som I gør nu. Kors hvor er I blottet for spirituel intelligens, det religiøse som I slet ikke har øje på, mens jeres formørkede fornuft afstemmer sig selv i et bibelkonkordantisk forestillingsliv som I tror er lig med at være kristen troende, ihvertfald Tikka gør og det kommer hun aldrig væk fra, ødelagt og hjernevasket som hun er blevet med den biwel.

PPS:

jeg indrømmer jeg mister tålmodigheden med jer

og det tvinger mig ud i nogle overvejelser om at skrive en lille grundbog i hvad det vil sige at være et kristent menneske, hvad troen dækker over, nemlig Kristusvirkeligheden ind i verden, ved et menneske af kød og blod som alle os andre som Paulus siger. Og igen ja hvordan dette skal forstås. Det er ret simpelt og moderne neurovidenskab kaster lys over denne hvidglødende entusiasme og Kristus spiritualitet vi finder hos Paulus. Det er slet ikke så svært at forstå.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24276 - 18/12/2017 07:21 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jeg glæder mig over, at du gider at skrive her i denne tråd - og jeg ærgrer mig over, at jeg ikke forstår det, du skriver.

Jeg har fundet de 7 ægte Paulus breve, Efeserbrevet og Kolossenserbrevet og vil gå i gang med at læse dem, men jeg tvivler dog på, at der her bruges udtryk som: "i Kristus væren", "iklæde os Kristus" og "i Gud væren".

Jeg har jo så ofte set dig bruge disse udtryk, men aldrig forstået dem og ej heller nogensinde set dig forklare, hvad de skal betyde.
De er - gætter jeg - selvindlysende for dig, men jeg tvivler på, at der er ret mange - om nogen - der rigtig forstår, hvad du mener med dem, og det er jo - i hvert fald for mig - forbandet ærgerligt.

Du skriver også, at du overvejer at skrive "en lille grundbog i hvad det vil sige at være et kristent menneske".
Det håber jeg meget, at du vil gøre, for jeg tror, du har noget væsentligt at fortælle, og som i hvert fald jeg interesserer mig for.
Også her håber jeg jo, at du forklarer udtryk, der ikke umiddelbart er forståelige, sådan at det bliver sikret, at du ikke skriver forgæves.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24277 - 18/12/2017 10:39 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne, ganske kort

"i Kristus" - om vores væren i Kristus bruges direkte over 50 gange af Paulus (mener det er 56 for at være helt præcist)

Hvis vi derover lægger til at være drevet af Ånden eller grebet af Ånden og dette at være i troen dækker over præcist det samme når vi et langt stykke over 100.

Albert Schweitzer siger at kristendommens grundessens er den Paulinske Kristusmystik. Hvilket man jo tydeligt også hører hvis man fra tid til anden snupper en gudstjeneste, fx barnedåb, tydeligere kan det vist ikke siges end det bliver sagt i den forbindelse.

De bedste hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#24278 - 18/12/2017 16:07 Re: "Bibelen ikke troens mål" [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Tak for svar.

Det begynder at gå op for mig, at dét, det handler om, er Paulinsk Kristusmystik, som du og andre nævner.

Og ligeledes går det op for mig, at dét, der for dig er noget helt ligetil, er meget vanskeligt at fatte, hvis man ikke selv har oplevet denne særlige form for religiøs mystik:
Citat:
Oplevelsen fylder mystikeren helt og fortrænger hans eller hendes bevidsthed om egen identitet. Men samtidig er den så total, at det oplevede er en forskelsløs enhed; det kan kaldes fylde eller tomhed efter behag, sproget slår alligevel ikke til. For mystikeren står denne enhedsoplevelse som den sande og egentlige virkelighed, i skarp kontrast til dagligdagens småtskårne mangfoldighed. Enhedsoplevelsen (unio mystica) tydes religiøst som forening med Gud, med Altet eller med tilværelsens kilde.
Nu ved jeg jo ikke, om du vil godkende dette citat, men jeg håber i hvert fald, at du vil have forståelse for, hvor vanskeligt det kan være for "ikke-indviede" at fatte, hvad det handler om, når du bruger udtrykket: "at være i Kristus".

Og jeg tænker: Hvordan får man dén oplevelse?

Foreløbig vil jeg læse de Paulus-ord, du peger på.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 20 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 19 20 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk