0
registrerede
52
gæster og
228
søgemaskiner online.
Key:Admin,
Global Mod,
Mod
Kladde
Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Spørgsmål.
Hej Tikka.
Citat:
A: Jo Tikka, det er jo et valg - mellem flere muligheder. T: Nemlig – og fakta er, den frie vilje er brugt. A: Man kunne jeg have valgt anderledes, end jeg gjorde? T: Ja, ellers er der jo ikke tale om fri vilje og valg …
Det forekommer mig, at vi her har rodet os ind i en cirkelslutning Men måske redder du os:
Citat:
A: Man kan jo heller ikke lave om på, hvad man ka' li' - og hvad man ikke ka' li' - at spise - eller kan man? T: Jo – det ved jeg er muligt … … og det er jo også det, din beretning bekræfter – et trosskifte – til et anderledes sammensat religiøst univers, end det kendte fra opvæksten.
Og så håber jeg blot at den skete ændring/udvikling ikke er prædestineret
Og så bli'r det svært for mig at svare dig, da du skriver:
Spørgsmålet – for mig er … … hvorfra og hvorfor ordet gud bor i din hjerne, og hvorfor du vil bevare det som en virkelighed, samt ligestille det med kærlighed samtidig med du "pakker" ordet gud ind i mystik …
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel, men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
Men jeg kan da forsøge: Jeg er ikke så glad for ordet/begrebet: Gud, fordi det er blevet påklistret så mange egenskaber - uanset at vi jo absolut intet ved om "hvad der måtte være bag verdens væren", men alene det, at alting er fylder mig med glæde og taknemmelighed (som Rumi siger: "sandhedens mirakel" - og som Somo siger i en anden tråd - hvor han dog på islamisk vis gør Gud til en absolut overordnet person: "Gud er fuldstændig kontrol over alt, hvad der findes, og at han kan skænke hans nåde og barmhjertighed på Hans skabninger, som han behager;").
Så min "tro" er, at der er noget for os mennesker fuldstændig ukendt og ufatteligt stort bag verdens væren.