annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 11 < 1 2 3 4 5 ... 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18185 - 02/08/2014 12:44 Re: Fornuft og følelser [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Til dit spørgsmål:
Citat:
Tror du på, at din ikon er et billede af et guddommeligt væsen, der elskede alle mennesker, og som stadig er i live et eller andet sted? Ja eller nej!
er mit svar Nej.
Det mener jeg tidligere at have udtrykt. Ja, jeg har da tillige skrevet, at vi end ikke ved, om den Jesus, der er omtalt i bibelens ny testamente, historisk set har eksisteret.

Imidlertid føler jeg mig inspireret af en symbolik - udtrykt i denne ikon, der - placeret i den ortodokse kristendoms dogmer - udtrykker idéen om en altomfattende kærlighed.
En idé, som jeg synes, det er vidunderligt, smukt og dejligt, at vi mennesker (eller i hvert fald mange af os blinker ) kan rumme smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18187 - 02/08/2014 13:45 Re: Fornuft og følelser [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Jamen, så begynder vi jo at komme nogen vegne, Arne. Så mit næste spørgsmål, som jeg selvfølgelig også selv vil besvare for mit eget vedkommende, vil lyde som følger:

På hvilke begivenheder bygger du din opfattelse af, at universet er opfyldt af en "guddommelig" kærlighed? Personligt kan jeg kun se, at virkeligheden omfatter en række hændelser, der enten er tilfældige, eller hvis de er forårsaget af levende væsener, er udpræget egoistiske i forsøget på at overleve bedst muligt. Virkeligheden skal her igen forstås som begivenheder, der har samme forløb for enhver iagttagelse, også hvis den registreres af et uafhængigt ikke-levende måleapparat.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#18188 - 02/08/2014 17:26 Re: Fornuft og følelser [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Dit spørgsmål:
Citat:
På hvilke begivenheder bygger du din opfattelse af, at universet er opfyldt af en "guddommelig" kærlighed?
har jeg faktisk allerede besvaret i min replik til Simon i dag (#18182 - 02/08/2014 10:30):
Citat:
Du vedbliver med at påklistre mig noget "guddommeligt", men sandheden er, at når alt kommer til alt, så er det alene verdens væren jeg forholder mig til (og når jeg brugte udtrykket "Universets kærlighed" relaterede det alene til dét at universet er, hvilket jeg oplever som kærligt, men det er jo alene mig - og ikke universet - der oplever kærlighed).
M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#18189 - 03/08/2014 09:46 Re: Fornuft og følelser [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære Arne.

Jeg har spekuleret meget over, hvordan jeg skulle forholde mig til dit sidste svar, for for første gang synes du at udtrykke dig i samme sprog som os andre. Det, der har været problemet hele tiden, er, som du selv nævner, dit forsøg på at udtrykke hvad du føler med ord, som er utilstrækkelige. Lad mig derfor forsøge at gengive det i et sprog, vi begge kan forstå.

For de fleste er "kærlighed" et begreb, der dækker mange forskellige følelser af tilhørsforhold til andre personer eller til følelsesmæssige oplevelser af forskellig art. Det kan vi ikke få til at rime med vores opfattelse af universet som helhed. Men du ser nu ud til at være helt klar over, at dit begreb "Universets kærlighed" ikke relaterer sig til universet selv, men udelukkende til din personlige oplevelse af verden.

Hvis du f.eks. havde skrevet: "Når jeg betragter den fantastiske kompleksivitet og alligevel klare sammenhæng mellem alle begivenheder i universet, så fyldes jeg med en glæde over tilværelsen, som jeg kun kan udtrykke med følelsen af en grænseløs kærlighed", så tror jeg ingen ville have været i tvivl om, hvad du mente.

Det er, som jeg hele tiden har hævdet, kun sproglige misforståelser, der skiller de fleste af os. Overfladisk set tilbeder du tilsyneladende et stykke malet træ, ligesom katolikker tilbeder krucifikset og buddhister tilbeder en statue af buddha. Men det du "tilbeder" er i virkeligheden den oplevelse af kærlighed, som den ukendte kunstner giver dig med sit billede. Både Simon, RoseMarie og jeg kan have en tilsvarende oplevelser af at læse et digt, eller se på et maleri eller ved at opleve detaljer ved naturen.

Kærlighed er en følelse, men den udtrykker sig også gennem handlinger, som Michael rigtigt siger, og her er en anden anledning til misforståelser mellem os. Du giver ofte udtryk for en direkte fjendtlig holdning overfor andre, og det kan vi ikke få til at stemme overens med begrebet "en universel og ubegrænset kærlighed". Det får din kærlighedspåstand til at virke som rendyrket hykleri, fordi den stemmer ikke overens med dine handlinger.

Jeg ser ingen tegn på, at nogen her omfatter dig med fjendtlige følelser, men mange, der er irriterede over dine udtrykte holdninger overfor dem. Forståelse af andre kræver først og fremmest, at man ikke fra starten betragter dem som "mangelfulde og underlegne", men prøver at forstå deres måde at tænke på, og anse den for at være ligeværdig med ens egen, uanset om den er vidt forskellig fra ens egen opfattelse.

Alle mennesker er på samme tid rationelle og i stand til at abstrahere fra det rationelle i andre situationer, eller som du kalder det, at have en åndelig dimension. Det er den evne, der først og fremmest adskiller mennesket fra dyrene. Når du nægter at anerkende dette, sætter du dig udenfor det fællesskab, som vi andre har i forståelsen af hinanden. Du har derfor kun dig selv at bebrejde, at du møder modstand hos andre.

Jeg håber, at dette har gjort dig klogere på, hvorfor andre ser på dig, som de gør, og måske også at andre kan forstå dig bedre, hvis de læser dette.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#18191 - 03/08/2014 18:01 Re: Fornuft og følelser [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Du havde foretrukket din formulering:
Citat:
"Når jeg betragter den fantastiske kompleksivitet og alligevel klare sammenhæng mellem alle begivenheder i universet, så fyldes jeg med en glæde over tilværelsen, som jeg kun kan udtrykke med følelsen af en grænseløs kærlighed"
og det er da Ok for mig, idet den for mig udtrykker ret meget det samme (At jeg, som du skriver, "tilbeder" - i citationstegn - en bestemt ikon er dog ikke helt korrekt. Mere rigtigt ville være at sige, at jeg inspireres stærkt af den).

Dine ord til mig:
Citat:
Du giver ofte udtryk for en direkte fjendtlig holdning overfor andre -
og som du endda hævder at være ikke alene din, men også et ukendt antal andres mening - "vi" - kan jeg objektivt set ikke få til at stemme med, hvad jeg læser på Trosfrihed.dk. - hvorfor din påstand "rendyrket hykleri" heller ikke bliver taget alvorligt af mig.

Det samme gælder dine ord, som vist nok må være rettet mod mig (hvorfor skulle de ellers stå der?) om, at jeg skulle anse andre debattører som "mangelfulde og underlegne".

Dine ord:
Citat:
Alle mennesker er på samme tid rationelle og i stand til at abstrahere fra det rationelle i andre situationer, eller som du kalder det, at have en åndelig dimension. Det er den evne, der først og fremmest adskiller mennesket fra dyrene. Når du nægter at anerkende dette, sætter du dig udenfor det fællesskab, som vi andre har i forståelsen af hinanden. Du har derfor kun dig selv at bebrejde, at du møder modstand hos andre.
forekommer mig besynderlige.

Jeg mener ikke at være en, der bruger udtrykket "en åndelig dimension", men jeg kan bestemt heller ikke godtage, at jeg skulle "nægte at anerkende" et behov for at forholde mig til alt dét, vi ikke ved (og som du kalder "en åndelig dimension"), sådan som mennesker har gjort i mindst de sidste 40.000 år og fortsat gør - shamanisme (klik) og meget andet.
Det kan vel i dag kan betegnes som at forholde sig til det eksistentielle udover føde, vand og tag over hovedet.

Er du sikker på, at du virkelig mener, hvad du skriver i det sidst citerede? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 11 < 1 2 3 4 5 ... 10 11 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk