annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
0 registrerede 450 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 23 af 35 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 ... 34 35 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21347 - 01/09/2016 12:00 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret


Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen


Du skriver:
Citat:
Troværdigheden ville falde, for hvad kan man så regne med?
Hvis jeg forstår dig ret, så efterlyser du noget at kunne stole på indenfor alle de områder, hvor naturvidenskaben ikke har rimeligt troværdige forklaringer.

Og det er jo rigtigt, vil jeg mene, at vi mennesker gerne vi have noget at støtte os til, når vi står overfor de helt store eksistentielle spørgsmål.

Det er vel også derfor, vi har så mange forskellige religioner.

Men det er så her, jeg mener, at vi mennesker burde være lidt mere realistiske og ydmyge angående vore manglende evner til at opnå indsigt i, hvad man vel kunne kalde tilværelsens mysterium.

Hvorfor kræve så megen indsigt?
Hvorfor ikke bare droppe disse ønsker og i stedet glæde os over, at vi eksisterer - så længe det varer blinker

Set på den måde er religionernes mange idéer (for mig) smukke eventyr, som jeg holder meget af - og som måske endda har en smule sandhed i sig blinker



Jeg ville ønske at alt det der stod i de forskellige skrifter var sandt, men sådan forholder tingene sig bare ikke.

Måske er det heller ikke sandt at universet ser ud som beskrevet i "Vandrer mod Lyset!"? Det er jeg ikke istand til at vurdere.

Derfor ville det være godt at få samlet nogle videnskabsmænd omkring denne sag. Det er nok også noget nemmere (og billigere) end at skulle til at lave ubåde. Sådan noget kunne man efterfølgende gøre, hvis der var noget om det andet blinker

Kan bogen holde til at noget ikke er korrekt? Jeg ved det ikke, for jeg har ikke læst bogen på den måde.

Jeg vil dog stadigvæk have mange af de samme tanker. Lad de døde være i fred. Søg den almægtige. Det giver stadigvæk mening for mig.

Engang beskæftige jeg mig med Hara Krishna bevægelsen (før jeg læste VML) og endte op med at tænke, at jeg måske var Krishna griner

Hvordan er verden skruet sammen? Hvad kan vides? Vi kan undersøge de forskellige grundlag, og på den baggrund afgøre, om vi skal fortsætte med at sætte børn i verden.

Andet kan vi vist ikke gøre?

Som jeg ser det er livet et fælles projekt. Som sådan kan jeg ikke undvære kvinden og kvinden kan ikke undvære mig.

Der er nogle sandheder vi ikke kommer udenom.

Kræver jeg for meget? Hvad kræver jeg? Et ordentligt grundlag at leve på? Fred på jorden? Er det for meget forlangt?

Kærlig hilsen

ABC

Top Svar Citer
#21349 - 01/09/2016 23:14 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du spørger bl.a.:
Citat:
Kræver jeg for meget? Hvad kræver jeg? Et ordentligt grundlag at leve på? Fred på jorden? Er det for meget forlangt?
Mit svar:
Dét spørgsmål kan jo kun du selv besvare, men mit synspunkt her er jo - som du nok ved - at du kunne opgive at kræve sand indsigt - som nok ikke er os mennesker forundt - og i stedet blot være taknemmelig for, at du eksisterer - og kan "sætte børn i verden" blinker

Vi er jo ikke universets herrer - snarere en minimal bagatel - vil jeg mene - men vores tilværelse er dog - synes jeg - en del af et mirakel: Verdens væren blinker
yeah

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21351 - 02/09/2016 14:28 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret


Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen


Du spørger bl.a.:
Citat:
Kræver jeg for meget? Hvad kræver jeg? Et ordentligt grundlag at leve på? Fred på jorden? Er det for meget forlangt?
Mit svar:
Dét spørgsmål kan jo kun du selv besvare, men mit synspunkt her er jo - som du nok ved - at du kunne opgive at kræve sand indsigt - som nok ikke er os mennesker forundt - og i stedet blot være taknemmelig for, at du eksisterer - og kan "sætte børn i verden" blinker

Vi er jo ikke universets herrer - snarere en minimal bagatel - vil jeg mene - men vores tilværelse er dog - synes jeg - en del af et mirakel: Verdens væren blinker
yeah



Kunne det tænkes at det var hjernedødt at sætte børn i verden? Måske har vi allesammen dummet os? Skal det ikke undersøges? Hvad er der at være taknemmelig for? Mangler du ikke at begrunde det? Skal vi takke for lidelserne? Hvorfor ikke kaste en bombe over afrika? Mon ikke alle dem som lider vil takke os? De kan selvfølgeligt ikke takke os, hvis de ikke eksisterer længere, men ville vi så ikke føle, at vi havde gjort dem en tjeneste? Hvorfor lade dem lide? Så de få der ikke lider kan leve videre?

Noget andet du har fået mig til at tænke over er det med Kain og Abel, for kan man bebrejde Kain for at slå Abel ihjel, hvis Adam og Eva kun havde skabt 2 mænd og 1 kvinde?

Hvad er rigtigt og forkert? Kan drab forsvares? Hvem har ret til at eksistere? Den stærkeste? Den hurtigeste? Den snedigste?

Skal vi lukke butikken? Det må vi selv om? Har du ikke en mening om tingene? Hvordan får du puslespillet til at gå op? Bliver det ikke svært at bygge noget på et materilistisk grundlag? Hvis vi er herrene, så er det vel vores ord, som er lov? Vores vilje ske? Hvem dømmer os? De døde? Hvad kan vi leve med? Har du et problem med at trykke på den røde knap? Hvorfor? Fremskynder vi ikke bare det uundgåelige? Hvad skal børnene gøre, hvis forældrene bare knepper løs uden at tænke over tingene? Hvem stopper galskaben? Hvordan vil kvinden overbevise mig om at sætte børn i verden? Hvad er planen? Kan vi opfylde barnets ønsker? Er det ikke vores opgave? Hvad har vi gang i? Hvad er rigtigt og forkert? Hvorfor bebrejder du mig for at udrydde de andre? Kan man gøre det på et materillistisk grundlag? Hvad med voldtægt? Er det ikke ganske naturligt? Hvad skal vi med kærlighed? Er der ikke bare tale om en kristen blokering? Noget som hæmmer vores naturlige tendenser? Hvorfor ikke bare slippe dyret løs? Hvad er vi bange for? At blive udryddet? At udrydde andre? Er det ikke naturens orden? Udryd eller bliv udryddet? Hellere dig end mig blinker

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#21352 - 03/09/2016 09:19 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Mit svar på din åbenbart uendelige række af spørgsmål er - med en omskrivning af kristendommens dobbelte kærlighedsbud:
Elsk at du eksisterer som en del af universet, og elsk universet - samt alt, hvad der er i det.

Så giver resten jo sig selv blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21353 - 03/09/2016 12:10 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret


Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen


Mit svar på din åbenbart uendelige række af spørgsmål er - med en omskrivning af kristendommens dobbelte kærlighedsbud:
Elsk at du eksisterer som en del af universet, og elsk universet - samt alt, hvad der er i det.

Så giver resten jo sig selv blinker



Beklager alle de hårde spørgsmål.

Jeg vil bare gerne til bunds i tingene, hvis det er muligt.

Hvis universet er noget lort, så får du ikke mig til at kalde det andet end lort blinker

Spørgsmålet er om vi kan finde ud af det?

Hvis vi har begået en fejl ved at sætte børn i verden, så skal vore børn vel ikke begå den samme fejl?

Er det hjernedødt at sætte børn i verden?

Hvis vore børn ikke kan enes og slår hinanden ihjel på alle tænkelige måder...hvad så? Må vi så ikke give op, og sige, at det er en dårlig ide, at sætte børn i verden?

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
annonce
Side 23 af 35 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 ... 34 35 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Moderaternes ordfører kalder Frederik V..
28/04/2024 02:16
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Nyheder fra Religion.dk