annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 52 af 603 < 1 2 ... 50 51 52 53 54 ... 602 603 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#18029 - 17/07/2014 00:51 Re: Mellemrummet [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej RM..

Her lidt i sommernattens kølige brise, i ro fra bund til kvist. Jeg faldt over Ana Blandianas lille digt her, bogstavelig talt faldt, i hendes envirionment. Da ordene kom på benene, midt i uendeligheden, og så den episke situation lidt an, tænkte jeg som så: hvilken øjesaks, sikke et telegram til livstiden, ja måske så udsøgt et lille nys ville egne sig til poetikkisten her. Så nu sidder det i saksen, velbekomme:

Om landet vi kommer fra -

Lad os tale
om landet jeg kommer fra.
Jeg kommer fra sommer,
det er et skrøbeligt land
som ethvert blad,
der falder, kan slukke,
men himlen er så tung af stjerner
at den nogle gange hænger helt nede til jorden
og hvis du nærmer dig, kan du høre hvordan græsset
leende kilder stjernerne
og blomsterne er så mange
at de smerter dig
øjenhulerne er tørre af sol,
og runde sole hænger
fra ethvert træ;
hvor jeg kommer fra
er det kun døden der mangler,
der er så megen lykke
at man næsten bliver søvnig.

- Ana Blandiana.

I 1969 genudgav Poul Borum så Haralds ”Parole”, næsten 50 år efter en ulykkelig omstændighed, der fik ham til ikke yderligere at udgive ting fra skatkisten, hvilket var synd. Man havde ikke sans for urlydene i Haralds strube, men det fik man så nu – tiden sårer mange anmeldere, i rytmisk rapsodi læges deres sår. Den senere lyrik er samlet under overskriften ,,Katakomb” – arrogante krokofanter tar nu hatten af, godt så; men se lige de her:

Sporvogn –

Blege sørgmodige
blide har lidt
dybder i havet blåner i hvidt
døde fiske gyser
grønt i gæller gulnet blod
øjne

Durrer og skurrer
og dulmer
du dig
langelig suser en drøm
gaderne vandrer et hjerte igennem
krysser en stræng
alt bedende blod
bøjer i lyset tusinde lygter
længes du bort fra verden som lider
tusinde
tusinde
er det dig nok

- Harald Landt Momberg (1922).

Prospekt –

Dronning Louises bro kommer stormægtig ilmarscherende
de bladløse kastanjetræer nejer ungpigelet rosentrøende
Peblingesøen har forladt sig selv og optræder i den astrale
verden
to linje 7-vogne studerer plakaten fra Det lille teater
om det fjærne Østerbro meldes mytteri i husrækkerne
per trådløs telefon overbringes sidste bulletin fra Svineryggen
vinduerne i Café de la Reine modtager skamløse tilbud
fra de ikke helt unge taxamotorvogne

Plakatsøjler forvirrer sig i klammeri med sin egen hat
den 2 millimeter høje politibetjent synger Toreadorens sang av
Carmen
Nørresøgade fyldes i et nu av blodige idéassociationer
Sortedamsflådens emiral forhandler N.I.O.G.T.-emblemer
fulde af håb banker sporvejsskinnerne på Frederik Jensens dør
en del højrearmmanglende personer danner offentligt ,,Forenin-
gen 7614”
en hidtil uberygtet grønttorvskone har forlokket morgensolen
til de utroligste ting i et lille bådehus

Harald Landt Momberg (1922).

Man bliver bare blå i hovedet, uden det mindste Halfdan, han ligger på vindens tunge – og jeg tror mange vil glædes over disse, hans ord:

TILEGNELSE

Der faldt også tårer,
der hvor glæden lo.
Vi må kende tvivlen
For at kunne tro.

Vi kan ikke flygte
fra det skøre ler.
Det som aldrig brister
blomstrer ikke mer.

Vi må altid flygte
for at finde hjem.
Flugt og savn er brødre.
Tilgiv også dem.

Livet stjæler livet.
Drømme går i skred.
Vi må gennemleve
for at leve med.

Angsten i vort hjerte.
Tvivlen i vor hånd.
Alt skal gennemleves
for at blive ånd.

Alt vil modnes langsomt.
Alt skal genopstå.
Livet kommer til os
når vi tror derpå.

Livet modnes langsomt.
Bristet frø skal gro.
Der faldt også tårer,
der hvor glæden lo.

Svigter den du elsker?
Elsker han dig mer?
Vi kan ikke flygte
fra det skøre ler!

Vi må gå i mørke
for at finde hjem.
Mange søger hjemad.
Vi må elske dem.

- Halfdan Rasmussen.

VÆRE-DIGTET

O at være en høne,
ingen kan finde, hvor er.
Gemme sig dybt i en have,
pikke et rødhudet bær.

O at være en tøjhund,
kysse en blankøjet dreng,
bo i hans venlige arme,
sove sig mæt i hans seng.

O at være et æble,
svulme i rigdom og mag.
Suge begærligt i stilken,
slippe en sensommerdag.

O at være en stodder
Stedt på den regnvåde vej.
Ensom, fordrukken og sølle.
Sådan en stodder er jeg.

- Frank Jæger.

Det var dét, for denne gang - natti.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (17/07/2014 01:06)
Top Svar Citer
#18031 - 17/07/2014 06:43 Re: Mellemrummet [Re: Simon]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
WAUW, Simon ... endnu engang får jeg serveret den store Morgenkomplet på sengekanten og på vej til morgenkaffe i haven

... så nu skal der nydes i fulde drag til en munter fuglekvidren på morgenkvisten pifter

Sommermorgenlysehilsner fra

RoseMarie


Redigeret af RoseMarie (17/07/2014 06:44)
Top Svar Citer
#18032 - 17/07/2014 08:38 Re: Mellemrummet [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære RoseMarie og Simon.

Frank Jægers længselsfulde digt og det faktum, at jeg tilbragte dagen i går blandt næsten femtusinde glade dansende og syngende piger, og denne morgens dejlige solskin inspirerede mig til at skrive et lille læredigt.


Poetisk læredigt om mellemrum.

Alle de ensomme sjæle,
der ikke forstår poesi,
søger forgæves et mæle
i livets kakefoni.

Stirrer sig blinde på kæder
af logiske knyttede ord
uden at fatte de glæder
som mellem kæderne bor.

Gnid dog de søvnblinde øjne,
prøv at forstå hvad I ser,
ellers forbliver I nøgne
uden kontakt med os her.

Hjerter, der sønderrives,
kan ikke forklares i ord,
men med metaforer kan gives
en pil mod hvor smerten bor.

Følelsers morgenrøde
dugdråbers perler på blad
vækker selv ordblinde døde,
heler al vrede og had.

Glem dog din tro på profeter
og al deres tankespind.
Indsug kun de kvaliteter
som sanseligt falder dig ind.

Livet er rytmer og toner
i mønstre af harmoni,
her er de sande ikoner
som virkelig sætter dig fri.

Når ord bli'r for tyngde befriet
og blot danser muntert afsted,
så opløses hierakiet
og glæde og fryd danser med.

Så fatter vi livets nuancer
og ser ind i hver en krog,
for meditative seancer
gør ingen på verden klog.

Så fatter vi glæder og tårer
og følelsernes spil,
og blodet i vore årer
kan flyde så frit som det vil.

Og tårer forvandles til glæder
og mismod til lykke fordi
det hjælper jo ikke vi græder
mens livet passerer forbi.

Og står du udenfor døren
og gerne vil lukkes ind,
så hjælper din skrigen og gøren
dig altså ikke en pind.

For her er vi alle venner
og ingen er bedre fordi,
vi har givet afkald på fjender,
vi deler blot poesi.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#18035 - 17/07/2014 12:48 Re: Mellemrummet [Re: ole bjørn]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Tak Ole smiler for den livsnære poesi om ord og mellemrummene og så meget mere smiler

Det var lige netop, hvad min tanke var, da jeg oprettede tråden tommelop

Sommerlige solskinshilsner fra

RoseMarie
Top Svar Citer
#18037 - 17/07/2014 14:26 Re: Mellemrummet [Re: RoseMarie]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
1):

må bare korrigere den opfattelse at religiøse spirituelle interesserede mennesker skulle leve i en anden virkelighed end alle andre, alle går de ud fra at det er den ene og samme virkelighed vi alle frister eller er sat i, deri er der ingen forskel mellem det religiøse spirituelle menneske og ateisterne.

Hvor kommer så forskellen ind i billedet? Det kan jeg illustrere med et eksempel, en psykolog (som en psykiater eller en psykoanalytisk skolet person) og en biolog fx de vil begge grupper indenfor deres område have en mere omfattende viden som flere begreber og en større forståelse end andre en lang række forhold. Ta på tur, natur -tur, med en biolog og hans større viden og forståelse vil hurtigt komme til udtryk (som første gang jeg var med min far i østrig jeg forundredes over alt det han fik øje på i forbindelse de østrigske huse, hans øjne så noget jeg ikke så, og ja det skyldes at han er murermester og straks fik øje på hvordan husene var konstrueret).

Nå men hverken min far, eller psykologen eller biologen frister nogen anden virkelighed som så, end alle vi andre mennesker gør, men der er blot nogle dimensioner ved virkeligheden de har en større forståelse af og indsigt i, som de har sprog og begreber for (og sproget er på mange måder der vores virkeligheds grænse går (og det skyldes at for at en erfaring med vigtig viden i, skal kunne fastholdes, huskes bedst, så skal det sprogliggøres, og dermed kan vi også dele vores erfaringer med millioner og atter millioner af andre mennesker, og en million hjerner/hoveder/forstand'er/intelligenser der er koblet op på hinanden, tænker nu bedre end et enkelt isoleret hovede).

på samme måde er det med mennesker med religiøse spirituelle interesser, de har et sprog (begreber om) og en erfaring med nogle dimensioner ved virkeligheden som andre mennesker måske ikke har valgt at give megen prioritet og opmærksomhed.


2):


at tro poesi dækker og gør det ud for det område der behandles under religion og spiritualitet, er lige så forkert som at mene nu skal matematik, fysik, kemi og biologi, som fag hører ind under litteratur, at nu skal matematik bøger, kemi bøger og fysik bøgerne, som biologi bøgerne, læses som var det litteratur eller en speciel form for poesi som litteratur uddannede nu skal ta sig af. Nej selvfølgelig dækker matematik; fysik; kemi og biologi, over autentiske selvstændige fagområder der dog selvfølgelig er beslægtet som støtter sig op af hinanden for fysik kemi og biologis vedkommende.

på samme måde er det med religion, de religiøse spirituelle spørgsmål, disse er også et autentisk selvstændigt fagområde med sin egen genstand for naturvidenskabelig forskning og det kan på ingen måder reduceres til poesi eller reduceres som at høre ind under poesien eller litteraturens genstands område.


Et religiøst menneske med en spirituel praksis, kan som alle andre mennesker være følsom overfor og interesseret i poesi og litteratur. Men det kan også være det ikke siger ham det store, måske han elsker musik og filosofi som matematik meget mere.


De religiøse spirituelle spørgsmål vil alle dage stå psykologien, psykiatrien, sociologien og evolutionsbiologien nær, som da især den ny videnskab om hjernen der ret tog fart for halvt hundred år siden. Ligeledes står det religiøse spirituelle fagområde den medicinske forskning i menneskets sundhed nær.


vh HansKrist.



PS:


den tendens til fejlagtigt at tro poesien skulle kunne rumme og dække de religiøse spirituelle spørgsmål skyldes en lang række uddannede teologer uden sans for de religiøse spirituelle spørgsmåls unikke egenart og selvstændighed, genstandsområde, hvad er det der er på tale, hvorfor de reducerer de religiøse spirituelle spørgsmål til at have som genstandsområde nogle hellige tekster der kun har værdi som poesi og litteratur. Men religion og spiritualitet (som trosliv) har intet at gøre med tekster, selv om de religiøse spirituelle erfaringer mennesker har gjort sig gennem tiderne og stadig gør sig, de kan becifres, beskrives, som alt andet, men i sig selv og set for sig selv, er teksterne ikke noget, her findes ingen substans uafhængig de religiøse spirituelle erfaringer de dækker over hos mennesker gennem alle tider.



at nogle deler poesi eller deres interesse for poesi med hinanden kan jeg ikke se noget forkert i. Dog det undrer mig at der i tråden mellemrummet konstant kopieres poesi og digte, som andre mennesker har skabt, dette virker som når nogle fylde indlæg med bibelcitater eller you tube musik klip, det er ikke lige min stil at ville fylde stedet her med hvad andre har skabt. Ja jeg foretrækker at man først selv siger hvad man har på hjertet og dernæst bruger man måske et bibelcitat, et you tube klip, eller henter et digt frem som illustration, men at tage udgangspunkt i andres sager og produkter udenom de selvstændige tanker man selv har kørende i hovedet, det finder jeg lidt besynderligt (men smag og behag, jeg går nu ind for den kreative masse frem for den kreative klasse som jeg finder dekadent for en stor del). Derfor tommel op til bjørn når han viser os sine egne digte, se det var noget helt andet end at svælge i andres produktion.

PPS:

kort og godt for de der ikke magter at læse mine lange indlæg som følge min argumentation og tankegang, så er kernen i hvad jeg blot vil påpege, at poesi på ingen måder rummer eller dækker, gør det ud for, de religiøse spirituelle spørgsmål af betydning for vores eksistens.
Har nemlig til min store forbavselse stortchock set flere give udtryk herfor.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 52 af 603 < 1 2 ... 50 51 52 53 54 ... 602 603 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk