annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15659804
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380304
Et andet syn 1989662
Jesu ord 1522485
Åndelig Føde 1515215
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 355 gæster og 34 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Den kristne tro


Arne:
Citat:
Jeg skrev:
Citat:
- jeg ser bibelen som et ufuldkomment menneskeværk.
Du svarer:
Citat:
Hvad mangler der?
Mit svar:
Hvis man ved ordet: Gud forstår "den første årsag", altså årsagen til altets (universets) eksistens, så forekommer det mig at være temmelig "nærsynet" at se netop denne klode, dens biologiske liv, og her - før alt andet: homo sapiens - som det vigtigste af alt værende (Pudsigt at det netop lige er os selv, der er vigtigst).

SVAR: Mennesket er mig bekendt, de eneste der kan ære bibelens Gud - en Gud der ifølge skrifterne har givet menneskene jorden til bolig, som de skulle/skal forvalte til hans navns ære.

Og da menneskets historie og liv med Gud startete i begyndelsen, er det vel ikke så underligt, at mennesket er værdifuldt, når bibelen fortæller, Gud udvalgte sig et folk til frelse; så jeg forstår ikke din begrundelse.

Arne:
Citat:
Du skriver også:
Citat:
Livet har vel altid været, da intet kommer af ingenting ... og dette liv som altid har været, kalder bibelen Gud.
Mit svar:
Du kan nok få buddhisterne med dig her - men ikke Bibelen.

Ifølge Bibelen skabte Skaberen - Faderen - verden - ud af intet.
Som Første Mosebog starter:
Citat:
I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.

SVAR: At sige Gud skaber ud af intet, mener jeg ikke teksten: I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden - du citerer, giver udtryk for, men det er rigtig, der ikke er oplyst, hvordan eller hvorfra materialerne til det skabte kom fra, men det kan jo kun komme fra livets kilde, der ifølge skrifterne er hos Gud.

Arne:
Citat:
Så kan du selvfølgelig hævde, at Gud - Faderen, Sønnen og Helligånden er "fra før alle tider" - men Verden er jo ifølge Bibelen ikke!

SVAR: Hvor i bibelen ser du, at sønnen og helligånden er "fra før alle tider" - og faderen for den sags skyld?
Far blev han vel først i begyndelsen, da sønnen - al skabnings første fødte - fik liv?

Som jeg forstår teksten, bliver ånden først virksom og sønnen levende i begyndelsen ved skabelsen af himlen og jorden og hele himlens hær


Arne:
Citat:
Er det dét, du mener med ordene:
Citat:
Livet har vel altid været -
Guds liv?

SVAR: Bibelen siger at hos Gud er livets kilde.
Hvor meget eller hvordan bibelens Gud - som liv - har været levende, da "han" var alene, før han blev personificeret som skaber og far, ved jeg ikke ...
... og her kunne et spørgsmål være, hvornår kaldes noget for liv, men muligheden for liv må ha' været tilstede, selv om "han" måske har været uvirksom, i den himmel "han" ifølge skriften bor.
Jeg plejer at sige, at Gud før skabelsens begyndelse var bundet energi - ved ikke om det holder, men det giver mening for mig, også når jeg ikke blander bibelens Gud ind i livets ophav.

¨¨¨¨

Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Region vil tage hul på milliardlån til..
20/04/2024 12:26
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Nyheder fra Religion.dk