annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
10 oktober Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 14 1 2 3 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22063 - 22/11/2016 11:38 Hvilke forhold har du til julen?
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Nu er det snart jul, så jeg syntes, det er på sin plads med en tråd om dette, selv om jeg ikke selv hverken holder eller fejre jul. smiler

Min modstand mod jul startede som barn, trods det at jeg glædede mig til julen hvert år, men når den så kom, var det "et helvede" ... og de voksnes kiv og kævl om hvem og hvor meget hver enkelt skulle ha’ af gaver, udfra hvad denne selv havde givet året før, virkede på mig temmelig ukærligt, fordi jeg troede, vi fik gaverne af kærlighed.

Da jeg selv kunne bestemme, gav jeg gaver, til dem jeg ønskede hele året, som på daværende tidspunkt vakte opsigt, da vi i min opvækst kun fik gaver til jul og fødselsdage.

Jeg har haft flere forsøg angående det at holde jul på den "rigtige" måde ... med den rigtige ånd og med Jesusbarnet i centrum ... og juletræet på rod så det kunne plantes efter brug.

Trods diverse forsøg på at skabe den perfekte jul, blev modstanden i mig stødt større med årene, da jeg ikke syntes, det var kristent.

Jeg havde det en årrække sådan, at jeg ikke gik i butikker i hele december måned, fordi jeg syntes at julepynt og nisser mm. var frastødende, men ser det ikke i dag, da det ikke vedkommer mig.

Nu forbinder jeg jul med kristendom, men ved godt det er noget rodsammen af forskelligt, og ved at selv om man ikke bekender sig som kristen holder mange jul på grund af hyggen ... lys i mørket ... fællesskab med sine kære og gave givning ... men alt dette kan jo gøres året rundt.

Så kan dette at holde jul forsvares?

Hvilke forhold har du til julen?

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#22069 - 22/11/2016 23:01 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Tikka]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse

For mig er julen en hyggedag med min nære familie (forældre, bror og barn). Dagen falder iøvrigt på forskellige tidspunkter da jeg ikke er sammen med barnets mor.

Juledag starter vi med noget banko, hvor vi har købt en masse pakker (små gaver), som vi så giver til hinanden, når vi vinder. Superhyggeligt og sjovt. Det gør vi en tre timers tid. Hvorefter det så står på spisning (flæskesteg, and og risalamande). Bagefter er det så tid til julegaver. Julemusiken kører desuden hele dagen.

Da min datter var mindre (hun er 18 år nu) skulle der selvfølgelig købes juletræ og danses rundt om det og synges, men nu er der bare pyntet lidt op, og så har vi et fint lille plastictræ med lys.

Nu er min datter desvære ikke så meget til det med julefrokost, for farmand drikker for meget, og bliver alt for højlydt. Hun kan dog bedre håndtere det nu, men hun er streng den lille smiler

I mine unge dage var der gang i den - der skulle ske noget.

Kan det forsvares at holde jul?

At glæde sig over et andet menneskes eksistens (fødselsdag) skal vel ikke forsvares?

Måske skulle jeg indføre en skål for Jesus til julemaden...

Det ville sikkert glæde min gamle far smiler

Til næste år vil jeg sikkert begynde at bevæge mig ned i kirken, for mon ikke de også kunne bruge sådan en som mig...

Så drikker jeg sgu præsten under bordet og får de gamle til at danse rundt på bordene...okay...så gør jeg måske ikke det, men det lød da sjovt...julemanden på vildspor smiler

Kærlig hilsen

ABC

PS. Endnu en brandert...lærer han det aldrig...lad nu være med alle de julelege...bare vær dig selv...men hvem er jeg?
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#22075 - 23/11/2016 07:59 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Tak for dit indlæg. smiler

Det lyder til du værdsætter den måde der jules på i din familie,

... samt at du har en fornuftig datter. tommelop

Ang. Jesu fødselsdag, så er det vel i dag almindeligt kendt, at ingen ved hvornår han blev født.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#22081 - 23/11/2016 20:50 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Tikka]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse

Tak Tikka smiler

Hun er en dejlig fornuftig ung pige.

For os er det bare vigtigt at hun får nogle gode dage.

Og vi har så indrettet os på den måde.

Måske ændre det sig lidt de kommende år, for jeg snakkede med hende idag, og spurgte om hun var interesseret i at lave noget "kirkearbejde", og det ville hun da gerne.

Mht. Jesu fødselsdag, så er den vist bare lagt på denne dag, fordi det "passede" ind i systemet.

Førhen fejrede man jo noget andet på denne tid.

Måske blev han født den 10/6 smiler

For kristne er det vel bare vigtigt at han blev født? Om det var den 10/6 eller den 24/12 betyder nok ikke så meget for nogen...

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#22090 - 25/11/2016 10:58 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

ABC:
Citat:
For kristne er det vel bare vigtigt at han blev født? Om det var den 10/6 eller den 24/12 betyder nok ikke så meget for nogen...


Hmm … thjaaee … måske smiler

Opfattelsen af det at være kristen er et vidt begreb, men jeg mener ikke, bibelen taler om, at de første kristne fejrede Jesu fødseldag.

Det er jo heller ikke, Jesu fødsel der frelser men hans død, og ordet jul har intet med kristendom at gøre.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 14 1 2 3 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk