annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 26 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 25 26 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23987 - 14/11/2017 18:13 Re: Spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Du skrev:
Citat:
Efter min konfirmation kom præsten på hjemmebesøg en eftermiddag, hvor jeg var alene hjemme.
Han ville vide, om jeg nu også var troende, hvad jeg bekræftede.
Da han var gået, fik jeg en rigtig grim fornemmelse af at være blevet manipuleret.
Og så var det slut med min kristendom i mange, mange år.
Jeg blev ikke ateist, men det var et farvel til den danske folkekirke - og til Guds-tro.

Kan du fortælle om den oplevet manipulation - hvem manipulerede - og hvordan var din tro som kristen før denne oplevelse.
Du blev jo konfirmeret, af fri vilje formoder jeg.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#23988 - 14/11/2017 18:24 Re: Spørgsmål. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Citat:
A: Jo Tikka, det er jo et valg - mellem flere muligheder.
T: Nemlig smiler – og fakta er, den frie vilje er brugt.
A: Man kunne jeg have valgt anderledes, end jeg gjorde?
T: Ja, ellers er der jo ikke tale om fri vilje og valg …
Det forekommer mig, at vi her har rodet os ind i en cirkelslutning blinker
Men måske redder du os:
Citat:
A: Man kan jo heller ikke lave om på, hvad man ka' li' - og hvad man ikke ka' li' - at spise - eller kan man? blinker
T: Jo – det ved jeg er muligt …
… og det er jo også det, din beretning bekræfter – et trosskifte – til et anderledes sammensat religiøst univers, end det kendte fra opvæksten.
Og så håber jeg blot at den skete ændring/udvikling ikke er prædestineret blinker

Og så bli'r det svært for mig at svare dig, da du skriver:
Citat:
Et religiøst univers der består af idéer og for dig smukke ord og et enkelt kristent dogme, der bruges som energikilde – kan jeg kalde det sådan? - til det daglige liv.

Spørgsmålet – for mig er …
… hvorfra og hvorfor ordet gud bor i din hjerne, og hvorfor du vil bevare det som en virkelighed, samt ligestille det med kærlighed samtidig med du "pakker" ordet gud ind i mystik …

Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel,
men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.

… og gør det til nydelse som en forbrugsvare, når du tror på evolutionsteorien og kalder gud en menneskelig idé?
Men jeg kan da forsøge:
Jeg er ikke så glad for ordet/begrebet: Gud, fordi det er blevet påklistret så mange egenskaber - uanset at vi jo absolut intet ved om "hvad der måtte være bag verdens væren", men alene det, at alting er fylder mig med glæde og taknemmelighed (som Rumi siger: "sandhedens mirakel" - og som Somo siger i en anden tråd - hvor han dog på islamisk vis gør Gud til en absolut overordnet person: "Gud er fuldstændig kontrol over alt, hvad der findes, og at han kan skænke hans nåde og barmhjertighed på Hans skabninger, som han behager;").

Så min "tro" er, at der er noget for os mennesker fuldstændig ukendt og ufatteligt stort bag verdens væren.

Det er så ikke for mig en "nydelsens forbrugsvare", men dét, at altet eksisterer, oplever jeg som en vidunderlig gave, der føder min - ydmyge og taknemmelige - kærlighed - til livet - til verden - og til hvad der måtte være bag verden smiler

Dét svar er du meget muligt ikke tilfreds med - men kom så bare igen?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23998 - 15/11/2017 16:56 Re: Spørgsmål. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du spø'r:
Citat:
Kan du fortælle om den oplevet manipulation - hvem manipulerede - og hvordan var din tro som kristen før denne oplevelse.
Du blev jo konfirmeret, af fri vilje formoder jeg.
Mit svar:
Under konfirmations-forberedelserne fik jeg jo et vist indblik i kristendommen, som jeg uden videre godtog.
Man da jeg efter konfirmationen blev afkrævet en "trosbekendelse", fik det mig til at opfatte mig selv manipuleret á la "Hitlerjugend".
Jeg var - som også de andre - blot blevet indoktrineret, hvilket gav mig en væmmelse, som nu klæbede - ikke blot til præsten, men til kristendommen generelt.
Psykisk magtudøvelse - føj for satan!
Det spærrede vejen for mig i mange, mange år trist

Og det betyder nok fortsat, at dogmer ikke for mig harmonerer med religiøst frisind blinker

Det lærte jeg så af præsten - omend det jo nok ikke lige var hans hensigt - og i dag er jeg glad for, at jeg "lærte" det blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24000 - 16/11/2017 02:15 Re: Spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne: Under konfirmations-forberedelserne fik jeg jo et vist indblik i kristendommen, som jeg uden videre godtog.

SVAR: Nå ok – tænkte du måske var troende forinden, da konfirmation i folkekirken er bekræftelse af barnedåben – at man tror på Gud, ikke?


Arne: Man da jeg efter konfirmationen blev afkrævet en "trosbekendelse", fik det mig til at opfatte mig selv manipuleret á la "Hitlerjugend".
Jeg var - som også de andre - blot blevet indoktrineret, hvilket gav mig en væmmelse, som nu klæbede - ikke blot til præsten, men til kristendommen generelt.

SVAR: Hvordan indoktrineret? - Han forkyndte vel evangeliet?


Arne: Psykisk magtudøvelse - føj for satan!

SVAR: Det lyder da som en ubehagelig oplevelse.


Arne: Det spærrede vejen for mig i mange, mange år trist

SVAR: Spærrede? - Ville du da gerne være kristen?


Arne: Og det betyder nok fortsat, at dogmer ikke for mig harmonerer med religiøst frisind blinker

SVAR: Det er da mit indtryk, du accepterer treenighedslæren, og er temmelig glad for at skrive den hellige Treenighed


Arne: Det lærte jeg så af præsten - omend det jo nok ikke lige var hans hensigt - og i dag er jeg glad for, at jeg "lærte" det blinker

SVAR: Jeg forstår ikke, præsten kom på hjemmebesøg efter din konfirmation.
Er det normalt?


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#24007 - 16/11/2017 18:35 Re: Spørgsmål. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

T: Nå ok – tænkte du måske var troende forinden, da konfirmation i folkekirken er bekræftelse af barnedåben – at man tror på Gud, ikke?
A. Nej, jeg var ikke troende, jeg var "kulturkristen". Konfirmation, det var bare noget alle deltog i, når man var i den alder.

T: Hvordan indoktrineret? - Han forkyndte vel evangeliet?
A: Som almindelig konfirmand var "evangeliet" ikke noget, der blev taget særlig tungt, det var nok nærmest blot en slags ritual, der hørte med til ungdomsfesten.

T: Spærrede? - Ville du da gerne være kristen?
A: Nej, der var ingen vilje i den retning. "Spærringen" var en generel afsky for alt spirituelt.

T: Det er da mit indtryk, du accepterer treenighedslæren, og er temmelig glad for at skrive den hellige Treenighed
A: Jeg er ikke "troende" angående kristendommens treenighed (eller trefoldighed), jeg er i det hele taget ikke troende på andet end, at der må være noget helt ufatteligt bag verdens væren, men jeg finder idéen om "Fader, Søn og Helligånd" smuk og dejlig - og måske/måske ikke er der et gran af sandhed i den blinker

T: Jeg forstår ikke, præsten kom på hjemmebesøg efter din konfirmation.
Er det normalt?
A: Det ved jeg ikke, men jeg husker, at det overraskede mig - og at det så efterfølgende tillige fik mig til at føle mig "psykisk voldtaget".
Dét "beskyttede" mig så mod alskens spiritualitet i mange år - indtil en Kristus Ikon påvirkede mig i et modtageligt øjeblik - ikke til kristendom, men til at opleve - hvad skal jeg kalde det - måske: Et eventyr om Guddommelig Empati - eventyr - ikke sandhed - men nok heller ikke bar løgn blinker
I hvert fald har Ikon-oplevelsen gjort mig dybt taknemmelig over miraklet: Verdens ufattelige væren engel

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
Array
Side 14 af 26 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 25 26 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk