annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19479 - 24/07/2015 11:54 Re: Retten til at dø [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Jeg glæder mig over dit indlæg, hvor du peger på, at man kan sige nej til "livsforlængende behandling til det sidste ”for enhver pris”, og dette kan der tages stilling til tidligt i et sygdomsforløb, hvor der ingen helbredelse er."

Det er jo ikke "retten til at dø" - som jeg synes, vi burde have - men dog retten til ikke at få dødsprocessen kunstigt forlænget.

Tak for den afklaring smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19480 - 24/07/2015 14:54 Re: Retten til at dø [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret


Endnu et indspark fra mig ---

og jeg vil gerne provokerer dig lidt. smiler

Du mener, vi burde ha' retten til at dø?

Er der nogen, der forhindre dig i at tage dit eget liv?

Hvis man gerne vil dø, er det vel nemt nok for de fleste at tage eget liv - hvis man tør.


Men det er vel sådan, at de fleste nok gerne vil leve længst muligt, trods nedsat livskvalitet, og derfor opsøger/modtager gerne den behandling der tilbydes for at forlænge eller gøre livet mere tåleligt lidt endnu.

Jeg kommer i tanke om, jeg engang har læst, at nogle mennesker er blevet nedfrosset, i håb om der kommer en ny behandling "på banen" - så de atter kan leve videre.


Slutteligt er det vel heller ikke rimeligt at andre skal gøres til mordere, fordi "vi" ønsker at dø.
Livet er vel helligt i et kristent land?








Top Svar Citer
#19484 - 25/07/2015 12:24 Re: Retten til at dø [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Når du skriver:
Citat:
Er der nogen, der forhindre dig i at tage dit eget liv?
Hvis man gerne vil dø, er det vel nemt nok for de fleste at tage eget liv - hvis man tør.
så er mit svar, at bortset fra skydning og hængning, så er det vist ikke så nemt at få fat i en brugbar selvmordspille - også selvom 71% af danskerne iflg. artiklen, jeg her har linket til, mener, at der skal være mulighed for aktiv dødshjælp.

Samtidig oplyser artiklen, at 61% af folketingets medlemmer er modstandere af at lovliggøre aktiv dødshjælp.

Er dét demokrati? - eller dødsangst?
Er dét næstekærlighed?

Jeg respekterer naturligvis holdningen, at "livet er helligt", men jeg respekterer også dem, der har en anden holdning blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19486 - 25/07/2015 17:19 Re: Retten til at dø [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret



Vi bor i et land, hvor vi er blevet tvangskristne, og hvor kirken/troen har været en opdragende og undertrykkende faktor som heldigvis er i aftagende.

Denne påvirkning/opdragelse fik kirken jo ind til hele folket gennem skolegang og vort samfund bygger på dette.

Derfor er der – som jeg ser det – klart en religiøs påvirkning til vores stillingstagen til liv og død.

(Selvmordere blev jo eksempelvis engang ikke begravet i indviet jord (som det kaldes)– og hele spørgsmålet om abort modstand bygger også på at livet er helligt og retten til livet.)


Hvad næstekærligheden angår i spørgsmålet om retten til at dø, er det lægens opgave at helbrede - lindre og så vidt det er muligt, hjælpe til at livet bliver/er tåleligt -- hvis man opsøger denne mulighed.


Hvorfor politikernes holdning er, som den er i dette spørgsmål, skal jeg ikke kloge mig på, men de er vel også præget af kristendommens indflydelse som endnu – trods mindre magt – stadig gennemsyre samfundsordenen her i landet, selv om der hele tiden flyttes grænser, som eksempelvis kan ses i forhold til ægteskab mellem 2 af samme køn.


Selv om kristendommen vil få mindre indflydelse fremover på den brede befolkning i Danmark, så tror jeg ikke religionens indflydelse på lovgivningen derved forsvinder, da det er mit indtryk at de fleste mennesker i en eller anden forstand ”tror på noget” – samt dette at befolkningen i dag består af flere forskellige trosretninger end tidligere.

Og det at dø opfattes vel også lidt som uretfærdigt eller som en straf – hvis ikke man dør som gammel.


Efter du har oprettet denne tråd, har jeg tænkt om man kan sige, det er et luksusproblem, at ønsket om retten til at dø ikke er lovliggjort i Danmark, når andre rundt om i verden kæmper for livet, fordi de ikke har de helt basale ting som vand og mad til deres rådighed, og hvor medicin er en mangelvare – og så fordi man selv ”til hver en tid ” kan afslutte sit liv på forskellig vis – hvis man tør.


Angående statistikken fra rapporten: ”Danskernes viden og ønsker til den sidste del af livet”, PAVI og TrygFonden - så mener jeg, man ikke kan stole på de tal uden at vide hvor mange der er spurgt, og under hvilke forhold/sammenhæng spørgsmålene er stillet.--- Jeg er ikke spurgt, er du?


Top Svar Citer
#19487 - 25/07/2015 17:37 Re: Retten til at dø [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jo, der er jo - som man siger - flere slags løgn: almindelig løgn, forbandet løgn - og så statistik blinker

Men det er jo vist uafviseligt, at flere stater såvel i EU som i USA har lovliggjort aktiv dødshjælp, hvilket DR2 TV berettede om for ganske nylig (efter starten af denne tråd) smiler

I kristendommens navn kunne man vel også mene, at næstekærligheden kunne få os til at tillade mennesker at forkorte deres ubærlige lidelser?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
Nyheder fra Religion.dk