annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 14 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20519 - 26/04/2016 15:14 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Simon]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse


Hej Simon

Indsendt af: Simon
Hej A..

Nej, end ikke hørt om manden, men slog lidt op vedr. litteraturen, der ikke overhovedet lyder uspændende. Af det jeg der læste, var min første mindelse Foucaults Ordene & Tingene, altså en vandring over tid i menneskets indre landskaber, og det er jo ikke det ringeste man ka udsætte sin nattesøvn for. Så tak for hints, der altid er en stor fornøjelse, og som vel egentlig er noget af det der optager rigtig mange mennesker, når de i små pauser mellem dagens gøremål vandrer i hinanden…;)

mvh
Simon


Også tak til dig.

Jeg ved ikke om alt det Peter Kjærulff skriver er sandt, men det er ihvertfald interessant og spændende.

Han kan et eller andet med ord ligesom dig. Og så har han en guddommelig humor, synes jeg.

Har desuden ikke selv læst alle bøgerne - er ikke den store bogorm i øjeblikket.

Men her er et link til hans hjemmeside. Der er nogle forord og andet.

http://www.ringbearersdiary.com/

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#20520 - 26/04/2016 18:07 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Simon skriver bl.a.:
Citat:
Hvad har fysikeres arbejde at gøre med din trang til at fumle rundt i kreationisme du finder på wikipedia?
Fysikere leder ikke efter guddommelig mystik noget sted, de observerer og beregner sandsynlige forklaringer ind i arbejdsmodeller for at forstå naturens virkeområder, så vidt forskellig fra din lille habitus som man overhovedet ka komme det.
Så noget kunne vist tyde på, at Simon trænger til at blive opdateret - inden han begynder at putte "kreationisme" og "guddommelig mystik" ind i sagen blinker

Se f.eks. Illustreret Videnskab:
Citat:
Hvad ved vi?

Big bang er en veletableret teori, som beskriver universets udvikling fra dengang, det var mindre end et atom. Men teorien siger intet om, hvordan eller hvorfor universet opstod - og slet intet om, hvad der lå før. Det er muligt, at tid og rum, som vi kender det, blev skabt i big bang. Men det udelukker bestemt ikke, at baggrunden skal søges i noget, der fandtes i forvejen.

Der er et gammelt ord, som siger “Af intet kommer intet”. Og faktisk er det ikke muligt videnskabeligt at forstå et univers, der dukker op fra det rene ingenting. Derfor ser flere og flere kosmologer big bang som en begivenhed, hvis årsag skal søges i no­get allerede eksisterende.

Fælles for de nye overvejelser er, at de går ud fra et ­tomrum, som måske har eksisteret altid, og hvor kvantemekanikkens love fungerer. Hvis vi har et sådant rum, er det muligt at opstille teorier, som måske kan give et svar på, hvad der skete før big bang.

En af disse teorier kaldes for evig inflation. Ifølge denne teori opstår der i dette evige tomrum hele tiden universer, som udvider sig. Vores univers er bare et af sandsynligvis uendeligt mange, men de andre er så langt fra os i tid og rum, at al kommunikation er umulig.

I teorien argumenteres der for, at tomrummet udvider sig fantastisk hurtigt, hvilket vil bringe de enkelte universer stadig længere bort fra hinanden.

Andre teorier arbejder med cykliske universer, som opstår og går til grunde for så atter at genfødes. Disse teorier giver et bud på, hvad der ligger før big bang, men til gengæld løser de ikke skabelsens fundamentale gåde: hvorfor der er noget i stedet for ingenting. Problemet er bare skubbet ud i den uendeligt fjerne fortid.

Men Illustreret Videnskab vil Simon jo sikkert afvise - ligesom de store leksika - der åbenbart, efter Simons mening, ikke er lige så kloge som Simon blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#20523 - 27/04/2016 17:33 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Ja, der er desværre ikke tid til hjertegribende kristuslignelser i naturvideres arbejdsplan, men helt umuligt er det vel ikke at du ka presse dig ind i en populærvidenskabelig arbejdsplan. Bedre ville det måske være hvis du kontaktede James Randi Fundation, formulerede en uklar beskrivelse af din intuitions guddommelige rækkevidde – vedlæg gerne billedet af kristusikonet –, og skulle nogen dér så finde dine lignelser interessante nok til nærmere undersøgelse, ja så vil første skridt på vejen mod lidt berømmelse jo være taget.
Det er ikke umuligt at der også blir tid til en god snak om dine opdagelser af en guddommelig skaber bag BB med stedlige astrofysikere, så vedlæg du bare en af dine populærvidenskabelige dokumentationer af alle tiders uvidenhed…;)

Alternativt er det som sagt muligt at tale med interessenter i folkekirken over en god kaffetår, og ikke helt umuligt at du dér ka støde på lidt puls med lignende tilgang til naturen, måske ligefrem en identisk intuition, hva’ba! Men jeg forstår jo nok at du befinder dig i en noget særpræget position, og at det ka være svært for ateister at vejlede dig med gode råd. Endelig er det jo muligt at du simpelthen lægger dine uvidenhedsudmålinger frem på wikipedia, så andre glade intuitioner får mulighed for at anbringe deres gud i videnshullet, altså medmindre du ligefrem synes at det er privat info…;)

mvh
Simon
P.s.: jeg formoder at der stadig er udlovet $ 1 mill. af James Randi til exceptionelle åndeligheder, og at du stadig ku bruge lidt lommepenge til sommerferien! ;)


Redigeret af Simon (27/04/2016 17:38)
Top Svar Citer
#20524 - 27/04/2016 17:52 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej A..

Jah, det er jo lige det med plads til en god humor, det er altid en fin tilgang, medmindre man ligefrem bedriver mystik med det formål at skabe ”kundskab” om naturen, for så dutter det nok ikke at alle ler sig rundglade.
Der findes jo litteratur for enhver smag, og selvfølgelig ka man gå træt, livet er jo andet end læsning, men sku du få lyst til et par røde øjne, så findes muligheden i form af Marcel Merciers Nattog til Lissabon, som er fremragende natteroderi i små lampers skær.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#20526 - 27/04/2016 18:21 Re: Hvad skal vi med folkekirken? [Re: Simon]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse

Hej Simon

Indsendt af: Simon
Hej A..

Jah, det er jo lige det med plads til en god humor, det er altid en fin tilgang, medmindre man ligefrem bedriver mystik med det formål at skabe ”kundskab” om naturen, for så dutter det nok ikke at alle ler sig rundglade.
Der findes jo litteratur for enhver smag, og selvfølgelig ka man gå træt, livet er jo andet end læsning, men sku du få lyst til et par røde øjne, så findes muligheden i form af Marcel Merciers Nattog til Lissabon, som er fremragende natteroderi i små lampers skær.

mvh
Simon


Nu skal jeg jo passe på, hvad jeg skriver, for livet er jo ikke altid en dans på roser - desvære. Men der er en tid til alt. Naturen (eller naturene?) er et interessant område. Lige nu beskæftiger jeg mig med musik.

Har læst dit/eller jeres tidligere input omkring Marcel Merciers Nattog til Lissabon, så jeg vil forsøge at huske på din anbefaling. Måske jeg en dag får boglysten tilbage. Orker det simpelthen ikke i øjeblikket.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 14 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk