annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 28 af 38 < 1 2 ... 26 27 28 29 30 ... 37 38 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17684 - 05/06/2014 00:14 Re: Hvad er kristendom? [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
læser du overhovedet hvad jeg skriver,, jeg har ikke benægtet at der ikke skulle findes en lektie og en lære,

men jeg har sagt:

1):

det er ikke det væsentligste ved bibelen, som er en lang række Kristus vidnesbyrd, bibelen peger på de nye skabninger vi er i Kristus, vores ny virkelighed og væren i Kristus, som Guds handlen, Guds Nådesværk med os

2):

jeg har benægtet at en lektie og en lære, som at læse Jesu ord etc kan udvirke vores retfærdighed, dette er alene Guds værk med os, og foregår det i Kristus, taler vi om Guds Nådesværk med os

undervisning og formaninger er okay, som loven er det, men for pokker, det udvirker ikke din retfærdighed, det er nøjagtig pointen, hvornår falder 10 -øren ?

så simpel er det,

Hilsen HansKrist.

PS:

i alle de år jeg har kendt dig har du været fuldstændig opslugt af menneskelig visdom:

Citat:
For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige. 1 Kor 2, 11 - 13.


du har haft profilnavn Visdom; du har den evige filosofi inde over, ja jeg kender ingen som dig der roder rundt i menneskelig visdomsord, straks du finder nogle, så erklærer du helt ukritisk disse ord for at være Jesu ord
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#17685 - 05/06/2014 00:23 Re: Hvad er kristendom? [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Kære Hans,

Citat:
jeg har ikke benægtet at der ikke skulle findes en lektie og en lære


Det er jeg glad for at læse. Jeg troede faktisk, at du benægtede det. Tak for afklaringen.

Citat:
bibelen peger på de nye skabninger vi er i Kristus, vores ny virkelighed og væren i Kristus, som Guds handlen, Guds Nådesværk med os


Men dertil hører mange formaninger fra Paulus egen mund - om at gøre det gode og afstå fra det onde.

"Han vil gengælde enhver efter hans gerninger: Dem, der søger herlighed og ære og uforgængelighed ved udholdende at gøre det gode, vil han gengælde med evigt liv; og over dem, der søger deres eget og er ulydige mod sandheden, men lydige mod uretten, kommer vrede og harme. Nød og angst rammer hvert menneske, som gør det onde, både jøde, først, og græker; herlighed og ære og fred får enhver, som gør det gode, både jøde, først, og græker. For Gud gør ikke forskel på nogen."
(Romerbrevet 2, 6-11)


Citat:
jeg har benægtet at en lektie og en lære, som at læse Jesu ord etc kan udvirke vores retfærdighed


Ja, det er helt indlysende, at det ikke er nok at læse.

"Vær ordets gørere, ikke blot dets hørere, ellers bedrager I jer selv."
(Jakobsbrevet 1, 22)
Top Svar Citer
#17686 - 05/06/2014 00:52 Re: Hvad er kristendom? [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
nu skriver du:

Citat:
Ja, det er helt indlysende, at det ikke er nok at læse.

"Vær ordets gørere, ikke blot dets hørere, ellers bedrager I jer selv."
(Jakobsbrevet 1, 22)


jamen jamen jamen, mand da, forstår du overhovedet hvad det er vi drøfter omkring Paulus?? Det er fuldstændig central i al Paulus forskning.

“Tro derimod, er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud, Joh. 1. Den døder den gamle Adam og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker. Den bringer Helligånden med sig. Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt.”

Troen frelser altså uden gerninger som uden tvang til at gøre bestemte gode gerninger. Men den er aldrig uden gerninger. Hvor troen er, følger gerninger efter:

"Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt"


Citat:
Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. 1 Kor


Citat:
af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af. For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i. Ef 2, 8 - 10.


Citat:
Jeg lægger mine love i deres indre og skriver dem i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk. Ingen skal længere belære sin landsmand og sin broder og sige: ›Kend Herren!‹ For alle kender mig, fra den mindste til den største.


Nu er det simpelthen skåret ud i pap for dig T.

Du tror du kan pådutte dig selv og andre noget, men det kan du ikke, så er vi tilbage til en inkvisitorisk heteronom theonomi, men det er Guds Nådesværk med dig i Kristus og du har ikke noget at være stolt af, og kan ikke påføre hverken dig selv eller andre en ret adfærd (retfærdighed) på den vis, som en frelse som en helliggørelse,

Du tænker fuldstændig udenom Gud i dit liv, Guds handlen med dig (du har ikke Gud med inde over dit liv T.) etc dette ville være fuldstændig utænkelig for Paulus, ja I to går så meget forbi hinanden at det gør helt ondt at se dig læse hans breve som fanden læser bibelen
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#17687 - 05/06/2014 01:21 Re: Hvad er kristendom? [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Kære Hans,

"Hvad nytter det, mine brødre, hvis et menneske siger, han har tro, men ikke har gerninger? Kan den tro måske frelse ham? Hvis en broder eller søster ikke har tøj at tage på og mangler det daglige brød, og en af jer så siger til dem: »Gå bort med fred, sørg for at klæde jer varmt på og spise godt,« men ikke giver dem, hvad legemet har brug for, hvad nytter det så? Sådan er det også med troen: i sig selv, uden gerninger, er den død.
Nogen vil indvende: »Én har tro, en anden har gerninger.« Vis mig da din tro uden gerninger, så skal jeg med mine gerninger vise dig min tro."
(Jakobsbrevet 2, 14-18)


Citat:
Troen frelser altså uden gerninger


Ja og nej. Det kommer helt an på, hvad vi lægger i ordet "gerninger" og "tro". Ordets indhold og betydning ændrer sig efter konteksten, det står i.

"Han vil gengælde enhver efter hans gerninger"
(Romerbrevet 2, 6)


"Brødre, I blev kaldet til frihed. Brug blot ikke friheden som et påskud for kødet, men tjen hinanden i kærlighed. For hele loven er opfyldt i det ene ord: »Du skal elske din næste som dig selv.« Men hvis I bider og slider i hinanden, så pas på, at I ikke æder hinanden helt! Hvad jeg mener, er: I skal leve i Ånden og ikke følge kødets lyst. For kødets lyst står Ånden imod, og Ånden står kødet imod. De to ligger i strid med hinanden, så I ikke kan gøre, hvad I vil."
(Galaterbrevet 5, 13-17)


Før erkendte vi, at der er en lektie og en lære, men at en nuancering af begreberne er på sin plads. Lad os nu ikke forkaste ordet "gerninger" helt. Ordet dækker jo over noget forskelligt afhængigt af kontekst. Lad os igen nuancere - lad os bruge denne fremragende mulighed her på Trosfrihed, ikke til at strides, men til at tale en god sag. Omskærelse og menneske-ritualer uden kærlighed er gerninger uden betydning. Det samme gælder en udvortes adfærd, som ikke agter på hjertets hensigt. Men gerninger gjort i kærlighed er af største betydning, og Paulus formaner dertil. Ja, efterlevelsen af Guds bud er helt centralt.

"Om man er omskåret eller ej, betyder ikke noget, men det gør lydighed mod Guds bud."
(Første Korintherbrev 7, 19)


Ja, hvis I efterlever den kongelige lov i Skriften: »Du skal elske din næste som dig selv,« så handler I ret.
(Jakobsbrevet 2, 8)


Vi må handle og tro i udholdenhed. Troen kommer jo ikke af, at vi sidder på en sten med lukkede øjne, hvorefter vores krop helt automatik begynder at handle efter denne "tro". Tro og handling, lydighed mod sandheden og kærligheden, er afgørende.
Top Svar Citer
#17689 - 05/06/2014 02:34 Re: Hvad er kristendom? [Re: Anonym]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Bøvl.

Bliver du aldrig klogere Thomas "Anne, med de grønne øjne" ?

smiler

Har du et ord at sige fra dig selv i stedet for disse evindelige ligegyldige citater af hvad andre har sagt?

Eller du ved måske ikke, at gentagelsen af en sandhed er en løgn?

Hvorfor bliver du ved med at vælge det onde, Thomas?

Du behøver ikke at svare for der findes kun én ondskab. Kærlighedens absolutte modsætning.

Hvor det ene er, er det andet ikke.

Så stil dig selv det spørgsmål, Thomas.

Hvad er du bange for?

Så bange, at du vælger at ødelægge livet for andre mennesker?

Top Svar Citer
annonce
Side 28 af 38 < 1 2 ... 26 27 28 29 30 ... 37 38 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk