annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 513 gæster og 244 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 15 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 14 15 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#23192 - 15/05/2017 03:50 Re: Venter dommedag? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Den voldsomme befolkningstilvækst i u-landene er jo ikke de menneskers ønske (udover, at de har behov for unge, der kan forsørge deres ellers hjælpeløse gamle).
Skaffede vi dem ældrepleje og hjalp dem med at undgå graviditet, ville de nok kun få de børn, de ønsker.
Så hvorfor hjælper vi dem ikke?
Så hvorfor hjælper vi dem ikke?
Det er der jo også nogle, der gør på forskellig vis, men ang. prævention så er det ikke lige velset alle steder …

… og den katolske kirke er imod prævention.

Skaffede vi dem ældrepleje
Gratis ældrepleje? - Hvordan?

Jeg er ikke tilhænger af, at man opdeler menneskene i isolerede aldersbestemte universer, så man bliver fremmedgjort for hinanden - og jeg tror også, det er svært at indføre i nogle samfund.

Jeg syntes snarere man kunne oprette lokale centre med social og sundheds personale – hvis befolkningen tillader det - og så satse på undervisning - især af kvinderne der så også skal støttes og ha’ hjælp til en levevej, hvis ikke de har det.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#23195 - 15/05/2017 10:30 Re: Venter dommedag? [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du har da ret i, at den romersk-katolske kirke er imod prævention, men det er da bestemt ikke et argument, jeg bøjer mig for.

Jeg er ret sikker på, at u-landenes kvinder får mange flere børn, end de ønsker, samt at de stort set er uden muligheder for at ændre dette.

Dertil kommer, at vi i i-landene holder u-landene i fattigdom.
Se f.eks. her.

Det er den slags vi lader som om, vi ikke ved - og lukrerer på.

Det er tidligere regnet ud, at den ulandshjælp vi i de rige lande giver kun er ca. 1/10 af, hvad vi stjæler fra de fattige (ved at presse ulandenes råvarepriser samt opretholde egne høje færdigvarepriser).

Så når du spørger, hvordan jeg ønsker verden, så skal der i hvert fald sættes en stopper for den globale kapitalismes forarmelse af de fattige lande, gives adgang til prævention og indføres en FN-styret global folkepension i de lande, der overlader de gamle og hjælpeløse alene til deres børn - hvis de har nogen.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23196 - 15/05/2017 22:48 Re: Venter dommedag? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Du har da ret i, at den romersk-katolske kirke er imod prævention, men det er da bestemt ikke et argument, jeg bøjer mig for.
Da du ikke havde defineret, hvilke lande/samfund du tænkte på, da du skrev u-lande, må man også medregne den katolske kirkes holdning og eventuelle påvirkning imod prævention.

Udover den katolske kirkes modvilje imod prævention – som jo sagtens kan være tilstede i de samfund du påtænker skal/bør ha’ fri adgang til prævention, skal man også kende det pågældende samfunds traditioner mm. hvor man påtænker at nedsætte børnefødslerne når vi taler prævention - og så skal de selvfølgeligt selv ønske denne hjælp.

Så det er ikke bare sådan lige at uddele prævention.

Arne:
Citat:
Jeg er ret sikker på, at u-landenes kvinder får mange flere børn, end de ønsker, samt at de stort set er uden muligheder for at ændre dette.
Nu er det nok de færreste børn i verden, der er ønskebørn, men det er en kendsgerning, at når velstanden stiger falder fødselstallet.

Men mange af disse kvinder vi taler om er undertrykte i deres egne samfund af mændene, og det er ikke ualmindeligt at kvinderne og piger ned til 12 år voldtages.

Når vi taler prævention, er det nemmest at få kvinderne til at bruge dette … så det er kvinderne man skal hjælpe først, og det gør man nemmest ved at oprette et social og sundheds center – og dette kan godt være et team der kommer til området jævnligt og tilser børnesundheden, hjælper med fødsler og underviser kvinderne, samt hjælpe dem til at igangsætte en levevej for dem selv og deres børn.

Arne:
Citat:
Dertil kommer, at vi i i-landene holder u-landene i fattigdom.
Se f.eks. her.

Det er den slags vi lader som om, vi ikke ved - og lukrerer på.

Det er tidligere regnet ud, at den ulandshjælp vi i de rige lande giver kun er ca. 1/10 af, hvad vi stjæler fra de fattige (ved at presse ulandenes råvarepriser samt opretholde egne høje færdigvarepriser).
Ja, det jo ikke nyt - det er jo også derfor, der skal ske en bevidstheds ændring i de velstillede lande, til gavn for miljøet/klimaet og de mennesker og deres jorde som vi udnytter.
Derfor skal de også ha’ hjælp til at komme på fode igen, så de selv kan klare sig, der hvor de bor.

Arne:
Citat:
Så når du spørger, hvordan jeg ønsker verden, så skal der i hvert fald sættes en stopper for den globale kapitalismes forarmelse af de fattige lande, gives adgang til prævention og indføres en FN-styret global folkepension i de lande, der overlader de gamle og hjælpeløse alene til deres børn - hvis de har nogen.
Ang. en FN-styret global folkepension så tror jeg ikke, jeg er enig.
For hvem skal betale, og hvordan finder man ud af hvem der skal ha’ - de er jo ikke registreret, som vi er i Danmark.

I øvrigt forstår jeg ikke, du mener, det skal, være FN der udfører denne opgave, når du i et tidligere indlæg skrev: Den store succes har FN jo ikke været, #23181 - 13/05/2017 14:46

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#23197 - 15/05/2017 23:26 Re: Venter dommedag? [Re: Tikka]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Lige et lille sidespring.

Når du mener, der er for mange mennesker på jorden, og du ønsker at uddele gratis prævention til kvinder i u-lande – hvordan forholder du dig så, til alle de som får hjælp til at få et barn eller flere, som man jo i dag kan få på forskellig vis?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#23198 - 15/05/2017 23:36 Re: Venter dommedag? [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Han er intellektuel og går efter magt.




Jeg betragter ham ikke som specielt intellektuel, selv om han er usædvanlig højt begavet og akademisk godt uddannet, og måske derfor kan betragtes som at tilhøre en intellektuel elite. Han ligner et menneske med en IQ omkring de 180, måske højere. Manden virker til med lethed at udmærke sig på alle områder og jeg tror da vi skal være glade for at et geni og et ganske usædvanlig talentfuld og godt begavet menneske, ovenikøbet et menneske med en moralsk uangribelig integritet, vælger at gå ind i politik.


Hvis han har store visioner for fremtiden, for EU og Europa og Frankrig så må han nødvendigvis forsøge at opnå politisk magt og indflydelse gennem et demokratisk valg til præsident og det lykkedes ham jo (kan nogen af os have noget imod noget så demokratisk?), og næste vigtige skridt på vejen er parlamentsvalget. Og hvor styrket han der bliver vil have en vis betydning især i fransk politik, måske mindre såvidt EU politikken.

Han forsøger at afmontere den politiske magt hos og omkring politikere og gøre det mere demokratisk. Så at beskylde ham for at gå efter magt vil være forkert.


Han giver sine politiske modstandere indflydelsesrige poster, som lovet. Og halvdelen af dem han/de opstiller til parlamentsvalget kommer ikke fra et politisk virke og arbejde, men er fundet udenfor politik. Og halvdelen er kvinder.

Og kigger vi på bevægelsen "La Republik en Marche" så finder vi her en levende demokratisk græsrodsbevægelse.


Han er mere chokerende/overraskende demokratisk end hvad vi nogensinde har set før.

Så er det ikke lidt groft at påstå han går efter magt i den forstand du gav udtryk for det?

Måske også fordi han tilhører personalisme bevægelsens tænkere som Nicolai Berdyaev og Emmanuel Mounier, to af mine store helte, jeg er Macron så positivt stemt.

Nu får vi se om jeg på et tidspunkt finder ham lidt for højre orienteret, men han siger jo at han mener den bedre stillede middelklasse har glemt dets sociale ansvar og det vil jeg fandeme holde med ham i. Og kan han knække denne den uheldige sociale arv hos den privilegerede middelklasse dette vil glæde mig.

Den privilegerede middelklasse gør ikke andet end at tage afstand fra folk der frister en tilværelse i samfundets bund. Der spores ingen solidaritet den vej, noget som Berdyaev og Emmanuel Mounier's filosofiske tanker ihvertfald forlanger.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 15 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 14 15 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Oscarvinderen Louis Gossett Junior er dÃ..
29/03/2024 16:06
Signalfejl skabte forsinkelser på togdr..
29/03/2024 15:49
Polens præsident stopper lov, der skull..
29/03/2024 15:35
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Nyheder fra Religion.dk