annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Rødhus strand efterår
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 437 gæster og 225 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Fornuft og følelser

Ifølge C.G. Jung er den opstilling overforenklet, han opererer med Tanken overfor Følelsen, men også Fornemmelsen overfor Intuitionen.

Det er jo dybt, dybt imponerende, så langt vi mennesker er nået med vores tankevirksomhed, vores fornuft - ikke mindst indenfor det teknologiske (Stenøksen til atomkraft og supercomputere), men også indenfor viden om verden - og os selv.

Alligevel har vi mennesker jo fortsat mange spørgsmål, som videnskaben - i hvert fald foreløbig - ikke har svar på, men som ser ud til at være af stor betydning for ganske mange mennesker - også for mig.

Hvem er jeg? Hvad er verden? Hvorfor er vi? Hvad skal være - eller er - meningen med tilværelsen? Hvor kommer min nysgerrighed fra? Hvor kommer mine drømme fra? Hvor kommer verden fra? osv. osv.

Kan vi ikke finde svar via vores tankevirksomhed alene, så er det vel meget naturligt, at vi bruge vore tre øvrige evner.
De har ganske vist ikke den samme grad af soliditet som fornuften, men det er jo nu engang, hvad vi har at gøre godt - eller skidt - med.

Og selv hvad der motiverer os, ved vi jo ikke. Vi kender ikke hverken vores hver isærs personligt eller kollektive ubevidste, som nok styrer os mere, end vi aner.

Men vi ved - eller oplever i hvert fald - at vi og verden ER.

Det er for mig fantastisk - det elsker jeg - om end jeg ikke kan finde de rette ord for det.

Sådan er verden for mig smiler

Hvordan er den for dig? blinker

M.v.h. Arne smiler

P.S.: Kritik og krænkelser frabedes i denne tråd.
Seneste indlæg
Ved du hvorfor?
af somo
27/06/2026 07:57
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Ingen penge tilbage for delvist aflyst T..
28/06/2026 15:36
22-årig efterlyst kvinde fundet i god b..
28/06/2026 14:56
14 døde i helikopterstyrt i Saudi-Arabi..
28/06/2026 14:31
11 døde i flystyrt med faldskærmsudspr..
28/06/2026 14:07
Flere kvæstet efter lynnedslag i svensk..
28/06/2026 13:47
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Trods aflysninger bliver billetter til T..
28/06/2026 13:05
Politiet efterlyser ung kvinde - ikke se..
28/06/2026 12:35
En kræves fængslet i sag om knivstikke..
28/06/2026 12:16
11 døde i flystyrt med faldskærmsudspr..
28/06/2026 11:59
Flere tilskadekomne efter lynnedslag i s..
28/06/2026 11:21