annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 510 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 17 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2686 - 09/08/2008 14:26 Re: Koen, blomsten, og ja, hvad er retfærdighed Thomas [Re: serotonin]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland


Kære Jan.

Jeg synes, at du kommer let om ved Arne Thomsens spørgsmål om, hvad du forstår ved 'dualitet'. Faktisk spiller du blot bolden tilbage over nettet ved at sige: 'Hvad mener du selv?' Derved bliver man jo ikke klogere på, hvad du lægger i ordet.

Jeg mener, at Arne Thomsens spørgsmål er meget dybt, hvilket du kan se af, at han antyder, at der muligvis kunne være tale om god Buddhisme.

Og da jeg fra tidligere korrespondance med dig har fået det indtryk, at du også selv har været vejen omkring Buddhismen, går jeg ud fra, at du hører til dem, der vil kunne se dybden i Arne Thomsens spørgsmål.


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#2693 - 09/08/2008 16:33 Re: Koen, blomsten, og ja, hvad er retfærdighed Thomas [Re: Kræn-P]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej Kristian.

Jeg forstår godt hvad du her skriver, men jeg "følte" lige at jeg nu har skrevet så meget omkring min opfattelse og de ideer jeg af EKIM er "påvirket" af, så jeg lige ville prøve at se hvilke ideer Arne havde.

Og egentligt så synes jeg også, at jeg har skrevet rimeligt klart og dybt omkring min opfattelse og ideer om, hvad dualitet er.

Men lad mig prøve igen.

Buddhismen beskæftiger sig også med sindet, og det er det som, ja, adskiller buddismen fra stort set alle andre åndelige veje i vores verden. Buddhismen bygger også på en ikke-dualistisk tankegang, altså at eenhed og ikke adskillelse er sandt og virkeligheden. Men følger man den buddistiske tankegang helt til dørs(hvilket gør man ender på det metafysiske plan), så formår buddhismen ikke at ophæve alt adskillelse.

EKIM bruger mange af de samme begreber som buddhismen, men når begreberne følges helt til dørs, så har de på det metafysiske plan ikke helt den samme betydning. Og det er fordi at Buddhismen ikke forholder sig til Gud, og det er også derfor at buddhismen(efter min opfattelse) ikke formår at ophæve den oprindelige fejltagelse(adskillelse).

Jeg har ikke den samme indsigt i Buddhismen som du har Kristian, men jeg synes jeg forstår de grundlæggende principper, og dem kan jeg så prøve at stille overfor de principper EKIM bygger på.

Der er enighed i at ikke-dualitet er bestandighed, uforanderlighed, evighed og fuldkommenhed, og dette udtrykker den tilstand som er hinsides alt opfattelse.

EKIM ser årsagen til adskillelse og illusioner, som værende ideen om adskillelsen fra Gud, og dette forholder Buddhismen sig ikke til.

Det Buddhismen kalder "jegét" kan måske sidestilles med det EKIM kalder beslutningstageren i sindet. Cyklussen af fødsel og død, brydes så ved at dette jeg eller denne beslutningstager(som i sig selv blot er en illusion), kommer til erkendelse af, at det i sandhed er ånd, og altid har været det, og at der aldrig har været fundet nogen adskillelse sted(ifølge EKIM). Men der er så eet sidste skridt, og det er den fuldkomne tilgivelse af, at der overhovedet kan eksistere bevidsthed, og efter min opfattelse, så er det det Buddhismen mangler.

Begreber som rette-sind og det urette-sind, er også begreber som både Buddhismen og EKIM har til fælles, men de dækker over forskellige opfattelser.

Men der er mange fælles træk ved EKIM og buddhismen, men de ER to forskellige veje, ligesom Kristendommen og EKIM er to forskellige veje, men bruger også mange af de samme begreber, uden de dækker over det samme indhold.

Det er måske een lidt, ja, uforståelig forklaring jeg kommer med, men det er lidt svært, for hvis ikke dualitet forståes på det metafysiske plan, så er det svært at få det til at give mening på det fysiske plan.

På det fysiske plan opleves dualitet som en opfattelse af noget ydre, forbundet med kroppens sanser(identifikation med kroppen, egoet). Men det afspejler den beslutning som er truffet på det metafysiske plan. Beslutningen om at tage ideen om adskillelse alvorligt, og dermed forårsage en række årsags/virknings forhold, som så projiceres ud af sindet(hvilket i virkeligheden ikke kan lade sig gøre), og så opleves denne ide med de række årsags/virkningsforhold meget meget virkeligt. Grunden til at det opleves meget meget virkeligt, er at sindet dømmer, og dermed tillægger noget virkelighed som ikke i sig selv indeholder virkelighed. Det er derfor EKIM bygger på tilgivelse, da det er den eneste måde ideen om adskillelse og disse årsags/virknigsforhold kan korrigeres og ophæves.

Og som jeg forstår Buddhismen med den forståelse jeg har tilegnet mig igennem EKIM, så fører Buddhismen tilbage til det rette-sind, hvor virkeligheden er ikke-dualitet, men det rette-sind er stadig en del af det splittede sind, og derfor mangler der stadig et skridt ud af illusionen. Godt nok er illusionen i det rette-sind en tilstand af fred og samhørighed, men hvis ikke alt er blevet fuldkommen tilgivet, så vil det være uundgåeligt at dette "jeg" må tilbage(til det vi kalder den fysiske verden) og lære dit sidste lektioner, inden den fuldkomne eenhed med Gud igen er erkendt og accepteret.

Det er meget meget abstrakt, og jeg arbejder også på at kunne formidle mig, på een sådan måde det er lidt mere forståeligt for de der gerne vil forstå. Jeg er selv i een proces hvor jeg intellektuelt synes at have en dyb intellektuel forståelse, men mangler meget at integrere denne forståelse i mit hjerte. Og derfor kan det måske godt være lidt svært altid lige, at få sat de rette ord sammen, så det er buskabet bliver mere klart og mere forståeligt.

Dette var måske også eet svar Arne kunne bruge, og hvis ikke, så må i jo bare spørge løse. Det er een god udfordring at skulle nedskrive disse tanker.

Håber du har det godt Kristian, og nyder, ja, kan man kalde det sommer, jo, lad os det... smiler

Kærligst Jan.








Top Svar Citer
#2703 - 09/08/2008 22:23 Re: Koen, blomsten og hjerteløs lommefilosofi [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Arne

Jeg vil blot sige tak for din kommentar på mit indlæg om de gode årsager til vegetarisk indstilling. Jeg har været i byen og derfor ikke bidraget yderligere.

Faktisk burde emnet have sin egen tråd - et emne der handler om respekt for mennesker, miljø og dyr!

Har vi f.eks. brug for et dyrevelfærdspoliti? Deslige med miljøet?

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#2706 - 09/08/2008 23:06 Re: Koen, blomsten og hjerteløs lommefilosofi [Re: ALH]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien
Hej Anne!

Citat:
Har vi f.eks. brug for et dyrevelfærdspoliti? Deslige med miljøet?


Hvad med en DYRE- OG MILJØOMBUDSMAND som kan tale de umælendes og miljøets sag, så vi kan få banket den fornødne respekt for miljø og natur ind i hovedet på tumperne?

Måske burde man også oprette et særligt politiadvokatur for forbrydelser mod dyr og miljø med ekstraordinære beføjelser til at foretage uanmeldt inspektion uden dommerkendelse overalt, samt ret til på stedet at anholde enhver, der sås i selskab med et dyr, som ikke udstrålede ustyrlig livsglæde.

Et sådant tiltag skal nok få dyreplagerne og miljøsvinene til at tænke sig om en ekstra gang og styre deres dyriske profit- og andre drifter, inden håndjernene smækker om deres syndige håndled.

Kontrol, overvågning, øjeblikkelig anholdelse og hårde straffe er nu langt bedre end tillid, når det gælder sådanne hensynsløse og undergravende anslag mod moralen og hele samfundets eksistens.

Hilsen

Ipso Facto pifter


-----------
"Hej vil du ikke hjælpe med at få skreven under på at mennesker ikke må have dyresex jeg har selv mange dyr omkring mig (15katte og 2 hunde) og tænk hvis dyrne havde en anden ejer som "voldtog" dem. Det synes jeg ville være forkert og derfor vil jeg gerne gør en indsats og gerne sammen dig.
Underskrift indsamling: Www.imod-dyre-sex.skrivunder.dk"
- Bevidstheden om, at man skal være kærlig mod dyrene, men ikke for kærlig, synes i hastig vækst. ler
_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#2707 - 09/08/2008 23:18 Re: Koen, blomsten og hjerteløs lommefilosofi [Re: Ipso Facto]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Ja, kontrol og overvågning skal nok hjælpe mennesket med at ændre tankegang, det vidner menneskets nuværende situation meget godt om. ;)

Men jo, det er vel altid lettest at ville ændre på alt andet end sin egen opfattelse. pifter

Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 17 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 16 17 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Mand fundet død i skurvogn i Dragør
29/04/2024 11:39
Salling Group omsatte for rekordmange mi..
29/04/2024 11:38
Kamerafælder skal undersøge grænselan..
29/04/2024 11:31
Spaniens premierminister efter tænkepau..
29/04/2024 11:22
Danmarks håndboldherrer indleder OL mod..
29/04/2024 11:18
Nyheder fra Religion.dk