annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
10 oktober Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 419 gæster og 203 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Spørgsmål.

Hej Tikka.
Citat:
A: Jo Tikka, det er jo et valg - mellem flere muligheder.
T: Nemlig smiler – og fakta er, den frie vilje er brugt.
A: Man kunne jeg have valgt anderledes, end jeg gjorde?
T: Ja, ellers er der jo ikke tale om fri vilje og valg …
Det forekommer mig, at vi her har rodet os ind i en cirkelslutning blinker
Men måske redder du os:
Citat:
A: Man kan jo heller ikke lave om på, hvad man ka' li' - og hvad man ikke ka' li' - at spise - eller kan man? blinker
T: Jo – det ved jeg er muligt …
… og det er jo også det, din beretning bekræfter – et trosskifte – til et anderledes sammensat religiøst univers, end det kendte fra opvæksten.
Og så håber jeg blot at den skete ændring/udvikling ikke er prædestineret blinker

Og så bli'r det svært for mig at svare dig, da du skriver:
Citat:
Et religiøst univers der består af idéer og for dig smukke ord og et enkelt kristent dogme, der bruges som energikilde – kan jeg kalde det sådan? - til det daglige liv.

Spørgsmålet – for mig er …
… hvorfra og hvorfor ordet gud bor i din hjerne, og hvorfor du vil bevare det som en virkelighed, samt ligestille det med kærlighed samtidig med du "pakker" ordet gud ind i mystik …

Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel,
men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.

… og gør det til nydelse som en forbrugsvare, når du tror på evolutionsteorien og kalder gud en menneskelig idé?
Men jeg kan da forsøge:
Jeg er ikke så glad for ordet/begrebet: Gud, fordi det er blevet påklistret så mange egenskaber - uanset at vi jo absolut intet ved om "hvad der måtte være bag verdens væren", men alene det, at alting er fylder mig med glæde og taknemmelighed (som Rumi siger: "sandhedens mirakel" - og som Somo siger i en anden tråd - hvor han dog på islamisk vis gør Gud til en absolut overordnet person: "Gud er fuldstændig kontrol over alt, hvad der findes, og at han kan skænke hans nåde og barmhjertighed på Hans skabninger, som han behager;").

Så min "tro" er, at der er noget for os mennesker fuldstændig ukendt og ufatteligt stort bag verdens væren.

Det er så ikke for mig en "nydelsens forbrugsvare", men dét, at altet eksisterer, oplever jeg som en vidunderlig gave, der føder min - ydmyge og taknemmelige - kærlighed - til livet - til verden - og til hvad der måtte være bag verden smiler

Dét svar er du meget muligt ikke tilfreds med - men kom så bare igen?

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Israel sender forslag om våbenhvile til..
27/04/2024 02:12
USA's regering sætter forbud mod mentol..
27/04/2024 00:40
WHO maner til besindighed: Fugleinfluenz..
26/04/2024 21:07
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Nyheder fra Religion.dk