annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 92 af 115 < 1 2 ... 90 91 92 93 94 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22871 - 17/03/2017 00:54 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Det kan da godt være, at jeg er lidt sløv til at opfatte, hvad du skriver, men kunne du alligevel ikke hjælpe med at afklare?

Du har skrevet, at du fravælger såvel Jesus som Helligånden
SVAR: Jeg tror ikke på konstruktionen treenighedslæren og kødets opstandelse.

Arne:
Citat:
Jeg har også set tidligere i denne tråd, at du ikke tror på "Bibelens Gud".
SVAR: Jeg tror ikke på eksistens af bibelens gud og dennes ånd.

Arne:
Citat:
Men du har også skrevet:

Citat:
I mit bibel univers er der kun én gud ...
SVAR: Der findes ifølge bibelen kun én sand gud, hvis ord er sandhed.

Arne:
Citat:
Det har givet mig den forestilling, at der alligevel er en Gud, du tror på.
Er dét rigtigt - eller er der for dig slet ikke nogen Gud?
Det ville være en stor hjælp - i hvert fald for mig - om du afklarede dette.
SVAR: Jeg ved ikke, om der er nogen gud … hvad/hvem er gud? … men min erfaring er, at forestillingen om gud og dennes ånd bor i hovedet som man i sit liv gennem troen kan leve ud i den ydre verden som en virkelighed, så ens tro afspejles i ens livssyn og identitet.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#22872 - 17/03/2017 11:23 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Jeg ved ikke, om der er nogen gud … hvad/hvem er gud? … men min erfaring er, at forestillingen om gud og dennes ånd bor i hovedet som man i sit liv gennem troen kan leve ud i den ydre verden som en virkelighed, så ens tro afspejles i ens livssyn og identitet.
Dette er vel grundlæggende, hvad man sædvanligvis kalder agnosticisme, hvor du har din særlige tilføjelse om, at den religiøse forestillingsevne kan være en nyttig "ledetråd" i ens liv, men hvor det er ubesvaret, om dét man her forestiller sig alene eksisterer i ens eget hoved - hvis du kan godkende den formulering.

Her er jeg nok ikke helt så agnostisk, da jeg ikke kan benægte en fornemmelse af "noget totalt ukendt bag - og nok også i - verdens væren".
Så hvis jeg skulle lægge hovedet på blokken og fik det hugget af, hvis jeg svarede forkert på spørgsmålet, om dette "totalt ukendte" er - eller ikke er - udover i mit eget hoved - ville jeg svare: er blinker

Jeg kan ikke lade være at tænke på, hvad du ville svare, hvis du på samme måde blev spurgt om Gud og Guds ånd er - eller ikke er - udover i menneskers hoveder - og hvis du tillige fik hovedet hugget af, hvis du nægtede at svare - sandhedens øjeblik blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22873 - 17/03/2017 18:03 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne skrev: Du skriver:
Citat:
Jeg ved ikke, om der er nogen gud … hvad/hvem er gud? …
Bemærkning: Her er der ikke tale om bibelens gud.

Citat:
men min erfaring er, at forestillingen om gud og dennes ånd bor i hovedet som man i sit liv gennem troen kan leve ud i den ydre verden som en virkelighed, så ens tro afspejles i ens livssyn og identitet.
Bemærkning: Her er der for mig tale om bibelens gud.

Arne:
Citat:
Dette er vel grundlæggende, hvad man sædvanligvis kalder agnosticisme, hvor du har din særlige tilføjelse om, at den religiøse forestillingsevne kan være en nyttig "ledetråd" i ens liv, men hvor det er ubesvaret, om dét man her forestiller sig alene eksisterer i ens eget hoved - hvis du kan godkende den formulering.
SVAR: Jeg forstår slet ikke meningen, med det du skriver.

Arne:
Citat:
Her er jeg nok ikke helt så agnostisk, da jeg ikke kan benægte en fornemmelse af "noget totalt ukendt bag - og nok også i - verdens væren".
SVAR: Noget totalt ukendt kan jeg ikke fornemme ... og jeg vil mene, at kan du fornemme, det du betegner som:
Citat:
"noget totalt ukendt bag - og nok også i - verdens væren".
så er der for mig at se tale om en ide om noget, og derfor ikke noget totalt ukendt.

Da du taler om helligåndens virke i dit liv, antager jeg dette noget er gud i forståelse som livets skaber og opretholder. (?)


Arne:
Citat:
Så hvis jeg skulle lægge hovedet på blokken og fik det hugget af, hvis jeg svarede forkert på spørgsmålet, om dette "totalt ukendte" er - eller ikke er - udover i mit eget hoved - ville jeg svare: er blinker
SVAR: Hvis du svarede forkert!! stortchock ???

Hvem kender svaret på dette spørgsmål?

Det totalt ukendte vil jo ikke kunne bevises om det er – eller ikke er.


Arne:
Citat:
Jeg kan ikke lade være at tænke på, hvad du ville svare, hvis du på samme måde blev spurgt om Gud og Guds ånd er - eller ikke er - udover i menneskers hoveder - og hvis du tillige fik hovedet hugget af, hvis du nægtede at svare - sandhedens øjeblik blinker
SVAR: Det vil nok afhænge af, hvem der spørger og hvorfor, samt hvilken gudsforståelse de der spørger refererer til.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22876 - 18/03/2017 12:04 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du opererer med udtrykket "Bibelens Gud" samt "Ikke Bibelens Gud".

Du har fravalgt "Bibelens Gud" og ikke forklaret, hvad du mener med - og hvordan du forholder dig til: "Ikke Bibelens Gud" udover ordene:
Citat:
Jeg ved ikke, om der er nogen gud … hvad/hvem er gud? … men min erfaring er, at forestillingen om gud og dennes ånd bor i hovedet som man i sit liv gennem troen kan leve ud i den ydre verden som en virkelighed, så ens tro afspejles i ens livssyn og identitet.
Så er du jo også sikker på, at du "ikke kan blive hængt op på noget" blinker

Og når jeg fortæller, at jeg aner "noget totalt ukendt bag - og i - verdens væren", så "jorder" du dét med firkantet logik - som dog ikke fjerner min anelse blinker

Intet menneske kan jo forklare, hvordan det er gået til, at verden - og dermed også vi mennesker på denne lille ubetydelige planet - eksisterer - og de mange religioner kredser derom.

Det er så hér især kristendommen fokuserer på tilværelsen - livet - som en gave -
kærlighed.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22877 - 18/03/2017 16:57 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne skrev:
Citat:
Du opererer med udtrykket "Bibelens Gud" samt "Ikke Bibelens Gud".

Du har fravalgt "Bibelens Gud" og ikke forklaret, hvad du mener med - og hvordan du forholder dig til: "Ikke Bibelens Gud" udover ordene:
Citat:
Jeg ved ikke, om der er nogen gud … hvad/hvem er gud? … men min erfaring er, at forestillingen om gud og dennes ånd bor i hovedet som man i sit liv gennem troen kan leve ud i den ydre verden som en virkelighed, så ens tro afspejles i ens livssyn og identitet.
Så er du jo også sikker på, at du "ikke kan blive hængt op på noget" blinker


Jeg prøver igen kort.

Jeg skrev:
Citat:
Jeg ved ikke, om der er nogen gud … hvad/hvem er gud?

Dette betyder, jeg ikke ved, om der virkeligt findes en gud … en ikke menneskeskabt gud.

Derfor kan jeg selvfølgeligt heller ikke forklare noget om dette, når jeg ingenting ved om det.

OG

Citat:
men min erfaring er, at forestillingen om gud og dennes ånd bor i hovedet som man i sit liv gennem troen kan leve ud i den ydre verden som en virkelighed, så ens tro afspejles i ens livssyn og identitet.

Altså ... jeg tror ikke på eksistensen af bibelens gud, men at denne bibelens gud kan "eksistere" gennem troen, og være yderst virkelig i menneskers liv igennem troen på helligåndens virke, hvis eksistens jeg heller ikke tror på.

Arne:
Citat:
Og når jeg fortæller, at jeg aner "noget totalt ukendt bag - og i - verdens væren", så "jorder" du dét med firkantet logik - som dog ikke fjerner min anelse blinker

SVAR: Det kunne være interessant, at høre om denne anelse du oplever af det totalt ukendte, hvis ånds virke, jeg forstår, du fornemmer i dit liv i mødet med din Kristus ikon, så dette inspirerer dig til at leve dit liv fuldt ud, fordi du er bevidst om din død.

Arne:
Citat:
Intet menneske kan jo forklare, hvordan det er gået til, at verden - og dermed også vi mennesker på denne lille ubetydelige planet - eksisterer - og de mange religioner kredser derom.

Det er så hér især kristendommen fokuserer på tilværelsen - livet - som en gave - kærlighed.

SVAR: Hvorfor mener du, du som jeg forstår ikke er kristen, men dog mener at helligånden virker i dit liv ved dit kristusikons mellemkomst, at livet er en kærligheds gave, og hvem skulle denne gave komme fra, mener du?

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 92 af 115 < 1 2 ... 90 91 92 93 94 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk