annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15675250
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381288
Et andet syn 1990983
Jesu ord 1522966
Åndelig Føde 1521416
Galleri
Tiger den HansiKristi-lige af slagsen
Hvem er online?
4 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen, ABC ,(1 usynlig), 213 gæster og 164 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 15 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 14 15 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23162 - 10/05/2017 22:14 Re: Venter dommedag? [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Din kristendomsforståelse og den måde du forkynder den på er noget nær uforståelig for mig – og det jeg forstår, er så meget ulig min, at jeg opgir’ at kommenter på din tekst.

Men - jeg har forstået, du som social politisk kristen ønsker et stærkt kristent Europa hvor ikke alle verdens nødlidende kan få hjælp - og at du sætter dit håb til den nyvalgte franske præsident. (?)

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#23165 - 11/05/2017 09:23 Re: Venter dommedag? [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7193
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg har været syg og ude af stand til at deltage, men forsøger nu her at se lidt på emnet:
Citat:
Hvilken verden ønsker du?
Jeg ser det sådan, at vi i vores urtid lykkedes med nogle fantastiske udvidelser af vore livsmuligheder: Vi opfandt redskaber, vi lærte at håndtere ild, og vi lærte at dyrke jorden.
Det førte til at vi blev mange flere, at vi indrettede os som stammesamfund med hver vores territorium, og at vi bredte os fra Afrika til Mellemøsten og efterhånden til hele kloden - ikke mindst fordi vi var dygtige til at indrette os efter det på stedet herskende klima.

Religionshistorikeren Mircea Eliade fortæller om, at fortidens jæger - efter at have fortæret det nedlagte bytte - lagde knoglerne pænt til rette idet han udtrykte, at han kun havde taget (fra naturen), hvad han havde brug for.
Altså en vis ydmyghed overfor "Moder Natur".

Siden er vi vokset i antal til godt 7 milliarder og ydmygheden overfor naturen - kloden - universet er stort set forsvundet.

I stedet slås vi om religiøse og politiske idéer - alt imens vi med vores teknologi er godt i gang med at ødelægge vores livsgrundlag: Miljøet - og samtidig med at vi fortsat vokser faretruende i antal.

Så hvilken verden ønsker jeg?
Først og fremmest reel ydmyghed overfor for den natur, vi lever i - og selv er en del af.
Det betyder, at vi skal være færre mennesker på kloden, og at vi miljømæssigt skal gøre en langt mere seriøs indsats for at standse miljøsvineri.

Dernæst global accept af alles ret til egne ideologier og religioner, så længe de ikke fører til "stammekrige".

Og endelig at alle territorial-stridigheder afgøres ved forhandling.

Intet af dette er umuligt, men det kan vel kun gennemføres, hvis der opstår an global folkebevægelse, der vil disse mål.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23167 - 11/05/2017 12:20 Re: Venter dommedag? [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3659
Sted: Nørresundby
Hej Tikka


Citat:
Din kristendomsforståelse og den måde du forkynder den på er noget nær uforståelig for mig – og det jeg forstår, er så meget ulig min, at jeg opgir’ at kommenter på din tekst.


Det tror jeg er en god ide.


Citat:
Men - jeg har forstået, du som social politisk kristen ønsker et stærkt kristent Europa hvor ikke alle verdens nødlidende kan få hjælp - og at du sætter dit håb til den nyvalgte franske præsident. (?)


ønsker et stærkt kristent Europa

Dette vil jeg kun sige ja til hvis man så på samme tid forstår hvad jeg skrev der kendetegner kristne eller Krist-lige samfund. Hvad vil det sige at KRISTUS er blevet alt i alle??? Det betyder ikke at der kun findes kristendom som religion, det betyder religionsfrihed og tolerance og også er der plads til ateisme.

Det sjove er at selv R Dawkins har opdaget at det Kristus-lige eller Kristi-lige i et samfund vil kunne dæmme op for radikal islam.

Europa hvor ikke alle verdens nødlidende kan få hjælp -

Arrrg måske ikke lige den måde det kan formuleres, men de europæiske lande har en smertegrænse for hvor mange flygtninger og immigranter vi forsat vil kunne tage imod.


og at du sætter dit håb til den nyvalgte franske præsident.

Ja vel ikke kun, men for EU som jeg mener er en ufattelig uovertruffen succes jeg har nogle forhåbninger knyttet til ham som præsident.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#23169 - 12/05/2017 14:13 Re: Venter dommedag? [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Hej Arne – jeg håber, du har det fint igen! smiler

Din drøm om en forhandlingsverden opfatter jeg som urealistisk. For hvordan forestiller du dig denne globale folkebevægelses tanker om ydmyghed overfor jordens resurser - - og forhandling i stedet for krig - - samt alle menneskers ret til at praktisere deres religion/ideologi vil kunne realiseres?

For klimaændringens vedkommende før det er for sent.

Og hvordan forhandler man med mennesker der igangsætter krig? – for du forventer vel ikke, at alle deler bevægelsens ideer?

(Vil du nedlægge våbenindustrien - militæret og kriminalisere selvforsvar og selvtægt?)

I øvrigt vil jeg gerne vide, hvorfor du mener, vi er for mange – og hvordan du mener, befolkningstallet skal nedsættes.

Slutteligt mener jeg ikke, det er foreneligt, at acceptere diverse religioner/ideologier, og samtidig vil bestemme over om de må ihjelslå vantro, eller kæmpe for retten til eget land eksempelvis.

Det er jo det, nogle kristne forventer, gud vil gøre ved sin indgriben.
Han vil ihjelslå de vantro, og blive denne verdens retmæssige hersker, og den der alene bestemmer reglerne.

En løsning der er hurtig og effektiv, - og fremadrettet derefter vil en hvilken som helst illoyalitet resultere i udslettelse.

Så her foretages en befolknings nedsættelse straks, så de resterende tilbageværende kun er de, der opfører sig ordentligt som gud det vil i guds rige - fordi Kristus er alt i alle.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#23171 - 12/05/2017 16:29 Re: Venter dommedag? [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Hanskrist:
Citat:
Hvad vil det sige at KRISTUS er blevet alt i alle???
Det vil sige, der kun eksisterer mennesker, der gør guds vilje - fordi gud har givet dem af sin ånd - og dette vil først blive en realitet - ifølge skrifterne - i det kommende guds rige, når du taler om alle.

Men - der er jo også de, som mener, de nu har denne ånd, enten periodisk eller konstant.

***

Hanskrist:
Citat:
Det sjove er at selv R Dawkins har opdaget at det Kristus-lige eller Kristi-lige i et samfund vil kunne dæmme op for radikal islam.

og …
Hanskrist:
Citat:
men de europæiske lande har en smertegrænse for hvor mange flygtninger og immigranter vi forsat vil kunne tage imod.

Hvis du ønsker et Fort Europa, hvor den herskende klasse er kristelige, bør de tage imod enhver flygtning, der har brug for hjælp.

Immigranter er der almindeligvis regler for, hvem man vil lukke ind.

Dog mener jeg, der ikke ville være alle de flygtninge, hvis ikke "vi" i teknologiens, profittens og begærets navn havde drevet rovdrift på jordens resurser ...

... og fordi nødlidende ikke som tidligere er uviden om vores levestandart, da selv meget fattige i dag har net forbindelse via mobil.

Så "vi ligger, som vi har redt" – også i forhold til det du kalder radikal Islam, som jeg forstår, "vi" selv har skabt.

*

Jeg mener, den industrialiserede verden må sadle om – vi har nu langt mere end vi behøver, som de fattige lande har bidraget til, nu må det være på tide, vi skruer forbruget ned og hjælper "de andre" til et værdig livsgrundlag, som de selv kan videreudvikle.

Der er en talemåde som lyder: Når krybben er tom bides hestene – derfor - hvis man ønsker at standse tilstrømningen af mennesker, så giv dem mulighed for at leve i deres egen kultur, der hvor de fleste helt vil være.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 15 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 14 15 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
23/04/2024 12:58
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Vigtige præciseringer
af Anonym
22/04/2024 16:51
FEJL VED TRÅDENS OVERSKRIFT?...
af Anonym
22/04/2024 16:20
Nyheder fra DR
Østjysk skole evakueret på grund af 'm..
23/04/2024 12:38
Anders Fogh Rasmussen tjener millioner i..
23/04/2024 12:32
Ukraine suspenderer konsulær bistand ti..
23/04/2024 12:05
Anklager mod dopingmistænkt håndboldsp..
23/04/2024 12:01
Lars Boje Mathiesen stifter nyt parti ti..
23/04/2024 11:33
Nyheder fra Religion.dk