annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21560 - 05/10/2016 09:31 Re: Universet – og os mennesker [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Tak for dit indlæg, som jeg nu har læst første gang.

Det første, der slår mig, er, hvad du skriver om tomhed.
Her har jeg åbenbart ikke udtrykt mig tydeligt nok.
Jeg oplever ikke tomhed i det værende - tværtimod!

Det er når jeg forsøger at forestille mig, at det værende ikke eksisterede - den absolutte tomhed (eller intethed), at jeg fyldes med begejstring og taknemmelighed over at leve i, hvad du kalder "jeg-du-tilværelsen".

Som jeg opfatter/oplever tilværelsen, omfatter det også, hvad naturvidenskaben fortæller om, hvad det er jeg ser (og ikke magter at se) på himlen i en stjerneklar nat.

Det er dét, der får mig til at opfatte os mennesker, som en ubetydelig bagatel i "skaberværket" (hvis det er skabt og ikke altid har været).

Det er også dét, der får mig til at tro at vore forestillinger om Gud er alt for primitive og "nærsynede".
Og det er derfor, jeg foretrækker udtrykket: "Hvad der er bag verdens væren" i stedet for ordet: "Gud".

Hvilke udtryk vi end bruger, så fylder det mig med en langt større ærefrygt end før jeg begyndte at se tilværelsen på den måde, jeg her søger at beskrive - nok lidt på samme måde som jøderne og Jahve.
De vovede end ikke at udtale ordet.

For mig betyder det, at begrebet "Gud" bliver noget ufatteligt meget større, som jeg bøjer mig for i ærefrygtig taknemmelighed smiler
Mens jeg begejstres over at eksistere - i en eksisterende verden yeah

P.S.: Jeg har en lumsk mistanke om at det egentlig harmonerer ganske godt med arketypen "Gud" i Jungs: "det kollektivt ubevidste" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21562 - 05/10/2016 11:09 Re: Universet – og os mennesker [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne og Hans

Jeg synes faktisk, at det et interessant perspektiv, Hans byder ind med. Som jeg forstår ham, så flytter han fokus og Gud ind i det mellem-menneskelige - det der foregår mellem mennesker.

Men dit fokus, Arne, slår mig ikke som et mellem-menneskeligt et, men mere som en undren, når du ser på stjernehimlen.

For en sjælden gang er jeg faktisk imponeret over Hans. Velkommen tilbage, Hans. Håber du bliver.

Og jeg er også dybt imponeret over dig, Arne, at du formår at holde tungen lige i munden, uanset hvad man byder dig. Dit agnostiske perspektiv er velfunderet, og jeg tager hatten af for din undren og din glæde over at være til i en verden, der er til.

Men Hans har nu også en pointe. Ikke at den sætter en streg over din egen pointe. Jeg ser to gode - og forskellige - fokusser.

T.
Top Svar Citer
#21563 - 05/10/2016 11:58 Re: Universet – og os mennesker [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Tak for dine anerkendende ord til mig (Hanskrist svarer jo nok for sit vedkommende) smiler

De glæder mig meget, og jeg har kun en enkelt kommentar:
Min fryd over at få lov at eksistere i en verden, der ligeledes eksisterer, får mig til at elske tilværelsen, dens ukendte årsag samt verden, mine medmennesker - og mig selv.

Det er nok derfor, jeg er så glad for kristendommens dobbelte (tredobbelte?) kærlighedsbud smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21590 - 06/10/2016 14:03 Re: Universet – og os mennesker [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Thomas

rart med et klogt menneske på sidelinien

og det er to fokusser

og ja jeg flytter Gud i det mellemmenneskelige - det der foregår mellem mennesker

jeg er ikke for ingenting påvirket af neuropsykoanalysen, især danske Susan Hart, international anerkendt neuropsykoanalytiker, og grundlægger af neuroaffektiv udviklingspsykologien her i Danmark.

Det der foregår mellem mennesker i de nære intime fortrolige jeg-du relationer foregår også på samfundsplan, på et kollektiv plan, takket være at vi er sproglige væsner der deltager i diskurserne her, de politiske, videnskabelige, religiøse og kulturelle. Popper benævnte denne verden, for verden 3, hvor verden 1 var den vores fysiske og verden 2 den psykiske.

Og vores aktiviteter her, både vore nære intime fortrolige jeg-du relationer og vore jeg-vi relationer påvirker og former, strukturerer, vores hjerne og ja vores bevidsthed og tænkning. Således er der noget (dynamisk aktivitet) når vi er alene med os selv. Og denne aktivitet, disse stemmer og den tænkning er ikke kun en eftervirkning af, resultat alene af, det vi er blevet påvirket af, men hvert menneske tilføjer også selv verden noget gennem en kreativ impuls fra underbevidstheden, eller det ubevidste, kunne vi sige. Det vi selv tilføjer, måden vi selv virker kreativ og skabende ind i og på verden, er for mig hvad ægte spiritualitet er og ja det religiøses indhold, som der så institutionelt bygges religioner op på.

Og ja det er mit fokus såvidt hvad det religiøse dækker over og hvor ægte spiritualitet er at finde om det er Paulus og hans Kristus-Mystik vi er født af, som jeg er.

Paulus er entreprenant, det virkelystne menneske, og Kristus (eller Kristus -spiritualiteten) er en kreativ impuls ind i verden. En ide om at Gud er i tiden og i engagement (= Jesus der er Kristus) og at alle klasser og begge køn har del heri og kan mobiliseres i den sammenhæng. Dette er meget stik imod grækernes ideer om de her forhold, hvor Gud ikke er i tiden og engagement, men alene i forbindelse filosoffernes kontemplative (arbejdsfrie (kun en arbejdsfri filosof kunne nærme sig det religiøse)) betragtninger over tidsløse, eller tidsuafhængige, størrelser ideer og tanker.

To, tre, grupper tilslutter sig især urkirken, underklassen, kvinder og den kreative romerske middelklasse.

mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

det var kort og lidt meget også et slag for ham der blev far til mig i Kristus, ham der iklædte mig Kristus, ham Paulus. Håber ikke det virker alt for missionerende. Det er mit personlige ståsted, spirituelt, religiøst og "mystisk" (selv om det mystiske meget bliver afmystificeret gennem Jung og Freud og moderne neurovidenskab). Jeg har haft det med at fremstille mit personlige ståsted som det eneste helt rigtige, og altså tidligere virket missionerende og ekskluderende, aggressivt at identitetsmarkere overfor andre og gøre grin med dem i den udstrækning jeg formåede det, i et forsøg på at få dem til at se, at jeg HansKrist alene havde forstået det hele. Håber mere nu det står som mit meget personlige vidnesbyrd og opfattelse af tingene, som jeg har meget kær og gerne vil promovere for, slå et slag for.

I må tilgive mig om jeg ikke hver gang er lige god i en dialog og en samtale. Dette har jo også en del at gøre med hvordan jeg er stemt og om jeg har travlt og derfor vælger at svare på en hurtig måde fordi jeg har andre ting jeg skal have fra hånden den dag.

PPS:

Arne nu har jeg haft travlt med at positionere mig i forhold til dit ståsted. Jeg har identitetsmarkeret det jeg forstår ved den paulinske kristne vesterlandske spiritualitet og kreative impuls ind i verden.

Jeg har gode intentioner om at vise forståelse for det du står for ved en senere lejlighed her i tråden.

Da Thomas skrev at han fandt to forskellige fokusser blev jeg glad lidt, for så var jeg lykkedes med hvad jeg i første omgang ville.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#21614 - 09/10/2016 11:17 Re: Universet – og os mennesker [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jeg glæder mig over din holdning til debat her på Trosfrihed.dk.

Når du skriver:
Citat:
Arne nu har jeg haft travlt med at positionere mig i forhold til dit ståsted. Jeg har identitetsmarkeret det jeg forstår ved den paulinske kristne vesterlandske spiritualitet og kreative impuls ind i verden.
så genkender jeg fra tidligere min nysgerrighed og min manglende evne til rigtigt at forstå indholdet af "den paulinske kristne vesterlandske spiritualitet og kreative impuls".

Hvis du ville fremstille dét helt enkelt og klart, vil i hvert fald jeg læse det med stor interesse - og jeg har på fornemmelsen, at jeg vil kunne sympatisere med det blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk