annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
4 registrerede ABC, somo, Diana, Arne Thomsen 322 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 35 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 34 35 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21208 - 02/08/2016 12:33 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du skriver bl.a.:
Citat:
Gud har da ikke fejlet nogle steder...hvordan når du frem til det? Gud stillede nogle en opgave, og de fejlede. Det havde Gud taget højde for.
og du skriver:
Citat:
Denne verden er absurd...køer med otte ben...hvad fanden er det for noget griner
Det kan vel kun forstås sådan, at Gud har ladet skabe "en absurd verden".

Af dit link fremgår endvidere, at Gud ikke er "den første årsag":
Citat:
Vandrer mod Lyset! indeholder en skabelsesberetning, der går tilbage til en tilstand, der var før tidens begyndelse, det såkaldte urkosmos. Her fandtes ifølge Vandrer mod Lyset! Urtanken, Urviljen, Urlyset og urmørket. Urlyset fandtes som en svagt lysende kerne i centrum, og udenom dette var mørket overalt. På grænsen mellem lys og mørke var Tanken og Viljen. Urkosmos kan lignes ved et æble med lyset som kernen, mørket som frugtkødet, og Tanken og Viljen som kernestenene. I urkosmos var alting i ro. Tanken og Viljen indtog en indifferent stilling til lyset og mørket, indtil en svag urosdirren indtrådte, idet Tanken og Viljen samtidig reagerede overfor mørkets udstrålinger i en første dragning ind imod lyset. Tanken og Viljen kæmpede sig derefter langsomt, gennem ukendte evigheder, ind mod lysets to poler. Da Tanken og Viljen nåede disse og smeltede sammen med polerne, vågnede Tanken og Viljen op til fuld bevidsthed om sig selv. Viljen var på dette tidspunkt fuldstændig lutret for mørket, gennemsyret af lyset. Og Tanken besluttede at søge at forene sig med sin Vilje, for derved at kunne fremstå af lyset, som lysets behersker og mørkets besejrer. Gennem ukendte evigheder kæmpede Tanken og Viljen sig fuldt bevidste gennem mørket, Tanken stedse understøttet og styrket af den gennemlutrede Vilje, indtil de forenedes – og et væsen fremstod af Lyset: Gud.
Sådan noget kan man jo tro på, hvis man føler, at det er sandt.
Det føler jeg ikke.

At Johanne Agerskov i begyndelsen af 1900-tallet havde "intuitive tankeinspirationer", som hun mente var fra "den oversanselige verden", det tvivler jeg ikke på.
Det tvivler du vel heller ikke på?
Det tror du er sandheden?
Eller tager jeg fejl?
Får jeg et svar?

I fald du svarer: Ja, da vil jeg respektere det.

Men jeg har ikke den tro.
Jeg tror, at vi mennesker opfatter os selv som verdens - universets - centrum - og at dét er en fejlvurdering - og at det er dét, der kan få os til at opleve verden som "absurd".

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21209 - 02/08/2016 14:45 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5423
Sted: Vanløse

Hej Arne

Hvordan når du frem til at Gud ikke er første årsag? Det var tanken og viljen som reagerede på mørket. Det var tanken og viljen som kæmpede sig fremad. Hvis tanken og viljen ikke havde reageret, så var der ikke sket noget som helst. Det er sådan jeg forstår det.

Mht. det absurde, så var det bare en sidebemærkning, for køer skal da ikke have otte ben, men fire ben.

Det mener jeg ikke er en fejlvurdering blinker

For mig giver Ardors beretning mening, så jo...jeg tror på, at Johanne Agerskov kommunikerede med den oversanselige verden.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#21211 - 02/08/2016 17:53 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du stiller spørgsmålet:
Citat:
Hvordan når du frem til at Gud ikke er første årsag?
Fordi I skriver:
Citat:
– og et væsen fremstod af Lyset: Gud.
så er "lyset" jo en årsag til "Gud" - som I kalder "et væsen".

Er det dit ønske, at jeg skal tro på dét?
Eller er du tilfreds med, at du selv tror på det?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21214 - 03/08/2016 15:34 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5423
Sted: Vanløse
Hej Arne

Man kan sikkert kigge på tingene på mange måder. Jeg læser dog, at det var tanken og viljen som reagerede. Det var ikke lyset eller mørket. Derudover var det tanken og viljen som kæmpede sig ind mod lysets centrum. Denne kamp ville selvfølgelig ikke have kunnet lade sig gøre uden disse kræfters eksistens.

Det er Guds kamp og sejr over mørket som afstedkommer alt andet. På den måde er Gud vel den første årsag?

Kærlig hilsen

ABC


Redigeret af ABC (03/08/2016 15:56)
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#21215 - 03/08/2016 17:05 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du skriver:
Citat:
Man kan sikkert kigge på tingene på mange måder.
Jo sikkert, men det ser da for mig ikke ud til at kunne benægtes, at jeres "Urkosmos" var før jeres "Gud"!

I øvrigt svarede du ikke på mine spørgsmål til dig om din tro:
Citat:
Er det dit ønske, at jeg skal tro på dét?
Eller er du tilfreds med, at du selv tror på det?
Det er for mig ret væsentligt at have klarhed over karakteren af vores dialog.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 35 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 34 35 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af ABC
19/04/2024 13:28
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Stormagter klar til at bruge indefrosne ..
19/04/2024 13:10
Rektor er 'utrolig skuffet og ærgerlig'..
19/04/2024 13:05
Skandaleramt stutteri endte på tvangsau..
19/04/2024 13:04
G7-landene opfordrer i en fælles erklæ..
19/04/2024 12:48
Lars Løkke Rasmussen om morgenens udvik..
19/04/2024 11:49
Nyheder fra Religion.dk