annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Kunsten at være stille.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 25 af 26 < 1 2 ... 23 24 25 26 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23644 - 10/09/2017 01:55 Re: Den kristne tro [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Jeg skrev:
Citat:
- jeg ser bibelen som et ufuldkomment menneskeværk.
Du svarer:
Citat:
Hvad mangler der?
Mit svar:
Hvis man ved ordet: Gud forstår "den første årsag", altså årsagen til altets (universets) eksistens, så forekommer det mig at være temmelig "nærsynet" at se netop denne klode, dens biologiske liv, og her - før alt andet: homo sapiens - som det vigtigste af alt værende (Pudsigt at det netop lige er os selv, der er vigtigst).

SVAR: Mennesket er mig bekendt, de eneste der kan ære bibelens Gud - en Gud der ifølge skrifterne har givet menneskene jorden til bolig, som de skulle/skal forvalte til hans navns ære.

Og da menneskets historie og liv med Gud startete i begyndelsen, er det vel ikke så underligt, at mennesket er værdifuldt, når bibelen fortæller, Gud udvalgte sig et folk til frelse; så jeg forstår ikke din begrundelse.

Arne:
Citat:
Du skriver også:
Citat:
Livet har vel altid været, da intet kommer af ingenting ... og dette liv som altid har været, kalder bibelen Gud.
Mit svar:
Du kan nok få buddhisterne med dig her - men ikke Bibelen.

Ifølge Bibelen skabte Skaberen - Faderen - verden - ud af intet.
Som Første Mosebog starter:
Citat:
I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.

SVAR: At sige Gud skaber ud af intet, mener jeg ikke teksten: I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden - du citerer, giver udtryk for, men det er rigtig, der ikke er oplyst, hvordan eller hvorfra materialerne til det skabte kom fra, men det kan jo kun komme fra livets kilde, der ifølge skrifterne er hos Gud.

Arne:
Citat:
Så kan du selvfølgelig hævde, at Gud - Faderen, Sønnen og Helligånden er "fra før alle tider" - men Verden er jo ifølge Bibelen ikke!

SVAR: Hvor i bibelen ser du, at sønnen og helligånden er "fra før alle tider" - og faderen for den sags skyld?
Far blev han vel først i begyndelsen, da sønnen - al skabnings første fødte - fik liv?

Som jeg forstår teksten, bliver ånden først virksom og sønnen levende i begyndelsen ved skabelsen af himlen og jorden og hele himlens hær


Arne:
Citat:
Er det dét, du mener med ordene:
Citat:
Livet har vel altid været -
Guds liv?

SVAR: Bibelen siger at hos Gud er livets kilde.
Hvor meget eller hvordan bibelens Gud - som liv - har været levende, da "han" var alene, før han blev personificeret som skaber og far, ved jeg ikke ...
... og her kunne et spørgsmål være, hvornår kaldes noget for liv, men muligheden for liv må ha' været tilstede, selv om "han" måske har været uvirksom, i den himmel "han" ifølge skriften bor.
Jeg plejer at sige, at Gud før skabelsens begyndelse var bundet energi - ved ikke om det holder, men det giver mening for mig, også når jeg ikke blander bibelens Gud ind i livets ophav.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#23646 - 10/09/2017 09:51 Re: Den kristne tro [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Dine svar synes jeg er interessante, men lidt vanskelige for mig at forstå.

Du skriver:
Citat:
Mennesket er mig bekendt, de eneste der kan ære bibelens Gud - en Gud der ifølge skrifterne har givet menneskene jorden til bolig, som de skulle/skal forvalte til hans navns ære.

Og da menneskets historie og liv med Gud startete i begyndelsen, er det vel ikke så underligt, at mennesket er værdifuldt, når bibelen fortæller, Gud udvalgte sig et folk til frelse; så jeg forstår ikke din begrundelse.
Det er for mig en logik, der "bider sig selv i halen" - om den Gud, du ikke tror på, og hvor menneskene og deres Gud er universets centrum, fordi "menneskene og deres Gud er universets centrum" blinker

Du anvender begrebet "livets kilde", som står noget uklart for mig.
Hvad er "livet"?
Er det universet?
Er det Jorden?
Er det organisk liv på denne klode?
Eller er det alene menneskenes liv?

Endelig stiller du spørgsmålet:
Citat:
Hvor i bibelen ser du, at sønnen og helligånden er "fra før alle tider" - og faderen for den sags skyld?
Mit svar:
Det er ikke fra Bibelen, men fra Den nikæno-konstatinopolitanske trosbekendelse
Citat:
Jeg tror på én Gud, den almægtige Fader,
himmelens og jordens, alt det synliges og usynliges skaber.
Og på én Herre, Jesus Kristus,
Guds enbårne Søn, som er født af Faderen før alle tider,
Gud af Gud, lys af lys, sand Gud af sand Gud,
født, ikke skabt, af samme væsen som Faderen,
ved hvem alt er skabt -
At Helligånden ikke længere er med her, er et gammelt stridsemne, som oprindeligt var mellem enhedskirken (den ortodokse kirke) og udbryderen i Rom, der ophøjede deres biskop til pave.

Håber, du vil tydeliggøre begrebet "livets kilde".

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23655 - 14/09/2017 18:38 Re: Den kristne tro [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Citat:
Du anvender begrebet "livets kilde", som står noget uklart for mig.

Håber, du vil tydeliggøre begrebet "livets kilde".

SVAR: Om jeg kan tydeliggøre begrebet "livets kilde" - som jeg ser det - ved jeg ikke, men jeg kan gi' dig nogle af de billeder, jeg har omkring dèt, at bibelen siger, at livets kilde er hos Gud.

¨¨¨¨
Når livets kilde er hos bibelens Gud – Abraham, Isak og Jakobs Gud - betyder det først og fremmest for mig, at han er skaberen – livets giver og opretholder, der lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige.

Han er de levendes Gud, der husker de døde, som var de levende ...

... og som vandets evige kredsløb er en forudsætning for liv på jord, er Guds ord som livgivende vand også nødvendigt at "drikke" både for den troendes aktuelle liv, men også for at kunne opnå det evige liv.

Men den, der drikker af det vand, jeg vil give ham, skal aldrig i evighed tørste. Det vand, jeg vil give ham, skal i ham blive en kilde, som vælder med vand til evigt liv.« Johannes 4:14

Citater fra bibelselskabets online bibel.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#23656 - 15/09/2017 10:34 Re: Den kristne tro [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Tak for svar.
Jeg er dog stadig lidt forvirret, når jeg f.x. sammenholder dine ord fra #23601 - 27/08/2017 21:54:
Citat:
Jeg er ikke kristen og eftertragter ikke et evigt liv i himmelen.

Jeg tror ikke på et liv efter døden men mener, at ønsker man en bedre verden må man starte med sig selv, hvor tilgivelsen er af stor betydning, da den åbner op for det både at gi' og modtage kærlighed - kærligheden som vi alle behøver.

Der er ingen, jeg betegner som min næste, men jeg betræber mig på at være nærværende i mit liv, så jeg kan se og gi' - der hvor det er mig muligt, at være noget for andre der har behov.
med dine ord nu:
Citat:
Om jeg kan tydeliggøre begrebet "livets kilde" - som jeg ser det - ved jeg ikke, men jeg kan gi' dig nogle af de billeder, jeg har omkring dèt, at bibelen siger, at livets kilde er hos Gud.

¨¨¨¨
Når livets kilde er hos bibelens Gud – Abraham, Isak og Jakobs Gud - betyder det først og fremmest for mig, at han er skaberen – livets giver og opretholder, der lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige.

Han er de levendes Gud, der husker de døde, som var de levende ...

... og som vandets evige kredsløb er en forudsætning for liv på jord, er Guds ord som livgivende vand også nødvendigt at "drikke" både for den troendes aktuelle liv, men også for at kunne opnå det evige liv.
og hvor du efterfølgende citerer fra Johannes Evangeliet om Jesus og den samaritanske kvinde ved brønden.

Dette sidste er vel din udlægning af noget i Bibelen, men er dét noget, du tror på - som ikke-kristen?

Eller er det snarere sådan, at du har din egen "ukristelige" blinker tro, men hvor du dog bekender dig til dele af kristen tro, som du henter fra Bibelen - såsom Faderen, som verdens (universet's) skaber, og Sønnen som en del af det guddommelige, der specielt henvender sig til udvalgte skabninger: os mennesker på denne klode?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23659 - 15/09/2017 13:48 Re: Den kristne tro [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Jeg er ikke den der mestre dèt, at formulere mig korrekt når jeg er istand til at sætte ord sammen, men jeg gør mit bedste. smiler

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 25 af 26 < 1 2 ... 23 24 25 26 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk