annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Tillich om Helligånden
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 475 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Venter dommedag?


Arne:
Citat:
Du har da ret i, at den romersk-katolske kirke er imod prævention, men det er da bestemt ikke et argument, jeg bøjer mig for.
Da du ikke havde defineret, hvilke lande/samfund du tænkte på, da du skrev u-lande, må man også medregne den katolske kirkes holdning og eventuelle påvirkning imod prævention.

Udover den katolske kirkes modvilje imod prævention – som jo sagtens kan være tilstede i de samfund du påtænker skal/bør ha’ fri adgang til prævention, skal man også kende det pågældende samfunds traditioner mm. hvor man påtænker at nedsætte børnefødslerne når vi taler prævention - og så skal de selvfølgeligt selv ønske denne hjælp.

Så det er ikke bare sådan lige at uddele prævention.

Arne:
Citat:
Jeg er ret sikker på, at u-landenes kvinder får mange flere børn, end de ønsker, samt at de stort set er uden muligheder for at ændre dette.
Nu er det nok de færreste børn i verden, der er ønskebørn, men det er en kendsgerning, at når velstanden stiger falder fødselstallet.

Men mange af disse kvinder vi taler om er undertrykte i deres egne samfund af mændene, og det er ikke ualmindeligt at kvinderne og piger ned til 12 år voldtages.

Når vi taler prævention, er det nemmest at få kvinderne til at bruge dette … så det er kvinderne man skal hjælpe først, og det gør man nemmest ved at oprette et social og sundheds center – og dette kan godt være et team der kommer til området jævnligt og tilser børnesundheden, hjælper med fødsler og underviser kvinderne, samt hjælpe dem til at igangsætte en levevej for dem selv og deres børn.

Arne:
Citat:
Dertil kommer, at vi i i-landene holder u-landene i fattigdom.
Se f.eks. her.

Det er den slags vi lader som om, vi ikke ved - og lukrerer på.

Det er tidligere regnet ud, at den ulandshjælp vi i de rige lande giver kun er ca. 1/10 af, hvad vi stjæler fra de fattige (ved at presse ulandenes råvarepriser samt opretholde egne høje færdigvarepriser).
Ja, det jo ikke nyt - det er jo også derfor, der skal ske en bevidstheds ændring i de velstillede lande, til gavn for miljøet/klimaet og de mennesker og deres jorde som vi udnytter.
Derfor skal de også ha’ hjælp til at komme på fode igen, så de selv kan klare sig, der hvor de bor.

Arne:
Citat:
Så når du spørger, hvordan jeg ønsker verden, så skal der i hvert fald sættes en stopper for den globale kapitalismes forarmelse af de fattige lande, gives adgang til prævention og indføres en FN-styret global folkepension i de lande, der overlader de gamle og hjælpeløse alene til deres børn - hvis de har nogen.
Ang. en FN-styret global folkepension så tror jeg ikke, jeg er enig.
For hvem skal betale, og hvordan finder man ud af hvem der skal ha’ - de er jo ikke registreret, som vi er i Danmark.

I øvrigt forstår jeg ikke, du mener, det skal, være FN der udfører denne opgave, når du i et tidligere indlæg skrev: Den store succes har FN jo ikke været, #23181 - 13/05/2017 14:46

¨¨¨¨

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Nyheder fra Religion.dk