annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 192 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Hvad er kristendom?

Kære Hans,

"Hvad nytter det, mine brødre, hvis et menneske siger, han har tro, men ikke har gerninger? Kan den tro måske frelse ham? Hvis en broder eller søster ikke har tøj at tage på og mangler det daglige brød, og en af jer så siger til dem: »Gå bort med fred, sørg for at klæde jer varmt på og spise godt,« men ikke giver dem, hvad legemet har brug for, hvad nytter det så? Sådan er det også med troen: i sig selv, uden gerninger, er den død.
Nogen vil indvende: »Én har tro, en anden har gerninger.« Vis mig da din tro uden gerninger, så skal jeg med mine gerninger vise dig min tro."
(Jakobsbrevet 2, 14-18)


Citat:
Troen frelser altså uden gerninger


Ja og nej. Det kommer helt an på, hvad vi lægger i ordet "gerninger" og "tro". Ordets indhold og betydning ændrer sig efter konteksten, det står i.

"Han vil gengælde enhver efter hans gerninger"
(Romerbrevet 2, 6)


"Brødre, I blev kaldet til frihed. Brug blot ikke friheden som et påskud for kødet, men tjen hinanden i kærlighed. For hele loven er opfyldt i det ene ord: »Du skal elske din næste som dig selv.« Men hvis I bider og slider i hinanden, så pas på, at I ikke æder hinanden helt! Hvad jeg mener, er: I skal leve i Ånden og ikke følge kødets lyst. For kødets lyst står Ånden imod, og Ånden står kødet imod. De to ligger i strid med hinanden, så I ikke kan gøre, hvad I vil."
(Galaterbrevet 5, 13-17)


Før erkendte vi, at der er en lektie og en lære, men at en nuancering af begreberne er på sin plads. Lad os nu ikke forkaste ordet "gerninger" helt. Ordet dækker jo over noget forskelligt afhængigt af kontekst. Lad os igen nuancere - lad os bruge denne fremragende mulighed her på Trosfrihed, ikke til at strides, men til at tale en god sag. Omskærelse og menneske-ritualer uden kærlighed er gerninger uden betydning. Det samme gælder en udvortes adfærd, som ikke agter på hjertets hensigt. Men gerninger gjort i kærlighed er af største betydning, og Paulus formaner dertil. Ja, efterlevelsen af Guds bud er helt centralt.

"Om man er omskåret eller ej, betyder ikke noget, men det gør lydighed mod Guds bud."
(Første Korintherbrev 7, 19)


Ja, hvis I efterlever den kongelige lov i Skriften: »Du skal elske din næste som dig selv,« så handler I ret.
(Jakobsbrevet 2, 8)


Vi må handle og tro i udholdenhed. Troen kommer jo ikke af, at vi sidder på en sten med lukkede øjne, hvorefter vores krop helt automatik begynder at handle efter denne "tro". Tro og handling, lydighed mod sandheden og kærligheden, er afgørende.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Skolelærere i Tennessee må nu bære sk..
24/04/2024 03:06
Ny rekord for antallet af lastbiler med ..
24/04/2024 01:13
Ukrainsk borgmester til indbyggere: Kraf..
24/04/2024 00:52
Sønderjyske-matchvinder i vild guldrus:..
23/04/2024 23:51
31-årig mand død efter skud fra tysk p..
23/04/2024 23:46
Nyheder fra Religion.dk