annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
0 registrerede 450 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 104 af 115 < 1 2 ... 102 103 104 105 106 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23043 - 13/04/2017 14:18 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas - og hvem der ellers vil være med - som læsere - og måske også som deltagere.

I dag er det i den kristne verden skærtorsdag - den sidste nadver - og den jødiske pågribelse af Jesus i Getsemane have - dagen før korsfæstelsen, hvor Jesus fra korset råber: "Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig", som er fra en af Davids salmer, hvor David anråber sin Gud - og bliver hørt.

Det er måske en myte, som ikke er historisk sand - det skal jeg ikke gøre mig kog på - men for mig er historisk sandhed ikke væsentlig.
Det for mig væsentlige er beretningens budskab om Gud - den anden person i Den Hellige Treenighd - som spreder det guddommelige kærlighedsbudskab - også til dem, der føler sig gudsforladte - også til dem, der allerede er døde.

Hvor kommer denne kærlighed, denne inspiration fra?
De stærkt overbeviste kristne har jo ikke svært ved at svare - og vi andre?
Vi må vel nøjes med at erkende, at budskabet ER her heart

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23044 - 13/04/2017 14:58 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Thomas - og hvem der ellers vil være med - som læsere - og måske også som deltagere.

I dag er det i den kristne verden skærtorsdag - den sidste nadver - og den jødiske pågribelse af Jesus i Getsemane have - dagen før korsfæstelsen, hvor Jesus fra korset råber: "Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig", som er fra en af Davids salmer, hvor David anråber sin Gud - og bliver hørt.

Det er måske en myte, som ikke er historisk sand - det skal jeg ikke gøre mig kog på - men for mig er historisk sandhed ikke væsentlig.
Det for mig væsentlige er beretningens budskab om Gud - den anden person i Den Hellige Treenighd - som spreder det guddommelige kærlighedsbudskab - også til dem, der føler sig gudsforladte - også til dem, der allerede er døde.

Hvor kommer denne kærlighed, denne inspiration fra?
De stærkt overbeviste kristne har jo ikke svært ved at svare - og vi andre?
Vi må vel nøjes med at erkende, at budskabet ER her heart

M.v.h. Arne smiler

Arne:
Citat:
Det for mig væsentlige er beretningens budskab om Gud - den anden person i Den Hellige Treenighd - som spreder det guddommelige kærlighedsbudskab

Hvilket guddommeligt kærlighedsbudskab mener du, Jesus spredte ... og hvorfor mener du, det er guddommeligt?

¨¨¨¨¨
Top Svar Citer
#23047 - 13/04/2017 16:04 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Det er vel stort set indeholdt i dette:
Citat:
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
v25 Da rejste en lovkyndig sig og ville sætte Jesus på prøve og spurgte ham: »Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?« v26 Han sagde til ham: »Hvad står der i loven? Hvad læser du dér?« v27 Manden svarede: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.« v28 Jesus sagde: »Du har svaret rigtigt. Gør det, så skal du leve.« v29 Men han ville retfærdiggøre sig selv og spurgte Jesus: »Hvem er så min næste?« v30 Jesus svarede og sagde: »En mand var på vej fra Jerusalem ned til Jeriko og faldt i hænderne på røvere. De trak tøjet af ham og slog ham, så gik de og lod ham ligge halvdød. v31 Tilfældigvis kom en præst den samme vej; han så manden, men gik forbi. v32 Det samme gjorde en levit, der kom til stedet; også han så ham og gik forbi. v33 Men en samaritaner, som var på rejse, kom hen til ham, og han fik medynk med ham, da han så ham. v34 Han gik hen og hældte olie og vin i hans sår og forbandt dem, løftede ham op på sit ridedyr og bragte ham til et herberg og sørgede for ham. v35 Næste dag tog han to denarer frem, gav værten dem og sagde: Sørg for ham, og hvad mere du lægger ud, vil jeg betale dig, når jeg kommer tilbage. v36 Hvem af disse tre synes du var en næste for ham, der faldt i røvernes hænder?« v37 Den lovkyndige svarede: »Han, som viste ham barmhjertighed.« Og Jesus sagde: »Gå du hen og gør ligeså!«

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23049 - 13/04/2017 19:07 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.

Det er vel stort set indeholdt i dette:
Citat:
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
v25 Da rejste en lovkyndig sig og ville sætte Jesus på prøve og spurgte ham: »Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?« v26 Han sagde til ham: »Hvad står der i loven? Hvad læser du dér?« v27 Manden svarede: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.« v28 Jesus sagde: »Du har svaret rigtigt. Gør det, så skal du leve.« v29 Men han ville retfærdiggøre sig selv og spurgte Jesus: »Hvem er så min næste?« v30 Jesus svarede og sagde: »En mand var på vej fra Jerusalem ned til Jeriko og faldt i hænderne på røvere. De trak tøjet af ham og slog ham, så gik de og lod ham ligge halvdød. v31 Tilfældigvis kom en præst den samme vej; han så manden, men gik forbi. v32 Det samme gjorde en levit, der kom til stedet; også han så ham og gik forbi. v33 Men en samaritaner, som var på rejse, kom hen til ham, og han fik medynk med ham, da han så ham. v34 Han gik hen og hældte olie og vin i hans sår og forbandt dem, løftede ham op på sit ridedyr og bragte ham til et herberg og sørgede for ham. v35 Næste dag tog han to denarer frem, gav værten dem og sagde: Sørg for ham, og hvad mere du lægger ud, vil jeg betale dig, når jeg kommer tilbage. v36 Hvem af disse tre synes du var en næste for ham, der faldt i røvernes hænder?« v37 Den lovkyndige svarede: »Han, som viste ham barmhjertighed.« Og Jesus sagde: »Gå du hen og gør ligeså!«

M.v.h. Arne smiler


Jamen, - de to kærligheds bud:
Citat:
»Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.«
Disse love – påbud - kendte den lovkyndige jo i forvejen fra loven, som Moses havde sagt kom fra gud – så ...

... hvorfor mener du, Jesus "spreder det guddommelige kærlighedsbudskab" ved at svare den lovkyndige:
Citat:
Du har svaret rigtigt. Gør det, så skal du leve
... når nu den lovkyndige kendte svaret?

¨¨¨¨
Teksten vi kalder den barmhjertige samaritaner kan vel deles op i 2 (?)

1: Først om evigt liv ...

2: og Jesus praktiserer anskuelighedslære - fordi den lovkyndige retfærdiggør sig selv, i forholdet hvem der var hans næste. (?)

Når vi læser teksten før "den barmhjertige samaritanere" i Lukas kapitel 10 - handler det om Jesu undervisning til disciplene før deres udsendelse som forkyndere om guds rige; og deres tilbagevenden efter endt mission, som den lovkyndige hører - er vidne til.

Så skulle der være tale om at sprede et guddommeligt budskab, så må det vel være dette om guds rige, som Jesus - i følge skrifterne - af sin himmelske far er sendt til jorden for, for at menneskene kan blive frelst fra synd og død, som Jesu frivillige død i følge skrifterne gør muligt, for de som tror og handler derpå.

Citat:
Johannes 3:16-18: For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.
Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn.
Et domsbudskab, der udelukker de ugudelige fra det evige liv.

*

Når det er sagt, har kristne – og jøder vel ikke patent på næstekærlighed ...

... og det at være næstekærlig er vel ikke guddommeligt?

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#23050 - 14/04/2017 08:24 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Når du skriver:
Citat:
Disse love – påbud - kendte den lovkyndige jo i forvejen fra loven, som Moses havde sagt kom fra gud – så ...
så mener jeg, du overser forskellen mellem jødisk og kristen næstekærlighed.
Ligeså mener jeg, du overser sammenhængen mellem kærlighedsforholdet til Gud og næstekærlighed.

Samaritanerne var ikke særlig respekteret af jøderne, alligevel er det en samaritaner - i modsætning til præsten og levitten (en slags hjælpepræst) - der udvider begrebet "din næste" til ikke blot at omfatte familie, venner, naboer (landsmænd) men også: "enhver, du møder på din vej."
Det er nærmere omtalt her:
Citat:
Jesu forkyndelse i Det Nye Testamente radikaliserer også næstekærligheden, der ikke skal begrænses til ens nærmeste eller landsmænd, men til enhver, man kommer til at stå i forhold til, uanset om man har villet det eller ej. Grundfortællingen herom er Lignelsen om Den Barmhjertige Samaritaner (Lukasevangeliet 10, 25-37), der siger, at næstekærlighed er konkret hjælpsomhed overfor den/dem, der har brug for mig – uanset hvem de er og hvilken gruppe, de måtte tilhøre.
og
Citat:
Den kristnes forhold til Gud afspejler sig også i hans måde at handle – eller ikke handle – på over for sine naboer eller næster: I Matthæusevangeliet 25, 31-45 skilles fårene fra bukkene alt efter, om man har givet de fattige mad, vand og tøj, taget sig af de fremmede og syge og besøgt indsatte i fængsel. Jesus siger: »Alt, hvad I har gjort eller ikke gjort imod disse mindste, har I gjort – eller ikke gjort – imod mig.«
Så hvis du ikke ser sammenhængen mellem "Gudskærlighed" og "Næstekærlighed" er det mon så ikke, fordi du ikke vil? blinker

Men selvfølgelig giver jeg dig da ret i, at næstekærlighed kan opstå spontant og uafhængigt af de tre abrahamiske religioner.

Dét, der kan undre mig lidt, er imidlertid, at "Gudskærlighed" i disse tre religioner alene fører til "Næstekærlighed" og ikke også til "Verdenskærlighed" - kærlighed til hele skaberværket.

Havde kristendommens Jesus Kristus levet blandt os i dag, tror jeg, han ville have taget dét med.
Og det er jo så bare noget, jeg tror blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 104 af 115 < 1 2 ... 102 103 104 105 106 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Moderaternes ordfører kalder Frederik V..
28/04/2024 02:16
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Nyheder fra Religion.dk