annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Universet – og os mennesker

Hej Thomas

rart med et klogt menneske på sidelinien

og det er to fokusser

og ja jeg flytter Gud i det mellemmenneskelige - det der foregår mellem mennesker

jeg er ikke for ingenting påvirket af neuropsykoanalysen, især danske Susan Hart, international anerkendt neuropsykoanalytiker, og grundlægger af neuroaffektiv udviklingspsykologien her i Danmark.

Det der foregår mellem mennesker i de nære intime fortrolige jeg-du relationer foregår også på samfundsplan, på et kollektiv plan, takket være at vi er sproglige væsner der deltager i diskurserne her, de politiske, videnskabelige, religiøse og kulturelle. Popper benævnte denne verden, for verden 3, hvor verden 1 var den vores fysiske og verden 2 den psykiske.

Og vores aktiviteter her, både vore nære intime fortrolige jeg-du relationer og vore jeg-vi relationer påvirker og former, strukturerer, vores hjerne og ja vores bevidsthed og tænkning. Således er der noget (dynamisk aktivitet) når vi er alene med os selv. Og denne aktivitet, disse stemmer og den tænkning er ikke kun en eftervirkning af, resultat alene af, det vi er blevet påvirket af, men hvert menneske tilføjer også selv verden noget gennem en kreativ impuls fra underbevidstheden, eller det ubevidste, kunne vi sige. Det vi selv tilføjer, måden vi selv virker kreativ og skabende ind i og på verden, er for mig hvad ægte spiritualitet er og ja det religiøses indhold, som der så institutionelt bygges religioner op på.

Og ja det er mit fokus såvidt hvad det religiøse dækker over og hvor ægte spiritualitet er at finde om det er Paulus og hans Kristus-Mystik vi er født af, som jeg er.

Paulus er entreprenant, det virkelystne menneske, og Kristus (eller Kristus -spiritualiteten) er en kreativ impuls ind i verden. En ide om at Gud er i tiden og i engagement (= Jesus der er Kristus) og at alle klasser og begge køn har del heri og kan mobiliseres i den sammenhæng. Dette er meget stik imod grækernes ideer om de her forhold, hvor Gud ikke er i tiden og engagement, men alene i forbindelse filosoffernes kontemplative (arbejdsfrie (kun en arbejdsfri filosof kunne nærme sig det religiøse)) betragtninger over tidsløse, eller tidsuafhængige, størrelser ideer og tanker.

To, tre, grupper tilslutter sig især urkirken, underklassen, kvinder og den kreative romerske middelklasse.

mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

det var kort og lidt meget også et slag for ham der blev far til mig i Kristus, ham der iklædte mig Kristus, ham Paulus. Håber ikke det virker alt for missionerende. Det er mit personlige ståsted, spirituelt, religiøst og "mystisk" (selv om det mystiske meget bliver afmystificeret gennem Jung og Freud og moderne neurovidenskab). Jeg har haft det med at fremstille mit personlige ståsted som det eneste helt rigtige, og altså tidligere virket missionerende og ekskluderende, aggressivt at identitetsmarkere overfor andre og gøre grin med dem i den udstrækning jeg formåede det, i et forsøg på at få dem til at se, at jeg HansKrist alene havde forstået det hele. Håber mere nu det står som mit meget personlige vidnesbyrd og opfattelse af tingene, som jeg har meget kær og gerne vil promovere for, slå et slag for.

I må tilgive mig om jeg ikke hver gang er lige god i en dialog og en samtale. Dette har jo også en del at gøre med hvordan jeg er stemt og om jeg har travlt og derfor vælger at svare på en hurtig måde fordi jeg har andre ting jeg skal have fra hånden den dag.

PPS:

Arne nu har jeg haft travlt med at positionere mig i forhold til dit ståsted. Jeg har identitetsmarkeret det jeg forstår ved den paulinske kristne vesterlandske spiritualitet og kreative impuls ind i verden.

Jeg har gode intentioner om at vise forståelse for det du står for ved en senere lejlighed her i tråden.

Da Thomas skrev at han fandt to forskellige fokusser blev jeg glad lidt, for så var jeg lykkedes med hvad jeg i første omgang ville.
Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Luftalarmer mange steder i Ukraine i nat..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Nyheder fra Religion.dk