annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Lidt billeder fra min sidste tur til Israel
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 483 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 46 af 115 < 1 2 ... 44 45 46 47 48 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22397 - 23/12/2016 18:56 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne og Tikka

Arne:
Citat:
Jeg ser ikke noget forkert i at forene kristendom, sufisme og buddhisme i sit sind


Det er klart ud fra den indstilling, du har, til religionerne. Jeg tror på, at Jesus Kristus er Guds Søn, den opstandne Herre og Frelser for alle kristne. Jeg kan ikke antage andre religioner uden at udvande Jesu Kristi status af Guds Søn, Sandheden, Vejen og Livet.

Tikka, jeg har forsøgt at samle dine mange spørgsmål, og så må vi tage dem en af gangen:
Citat:
Selv om jeg mener at forstå hvad ordet uselvisk kærlighed i daglig tale dækker over, mener jeg, ikke den findes.

Og søger man at blive uselvisk, hvad jeg mener ikke er muligt, men hvis man forsøger, er dette i mine øjne egoistisk motiveret og derved ikke uselvisk selv om man vil kunne praktisere det billede man har af uselviskhed.

Når "vi" skal elske næsten som os selv, er det at elske sigselv vel selvisk. (?)

Hvorfor poster du skriftsted på engelsk?

Udtrykker det noget andet end den danske tekst?

Hvilken lære taler du om?

Hvordan priser du gud?

- Hvis det er i vores interesse, kan der vel ikke være tale om uselvisk kærlighed.

Hvordan foregår det der med Helligåndens vejledning?

"... mennesker som vi var ment til at blive."

- Hvorfra har du den ide?

Og hvor mener du, denne perfekte, kærlige og åndelige gud så befinder sig henne?

Jeg fristes også til at spørge dig, hvorfor du mener gud er en Han/Ham?


Jeg vil gerne stille dig spørgsmålet:

Når jeg læser dig i denne og andre tråde, så oplever jeg en kvinde(?), der engang troede - og derfor kan (reflektere over) så mange skriftsteder - men som siden har mistet troen. Er det således fat?

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22398 - 23/12/2016 21:17 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Citat:
Thomas: Tikka, jeg har forsøgt at samle dine mange spørgsmål, og så må vi tage dem en af gangen:
Citat:
Selv om jeg mener at forstå hvad ordet uselvisk kærlighed i daglig tale dækker over, mener jeg, ikke den findes.

Og søger man at blive uselvisk, hvad jeg mener ikke er muligt, men hvis man forsøger, er dette i mine øjne egoistisk motiveret og derved ikke uselvisk selv om man vil kunne praktisere det billede man har af uselviskhed.

Når "vi" skal elske næsten som os selv, er det at elske sigselv vel selvisk. (?)

Hvorfor poster du skriftsted på engelsk?

Udtrykker det noget andet end den danske tekst?

Hvilken lære taler du om?

Hvordan priser du gud?

- Hvis det er i vores interesse, kan der vel ikke være tale om uselvisk kærlighed.

Hvordan foregår det der med Helligåndens vejledning?

"... mennesker som vi var ment til at blive."

- Hvorfra har du den ide?

Og hvor mener du, denne perfekte, kærlige og åndelige gud så befinder sig henne?

Jeg fristes også til at spørge dig, hvorfor du mener gud er en Han/Ham?


Jeg vil gerne stille dig spørgsmålet:

Når jeg læser dig i denne og andre tråde, så oplever jeg en kvinde(?), der engang troede - og derfor kan (reflektere over) så mange skriftsteder - men som siden har mistet troen. Er det således fat?

Kærlig hilsen
Thomas



SVAR: Det står dig helt frit at svare på mine spørgsmål, som din egen tekst har fremkaldt.

¨¨¨¨

Angående dit spørgsmål:

Citat:
Jeg vil gerne stille dig spørgsmålet:

Når jeg læser dig i denne og andre tråde, så oplever jeg en kvinde(?), der engang troede - og derfor kan (reflektere over) så mange skriftsteder - men som siden har mistet troen. Er det således fat?


Med mindre du kan påvise andet, mener jeg ikke, det er et relevant spørgsmål i forhold til dit fornyede svar på mit 2 mdr. gamle indlæg … (hvor du i øvrigt kun besvarer et af mine spørgsmål) … OG ej heller i forhold til dit indlæg om "den røde tråd" … Den uselviske kærlighed. #22367 - 19/12/2016 10:34

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22402 - 25/12/2016 11:20 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Thomas
Uregistreret

Hej Tikka

Citat:
Selv om jeg mener at forstå hvad ordet uselvisk kærlighed i daglig tale dækker over, mener jeg, ikke den findes.

Og søger man at blive uselvisk, hvad jeg mener ikke er muligt, men hvis man forsøger, er dette i mine øjne egoistisk motiveret og derved ikke uselvisk selv om man vil kunne praktisere det billede man har af uselviskhed.


Det må du meget gerne uddybe.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22403 - 25/12/2016 12:05 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Jeg skrev:
Citat:
Jeg ser ikke noget forkert i at forene kristendom, sufisme og buddhisme i sit sind blinker
Tak for dit svar:
Citat:
Det er klart ud fra den indstilling, du har, til religionerne. Jeg tror på, at Jesus Kristus er Guds Søn, den opstandne Herre og Frelser for alle kristne. Jeg kan ikke antage andre religioner uden at udvande Jesu Kristi status af Guds Søn, Sandheden, Vejen og Livet.
Jeg hæfter mig ved, at du skriver, at Jesus Kristus er "Herre og Frelser for alle kristne.", hvor jeg i min "Ikon-forståelse" af kristendom opfatter Kristus som frelser for alle - og i øvrigt også for alt - skaberværket - dét vi kalder universet (og, hvis de eksisterer: de øvrige universer).
Det er i denne opfattelse, der også er konfliktfri rum for f.eks. sufisme:
Citat:
Til spørgsmålet: ”Er du kristen?” ”Er du muslim?” ”Er du jøde?” – vil sufiernes svar være ja snarere end nej, fordi sufierne ikke er i modsætningsforhold til nogen religion, men sympatiserer med dem alle. I virkeligheden kan sufisme ikke kaldes en religion, for den foreskriver hverken tro eller idéer for nogen, fordi den tager for givet, at sjælen hos hver enkelt individ har sine egne idéer, der passer bedst til dén, og en tro, der skifter med den enkeltes udviklingstrin.
Ligeså ser jeg heller ikke ser nogen modsætning til buddhismens idé om, at vi mennesker med vores jeg-bevidsthed får forvrænget vores opfattelse af skaberværket.

Og jeg kan "for egen regning" blinker tilføje, at det forekommer mig logisk, at vi mennesker ikke kan være i stand til virkeligt at opfatte, hvad verden er - med de begrænsede evner, vi har blinker
Det er derfor, jeg finder Rumi's ord velvalgte, når han siger, om vores begrænsede opfattelse af verden, at den for os er "et tegn på sandhedens mirakel".

Og fortsætter jeg ad dét spor, bliver vel dét, vi kalder teodicéproblemet:
Citat:
- hvordan Gud kan være god og almægtig - når der findes ondskab og lidelse -
vel at forstå, som vi menneskers urimeligt "forkælede" og krævende holdning til vores tilværelse blinker

For afsluttende at vende tilbage til dine ord om, at "Kristus er for de kristne", så er mit spørgsmål, om du faktisk mener, at Kristus alene er for de kristne?
Det interesserer mig at se de mange forskellige måder, hvorpå man kan være kristen.
Mine ikon-oplevelser førte mig til en nedtoning af dogmerne og - som jeg opfatter det - til noget dybere:
Ubetinget guddommelig kærlighed heart - et totalt ufatteligt mirakel yeah

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (25/12/2016 12:09)
Top Svar Citer
#22404 - 25/12/2016 13:08 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Jeg var faktisk også ked af mit indlæg, da jeg læste det efter at have skrevet det. Jeg synes, at jeg lød temmelig "religiøs" på den måde, jeg tidligere ville have kritiseret!

Min pointe var, at dit "inklusive standpunkt" på sin vis også er "ekskluderende", eftersom at mange religioner ikke ville kunne acceptere andre religioner ved deres ide. Hvorfor ikke? Fordi de fundamentalt er uenige om livsanskuelse og overbevisninger om verden og kosmos. Så det, der på overfladen er inkluderende, er det ikke nødvendigvis et spadestik dybere.

Tak fordi du rækker ud. Jeg var ikke stolt af mit skriv.

Citat:
For afsluttende at vende tilbage til dine ord om, at "Kristus er for de kristne", så er mit spørgsmål, om du faktisk mener, at Kristus alene er for de kristne?


Ja, men:

1) Hvad vil det sige at være kristen?
2) Hvad med de ikke-kristne som ikke har haft mulighed for at høre om Jesus?

Her antager jeg nok følgende:
1) At være kristen handler i høj grad om at handle på Jesu etiske lære:

Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!

Fra bjergprædikenen hvor Jesus skærper de udvortes adfærdsbud til også at gælde et forandret hjerte.

2) Et mennesker, der aldrig har hørt om Jesus, må "stå bedre" med Jesus, hvis han handler kærligt, end et menneske der hylder Jesus med læberne, men som ikke ejer kærlighed - ej heller lysten til transformation.

Her er mit synspunkt inklusivt:

https://theway21stcentury.wordpress.com/questions/can-only-christians-be-saved/

Jeg håber, at du vil tage dig tiden til at læse artiklen. For jeg synes, at den er god og forklarer mit standpunkt godt.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 46 af 115 < 1 2 ... 44 45 46 47 48 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Talsmand for Det Hvide Hus: Israel vil ..
28/04/2024 16:36
MitID er oppe og køre igen
28/04/2024 16:28
Alle beboere fra sammenstyrtningstruede ..
28/04/2024 15:14
Nyheder fra Religion.dk