annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 519 gæster og 56 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: "Bibelen ikke troens mål"

For mig er det ganske uforståeligt hvor svært I har ved at forstå den kristne spiritualitet = den kristne tro (der helt igennem er Kristus mystik, at vi har vores Skabende Gudsrelation i forbindelse begivenheden Kristus ind i verden ved mennesket Jesus (det der grundlægger menighederne, senere Kirken og ja Kirkerne i verden). Hvor vi i nåde udenom loven får Friheden og Ånden direkte uformidlet spontant og kreativt fra Gud)).

Denne vores i Kristus væren der er vores entusiasme (i Gud væren). Der er lig med vores neuroaffektive ekstatiske fornuft = vores ekstatiske begejstringsstruktur (alle de forhold psykiatrien arbejder med såvidt dopamin og serotonin og oxytocin etc), de nye skabninger vi er i Kristus, hvor vi lever i et kreativt og frit dialogisk (søn fader) forhold mellem vores ånd og Guds Ånd, mellem mennesket og Gud, mellem bevidstheden og det ubevidste, arketyperne og eksistentialerne her (Jung Heidegger)). Vi kan også anskue det som forholdet mellem det horisontale her og nu sanselige og det vertikale evigtgyldige hukommelsesmæssige (de neuroaffektive arketype forhold) der gør sig gældende.





Vi skal iklæde os Kristus, Kristus skal vinde skikkelse i os, det vil sige den samme spiritualitet og begejstring og entusiasme (i Gud væren), den samme af ånden grebethed, Guds åndens grebethed som vi ser hos Jesus skal kendetegne vores spiritualitet, der mere end noget andet er Helligåndens Healing Power ind i verden (altså en helbredende mellemmenneskelig praksis vi er forpligtiget på).



Hvor svært kan det være folkens, jeg forstår simpelten ikke jeres og isærdeleshed Tikka's bibelfundamentalisme, som Kirkerne og som de fremmeste teologer alle erklærer for at være et kætteri imod Kristusvirkeligheden ind i verden.

Mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

skulle der være nogle der kunne tænke sig at forstå bedre hvad jeg skriver kan jeg anbefale de 7 ægte Paulus breve og så Efeserbrevet og Kololssenserbrevet. Eller systematisk at studere mine indlæg gennem tiderne, eller de mest principielle og præcise af disse, og I vil aldrig mere kløjs rundt i tingene som I gør nu. Kors hvor er I blottet for spirituel intelligens, det religiøse som I slet ikke har øje på, mens jeres formørkede fornuft afstemmer sig selv i et bibelkonkordantisk forestillingsliv som I tror er lig med at være kristen troende, ihvertfald Tikka gør og det kommer hun aldrig væk fra, ødelagt og hjernevasket som hun er blevet med den biwel.

PPS:

jeg indrømmer jeg mister tålmodigheden med jer

og det tvinger mig ud i nogle overvejelser om at skrive en lille grundbog i hvad det vil sige at være et kristent menneske, hvad troen dækker over, nemlig Kristusvirkeligheden ind i verden, ved et menneske af kød og blod som alle os andre som Paulus siger. Og igen ja hvordan dette skal forstås. Det er ret simpelt og moderne neurovidenskab kaster lys over denne hvidglødende entusiasme og Kristus spiritualitet vi finder hos Paulus. Det er slet ikke så svært at forstå.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Oklahoma i undtagelsestilstand efter tor..
29/04/2024 01:44
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Nyheder fra Religion.dk