annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15895354
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2400557
Et andet syn 2004870
Åndelig Føde 1608942
Jesu ord 1535036
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 586 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 17 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2716 - 10/08/2008 00:06 Re: Koen, blomsten, og ja, hvad er retfærdighed Thomas [Re: ]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej Thomas.

Nu er det jo dig der har postuleret at det er een synd at spise kød, fordi dyr bliver slået ihjel og ikke har noget valg.

Det jeg skrev var bare for at sætte tingene lidt i perspektiv.

Hvad gør du hvis folk ikke vil acceptere at du irettesætter dem når de spiser kød?

Det jeg mente med rygning var, at de som ryger også udsætter andre levende væsener for fare, og ville du så kalde de mennesker der ryger for syndere?

Jeg er da ligeglad med om folk de ryger, det må de da selv om. Jeg ryger da også een fed en gang imellem, og får mig en god griner. griner

Humlen er, at jeg ikke tror på, at vi skal gå og spille politi overfor hinanden.

Jeg tror heller ikke på, at menneskets adfærd og handlinger vil ændre sig, før deres tankegang ændre sig.

Hvis du vil kæmpe for at få andre mennesker til ikke at spise kød, så er det jo din kamp, og jeg håber da du i perioder vil kunne finde lidt fred i kampens hede.

Men som Jesus siger, så kommer man ikke langt med den indstilling at ville ændre på verden, men man kommer langt ved at ændre sin opfattelse af verden.

Ja, mange dyr lider, og mange mennesker lider, men hvis din indre fred er afhængig af, at du først har fået alle mennesker til ikke at påfører hinanden og dyr lidelse, så god fornøjelse. Og ja, hvis ikke man selv har indre fred, hvordan kan man så kunne bruge alt sin opmærksomhed på at hjælpe andre mennesker med at finde fred i deres indre?

Og der er heller ingen der siger at dyr skal pines, for at et dyr dør.

De mennesker der piner dyr, er mennesker der er plaget af een syg tankegang. Een tankegang som bygger på fordømmelse. Det er ego-sindets udlevelse af synd, skyld og frygt vi er vidne til. Og vi har ikke set det værste endnu kære Thomas. Der vil ske endnu mere grusomme ting, og det vil ikke være for sarte sjæle. Så koncentrere dig om at finde fred i dit indre, for så har du noget at stå imod med når du møder det grusomme.

Men hvis ikke du har overvundet det grusomme i dig selv(egoet), eller ihvertfald har lært at se på det uden frygt, så bliver den lidelse, smerte og død du møder i verden til dit eget mareridt. Det vil blive til det rene helvede. Du kan vælge at søge tilflugt i nogle mere behagelige illusioner, men de vil kun være dig behjælpelig for een kort stund.

Du kunne også vælge at se verden igennem Helligåndens tilgivende øjne, og så vil du kun reagere på det som er sandt, og du vil igen begynde at huske Gud og se at du i virkeligheden aldrig har været andre steder end i Himlen.

Men først må der tages ansvar for ens egne hemmelige "synder", og få set på alle ens egne grusomme tanker om død, lidelse, frygt, vrede, had, skyld og fordømmelse. Kan du erkende disse tanker i dig selv, og tilgive dem, så finder du også den fred Jesus fandt.

Håber du finder hvad du søger, og at det giver dig fred i sindet.

Kærligst Jan.











Top Svar Citer
#2717 - 10/08/2008 00:07 Re: Koen, blomsten og hjerteløs lommefilosofi [Re: ALH]
Ransom Offline
godt igang
Registeret: 06/04/2008
Indlæg: 115
Jeg er lige ved at tro, at du er lidt degeneret i forhold din status som homo sapiens. Hvis vi som 'overdyret' gør os til 'underdyret' mister vi vores status - og andre tager over
Top Svar Citer
#2718 - 10/08/2008 00:18 Re: Koen, blomsten og hjerteløs lommefilosofi [Re: Ransom]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Indsendt af: Ransom
Jeg er lige ved at tro, at du er lidt degeneret i forhold din status som homo sapiens. Hvis vi som 'overdyret' gør os til 'underdyret' mister vi vores status - og andre tager over


Nu handler det ikke om mig eller, at vi skal give afkald på vores status som menneske, Ransom, men om at skærpe opmærksomheden mod dyrene. Jeg beder ikke om, at du o.a. skal holde op med at spise dem (altså dyrene/kødet) - kommer blot med nogle input i en debat, hvor vegetarisme hurtig bliver til et spørgsmål om "overfølsomhed" eller kontrol.
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#2719 - 10/08/2008 00:27 Re: Koen, blomsten og hjerteløs lommefilosofi [Re: ALH]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Det handler ikke om at være overdyr eller underdyr men om kærlighed, medfølelse og almindelig menneskelig anstændighed. Der er mange dyr som lider og frister en kummerlig tilværelse og det kan vi ikke være bekendt. Til gengæld er der også mange kæledyr som lever hos mennesker der elsker dem.

Men det ved du jo godt. smiler
Top Svar Citer
#2720 - 10/08/2008 00:32 Re: Koen, blomsten og hjerteløs lommefilosofi [Re: Michael]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Jo tak for dine kommentarer, Michael.

Jeg er ikke uenig.
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 17 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 16 17 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Landsholdsspilleren O'Riley scorer dobbe..
15/05/2024 22:50
Slovakiets vicepremierminister: Jeg tror..
15/05/2024 22:38
Det færøske lagting forkaster forslag ..
15/05/2024 22:13
To fremtrædende medlemmer af Nye Borger..
15/05/2024 21:46
Partier indkaldes til møde om brugen af..
15/05/2024 20:54
Nyheder fra Religion.dk