annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20370 - 13/03/2016 20:26 Re: Bevidsthed [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875


Arne skrev: For mig er følelser, fornemmelser, intuitioner selvstændige her-og-nu oplevelser - ikke tanker.

SVAR: Hvorfor det?

Tak for dit påbud om, hvordan jeg skal være:
Citat:
- den verden du ønsker … skal du selv være -
Det vil jeg imidlertid forbeholde mig retten til selv at afgøre blinker

SVAR: Det var ikke noget påbud, men en del af mit svar på dit spørgsmål.

Dine citater fra Det Gamle Testamentes Prædikerens Bog, siger mig ikke rigtig noget (ser for mig ud, som kunne de været hentet fra Koranen) blinker

SVAR: Jeg ved ikke om koranen også indeholder Prædikernes bog, og det er jo nok heller ikke din pointe, hvorimod jeg ser dine ord signalere foragt for begge bøger.

Hvad siger de dig?

SVAR: Siger ordene fra Prædikernes bog dig intet så glem det.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#20373 - 14/03/2016 15:19 Re: Bevidsthed [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg skrev til dig:
Citat:
For mig er følelser, fornemmelser, intuitioner selvstændige her-og-nu oplevelser - ikke tanker.
Du svarede;
Citat:
Hvorfor det?
Jeg vil foreslå, at du sætter dig ind i hvad en anerkendt psykolog Carl Gustav Jung mener.
Der er jo ikke så få mennesker, der synes, de kan følge ham.
Citat:
I hans typologi (som blandt andet i dag bruges i Myers-Briggs test), opdelte han menneskets funktioner i: føle-, tænke-, intuition- og sansefunktion. Disse er yderligere orienteret i en introvert (indadrettet) og ekstravert (udadrettet) funktion.

Du skriver om dine egne ord: "- skal du selv være -"
Citat:
Det var ikke noget påbud, men en del af mit svar på dit spørgsmål.
Hvis det ikke er "et påbud", så forstår jeg ikke, at du bruger ordet: "skal" blinker

Du skriver:
Citat:
Siger ordene fra Prædikernes bog dig intet så glem det.
Mit svar:

Nej - dét skal du - heller ikke - bestemme!

Jeg læser både Prædikerens Bog (ikke Prædikernes Bog) og meget andet i Det gamle Testamente - f.eks. den af Davids salmer, som Jesus berettes at have gentaget på korset (Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?)

Jeg læser f.eks. også Bjerprædikenens saligprisninger i Matthæusevangeliet samt i Koranen om pligten til at tage sig af dyr og af nødstedte vejfarende.

For mig indeholder sådanne skrifter menneskers religiøse idéer eller visioner, og jeg ser på dem med sympati som store inspirationer.

En sådan af skrifterne afledt vision er f.eks. den muslimske sufismes Jalal al-Din Rumi's digt:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.

Men for mig indeholder disse skrifter også både grimme og rådne sider, som jeg synes afslører præsteskabernes korrupte forsøg på at få magt over deres menigheder - samt over alle andre mennesker her på kloden, der endnu ikke har tilsluttet sig.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20374 - 14/03/2016 16:58 Re: Bevidsthed [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne skrev: Jeg skrev til dig:
Citat:
For mig er følelser, fornemmelser, intuitioner selvstændige her-og-nu oplevelser - ikke tanker.
Du svarede;
Citat:
Hvorfor det?
Jeg vil foreslå, at du sætter dig ind i hvad en anerkendt psykolog Carl Gustav Jung mener.
Der er jo ikke så få mennesker, der synes, de kan følge ham.
Citat:
I hans typologi (som blandt andet i dag bruges i Myers-Briggs test), opdelte han menneskets funktioner i: føle-, tænke-, intuition- og sansefunktion. Disse er yderligere orienteret i en introvert (indadrettet) og ekstravert (udadrettet) funktion.

SVAR: Nu skal du høre ... nåee nej ... det skal du jo selv bestemme ... men jeg har ikke brug for forslag til at sætte mig ind i Jung.

Jeg ønsker at høre, hvordan du bære dig ad med at være bevidst om en her-og-nu oplevelse uden tankens mellemkomst.

Hvilke her-og-nu-oplevelser er der tale om, hvor bevidstheden/tanken ikke er til stede i dine oplevelser og eller er årsag til forståelsen af disse, når du er i oplevelserne? … og hvad er det du oplever uden tankens mellemkomst?


Du skriver om dine egne ord: "- skal du selv være -"
Citat:
Det var ikke noget påbud, men en del af mit svar på dit spørgsmål.
Hvis det ikke er "et påbud", så forstår jeg ikke, at du bruger ordet: "skal" blinker

SVAR: Hvis du havde fokuseret på mit svar på dit spørgsmål, i stedet for at kaste dig over min tilføjelse, havde du fået en stjerne hos mig.

¨¨¨¨

Nu håber jeg ikke, der er for mange stavefejl eller andet i mit indlæg som mishager dig.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#20375 - 14/03/2016 18:13 Re: Bevidsthed [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Det er åbenbart et væsentligt emne for dig - det at tankerne skulle være konstant dominerende - eller hvordan du nu vil udtrykke det - siden du skriver:
Citat:
Jeg ønsker at høre, hvordan du bære dig ad med at være bevidst om en her-og-nu oplevelse uden tankens mellemkomst.
Jeg er ikke sikker på, at jeg evner at klarlægge det for dig, men jeg kan da forsøge. Her er et eksempel:

Engang for nu snart mange år siden - i en midtvejskrise (kan man nok kalde det) - stod jeg helt alene på en mindre bjergtop på en ret lille græsk ø i en meget lille ortodoks kristen kirke i et mennesketomt kloster - foran en Kristusikon. Den er gengivet her.

Hans øjne så ind i mig - jeg så med - og endte i den dybeste elendighed - så jeg græd hjælpeløst - og blev ved, og blev ved - indtil der ikke var flere tårer.
Her var der ikke plads til tanker. Her var der alene den dybeste sorg og fortvivlelse.

På et tidspunkt havde jeg "grædt ud" - og efter nogen tid kom der en tanke, noget i retning af: Ja, du har det jo heller ikke haft det nemt. Du kom op at hænge på korset.

På en eller anden ikke så logisk måde trøstede det mig, og da jeg kort efter kom ud af kirken, og blev "ramt af sollyset" følte jeg fuldkommen lykke.

Det varede ikke mange sekunder, før tanken - spørgsmålet - kom: Hvordan kan det dog være, at jeg nu føler mig lykkelig.
Men straks kom den næste tanke: Hold dog kæft din gamle idiot med dine tanker og spørgsmål.
Nyd det dog!

Selvfølgelig tænker jeg over det, men jeg kan stadig lægge tankerne til side - og alene - helt rent - tankeløst - opleve lykken smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20376 - 14/03/2016 23:03 Re: Bevidsthed [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Tak for svar.

Hvis jeg forstår, det du skriver, så kender jeg godt undertrykt sorg og fortvivlelse som kan blive udløst ved … ja … det kan være hvad som helst, der får ”læsset” til at vælte … og hvor man mister kontrollen … eller bare giver slip fordi omstændighederne tillader man mister facaden så man kan give slip på fastlåste tanker man har bebyrdet sig med i alt for lang tid, fordi man mere eller mindre bevidst har lagt låg på … og når man så er tom for tanker, igen kan se verden omkring sig som man ikke har gjort i lang tid.

En detox hvor man/jeg er helt bevidst om hvad der foregår uden at analysere det, da dette ophæver både processen og tilstanden.



¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Arne skrev: Det er åbenbart et væsentligt emne for dig - det at tankerne skulle være konstant dominerende - eller hvordan du nu vil udtrykke det - siden du skriver:
Citat:
Jeg ønsker at høre, hvordan du bære dig ad med at være bevidst om en her-og-nu oplevelse uden tankens mellemkomst

SVAR: Ja, det interesserer mig, fordi du oplyste:

”For mig er følelser, fornemmelser, intuitioner selvstændige her-og-nu oplevelser - ikke tanker.”

… Så lå det jo lige ”til højrebenet,” at det måtte du jo så kunne forklare… men også fordi jeg ikke selv har erfaret her-og-nu oplevelser uden at være bevidst om oplevelsen og ”hvad den gik ud på.”

Selv når jeg flytter fokus fra non stop tankerne til det sted i hovedet … hvad skal jeg kalde det? … der hvor der er ”lyst, fred og ingen fare” … der er der jo en fornemmelse, der genkendes gennem tankens erfaring, men denne tanke forstyrrer ikke … den forsikre mig blot om jeg kan blive i mit helle.



Jeg er ikke sikker på, at jeg evner at klarlægge det for dig, men jeg kan da forsøge. Her er et eksempel:

Engang for nu snart mange år siden - i en midtvejskrise (kan man nok kalde det) - stod jeg helt alene på en mindre bjergtop på en ret lille græsk ø i en meget lille ortodoks kristen kirke i et mennesketomt kloster - foran en Kristusikon. Den er gengivet her.

Hans øjne så ind i mig - jeg så med - og endte i den dybeste elendighed - så jeg græd hjælpeløst - og blev ved, og blev ved - indtil der ikke var flere tårer.
Her var der ikke plads til tanker. Her var der alene den dybeste sorg og fortvivlelse.

På et tidspunkt havde jeg "grædt ud" - og efter nogen tid kom der en tanke, noget i retning af: Ja, du har det jo heller ikke haft det nemt. Du kom op at hænge på korset.

På en eller anden ikke så logisk måde trøstede det mig, og da jeg kort efter kom ud af kirken, og blev "ramt af sollyset" følte jeg fuldkommen lykke.

Det varede ikke mange sekunder, før tanken - spørgsmålet - kom: Hvordan kan det dog være, at jeg nu føler mig lykkelig.
Men straks kom den næste tanke: Hold dog kæft din gamle idiot med dine tanker og spørgsmål.
Nyd det dog!


Spørgsmålet er så: Hvori består illusionen i din oplevelse /(midt vejs krisen)?

Selvfølgelig tænker jeg over det, men jeg kan stadig lægge tankerne til side - og alene - helt rent - tankeløst - opleve lykken smiler

SVAR: Ja det dejligt man er i stand til at flytte fokus så tanken ikke fastholder en, og derved forhindre at bevidstheden kan ændres bevidst.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 3 < 1 2 3 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk