annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15881791
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399018
Et andet syn 2003686
Åndelig Føde 1604019
Jesu ord 1534505
Galleri
To verdener så forskellige
Hvem er online?
0 registrerede 560 gæster og 213 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 17 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2645 - 08/08/2008 11:13 Re: Koen, blomsten og hjerteløs lommefilosofi [Re: ]
Anonym
Uregistreret

Nej de reflekterer ikke hørligt, når de enten bliver kvalt, eller når de får skåret hovedet af. Ikke desto mindre er det dyr, og føler med garanti også smerte.

Alt i alt - en dårlig undskyldning.
Top Svar Citer
#2646 - 08/08/2008 11:57 Re: Koen, blomsten, og ja, hvad er retfærdighed Thomas [Re: ]
Anonym
Uregistreret

Kære Thomas.

Til eet barn der har en uhensigsmæssig adfærd, som kan være skadelig både for det selv og dets omgivelse, fortæller man ikke først hvad det må og ikke må, for det vil altid få barnet til at gå i forsvar. Hvis man ved hvad årsagen til adfærden i første instans er, så ved man også hvordan det er muligt at vejlede barnet på en sådan måde, at barnet er åben for at ændre adfærd. Men igen, adfærd og handlinger afspejejler altid den mentale tankegang.

Hvis man griber et menneske i at stjæle, og man beder dette menneske om ikke at stjæle, hvordan tror du så dette menneske vil reagere? Vil dette menneske acceptere det du siger, og så holde på med at stjæle mere?

Hvis det var løsningen at fortælle andre mennesker hvad de ikke må, så ville der ikke være nogen mennesker i vores verden der ville gøre noget de ikke måtte, da denne tankegang har været den tankegang mennesket har praktiseret i mange tusind år.

Det kan godt ske du ser dig selv som god, og får lettet din samvittighed ved at fortælle andre mennesker hvad de ikke må, men nogen fundemental løsning er det ikke, siden mennesket tilstadighed gør noget de ikke må, set udfra denne verdens opfattelse.

Et menneske ændre først adfærd, så snart det kommer til en forståelse af hvad ÅRSAGEN er til adfærden.

Hvis det første du siger til et andet menneske, er, at det har gjort noget forkert, så er der som regel lukket for åben kommunikation. Og det er altid den skyldbetonede samvittighed der lukker af for konstruktiv kommunikation.

Hvis din hensigt er at det andet menneske skal få dårlig samvittighed, og først føle sig skyldig og derefter kan tilgives, så bliver der blot praktiseret den samme tankegang som i første instans var årsag til den frygtbaseret dualistiske verden.

Og med hensyn til abstraktion, så er abstraktion vel indbegrebet af, at man forsøger at flytte fokus fra det sted hvor problemet egentligt ligger.

Problemet er altid ens egen uvillighed til at praktisere tilgivelse. Tilgiv først, og så vil den rette vejledning også kunne finde sted og høres i dit sind.

Der er selvfølgelig tilfælde hvor man ikke når at tilgive, og er så nødt til at bruge sin egen sunde dømmekraft, men budskabet er meget klart fra Jesus, at det kun er igennem tilgivelse at det er muligt at høre stemmen fra sandhedens ånd, og så lade denne ånd være vejleder og ikke egoet.

Hvis du ærligt kan erkende, at din første reaktion på hvad enten du oplever her i verden, er tilgivelse, så vil du også vide lige præcist hvordan du bør handle og kommunikere med dine brødre og søstre.

Men det kræver træning af sindet, for det ubevidste sind dømmer helt automatisk udfra fortiden, og "normalt" så reagere vi på disse domme som var de baseret på sandheden.

Hvis Jesus virkelig vejleder dig i, at du bør fortælle andre mennesker hvad de må og ikke må, så tror jeg du har fat i den forkerte Jesus. Det er ikke vores opgave at irettesætte andre, for det har vi slet ikke nogen kompetance til. Lad Jesus og Helligånden om det, og så skal du nok få fred i dit sind, og ikke bekymre dig om andet end at du selv igen finder hjem til Gud.

Se problemet hvor det er, og se det som det er, og du vil også se at løsningen er blevet dig givet. Hvis du acceptere løsningen, så forsvinder problemet tilbage til det ingenting det kom fra.

Og jeg ved godt du tror på, at vi skal elske vores brødre og søstre, og også de mindste, for alt er skabt ligeværdigt, og helligt, men hvis du ser noget der ikke er skabt af Gud, så elsker du noget der slet ikke findes. Elsk ånden i dine brødre og søstre, og det du kalder de mindste, og så vil du også opleve den sande kærlighed, som er fuldkommen ubetinget, og som ikke er bundet til form.

"Normalt" stiller vi i vores verden betingelser for kærligheden, og det gør kærlighed til en ambivalent oplevelse. Ofte så skal andre mennesker opføre sig på en bestemt måde, og have en bestemt adfærd - set udfra vores individuelle opfattelse - for at vi elsker og acceptere dem.

Hvis man siger at andre mennesker skal ændre sig, for at de er berettiget kærlighed, tilgivelse, accept, ja, frelse osv, så forsøger man at ændre på noget, som man slet ikke forstår hvad er. Det eneste man i sandheden kan ændre på, er ens egen opfattelse af andre mennesker, og for den sags skyld verden.

Uha, det løber "sgu" helt af med mig, når jeg sitter, ja, jeg skrev sitter(det lød lige så sjovt inde i mit hovede griner), her og skriver.

Fred til dig min kære broder Thomas. engel

Det lyder også lidt sjovt det der med broder, men ja, det er jo kun een selv der ved hvor oprigtig man er, ik..

Kærligst Jan.













Top Svar Citer
#2647 - 08/08/2008 12:10 Re: Koen, blomsten og hjerteløs lommefilosofi [Re: Anonym]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Indsendt af: Anonym
Nej de reflekterer ikke hørligt, når de enten bliver kvalt, eller når de får skåret hovedet af. Ikke desto mindre er det dyr, og føler med garanti også smerte.

Alt i alt - en dårlig undskyldning.


Som jeg antydede længere oppe i mit indlæg som svar på en Ipso Facto bemærkning, så handler det ikke om rationelle beregninger, overfølsomme reaktioner eller dårlige undskyldninger.

Da jeg blev vegetar for 9 år siden, var det i første omgang et spørgsmål om at lytte til mit indre og min krop. Jeg havde hverken brug for kød eller lyst til at spise det. Siden hen i livets og hjertets processer blev det mere og mere klart for mig, at der faktisk er mange dyr, der lider mellem menneskers hænder. Det er klart, at vi som en del af naturen også må benytte os af den; vi kan ikke undgå at fælde nogle træer, at slagte nogle dyr osv osv. Men vi kan mindske vores handlinger og forbedre vores bevidsthed ved ikke at overforbruge - vi kunne f.eks. mindske slagteriproduktionen ved at spise flere grøntsager og mindre kød (og derved opretholde syre-base balancen). Vi må være vågne over for, hvorledes dyr agerer, reagerer og føler. For de er ikke og må ikke betragtes for værende produktionsvarer!

Mit vegetariske valg består altså både i en kostorientering men i den grad også i et fravalg af spise de mange dyr, der blot har været til for at blive slagtet. Her tænker jeg særligt på køer, svin og høns (og vildt).

Jeg er af samme opfattelse som Thomas ang. fisk. Men her vil jeg dog påpege, at man kan gå efter mærket Butler Choice og lign. produkter, hvor fisk er fanget i det fri hav eller i åbne bassiner.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#2649 - 08/08/2008 12:52 Re: Koen, blomsten og hjerteløs lommefilosofi [Re: ALH]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Mit vegetariske valg består altså både i en kostorientering men i den grad også i et fravalg af spise de mange dyr, der blot har været til for at blive slagtet. Her tænker jeg særligt på køer, svin og høns (og vildt).


Fair nok! Men der er ingen bibelsk begrundelse, eller forbud imod at spise dyr. Gud tillader dette.
Top Svar Citer
#2650 - 08/08/2008 12:54 Re: Koen, blomsten og hjerteløs lommefilosofi [Re: ALH]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7238
Sted: Sydsjælland
Hej Anne.

Jeg er meget enig med dig i, hvad du skriver om kødspiseri og husdyrhold.

Jeg er også enig med dem, der mener, at agerbrug jo reelt er, at vi "voldtager" naturen og reducerer den til at være vores "spisekammer" (hvorved der pludselig blev liv for ca. dobbelt så mange mennesker som før, hvor vi alene levede som samlere, fiskere og jægere).

Om vi hæmningsløst æder dyr, produceret til formålet, eller æder planter ligeså produceret til at tjene os, samt afbrænder fossile energikilder og sviner kloden til med CO2 m.m. og iøvrigt forurener med "affald" af forskellig slags - så er det altsammen, set med mine øjne udtryk for, at vi misbruger vore evner.

I de rige lande ser det for mig ud til, at det er kravet om økonomisk vækst, der vildleder os - og i de fattige lande at der fødes for mange mennesker - også selv om der dør ca. 20.000 børn af sult - hver dag! - og dertil ca. 10.000 af sygdom.

Vi har evnerne til at undgå disse fejltrin, vil jeg mene, men vi bruger dem ikke.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/08/2008 12:55)
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 17 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 16 17 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
15/05/2024 03:47
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Boeing i nyt stormvejr: Anklages for at ..
15/05/2024 02:59
Efter brokollaps i Baltimore: Containers..
15/05/2024 01:41
For tredje gang ligger der en haj på fo..
15/05/2024 00:41
Tidligere advokat for Trump grillet unde..
14/05/2024 23:47
Heftige kampe tvinger Ukraine til at fly..
14/05/2024 23:38
Nyheder fra Religion.dk